Az Ikarus árnyékában?

2010. február 07. - _zahnrad

A magyar buszgyártás évtizedeken keresztül egyet jelentett az Ikarusszal. Az Ikarus igen hosszú és bonyolult kálvária után a kétezres években megszűnt. A magyar buszipar leépülése folyamatos volt, így nem keletkezett hirtelen nagy űr. A jelenleg tevékenykedő magyar buszgyárak mégis csak az árnyékában vannak az egykori óriásnak. A miértre a jelenleg Magyarországon autóbuszt gyártó cégek bemutatása után megpróbálunk választ adni.

-Alfa Busz Kft.

2002-ben alakult, a cég telephelye Székesfehérváron, az egykori Ikarus gyártelepén belül van. Önjáró Volvo alvázakra építenek karosszériákat.Kezdetben elsősorban a Volán vállalatok igényeinek megfelelő autóbuszok gyártására helyezték a hangsúlyt.

Alfa Regio típusú busz

A Volán vállalatok mellett 2005-ben a fővárosban is megjelentek a termékeik. A BKV alvállalkozóinál találkozhatunk a félig alacsonypadlós, úgynevezett LE típusú Alfa Localóval. Legutóbb Debrecen városába szállítottak 100db teljesen alacsonypadlós városi buszt.

A Debrecenbe szállított Alfa Civis 12 típusú busz

Exportáltak Svájcba és Oroszországba. Új csuklós típus kifejlesztésén dolgoznak.

-Auto Rad Controlle Kft. (ARC)

1989-ben alakult a cég, telephelye Szigethalmon van.

A cég elsősorban buszokhoz szükséges alkatrészek forgalmazásával foglalkozik. 2005-ben a Vasi Volán segítségével készült el az első buszuk, ami igen különleges kialakítást kapott. A városi csuklós buszokon megszokott négy ajtó helyett ezen a buszon öt ajtó volt, és ez volt az első 18,75méter hosszú hazai busz.

 

ARC 187 típusú csuklós, alacsonypadlós busz

A gyártás időközben átkerült az egykori Ikarus budapesti telephelyére. Szintén szokatlan módon a vevőnek lehetősége van a buszát saját magának készre szerelni. Ez azt jelenti, hogy a busz vázszerkezete Budapesten elkészül, ebben az állapotban átszállítják a megrendelőnek, aki felöltözteti a vázat üvegekkel, ülésekkel, lámpákkal, egyszóval befejezi a buszt. Így készülnek a Borsod Volán elővárosi buszai és így készült a Szegedi Közlekedési Társaság prototípus trolibusza is.

A cég a piaci réseket kihasználva továbbra is a nagy gyártók által nem ellenőrzött szegmensekben aktív, a csuklós busz folyamatos fejlesztése mellett a megszokott 12 méter hosszú kéttengelyes buszoknál hosszabbakkal sikeres a hazai vállalatok körében.

 

A piacon talán egyedülálló módon kéttengelyes 13,4 méter hosszon az ARC 134

Jelenleg az eddigi tapasztalatok alapján továbbfejlesztik a kínálatukat és a gyártás korszerűsítése zajlik.

-Credo

A Credo buszokat a Kravtex és a Kühne Kft. gyártja. A Kravtex Kft . 1992-ben alakult, kezdetben Ikarus buszokat és Rába futóműveket exportáltak, majd 1994-től kezdve Ikarus buszok felújításával foglalkoztak, egészen 2002-ig. 1999 óta gyártanak önhordó buszokat, a cseh SOR Libchavy cég licensze alapján. A mosonmagyaróvári Kühne Kft. nagy múltú mezőgazdasági gépgyár, itt a buszok váza és több alkatrészük is készül . Először kisméretű buszok gyártásával foglalkoztak, majd ezek alapján bővítették ki a palettájukat.

Credo IC 9,5 típusú busz

A gyár életében az áttörést 2004-ben a 24 Volán vállalat számára elnyert közbeszerzés hozta meg, innentől kezdve gyártanak a korábbinál nagyobb darabszámban buszokat. A fejlesztések folyamatosan zajlottak, ez sokáig csak a cseh cég újabb típusainak átvételére vagy az átvett típusok csekély módosításában merült ki. 2005-ben a cseh gyártót megelőzve bemutatták első csuklós buszukat, ami még az eddigi típusokon alapult.

Credo BN 18

2008-ban egy 10600m2 területű korszerű autóbuszgyárat építettek fel Mosonmagyaróváron.

Az új fejlesztésű Credo Citadell

2009-ben immár hagyományos méretű kerekeken saját fejlesztésű autóbuszcsalád bevezetését kezdték meg.

 

-Magyar Járműtechnika kft. (MJT)

Közel hat évtizede létezik, korábban 13. számú Autójavító vállalat néven működött. Ikarus buszok javítását és új Ikarus buszokhoz vázelemek szállítását végezte. 2000-től kisbuszok felépítményét gyártotta, majd 2002-ben az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár részére készített komplett buszokat. 2004-től gyártja a saját fejlesztésű buszcsaládját. Elsősorban alacsonypadlós buszokat, de ezekre épül az emeletes járművük is. 2006-2007 folyamán 52db emeletes autóbuszt exportáltak Isztambulba.

MJT D02-11D típusú emeletes busz

2009-ben a 12- és 18 méteres buszuk gyártási jogát értékesítették egy kínai cégnek.

MJT L23-02D típusú alacsonypadlós busz

 

-Enterprise bus

A Plasma nevű kisbusz gyártását 2004-ben kezdték. Komplett buszok elsősorban itthonra készültek, exportra vázakat termeltek. A buszvázakat Angliában a Plaxton cég szerelte készre. Több száz vázat exportáltak. Az Enterprise Bus csődbe ment, a hazai gyártás azonban a korábbi alvállalkozóknál még kis darabszámban folyik.

 

Az Alfa Busz és a Credo a hazai buszpiac két legnagyobb szereplője. Az elmúlt években ötven-százas nagyságrendben értékesítettek buszokat. Utánuk következik az ARC, eddig körülbelül ötven autóbuszt gyártott. Az MJT elsősorban külföldön sikeres, itthon alig tud értékesíteni. A következő buszgyárak eddig egyetlen buszt készítettek, azonban ennek ellenére érdemes említést tenni róluk.

 

-Csaba Metál Zrt

Az Ikarus szeghalmi gyárát, 2005 vette meg a Csaba Metál Zrt. A gyár elsősorban autóbusz alkatrészeket állít elő. Bérmunkában vállalják autóbuszok vázának a készítését is. 2009-ben mutatták be saját tervezésű buszukat az Urbanust.

 

-Molitus

Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár kft. volt dolgozóiból alakult a cég, a fűtőberendezéseket forgalmazó Webasto céggel közösen 2008-ban egy midibuszt mutatott be. Az S91-es jelzésű busz a Ikarus EAG E91-es busz továbbfejlesztett változata. Pillanatnyilag csak egy példány létezik belőle. A busz Rába alvázra épült. Az Euro 5-ös minősítést a közelmúltban megszerezte.

 

Említést érdemel még a JBUS Kft., minibuszokat gyárt. Azonban elsősorban közforgalmú közlekedésre alkalmas buszgyártókat emeltük ki.

A buszokhoz értő közönségnek feltűnhetett a NABI hiánya. A NABI itthon csak az Egyesült Államok piacára termel félkész buszokat. Ezek az európai közlekedésre nem alkalmasak, a magyar közlekedésben nem vesznek részt.
 
A gyártók bemutatásának végére értünk, és választ ígértünk a poszt címére. Azaz a jelenlegi hazai buszgyártás miért csak árnyéka az egykori Ikarusnak?
A hazai buszközlekedés válságban van, a közlekedési vállalatok alulfinanszírozottak. Ezért a buszaik öregek, elavultak, cseréjük nehézkesen történik. Az utasok huszonéves buszokon kényszerülnek zötykölődni, ami nemcsak az erkölcsi- és műszaki avulás miatt baj, hanem mert azok a buszok általában tíz év élettartamra készültek.
Így a beszerzések során elsődleges szempont az új buszok vételára.
Ehhez alkalmazkodtak a hazai gyártók. Az elsődleges cél a Volánok igényeinek megfelelő, puritán, olcsó és olcsón fenntartható buszok előállítása.
Az export nehézkes, mert az olcsóságra több, alacsony bérű ország is építhet, illetve egyes esetekben a jelenlegi hazai gyártmányok színvonala nemzetközi összehasonlításban megkérdőjelezhető.
A köztudatban az Ikarus bukásának okaként a fejlesztés nélküliség szerepel, ez azonban nincs így. Számos esetben élenjáró fejlesztés, ötlet született az Ikarusban. Példaként a passzív biztonság és a tetőszilárdsággal kapcsolatos kutatásokat, és az eredményeként elfogadott EGB66 –os előírást említenénk. Ismertető a borulásbiztonsági fejlesztésekről.
Az újítások egy része azonban nehezen került sorozatgyártásba és még nehezebb volt az újdonságok elfogadtatása a nehéz helyzetbe került vevőkkel.
A jelenlegi buszgyártók az olcsóságra törekvő kínálatuk mellett jelentős új fejlesztésekbe vágtak, a kedvező fogadtatáshoz a fogadókészség javulására is szükség lesz. A mostani gazdasági válság különösen rosszul jött a busziparnak. A fejlesztésekhez szükséges tőke összegyűjtése és az új buszok rajzaitól a megvalósulásukig hosszú út vezet.
Az új fejlesztésű és nemzetközi összehasonlításban is helyüket megálló buszok fejlesztése a végéhez közeledik, prototípusokat már szinte mindegyik gyártótól láttunk. A hazai közlekedési cégek fogadókészek lennének, azonban a válság és a rossz finanszírozás miatt ez a fogadókészség nagyon törékeny és minimális. Így bármelyik gyártónak is nehéz lesz kitörni abból a bizonyos árnyékból.
A gyártók egyes termékeivel és közlekedési cégeket sújtó válság mibenlétéről a blogban a későbbiekben részletesen foglalkozni fogunk.

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr71737927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2010.02.08. 22:31:54

Nagyon tetszett, végre egy összefoglaló!
Remek ötlet ez a blog!
Így legalább lesz mit mutatnom azoknak is, akik más helyeken, pl blogokon, az ITK Alfáit kínainak (nem vicc), a Localo-t full svédnek, vagy a Citadell-t Volvonak tartják, a magyar buszgyártást meg 2010-ben is csak Ikarusként tudják elképzelni...

A gyártók egyes termékeivel .... későbbiekben részletesen foglalkozni fogunk. - Ez alatt járművek bemutatását pl. tesztszerűen értsem?

Más, ha lesz info vmelyik céghez érkezett rendelésről, arról lesz poszt? Pl. PTinfo-n?

Sok sikert kívánok!

_zahnrad 2010.02.08. 22:54:55

Köszönjük. A járművek bemutatása az autós lapokban megszokott tesztekhez hasonlóan fog történni. Igen, tervezünk ilyen híreket is.

nemeza 2010.02.08. 22:55:05

Nekem is tetszik a blog, remélem a ptinfo és epitos színvonalát hozza majd. :)

kristoof 2010.02.08. 23:22:12

Örülünk,hogy tetszik a blog! Nagyon sok jónak ígérkező ötletünk van!Ha minden jól megvalósítjuk őket!

_zahnrad 2010.02.09. 00:09:33

@_FoxiMaxi_: Nem maradt ki, az ARC szerepel a gyártók között. Az Ikarus név használatáról még nem láttunk hivatalos és részletes közleményt. De fogunk foglalkozni vele.

kristoof 2010.02.09. 00:15:46

@_FoxiMaxi_: Iagazad van ez valóban kimaradt!Külön fogunk foglalkozni a témával,de egyenlőre túl sok még a kérdés és a félinformáció!Mivel semmilyen hivatalos bejelentés nem látott még napvilágot így a felsorolásból az Ikarus téma kimaradt.Egy honlap adataitól azért szeretnénk kissé tényszerűbbek lenni!:))

gertan 2010.02.09. 09:34:48

Érdemes lenne említést tenni a NABI- ról, bár tudom, most már nem magyar tulajdon. De a váz gyártása Magyarországon történik, a CompoBus tervei is magyar tervezőtől származnak...

Gratulálok, jó lesz ez a blog!

EKM-765 2010.02.09. 10:20:25

Jó lett az összefoglaló,csak így tovább.

kristoof 2010.02.09. 14:22:20

@gertan: Nem hogy érdemes lenne, de meg is van említve!
"A buszokhoz értő közönségnek feltűnhetett a NABI hiánya. A NABI itthon csak az Egyesült Államok piacára termel félkész buszokat. Ezek az európai közlekedésre nem alkalmasak, a magyar közlekedésben nem vesznek részt."

Von Teese 2010.02.09. 18:55:28

Nah, ez legalább nem olyan epeömlős fogalmazás. :P

A Travelek igényeit megint kifelejtettétek. MIndig csak a Volánokra koncentráltok, mintha csak az jelentené a buszközlekedést.

Quick_6 2010.04.29. 09:37:24

Nekem a Credo Citadell a kedvencem!