A Neoplan azon kevés autóbuszgyártók közé tartozik, amit még az átlagember is jól ismer, és a márkanév hallatán valószínűleg egyből a kényelemre, az esztétikumra és a minőségre asszociál. A patinás német cég idén ünnepli 75. születésnapját; az alábbi rövid, „képes krónika” segítségével tekintsük át életútjának legfontosabb állomásait:
1935: Ifj. Gottlob Auwärter június 1-én megnyitja kocsigyártó üzemét Stuttgartban. Tervei szerint mindenfajta járműhöz készít majd karosszériákat, bár az igazi álma mindig az autóbuszgyártás volt.
1953: Megszületik Ifj. Gottlob Auwärter az első önhordó autóbusza, aminek – megkülönböztetve a korábbi, alvázas járműveitől – a Neoplan, vagyis neuer Plan (új terv) nevet adja.
1957: Korszakalkotó újításként bevezetésre kerül a légrugó és a független első felfüggesztés.
1960: Elkészül a világ első alacsonypadlós busza, egy repülőtéri jármű, megalapozva a cég későbbi piacvezető szerepét ebben a szegmensben.
1961: Albrecht Auwärter (Ifj. Gottlob Auwärter idősebbik fia) és Bob Lee közös terve nyomán megjelenik a Hamburg típusú turistabusz.
1964: Konrad Auwärter (Albrecht öccse) előáll a Neoplan első emeletes buszának terveivel, ez lesz a Do-Bus, a Neoplan első emeletes busza.
1967: Elkészül a Skyliner-re keresztelt emeletes turistabusz. Ezt követően a többi típus is –liner végződésű fantázianeveket kap.
1971: A Cityliner születése – a későbbiekben ez a magaspadlós turistabusz válik a Neoplan legnagyobb példányszámban eladott típusává.
1972: A Jetliner váltja a Hamburg modellt.
1973: A cég eladásai folyamatosan emelkednek, ezért egy új gyárat építenek Pilsting városában.
1974: Több, nagy volumenű ghánai megrendelés után összeszerelő üzemet építenek az ország déli részén található Kumasiban is. A kimondottan az afrikai piacra kifejlesztett Tropicliner a mai napig gyártásban van.
1976: Bemutatkozik a világ első alacsonypadlós városi busza, az N814.
1979: Új típust hoz magával a cég az IAA kiállításra, a Spacelinert. Ebben a modellben a vezetőfülke az utastér alatt helyezkedik el.
1980: Megnyílik a Neoplan negyedik gyára, Spandauban. Ez az egység ma „sales and service” központ.
1981: Betörés az észak-amerikai piacra; új gyárat hoznak létre a Kolorádóban, majd négy évvel később Pennsylvaniában is.
1987: Az UITP konferencián igazi szenzációnak számít a Neoplan új, alacsonypadlós csuklós busza.
1988: A Metrolier (MIC) személyében bemutatkozik a világ első szénszál erősítésű műanyag karosszériás autóbusza.
1990: Egy újabb gyár épül Ehrenhain-ben, majd egy évvel később még egy, Plauenben.
1992: Egy újabb mérföldkő az autóbusziparban: megjelenik a Megaliner, az első 15 méteres, 4 tengelyes típus Európában. A fejlesztés elismeréseként a cég az "Innovationspreis der deutschen Wirtschaft" díjban részesül.
1996: A Neoplan az IAA-n mutatja be legújabb, szintén korszakalkotónak számító járművét, az extravagáns Starlinert.
1998: A városi Centroliner és a sokoldalú Euroliner mutatkozik be, szintén az IAA-n.
2001: NEOMAN néven egyesül az MAN autóbuszgyártó részlege és a Neoplan, a továbbiakban a Neoplan képviseli a prémium kategóriát a cégen belül.
2003: Az Eurolinert a Tourliner széria váltja, immár MAN alapokon.
2004: Megjelenik a második generációs Starliner, számtalan formai, biztonsági és innovációs újdonságot felvonultatva.
2006: Bemutatkozik az új Cityliner.
2008: A NEOMAN Bus GmbH beolvad a MAN Nutzfahrzeuge AG-be.
2010: A 75 éves évforduló tiszteletére „Bus Forum” nevű kiállítócsarnok és értékesítési központ nyílik Münchenben, a Cityliner szériának egy speciális „Spirit Edition” nevű kiadása jelenik meg, és bemutatják az új Skyliner látványterveit.
További érdekes Neoplan buszokért érdemes átnézni az alábbi linken található több, mint 400 képet:
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/c1828376.html
Forrás: MAN