Bemutató: Ikarus E134 Röntgen busz

2010. május 26. - kristoof

Az előző évszázadban az Ikarus autóbuszgyár számos különleges kialakítású járművet gyártott. Ezek a járművek általában az Egyedi gyáregységben készültek. A nagysorozatban gyártott 200-as Ikarusok adták annak a lehetőségét, hogy a buszokat egészségügyi célokra alakítsák át. Ezek a járművek sokszor a már legyártott autóbuszok átépítésével készültek. A nehezen megközelíthető kistérségekben élők szűrését volt hívatott elősegíteni a 280-as Ikarusokból történt átalakítás. Az ilyen kialakítású járművekre napjainkban is igen nagy szükség van ezért a Magyar Máltai Szeretetszolgálat nemrég rendelt egy ilyen különleges kialakítású járművet, amely közel 30 éves Ikarus 260 típusú buszból készült elődjét fogja váltani. A hajlott korú ős nem fejezi be a pályafutását, Ukrajnában fogja továbbra is szolgálni az egészségügyet. Úgy tűnik a nemrég újjáéledt Ikarus nem szeretne lemaradni a nagy előd mögött. Így ma mi is szemügyre vehettük az Ikarus új Röntgen buszát. 

A busz az Ikarus E134-es modellen alapul és a kezdetektől fogva röntgenbusznak épült. A busz mozgatásáról Euro-5-ös Cummins motor és Allison automata váltó gondoskodik. Az autóbusz kívülről csak a látványos dekorálásban és a busz hátsó részén található oldalablakok sötétítésében különbözik az utasok szállítására készült változattól. Az első ajtó hagyományos, levegős működtetésű, a második ajtó első szárnya elektromos, míg a második szárnya kézi mozgatású. A szokatlan módon kézi mozgatású ajtószárnyat csak mozgássérült betegeknek fogják kinyitni. Az első ajtón belépve először a szokásos kép fogad minket. Az ülésekből ebben a járműben csak két sort találunk így a sofőrön kívül még 8 utas tud kényelmesen utazni a buszon. A buszon két, egymástól független fűtőrendszer van, egy a dízelmotor hulladék hőjével fűtő hagyományos, és egy álló helyzetben is használható elektromos. A klimatizálásról épüetklíma gondoskodik, hogy álló motor esetén se marajon hűtés nélkül nyári napokon a busz utastere. A második ajtóval majdnem szemben a baloldalon található az autóbusz legfontosabb egysége maga röntgen fülke amely ólommal bélelt falakból áll. E mellett található az adminisztrációs pult. Szemben a röntgennel pedig tároló rekeszeket alakítottak ki. A második ajtó mellett a jobb oldalon helyeztek el egy vákuumos mosdót. Ugyanitt kialakítottak egy melegvizes tartályt is. Az autóbusz többi részében helyet kapott 3db öltöző, a röntgengéphez kapcsolódó számítógép. A busz hátsó része ,,szolgálati rész", itt különböző tárolókat, mini konyhát, és elektromos csatlakozókat alakítottak ki… A belső burkolatok nagynyomású vízsugárral tisztíthatóak és vonóhorog is gazdagítja a nem mindennapi felszerelést. Ha minden jól megy és a forrás is rendelkezésre áll, akkor a Magyar Máltai Szeretetszolgálat hamarosan további példányokkal gazdagodhat, esetleg véradó kivitelben is megjelenhet új Ikarus busz.

Köszönjük a poszt megíráshoz nyújtott segítséget a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak és a Mátyásföldi Lanta üzemnek.

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr652032639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.05.26. 22:02:16

Jó kis akksi kellhet bele az elektromos gépekhez!

A néhai ABC-buszt ugye bedugták a konnektorba a megállókban...

Káposztakukac 2010.05.26. 23:32:33

szép. örülök, hogy tényleg értelmes fejlesztésekre is jut pénz. (ezt határozottan nem ironikusan gondolom)

eml 2010.05.27. 06:13:43

Azért az ólomfülke mekkora súlytöbblet?

Kronosz 2010.07.01. 21:24:53

@eml: Azon én is elgondolkodtam. :) És valószínűleg a busz a bal oldalára húz. :D De tetszik, szépa fényezése is. :D