A címben szereplő kérdés megválaszolásához nem kevés jóstehetségre van szükség. Erre a kérdésre sajnos nem tudunk válaszolni, csak abban lehetünk biztosak, hogy idén Pécsett új autóbuszok biztosan nem fognak forgalomba állni. Valószínű, hogy még jövő tavasszal sem. De, hogyan jutottunk el ide?
A kezdet: még minden jól alakult
Majdnem pontosan két és fél évvel ezelőtt kezdett titkos tárgyalásokba a Pécsi Közlekedési Zrt.-vel (Pk Zrt.) a Mecsekbusz Kft., amelyben alvállalkozót kerestek autóbuszaik közlekedtetésére. A tárgyalások épp jókor kezdődtek meg, hiszen a pécsi helyi járművek ekkor már csereérettek voltak, és az ígéretek szerint a 2010 -es év Európai Kulturális Fővárosa (EKF) várományosa így 2009 végére a teljes, 140 darabos járműflottáját le tudta volna cserélni az alvállalkozói szerződés értelmében. Így az EKF külföldi és hazai látogatói már az új, korszerű járművekkel utazhattak volna. 2008 augusztusában a PK Zrt. nyilvánosságra hozta, hogy a Mecsekbusz Kft. nyerte meg a lehetőséget, hogy a Pécsi helyi közlekedést megújítsa. Szeptemberben a közgyűlés annak rendje és módja szerint meg is szavazta, hiszen az ajánlat elutasíthatatlan volt! Az éves támogatást így csökkenteni lehetett és a városnak sem kellett ez által új járműveket venni… Ezzel úgy tűnt, hogy minden akadály elhárult az új járművek beszerzése elől és a Mecsekbusz Kft. arra is ígéretet tett, hogy egy új telephelyet is épít.
Bonyolódnak a dolgok:
Időközben a Mecsekbusz Kft. (2008 októberében és 2009 áprilisában) megvásárolta a PK Zrt. 49,98%-os részvénycsomagját. Így a PK Zrt. elkerülte a csődöt. A Mecsekbusz Kft. hangzatos ígéreteit beárnyékolta, hogy 2009 elején 2,2 milliárd forintért eladta az összes állományban lévő autóbuszt a Busrent Kft-nek. (E Kft-ben 40%-os PK részesedése van a Mecsekbusz tulajdonosi köréhez tartozó LL. bus Kft.-nek.) Így a PK. Zrt. 2009 január 1.-től visszabérli saját eladott autóbuszait a Busrent-től. Pontosan annyi éves díjat fizet évente ezért a furcsa bérletért, mint amennyiért a teljes járműparkot azelőtt eladták! Most újabb konkrét ígéret érkezett a Busrent-től, hogy 2010 év végéig lecserélik az elöregedett járműparkot és 2011-re az újabb Mercedeseket is. Az EKF megnyitójára tervezett csere a pénzhiány miatt már szóba sem jöhetett, az új járműtelep pedig feledésbe merült. Közben olyan találgatások láttak napvilágot, hogy nagy valószínűséggel az Irisbus választékából érkeznek az új járművek. Ezt megerősíteni látszott a tény, hogy tesztelés céljából Pécsen tartózkodott egy Irisbus Crossway LE. Csak ez az egy, városi közlekedésre alkalmatlan tesztbusz fordult meg Pécs utcáin, noha több busz tesztfutására volt ígéret. A később kiszemelt MJT gyártmányok sem vettek részt pécsi tesztfutáson.
2009 év végére a járművek átlag életkora már meghaladta a 13 évet, több jármű állapota pedig a kritikus szintet is elérte.
Újabb egy év: látszólag felpörögnek az események, de új buszok még mindig nincsenek
Az idei év elején felröppent a hír, hogy Pécs Kínából származó Bonluck márkájú autóbuszokat vásárol. Ezek szerkezetváz formában érkeztek volna Debrecenbe, ahol a Magyar Járműtechnika Zrt. Szerelte volna készre őket. Az Alfabusz által elindított sajtóhadjárat nem tett jót az üzletnek. Így az új Pécsi városvezetés óriási ellenállást fejtett ki a kínai járművek ellen. Nem kevésbé hátráltatták a kialakulófélben lévő üzletet azok a tények miszerint a Bonluck csak két ajtós volt, ugyanis a szindikátusi szerződésben nem volt benne a buszok pontos kialakítása! Sőt, az sem, hogy, mely gyártó(k)tól kell választania az alvállalkozónak, így az sem került bele (a darabszámon kívül), hogy hány csuklós és szóló buszt kell beszerezni! Ettől is rosszabb ómen volt azonban, hogy sokadszorra sem tudta megszerezni a típusbizonyítványt a kínai jármű. Ezért a Mecsekbusz Kft. hazai gyártó után nézett, akit rövid keresgélés után az MJT személyében találtak meg. Időközben a PK Zrt. vezérigazgatóját hűtlen kezeléssel vádolták és a nyomozást kezdett az ügyben a rendőrség is. Látszólag az események felgyorsultak, ugyanis márciusban a PK Zrt. honlapján már a buszok színét terveztették egy pályázat keretében. A pályázat dokumentumai között egy 12 méteres alacsonypadlós szóló városi és egy szintén alacsonypadlós 18 méteres csuklós autóbusz nézeti rajza szerepel. Innen már tudni lehetett, hogy a 140 darab újonnan beszerzendő jármű biztosan az MJT kínálatából kerül ki. Április 29.-én már hivatalosan is bejelentették, hogy a PK Zrt.-hez még májusban megérkezik az első szóló és júniusban az első csuklós busz. A specifikációt követően, pedig augusztustól 3-4 autóbusz érkezhet, így jövő év közepére az összes jármű megérkezik a városba. Július 7.-én már a városvezetés emeletes buszokat is vizionált (emeletes buszok Pécsen) a Baranyai megyeszékhelyre. Sajnos a közgyűlés is csak erre a napra tette az új buszokkal kapcsolatos beleegyezését, ami a sokadik kísérlet volt, de szerencsére pozitívan zárult. A döntés elhúzása a buszok érkezését újabb két hónappal eltolta. Ekkor még úgy tűnt napok kérdése és az első buszok megjelennek Pécs utcáin. A szállítási szerződés azonban a mai napig nem lett aláírva. A minap az alpolgármester bejelentette, hogy a PK Zrt. éléről leváltották a vezérigazgatót. Igaz erre semmiféle jogalapja sem volt. A Mecsekbusz Kft. és a Busrent Kft. vezetői is a gyanúsítottak listájára kerültek. Ezért Pécsnek a jelenlegi állás szerint más megoldás elé kell néznie.
A buszok:
Az olvasó joggal hibáztathatja az előző városvezetést, a PK Zrt. vezérigazgatóját és a résztvevő Kft.-k vezetőit a meghiúsult buszbeszerzéssel kapcsolatban. De sajnos az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kiválasztott járművekkel is sok volt a gond az elmúlt két év alatt. Igaz konkrét; szinte biztosra vehető autóbuszból csak két gyártó 3 típusa szerepelt és csak egy éve lehet tudni a konkrét típusokról. A legtöbb baj persze a már említett Bonluck-okkal volt, hiszen a jármű egyelőre nem kapott típusbizonyítványt Magyarországon. Sajnos az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy az MJT járműveivel is sok volt a minőségi probléma. (Mi sem bizonyítja ezt jobban mint a múlt heti Bus Pride bemutató, ahol a Pécsi prototípus jármű is bemutatkozott "Citycruiser 12" néven rengeteg összeszerelési hibával.) A PK. Zrt. által szerződésbe foglalt változtatásokat a gyártó nem alkalmazta. A legsúlyosabb kritika pedig azért érte a gyártót, mert a szerződésbe foglaltak ellenére az első jármű motorterébe nem Euro 5-ös motor került, hanem csak Euro 4-es! Az pedig már a megrendelő bűne, hogy az olcsóságot szem előtt tartva a jármű nem rozsdamentes vázszerkezetből épül fel. Ráadásul az MJT buszcsaládja az ősrégi Ikarus 400-as típuscsalád 21.századi reinkarnációja, ami igencsak elavult konstrukciónak számít a piacon.
Már tegnap is késő lenne:
30 darab autóbuszt azonnal cserélni kellene Pécsett, de, ahogy a bevezetőben írtuk erre gyakorlatilag nulla az esély. Ráadásul a büntetőeljárások előtt is sokan tudni vélték, hogy a kacifántos alvállalkozói kör nem igazán tőkeerős. Ezt nem szeretnénk kétségbe vonni, de az jó kérdés, hogy, ha Pécs szakít az alvállalkozó bevonásos ötletével akkor a város vajon honnan szerzi meg az új járművekre a pénzt? Az is fontos kérdés lehet, hogy vajon van-e értelme a leállított és főként alkatrész bányának használt buszokat felújítani? Hiszen azok olyan állapotba kerültek, hogy lassan drágább lenne őket felújítani, mint újat vásárolni. Az időhúzás nem tett jót a járműveknek, mert sok javítás elmaradt azzal a felkiáltással, hogy "hamarosan jönnek az új buszok!". Ezért a Pécsi járműpark a BKV buszainál is rosszabb állapotba került.
Ezek után fontos kérdés, hogy a sok európai országban oly jól működő alvállalkozói rendszer nálunk miért nem működőképes? (Tudjuk, hogy a rendszer alulfinanszírozott, de ez a probléma a volánok és más állami illetve önkormányzati tulajdonú közlekedési vállalatnál is jelen vannak.). Persze az alvállakozói rendszer önmagában nem rossz megoldás, de Pécsett elkövették azt a súlyos hibát, hogy a PK Zrt.felét eladták (ami még nem is lenne akkora baj), de ezzel a menedzsment jogokat is, így a városvezetésnek semmi beleszólása nincs a saját cégének életébe. Debrecenben pedig épp fordítva sült el a dolog mint a döntéshozók tervezték, ahogy azt nem is oly rég megírtuk. Körmend pedig már 3 éve nem talál vállalkozó kedvű befektetőt a helyi személyszállításra. Ha a várható új városvezetés legújabb terve beválik, akkor 2012-ben már Budapesten is "élvézhetjük" ezen rendszer minden előnyét és hátrányát. Igaz ez a pécsi tömegközlekedőket és az EKF látogatóit nem nagyon vigasztalja, ugyanis még ebben az évben nekik biztosan a 200-as Ikarusokon és a nem túl fiatal Mercedes buszokon kell utazniuk.
A képekért köszönet E N V I R O 500-nak