Molitus: „minőségi járművet hoztunk létre!”

2011. február 01. - kristoof

Kissé faramuci helyzet állt elő az Omnibusz első interjú alanyait tekintve. Ugyanis még karácsony előtt jártunk a Webasto-nál, hogy a Webasto-Hungária és a Molitus Kft. ügyvezető igazgatóját bombázhassuk kérdéseinkkel. A BKV midibusz tenderén az ekkor még győztesnek gondolt Orangeways a Molitus által készített S91-es típussal indult. Igaz ekkor már tudtuk, hogy a miditender korántsem ilyen egyszerű, hiszen a Vértes Volán megtámadta az eredményt. Aggodalomra nem volt ok., hiszen a Vértes Volán szintén ezzel a típussal indult. Hétfőn viszont a KDB megsemmisítette a tender eredményét, de a BKV-nak lehetőséget biztosított az eljárás folytatására – akár egy új eredmény kihirdetésére is. Ha nem is teljesen naprakész az interjú, de érdekes válaszokat kaptunk Adamis Gábortól a Webasto-Hungária Kft és Kozák Pétertől a Molitus képviseletében:

Először is had gratuláljak a midi tenderen elért sikerhez!

-Adamis Gábor: Köszönjük szépen! A majd három éves munka meghozta gyümölcsét. Reméljük hamarosan újabb beszerzéseken is győztesként kerülünk ki.

Miért Molitus lett a cég neve? Mit jelent ez a név?:
-AG: Latin eredetű szó azt jelenti: „valamit nagy erőfeszítéssel létrehoz”. Ez tulajdonképpen jellemzi is a céget hiszen a munkánk főként ebből áll.

Mi a kapcsolat a Webasto és Molitus között?
-AG: A nyolcvanas években az Ikarusban dolgoztam, mint mérnök.. 1991-ben jelentkezett a Webasto azzal a szándékkal, hogy céget alapítana Magyarországon. Ekkor kerültem ehhez a céghez, de 1999-ben az Ikarus vezérigazgató helyettese voltam. Így egyre nagyobb lett a kötödésem a buszokhoz. 2007-ben, amikor az Ikarus Egyedi Kft. bezárt egy nagyon lelkes csapat maradt munka nélkül akiknek eltökélt szándéka volt, hogy az autóbusz készítést nem adják fel. Így én és szerencsére a Webasto-Hungária is ezen csapat és természetesen az autóbuszgyártás mögé állt. A Webasto így egy olyan termékhez jutott, amelyben az általuk forgalmazott termékek helyet kapnak. Egy teljesen új típussal nehéz meghódítani a piacot ezért műszaki alapnak az E91-es tekinthető.

-Kozák Péter: Sokan úgy gondolják, hogy tulajdonképpen lemásoltuk az E91-est. Való igaz, hasonló a jármű, de  ha csak az oldalfalát nézzük, akkor szinte azonnal szembetűnik, hogy az S91-es oldalfala az E91-essel szemben teljesen egyenes. Ez az ami kívülről is azonnal feltűnik. Ami viszont nem látszik a burkolatok miatt, hogy teljesen új filozófiával épült a vázszerkezet és szinte minden más részlet is. Ezek a megoldások azért születhettek, mert egy új termékcsalád alapjait kívántuk lerakni, így nem kötötte meg a konstruktőrök kezét a már futó, bejáratott szériák sok tradíciója meg a raktárkészlet. Mindez sokkal inkább tanulságként szolgált! Az új megoldások immár két elkészült példányon bizonyították – a gyártásban és az üzemeltetésben is – a létjogosultságukat, és alkalmasak más léptékben való megvalósításra is.  Tehát kimondhatjuk, hogy a konstrukció elvei univerzálisak.

Szakmai körökben azt hallani, hogy a Molitus dolgozik a Viseon-nak is. Mi az igazság?
-AG: Nincs ebben semmi titok. A Molitus csapata tervezte az LDD 14 típusú városi emeletes busz felépítményét az eredeti formatervek alapján és saját formatervező bevonásával a belső kialakítását.

-KP: Pár darabos szériák készülnek náluk, prémium minőségben. Törekedünk elmélyíteni a kapcsolatot és más projekteken is szeretnénk együtt dolgozni a Viseon-nal. De had ne áruljak el erről többet!

Mi a helyzet a midi tenderrel?
-AG: Egyenlőre nem tudunk attól többet, hogy a tendert a Vértes Volán Zrt. megtámadta. Aggodalomra nincs ok, hiszen ők is az S91-es típussal indultak akárcsak egy harmadik pályázó is.

Hol fognak készülni a midi tender buszai?

-AG: Ezt egyelőre még mi sem tudjuk. Több autóbuszgyártó és felújító cégtől is kértünk ajánlatot. A legfontosabb kritériumok: a lehető legalacsonyabb ár és természetesen a kiváló minőség.

A NABI-val kialakított kapcsolat folytatása várható-e?
-AG: Ők készítették a második S91-est és egyelőre, nem építenek több autóbuszt nekünk. De ugyanolyan esélyekkel indulnak a BKV midi tender sorozatgyártására, mint a többi cég. Nagyon profin dolgoznak és munkavállalóiktól is igényes munkát várnak el. Nagyon jól építették meg a második S91-est.

Elképzelhető-e együttműködés más hazai gyártókkal?

-AG: Nincs kizárva.

-KP: Ésszerűen mindenkinek megvan a helye a hazai piacon, hiszen a járműpark mérete és átlagéletkora beszerzésekért kiált. A valós kereslet azonban messze elmarad a rendelkezésre álló kapacitásoktól, sőt a választéktól is. Ezt figyelembe véve aránytalanul sok a friss fejlesztés, ami a csekély eladások mellett óriási áldozatokat jelent minden gyártótól, akik körmük szakadtáig próbálnak előre menekülni. Persze takarékoskodni is kell a fejlesztéssel, ami azt eredményezi, hogy a tervezéshez kevesebb, vagy más kapacitás fér hozzá, mint ami ma még szellemi szinten hazánkban rendelkezésre áll. Én sokakkal ellentétben úgy gondolom, hogy nem idealista szemlélet a gyártók, vagy a szellemi kapacitások összefogása. De egy stabil, folyamatos rendelésállomány nélkül ez – úgy tűnik – nem megy.

Újabb típusok felkerülhetnek-e a Molitus kínálatába?
-KP: A csapat nem csak midi buszt tud tervezni! Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Viseon LDD 14-es. Viszont egy új, ütőképes prototípus legyártásához sok pénz kell! Mi az S91 létrehozásával az egyik olyan piaci igényt próbáltuk kielégíteni, ami az Ikarus Egyedi bezárása után kiszolgálatlan maradt. Ez volt a terv, de a megvalósulást - különösen egy döntően közbeszerzéshez kötött terméknél - megannyi helyi és globális tényező is befolyásolja.

Más gépészeti egységek beépítésére van-e terv?
-AG: Természetesen elképzelhető, de Midi buszokhoz ebben a méretben nem igazán van más. Ha lesz igény nagyobb buszokra, akkor mindenképpen számolunk ezzel a lehetőséggel.

Van-e az S91-es után érdeklődés? Hogy látják az export esélyeit?
-AG: Ha a BKV-nál forgalomba áll az első 40 kocsi, akkor az mindenképpen előre lendíti ezt a kérdést. Az érdeklődés mindenesetre óriási! De referencia nélkül nagyon nehéz eladni a buszainkat. Sajnos egy Romániai polgármester érdeklődése is itt akadt el. A referencia minél előbbi megszerzése az egyik legfontosabb célunk. Egyelőre nem tudjuk hány autóbusz kell pontosan a BKV-nak, de 40 darab busz már jelent valamit. Gyömrőn jól működik a dolog és ők is jelezték, hogy szívesen vásárolnának még járművet.
-KP: Eltelt két év azóta, hogy bemutattuk az első járművet. Sokan kérdezték, hogy mit akarunk mi? Viszont volt egy gazdasági világválság és volt BKV botrány is. Az S91-es nem olcsó busz, de korszerű, minőségi járművet hoztunk létre. Itthon és külföldön is pozitív volt a fogadtatás. Ennek a kategóriának a nagyvárosoktól a kistérségekig van létjogosultsága, bár hazai szinten is csak 100-150 példányban. De ahol az alapvető szolgáltatás létezéséért napi szinten kell küzdeni, ott pillanatnyilag egy ilyen „kiművelt” megoldásra csak gondolni lehet, valós kereslet ma még másra sincs.

Mi lesz a második jármű sorsa?
-AG: A busz egyelőre nem talált konkrét gazdát, de érdeklődnek a jármű után.

Saját gyár kialakítására van-e esély?
-AG: Hazánkban bőven van gyártókapacitás, ezért hosszabb távon sem építenénk saját üzemet. Az sem mellékes szempont, hogy azt a gyárat fel is kell szerelni. Az olyan autóbuszgyárak, amelyek jól fel vannak szerelve is csak félgőzzel működnek jelenleg.

Milyen jövőkép áll a Molitus csapata előtt?
-AG: Fontos, hogy legyártsunk minél több járművet. Talán elektromos busz formájában el tudjuk képzelni az S91-est.
-KP: Sajnos nem lehet néhány körülménytől eltekinteni: a hazai járműpark annyira elöregedett, hogy a szükségszerűen előbb-utóbb bekövetkező beszerzésekkel egy, vagy több technológiai korszakot is át fogunk lépni. Ez könnyen sokkolhatja az üzemeltetőket. Elég, ha csak az elektronikus vezérlések és a lassan általánossá váló rozsdamentes szerkezeti anyagokra gondolunk.
Az alternatív hajtások még  a jelenhez képest is nagy ugrást jelentenek. Sajnos ezek a megoldások többnyire még kísérleti stádiumban vannak és nem nyújtanak gazdaságos alternatívát. A környezetvédelem nagyon fontos, de a jövő nem érhető el a működőképes jelen nélkül. Most ez kell a legfontosabbnak tekinteni. El lehet képzelni központi, vagy uniós forrásokból finanszírozott projektet, ami a jövőbe vezet, de ez holnapra is csak egy korlátozott terület lefedését jelenti majd. A Molitus egy ilyen feladatban otthon érezné magát, örömmel működne együtt más fejlesztőkkel például egy elektromos hajtású S91 létrehozásában. Ezt a technológiát már most gyakorolni kellene korlátozott darabszámban, hogy amikor az energiatárolás és a töltés technológiája már túl lesz a ma oly robbanásszerű és alig követhető fejlődési szakaszán, a szükséges komponensek pedig a megbízhatóság mellett kommercializálódtak, akkor sorozatokat lehessen ésszerűen gyártani, üzemeltetni. De még jobb lenne minden szereplőnek, ha mindezt egy folyamatos termelés háttere mellett tehetnénk meg. Ismét ugyanoda jutottunk!

Sokszor szó esik a VDV szabványról. Mi is ez tulajdonképpen?
-KP: A néhai VÖV szabvány szellemi folytatása. Így konkrétan a német piacra koncentrál. De jóval részletesebb, mint az ENSZ EGB, vagy az uniós előírások többsége. Néhány helyen egész nagy mélységben belenyúlnak a járműépítésbe és tervezésbe. Az üzemeltetést és a flottaépítést hívatott elősegíteni. Németországban a VDV-megfelőség nélkül nem lehet közbeszerzésen sikert elérni.

Adódik a kérdés. Az S91-es megfelel ennek a szabványnak?
-KP: Nem mondom azt, hogy nem kellene áttervezni a busz bizonyos részeit, de túlnyomórészt megfelel a VDV szabványnak. Egyébként a Brit és a Francia piacon is van hasonló. Ezek az előírások azért példaértékűek, mert így fontossá válik az üzemeltetők, vagy akár a szakszervezetek véleménye, és legális lehetőséget ad némi belső piacvédelemre is.

Köszönöm szépen a válaszokat! Sok sikert kívánok a Webasto-nak és sok eladott autóbuszt a Molitus-nak!

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr152582013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.02.04. 19:06:18

Sajnálom, hogy az EAG Ikaruszok olyannyira jellegzetes íveit kevéssé örökölte az S91. Különösen az oldalív hiánya bántja a szememet, pedig ezer előnye lenne (kevesebb oldalsó sérülés, jobb hátralátás, kevésbé rezonáló ablaküvegek, satöbbi). Persze biztos volt oka az egyenes oldalfalnak. Több vonás szerencsére "egyedis".

Ellátogatva a Viseon LDD oldalára, szinte könnybe lábadtak a szemeim, hogy mennyire visszaköszönnek az E97, E98, E99 ívei a német járművön. nagyon jó látni!

Kicsit furcsa nézni, hogy az egyedis formavilág keveredik egy másik designcsapat világával, de lehet, hogy aki nem ismeri az EAG buszokat, neki teljesen harmonikusnak tűnik az LDD.