A járatritkítás menti meg a BKV-t?

2012. február 15. - kristoof

A címben szereplő kérdésre a válasz természetesen nem. Úgy tűnik Tarlós István ezt nem tudja, mert a fővárosi közlekedési cég megmentésének egyik pilléreként ezt is említette a Népszabadság ma megjelent interjújában.

A járatritkítások hírére a hazai sajtó azonnal ráharapott. Szinte minden hírportálon megjelent Tarlós ötlete. Ezért a budapesti Fidesz-KDNP frakció közleményt adott ki nemrég, miszerint a járatritkítás nem hoz valós megtakarításokat a BKV számára. Így a frakció nem tudja azt támogatni. Ezzel újabb ütközést kénytelen átélni a főváros polgármestere, saját frakciójával szemben.
 
Korábbi cikkünkben már taglaltuk, milyen okok vezettek a BKV jelenlegi helyzetéhez. Ahol egy tévhitet is rendbe tettünk. 
 
„Tehát a tömegközlekedés egy közszolgáltatás, ami nem működtethető kereskedelmi alapon, ezért nem is lehet veszteséges, csak alulfinanszírozott!”
 
Visszatérve a járatritkításokra. Az európai nagyvárosok közül az egyik legsűrűbb tömegközlekedési hálózatot használhatják a budapestiek. A legtöbb nagyvárosban nincs ilyen sűrű hálózat és követési idő. Igaz ezek a városok jobban el vannak látva kötöttpályás tömegközlekedési eszközökkel. Budapest nem csak járatsűrűségben rekorder, de a legöregebb járműparkkal rendelkező főváros címe is az övé. Főleg az autóbuszoknál látványos az amortizáció és a pénzhiány. Budapesten még mindig meghatározó városképi elem a több mint negyven éves konstrukciójú Ikarus 200-as család. Ezek között a buszok között akad olyan, amelyik már negyed évszázada koptatja a főváros aszfaltját. Az öreg Ikarusok értéke gyakorlatilag nulla. Nincsenek sokkal jobb állapotban a néhány éves Volvo buszok sem. Sok kocsiban felszakadt a padlóburkolat, néhányban, pedig úgy érzi az utas, mintha nem lenne a buszban lengéscsillapító. Már rég cserélni kellett volna. Az ilyen buszok bizony balesetveszélyesek. Tökéletesen mutatja be a TV2 2010 szeptemberi műsora a buszok állapotát. A helyzet ezen a téren azóta sokkal rosszabbra fordult.
 
Régóta hallani szakmai körökből, hogy igenis járatritkításra van szükség a fővárosban, de korántsem spórolási szándékkal. Ha lesz is járatritkítás, akkor az legyen a cél, hogy a nagyon rossz állapotban lévő és a végletekig elhasználódott eszközpark egy részét ki lehessen dobni. Az ezzel felszabaduló összeget, pedig a maradék járművekre fordítsák. Hogy mást ne mondjunk, alkatrészekre.
  
Ha ezzel egy kiszámíthatóbb és tisztább tömegközlekedést kapnánk, akkor a járatritkítás üdvözlendő dolog is lehetne. Sajnos inkább úgy tűnik, hogy a szakmai érvek helyett most is a nagypolitika fog dönteni. Így viszont már nem tudunk egyetérteni, ugyanis ha az nem lesz jelentős, akkor az, igazán kimutatható spórolást nem hoz. Ha lesz bármekkora teljesítménycsökkentés, ami nem hoz látható eredményeket, akkor az mindenképpen károsan érinti a főváros utazóközönségét.
 
Minden estre, ha a február 29-i fővárosi közgyűlésen megszavazzák a járatritkítást, akkor biztosan nagyon érdekes nyilatkozatokat hallhatunk a néhány éve még a ritkítások ellen kardoskodó Vitézy Dávidtól, a BKK vezérigazgatójától.
 
(fotók: szerző)
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr374113345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.02.15. 14:53:22

VD nem csak néhány éve, hanem pl. néhány hete lenyilatkozta, hogy nem látja a ritkításban a nagy megtakarítási potenciált. Nem véletlen, hogy Tarlós nem kérdezte meg.

Szerintem amúgy Tarlós nem hülye, hanem a képlet a következő:
Fideszes politikusok folyton mondják, hogy Tarlós ne csak pénzt kunyeráljon. Tarlós bead javaslatokat, Fideszes politikusok mind megfúrják.
Tehát Tarlós csináljon valamit, de erre semmilyen eszköze sincs.

Na ezek után Tarlós lenyilatkozza, hogy "jóvan, fiúk,már spóroltunk az iskolákon, spóroltunk a tűzoltókon, most akkor ritkítjuk a BKV-t, ha ezt akarjátok".
Na, kik akadnak ki erre a legjobban ki? Hát persze, hogy a fideszes politikusok.
Innentől viszont ismét náluk pattog a labda.

Ahoj- 2012.02.15. 15:22:23

Budai hegyvidéki járatok 5 emberrel rohangásznak, akárcsak Budafok egyes részein. Bőven lehetne még mit húzni, a buszok 20%-át a villamosok 10%-át be lehetne zárni (52, 51,12, 17, 41-es egy része stb)
süti beállítások módosítása