Ismét itt a „sikerrecept” – átszervezések, járatritkítások Miskolcon IX. rész

2012. március 07. - Raci Laci

Ezúttal áttesszük kicsit a székhelyünket Diósgyőrbe. A Miskolc közösségi közlekedését érintő átszervezések ezúttal talán nem érintették olyan súlyosan ezt a városrészt, mint 2007-ben, de a helyzet fikarcnyival sem javult. Pedig nem került volna semmibe egy kis színvonaljavítás.

A várost kelet-nyugati irányban átszeli az 1-es villamos, amely a Tiszai pályaudvartól előbb Diósgyőrig, márciustól pedig két megállóval tovább Felső-Majláthig közlekedik. Ezzel elég nagy részben, a vonal több mint felén teljesen párhuzamosan fut az 1-es busz vonala (Tiszai pu. - Majális park). A párhuzamosság a városszerkezeti adottságokból adódóan komoly, egyelőre megoldhatatlan gondot okoz. Egyrészt a Búza tér és a Győri kapu között elég nagy és népes területet csak a busz tár fel, a térség zökkenőmentes ellátása másként igen nehézkes lenne. Másrészt a villamosüzem kapacitása jelenleg véges, az MVK ZRt. egyszerűen nem tudná mivel elszállítani az utasokat akkor, ha a kelet-nyugati tengelyen mindenkit a villamosra terelne. Ráadásul az 1-es busz máig kiközlekedik a Bükk lábáig, noha éppúgy, mint 2007-ben, ezúttal is felmerült a megcsonkítása. Erre most sem került sor.

A kelet-nyugati tengelyen jelentkező utazási igényekre jellemző, hogy a villamos és az 1-
es busz mellett szükség van az 1A jelű betétjáratra is, amely az elmúlt öt évben Tiszai pu.- Felső-Majláth vonalon közlekedett, két megálló kivételével teljesen az 1-esével megegyező útvonalon. Ez a viszonylat nem volt olyan szerencsés, mint a gerincjárat: 2007 után most is csonkítottak rajta. Mindkétszer teljesen értelmetlenül.

2007-ig az 1A a Tiszai pu. és Berekalja között közlekedett. Berekalja a Bükk lábánál fekvő, hurokban néhány megállóval feltárható, viszonylag jómódú, ennek megfelelően alacsony népsűrűségű kertváros. A Diósgyőr villamosvégállomás után két megállóval, közvetlenül a most villamost kapó Felső-Majláth megálló előtt kell befordulni Berekaljára. A Diósgyőr vá.-Berekalja közötti szakaszon kifelé öt, befelé hat megálló található. A menetidő kifelé öt, befelé hat perc – a 2007. évi menetrend szerint. A 2007-es – az ideihez hasonlóan átgondolt és értelmes – módosítások eredményeként az 1A elveszítette berekaljai önálló megállóit és az 1-essel teljesen közös útvonalon ment ki Felső-Majláthig. Ez Diósgyőr vá.tól két percre a második megálló.

Elvben a cég akkor megspórolt három, illetve befelé négy megállónyi távolságot és
gyorsította az 1A fordulóidejét. De takarékosság a módosítással nem járt együtt, pazarlás
annál inkább. Mert mit tett a bölcs cégvezetés? Berekaljára szervezett egy önálló járatot, az izgalmas 69-es jelzéssel. A 69-es egy megállót ment az 1-es, az 1A-s (és hozzá még az 5-ös és a 15-ös) buszokkal közös szakaszon, majd további négy, illetve öt megállót teljesített Berekalján. Külön busz, sofőr – ráadásul 13 perces fordulóidővel, ami azt jelentette, hogy már 20 perces követésnél is jócskán ácsorgásból állt a forda. A berekaljaiak pedig örülhettek az önálló járatnak, hisz így bárhová indultak, úgyis át kellett szállniuk.

Joggal remélhettük, hogy egy újabb takarékossági hullám újra érinti a térséget és elsöpri ezt az elképesztően pazarló megoldást, talán még az eredeti megoldást is visszaállítják, mint a legkevesebb párhuzamosságot és holtidőt jelentő alternatívát.

Első reményünkben nem csalódtunk, a másodikban igen. Mi történt? Az 1A-st visszavágták
a Diósgyőri Gimnázium megállóhelyig. Ez az eddigi Felső-Majláth végállomásához képest
négy megálló és oda-vissza összesen 12 perc mínusz. Az új végállomás két megállónyi
távolságra van a 69-es (továbbá a lillafüredi és az ómassai kirándulóbuszok) végállomásától.

(Fotók: Mizsér Bence)

Sorozatunkat folytatjuk!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr914294747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása