Finomhangolás miskolci módra

2012. március 31. - Raci Laci

Néhány hete fejeztük be cikksorozatunkat a márciusban életbe léptetett miskolci menetrend - módosítás elképesztő megoldásairól. Az utolsó részben megjósoltuk, hogy az egész szisztémára halál vár. Ehhez nem kellett nagy tehetség, hisz az ahhoz vezető agónia már a első munkanapon megkezdődött. (Az akkor, sebtében bevezetett korrekciók szakszerűségéről is írtunk.) Az MVK nem hazudtolta meg magát, április 1-jével is újabb „javításokat” eszközöl a hálózaton. Olcsó poén, de mindjárt kiderül: némelyik elgondolás csak április 1-jei tréfának fogadható el.

A kiigazítások érintik az Avast. Egy (!) plusz fordulót kap a 35-ös vonal. Hogy jobban megértse a tisztelt olvasó: naponta száznál többször indulnak 35-ös járatok. Valóban rengeteget fog hozzátenni az ellátáshoz a 0.9%-os fejlesztés.

Az 1-es vonalán napi hárommal több indulással számolhatunk, a betétjárat (1A) fordulószáma viszont tényleg jelentősen nő: 39-ről 57-re. Örvendetes – kérdés, miként lehetett ennyire alultervezni az igényeket egy hónapja. De ne legyünk igazságtalanok, az 1-1A menetrendjében valami olyasmit fedeztünk fel, amit Miskolcon évtizedek óta nem: bár továbbra is ütemtelenül fognak járni a buszok, de egymással legalább többé-kevésbé hangoltak lesznek!

Az Egyetemváros is jóval több buszt kap, ami nem is csoda, hisz ez a térség nagyon megszenvedte a korábbi döntést. Nézzük sorban:

  • Néggyel többször fordul a 12-es járat (napi 72 forduló).
  •  
  • Napi 17 helyett 29-szer fordul a 22-es. Nagyon biztató, hogy mindezt újabb busz beállítása nélkül érik el. Kérdés, miért kellett egy hónapja 20-22 perces kiállásokat betervezni a viszonylatra vezényelt két kocsi számára.
  •  
  • Próbálják hangolni a 12-es és a 22-es indulásait. Ez azért még nem megy a cégnek: még mindig előfordulnak ké t– három perces, majd rendes, hét–nyolc perces követések  a 22-es üzemideje jelentősen megnő. Az elmúlt hónapban teljesen érthetetlen okokból - az utolsó busz 15.30-kor indult, ez most 19.40-re módosul. (Nem sikerült rájönnünk a logikára, miszerint a másik végállomásról 17.08 az utolsó időpont. Ez azt jelenti, hogy az utolsó négy, egyetemről induló járatnak nincs meg a visszafelé irányuló párja.
  •  
  • Nyilván a menetrendszerkesztő figyelmetlenségéről lehet szó – azért azzal még az  MVK is komoly meglepetést okozna, ha egyik irányban rezsiben járatná a buszait) az eddigi kettő helyett háromszor indul reggel a 22-es a Tiszai pályaudvarról. Ráadásul- délután az eddigi nullával szemben három kocsi visszafelé is elérhetővé teszi a vasúti pályaudvart. Érdekes megoldás, hogy ezek a jelentősen hosszabb útvonalon közlekedő járatok nem kapnak megkülönböztető jelzést – biztos elegánsan kihelyeznek majd a szélvédő mögé egy táblát, hogy „Tiszai pu.” a három reggeli „Tiszais” 22-es az eddiginél valamivel ésszerűbb és rövidebb utat -jár be az állomás és a belváros között. Miért nem lehetett ezt a civilek javaslatának  megfelelően már eredetileg is így kalkulálni? - a szombati és vasárnapi eljutást megkönnyítendő a Tiszai pályaudvar és az egyetem közötti „ME” jelzéssel gyorsjáratot állítanak forgalomba. Szombaton reggel és délelőtt egy-egy busz közlekedik. És hogy máris meghazudtoljuk fentebbi sorainkat: csak az egyik irányban van feltüntetve a két járat, visszafelé nyilván rezsiben mennek. Vasárnap 15.45-22.45 között óránként, ütemesen (!) egyszer-egyszer lehet eljutni az állomásról az egyetemre.

Szögezzük le gyorsan, alapvetően pozitív, de legalábbis jószándékú korrekciók részleteit olvashatjuk. De nem kell szélsőségesen rosszindulatúnak lenni ahhoz, hogy ismét súlyos és bosszantó átgondolatlanságokra leljünk. Nézzük végig ezeket is.

Április 15-én lesz a vasúti menetrendváltás, amely ezúttal közismerten igen komoly változásokat hoz. Megnyugvással fogadnánk, ha az MVK a birtokában lenne az új menetrend adatainak – de közel sem vagyunk benne biztosak. Ebben az esetben viszont nem ártott volna esetleg várni még egy-két hetet.

Az viszont bizonyos, hogy az Egyetemváros–Tiszai pályaudvar közötti szakasz ellátása nem illeszkedik a jelenlegi vasúti menetrendhez. Az újonnan az állomásra vezényelt 22-es indulási időpontja több mint bájos: 9.30. A budapesti Intercity – ha óramű pontossággal közlekedik –9.29-re érkezik meg.

Még súlyosabbak a problémák a „ME” járattal. Nem foglalnánk állást abban, hogy miért nem lehetett beszámozni – ezt hagyjuk. A busz szombaton kétszer, vasárnap nyolcszor közlekedik.

Gyorsjárat, ami Miskolcon semmi jóval nem kecsegtet a jövőre nézve. Ebben a városban ugyanis a gyorsjáratok történetileg két módon vannak halálra ítélve: vagy egy-két éven belül szűnnek meg, vagy hosszabb idő alatt, úgy, hogy menet közben többször, követhetetlenül módosítják a kijelölt le- és felszállóhelyek számát. Hogy bizonyosan ez vár a „ME”-re is, azt az is sugallja, hogy valójában értelmetlen a céljárati jellege: szombat reggel és délelőtt a két járat erejéig kétségtelenül kell ez a megoldás. A 7.40

és a 9.40-es indulással csak így érhető el a 8-as és a 10-es órakezdés. Tetszenek figyelni? Az MVK a szombati IC-k érkezését ismeri, munkanapon viszont nem foglalkozik vele. Viszont a nagy körültekintésben az már elkerülte a cég figyelmét, hogy a szombati levelezős órák döntő része 9 órakor kezdődik.

A vasárnap még érdékesebb rejtély, hogy mi magyarázza azt, hogy a busz elrepíti a hallgatókat az egyetemre. Az igencsak kiritkított hétvégi menetrend ismeretében különösen elkelne egy az állomást, a belvárost és az egyetemet (netán még az Avast is) egyszerre összekötő, ütemes járat. Főként azért, mert a vasárnap visszatérő egyetemisták egy része nem a kollégiumokban, hanem az Avason vagy a belvárosban lakik. Szolgálati okot is nehéz elképzelni, hisz a „ME” fordán dolgozni igen jó lesz: óránként 30 perc munkára 30 perc kiállás jut – a pazarlás gyöngyszeme. Éles szemű fórumozó társunk azt is megfigyelte, hogya 22.45-ös utolsó indulásnak semmi értelme: 22 óra után három vonat érkezik Miskolcra –Budapestről 22.22-kor, Nyíregyházáról 22.49-kor és Hidasnémetiből 22.53-kor.

Valójában ennek a félig céljáratnak naponta kétszer lenne létjogosultsága hétfőtől szombatig:

7.40-kor és 9.40-kor (és szombaton 8.40-kor is). Az összes többi plusz kapacitást érdemes lett volna beforgatni a márciusban visszavágott 31-es (Tiszai pu.-Avas vk.) időnkénti Egyetemvárosig történő meghosszabbításába.

Összességében még mindig nagyon amatőr korrekcióra került sor, miközben kirívó ostobaságokkal (pl. a 22-es belvárosi fordulója) ezúttal sem foglalkoztak. Ez csak az agóniát nyújtja meg, igazi megoldást nem ad.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr774352504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása