Újdonság Mosonmagyaróvárról

2012. szeptember 21. - _zahnrad

079k.jpgÚj intercity buszt mutatott be ma a Kravtex-Kühne cégcsoport. A bemutatóval egy időben megnézhettük az elmúlt négy év gyártmányfejlesztési programjának eredményeit.

A 2008-ban útjára indított fejlesztési program utolsó állomása az intercity kategóriába tartozó LH modellcsalád korszerűsítése, leváltása volt. Az új busz a Citadellel megkezdett elnevezési logikát folytatva az Optinell nevet kapta. A külső a megújult 19,5 coll kerékátmérőjű családba illeszkedik. Az újdonság 12 méter hosszú, 2,52 széles és 3,3 méter magas. A padlószint 1000 milliméteres, ennek és a kisméretű kerekeknek köszönhetően 8 köbméter csomagnak jut hely, ami a 12 méteres buszok közt figyelemre méltó. A Mosonmagyaróvárról Győrbe tartó út során halk és kényelmes utazóbusz benyomását keltette az Optinell. Az 51 ülés az 1-1-0 ajtóképletnek köszönhetően szellősen van beépítve, a lábaknak mindenütt bőven van helye. A klímaberendezés hatékony, az egyenletes légelosztást az ablakok felé beépített befúvók biztosítják. Az új szervizpanelen a szellőzésen és a világításon kívül hangszóró is helyet kapott, és a némító gombja is, ami még felsőbb kategóriákban sem magától értetődő. A legkevesebb változás a vezető környezetében történt, de örülhetünk az esztétikus mozgatószerkezettel ellátott napellenzőnek, ami így a lehető legkevésbé zavarja az előre kilátást. Az 51 ülő utas mellett 23 álló utas is utazhat a busszal, de lehetőség van az emelt sebességű haladást biztosító Tempo 100 kivitel rendelésére is, ebben az esetben a törvényi követelmények miatt nem utazhatnak álló utasok.


A buszt 220kW (300LE) teljesítményű, EEV normának megfelelő, soros hathengeres FPT(=Iveco) dízelmotor mozgatja. Az első próbaúton a motor dinamikusan mozgatta a karosszériát, a forgalom ritmusát jól tartja, és az előzésekhez elegendő a teljesítménye. A kerekek felé alapesetben 6 fokozatú, kézi kapcsolású ZF váltó közvetíti a nyomatékot, de igény esetén az automatizált ZF AS-Tronic is beépíthető. A busz a 19,5”-os kerékrendszerhez illeszkedő Rába tengelyeken fut, ami lehetővé teszi az alacsony saját tömeget. A buszt forgalomba állása után részletes utastesztnek vetjük alá.

085k.jpg

A bemutatón felsorakozott a cég teljes megújult típuspalettája is. Itt hallhattuk, hogy az új modellek egy része, köztük az Optinell is az Új Széchenyi Terv keretében elnyert 128,5 millió forintos támogatás segítségével valósulhatott meg. A támogatáshoz 308 millió forintos saját erőt adott a Kravtex-Kühne, így egy új lézervágó berendezést is beszereztek.

035k.jpg
A 2008-ban elkezdett újítási program a Kravtex számára új terepet jelentő 22,5”-os, hagyományos kerékrendszerű alacsonypadlós városi típuscsalád kifejlesztésével kezdődött. Az első ilyen busz 2009-ben gördült ki a gyárkapun, majd a tapasztalatok és a visszajelzések alapján módosították a Citadell névre hallgató buszokat. Az újítási programban tavaly az 1999 óta gyártott 19,5” kerékrendszerű típuscsalád következett. Elsőként az alacsony belépésű változat újult meg, az utód Econell igen jól sikerült konstrukció.

097k.jpg

Az akár 49 ülést kínáló elővárosi típus kialakítása, formája és tulajdonságai alapján nem csak a spórolós hazai Volánoknak, hanem a szén-dioxid kibocsájtás csökkentésében érdekelt, igényes nyugati közlekedési cégeknek is érdekes lehet. Az ülések nagy száma a hozzáértőknek kis lábtérre utalhat, itt azonban szó sincs ilyesmiről, sőt a vastag párnázású, magas háttámlájú ülések is kényelmesen elférnek a filigrán városi ülések elrendezésében, ami ebben a kategóriában ha nem is ritkaság, de megsüvegelendő teljesítmény. A sorban idén tavasszal bemutatott 800mm-es padlószintű helyközi Inovell és a most megismert távolsági Optinell következett. A minisztérium szeptemberre ígérte a központilag elrendelt beszerzési stop feloldását, erre a Kravtex készen áll.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr714794998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Steppenwolf 2012.09.22. 00:06:46

100 méterről fél szemmel hunyorítva nézve akár egy minőségibb európai buszgyártó terméke is lehetne. Kár a zsúrkocsikerekekért, már csak azért is, mert intercity kategóriában már megnézik a volánok hogy mit vesznek, és nem mindig azt, amit a legolcsóbbnak dob ki a gép. Ezért sem volt sikeres ennek az Optinellnek az elődmodellje az LH12, amiből az évek alatt összesen csak néhány darabra kaptak megrendelést.

D4D 2012.09.22. 14:51:44

A Motor dinamikáját és erejét nem éppen Győr és Móvár között kellene kipróbálni.

Egy Vác-Rétság, az megmutatja mit tud a motor.

papalaci62 2012.09.22. 18:30:13

Azért érdemes azon elgondolkodni, hogy például a BKV, ha megrendelője lenne a Kravtexnek....
Nem is folytatom, hiszen nem ez a mai magyar valóság.Az viszont érdekes dolog, hogy Svájcban fel sem merül mit vegyenek, ha abban a termékcsoportban van svájci is, mert így munkahelyek is lesznek. Nálunk ezt még nem tudják,inkább vesznek kéz alól használtat, mert az márka.

Ironpen 2012.09.22. 18:37:50

@papalaci62: Mert Svájc nem EU tag, megtehetik. Persze mi is megtehetnénk, ha nem lenne szüksége a jelen kormánynak mindenféle külföldi befektetőre és anno nem egy feltétel nélküli megadás szintű belépési nyilatkozatot fogadott volna el egy másik kormány...

D4D 2012.09.22. 18:52:37

@Ironpen: Annak a belépési nyilatkozatnak hála, ha sikerülne végre olyan minőséget gyártanunk, amire a Zunijóban ráharapnak, akkor azt oda vám nélkül vihetjük.

torqmatic 2012.09.22. 20:45:22

@papalaci62: Ez egy szájhagyomány útján terjedő baromság... Például a témánál maradva: Svájc is tele van külföldi buszokkal, pedig van hazai gyártó ott is.
Egyébként pedig annak a ~ 900 busznak, amit eddig a Kravtex gyártott, a 99%-át a hazai volánok és magánválkozók vették meg, tehát alaptalan a nyavajgásod. Ha a BKV megrendelője lenne a Kravtexnek, akkor egy darabig menne a bolt, aztán ha lecsereélték az összes buszukat, akkor megint siránkoznának Győrben, hogy nincs vevőjük...

Pepejoe 2012.09.22. 20:52:27

Mindezektől függetlenül ki kéne lépni az unióból és kész.

papalaci62 2012.09.22. 21:21:11

@torqmatic: Melyik is a svájci autóbuszgyár???

papalaci62 2012.09.22. 21:24:41

@Ironpen: Ez sokkal korábban kezdődött. Akkor amikor privatizáció címszó alatt az éppen aktuális kormányok elkótyavetyélték a nemzeti vagyont. Aztán a külföldi tulajdonos meg leépítette a megvett céget, oszt jó napot. Amikor meg már kiszolgáltatottak vagyunk, mindenki belénk törli a lábát.

kristoof 2012.09.22. 22:59:03

@papalaci62: HESS-nek hívják és ők gyártják a buszok Rolls-Royce-ait.

Steppenwolf 2012.09.22. 23:40:55

@papalaci62: Azt hiszem nem az állam (még ha jó pár évig ezt is tette) és nem a BKV feladata egy magántulajdonban levő buszgyárat eltartani csak azért, mert az az egyetlen érv szól mellette, hogy magyar.

bovorac 2012.09.22. 23:40:58

@papalaci62:
Picit nem ártana gondolkodni: miért is privatizáltak? Pont az általad sugallt módon korrupt politikusok elemi érdeke, hogy minél több cég maradjon állami kézben, mert onnan folyamatosan lehet nagy arányban mosni kifelé a pénzeket. És pont ők miért privatizáltak?

Talán mert az "elkótyavetyélt" cégek egy fenntarthatatlan, súlyosan pazarló, szükségtelen kapacitások tömegét az állami költségvetésre terhelő, ergo tökéletesen veszteséges struktúra talpkövei voltak?
Hahó, az államszocializmus nem azért szűnt meg, mert mi olyan fasza gyerekek voltunk, hanem mert Isten pénze se lett volna hozzá elég.

_zahnrad 2012.09.22. 23:49:49

@Pepejoe: Sokkal inkább azon kellene elgondolkodni, hogy a környező országok miért tudnak EU-s pénzből saját gyártású buszokat venni, és mi miért nem: omnibusz.blog.hu/2010/06/03/buszbeszerzes_az_eu_tamogatasaval

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.09.23. 05:52:12

@bovorac: hogy miert privatizaltak?
mert ez volt a nagytokesek erdeke

Steppenwolf 2012.09.23. 11:49:55

@Rocko-: Minden jel szerint, mivel a Kravtex eddig legyártott buszainak 99%-a állami volán vállalatokhoz került, és mióta felsőbb utasításra leállíttatták a járműbeszerzést, vegetál a gyár, mert képtelen másokra rásózni a buszait.

Rocko- 2012.09.23. 11:58:16

@Steppenwolf: s biztos a buszokban van a hiba, nem pedig a beszari külföldiekben hogy nem hagynak teret a magyar gáyrtóknak, mert nem ismerik?

Steppenwolf 2012.09.23. 12:22:49

@Rocko-: Nyilván mindenki hülye külföldön...

Egyébként 10 éve a SOR-t és a Solarist sem ismerték nyugaton, mégis sikerült betörniük.
Egyébként a SOR semmivel sem gyárt szebb és jobb buszokat, mint a Kravtex, viszont ellentétben az utóbbival, elképesztően rugalmasan viszonyulnak a megrendelő igényeihez, ráadásul mint minden valamire való gyártóhoz hasonlóan, nem hiányoznak a palettájáról az alternatív meghajtású buszok sem.

Rocko- 2012.09.23. 12:30:10

@Steppenwolf: akkor várjunk 10 évet ezzel a "magar gyártók csak magyar piacra akarnak termelni" dologgal? :)

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.09.23. 13:40:06

@Steppenwolf:
nyilvánvalóan előtte 10 évben a solaris beterítette fél lengyelországot több ezer busszal, így volt állandó bevétel, amit lehetett fordítani kutatás-fejlesztésre, és külföldi marketingre is, és volt egy 10000-es nagyságrendű futó állomány is ami referenciaként szolgált.
így sokkal könnyeb külfödre sikerrel nyitni...

Steppenwolf 2012.09.23. 13:42:39

@Rocko-: Miért kéne várni? A Kravtex létezett már 10 éve, sőt, buszgyártásba/buszok összeszerelésébe nagyjából abban az időben kezdett, mikor a Solaris is. Össze lehet hasonlítani a két gyártót, mit sikerült elérnie az egyiknek, és mit a másiknak...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.09.23. 13:48:59

@Steppenwolf:
akkor tedd meg, hasonlítsd össze.
kérek adatokat, hogy a két céget milyen mértékben támogatta a saját államuk (adókedvezményekkel, pályázati támogatásokkal, kezességvállalással, állami megrendelésekkel)

úgy vélem nem gondoltad végig a dolgokat.

Rocko- 2012.09.23. 13:50:37

@Hurrá Torpedó: valahogy így.

@Steppenwolf: oké, hasonlítsuk: miért nem vették a külföldi szolgáltatók a magyar buszt? hol van erről a hivatalos tájékoztatás?

Steppenwolf 2012.09.23. 13:51:15

@Hurrá Torpedó:
Mondjak ellenpéldákat magyar gyártóra, amely milliárdos marketing és kutatás-fejlesztés nélkül is sikeresen betört a külföldi nyugati piacokra? MJT, Molitus...

A Kravtex pedig beterítette nem fél, hanem teljes Magyarországot 1000 darab busszal, elmondása szerint milliárdokat költ fejlesztésre, mégsem jutott egyről a kettőre.
De azért a Solaris buszait ne hasonlítsuk össze minőségben és innovációban és gyártói rugalmasságban a Kravtexhez... Márpedig ezek, amiket felsoroltam, nem milliárdok kérdése.

Steppenwolf 2012.09.23. 13:54:53

@Rocko-: Milyen hivatalos tájékoztatást akarsz? :) Nem szokták megindokolni az üzemeltetők, hogy miért nem ezt, vagy azt a típust rendelik. :)

Kérdezd meg a Kravtextől, miért nem nyomul külföldi buszkiállításokon a buszaival, és miért nincs még egy angol nyelvre lefordított honlapjuk sem...
Nyilván nem is áll szándékukban a piacról megélni, jó nekik a langyos víz, mert a magyar volánok többségének mindegy milyen busz, csak minél olcsóbb legyen és guruljon.

Rocko- 2012.09.23. 14:00:22

@Steppenwolf: na, itt érzem elveszve a dolgot.
tippelgetünk, de tényeket nem látunk.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.09.23. 14:02:12

@Steppenwolf:
hát azért az nem úgy működik hogy egyik nap felkelek, és úgy döntök hogy a semmiből világszínvonalú terméket fogok gyártani, és hopp úgy is lesz, minden bejön, a válság sem rendített meg, stb.

van egy üzleti koncepciód. a 90-es évek végén egy alapítandó magyar buszcégnek nem az volt az üzleti koncepciója, hogy szarráverje a merci buszokat, hanem az, hogy a 20 éves átlagéletkorú hazai Ikarusz állományra kínáljon alternatívát.

pénz, és igény volt a volánoknál a cserére, reális üzleti modell volt. eleve nem a külföld volt a cél, minek is, hisz hazai viszonylatban is 5-10000 darabos nagyságrend realizálható volt. szépen ment is a szekér a 2000-es évek elején.

jött egy válság 2008-ban, jött a volán beszerzés-stopja (államilag tiltva). A üzleti modell elbukott, felrobbant a híd a szakadék előtt. innentől nincs megrendelés, nincs pénz, hitelt felvenni új üzleti modellhez öngyilkosság, maradt a vegetálás.

azt hiszem nem kell tovább magyaráznom.

azon meg nincs kedvem vitatkozni, hogy 2012-ben te hogy csináltad volna 15 évell ezelőtt ennek a cégnek az üzleti modelljét, mert ha mindent előre tudnak, akkor a tulajok sem így csinálták volna...

Steppenwolf 2012.09.23. 14:10:59

@Hurrá Torpedó: De könyörgöm, egy olyan országban, ahol tisztességes piacgazdaság van, nem úgy megy, hogy én mint gyártó úgy döntök, hogy az állami volán-vállalatoknak gyártok buszokat és csak erre alapozom a cégem jövőjét...
Ugyanis elméletileg tenderek vannak, amelyen több gyártó is indulhat. Az persze már más kérdés, hogy a Kravtexnek megvoltak a politikai kapcsolatai is ahhoz, hogy az állami volán-tendereket rájuk szabva írják ki.

Steppenwolf 2012.09.23. 14:12:21

@Rocko-: Dehogynem. Tény az, hogy a Kravtex buszai az állami üzemeltetőkön kívül a kutyának sem kellenek.
Nem a víz a hülye, ha a kacsa nem tud úszni...

Rocko- 2012.09.23. 14:17:55

@Steppenwolf: tehát nem tudjuk hogy:
- a Kravtex tudott-e a tenderekről
- indult-e rajta
- elutasították-e
de te egy személyben eldöntöd (mindenféle tények közlése nélkül) hogy külföldnek nem kellettek.
értem.

Steppenwolf 2012.09.23. 14:25:22

@Rocko-: Ha kellenének, feltételezem, hogy nem sírnának az állami megrendelések helyett, hanem mint minden valamire való gyártó, a saját jól felfogott érdekében megpróbálná külföldre (is) eladni a termékeit hogy fennmaradjon, ahelyett, hogy az udvarra legyárt 200 db. buszt remélve, hogy egyszer csak újra megint lesznek Volán beszerzések, azoknak meg úgyis jó lesz az évek óta a gyárudvaron rohadó 200 kocsi.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2012.09.23. 17:15:47

@Steppenwolf: miért ne alapozhatnám egy bizonyos üzleti területre a cég jövőjét, ha ott megbízható minőséget, elvárható színonalon (vagy felette) tudok versenyképes áron adni. (= közbeszerzési eljárások ismert lebonyolítási rendszere) (amilyen kiírásra a credo megfelelt, arra minimum 10 másik gyártó busza is megfelelt.)

és igen, meg lehet nézni az új fejlesztéseket is, ezek már nem elsősorban a hazai követelmények szerint születtek. a nehéz gazdasági helyzetben eljutottak odáig, hogy külföldi szigorúbb normáknak megfelelő buszokat is kifejlesszenek.

a készletet meg nem azért kell legyártani, hogy az udvaron pusztuljon. nézd meg bármelyik autógyárat hány késztermékük vesztegel a gyár udvarán. egész egyszerűen még az is jobb, ha a késztermék rohad az udavron, minthogy a nyersanyag rohad az udvaron.

bovorac 2012.09.23. 19:50:34

@Hurrá Torpedó:

Tökéletesen el vagy tévedve. (Sajnos nem te vagy az egyetlen.) Például a világon nincs olyan autógyár, amelyik a fennállása óta eladott termékek összmennyiségének 15-20%-át megrendelés nélkül, a gyárudvarra legyártja.

bovorac 2012.09.23. 19:53:12

@Hurrá Torpedó:

Mivel szerinted minimum 10 másik gyártó is megfelelt volna a volán-tenderekre, s mivel tudjuk, hogy a nagy gaz-szemét multi még dömpingáron is képes és hajlandó a termékeit kínálni a piacnyerés érdekében, formállogikailag védhetetlen az az érv, miszerint Mo. nem támogatta / nem támogatja a hazai buszipart.

De támogatta.

És hogy miért hamis ez az üzleti modell? Mert csak olyanra futja az ilyen körülményekhez szokott gyártótól, amit máshol, hátszél nélkül egyszerűen képtelen eladni.

bovorac 2012.09.23. 19:56:04

@Rocko-:

Hátha nem tudott ezekről a tenderekről, akkor az nagy baj. Javasolnám, hogy egy I. éves angol szakos egyetemistát napi két órában honlapok böngészésére szerződtessenek.

Arról tudunk, hogy nem indultak. Ezek az eljárások ugyanis nyilvánosak külföldön is. (Pontosabban ott nyilvánosabbak, mint itthon...)

Azt is tudjuk, hogy Kortrijkben még nem mérettették meg magukat. Arról is tudunk, hogy nincs angol nyelvű honlapjuk. Arról is tudunk, hogy nem éri el az ötöt a külföldön futó Credók száma - beleértve a használtan kikerült példányokat is.

Milyen információhiányban szenvedsz még a megfelelő következtetés levonásához?

bovorac 2012.09.23. 19:59:18

@Hurrá Torpedó:
A történet nem arról szól, hogy 15 éve kellett volna belelátni a mába (a jövőbe), hanem hogy egy folyamatos innovációs attitűddel rugalmasan követni az épp aktuális változásokat.

És amikor már nagyon megy a szekér, akkor át lehetett volna térni a jövőbeni trendek alakítására is.

Ehhez képest most örülünk egy olyan intercity-busznak, amit az EAG csődbe menetele napján már tudott.
(És én is őszintén örülök, mert legalább már nem azokat a szörnyű förmedvényeket kell nézni, amelyekből most is a gyárudvaron rohad vagy 150 darab.)

Rocko- 2012.09.23. 20:08:03

@bovorac: "Arról tudunk, hogy nem indultak."
honnan?
"Hátha nem tudott ezekről a tenderekről, akkor az nagy baj. "
valóban.

"Milyen információhiányban szenvedsz még a megfelelő következtetés levonásához?"
tények. ;)

D4D 2012.09.23. 21:21:40

credobus.hu/markaertekek/cegtortenet.html

Megmondom őszintén, átolvasva a cég történetét, üzemeltetőként én nem vennék Credo buszt.

bovorac 2012.09.23. 21:25:48

@Rocko-:
Tudod, van, aki olvassa a nemzetközi "irodalmat" (hírek, honlapok stb.). Nem is egy ilyen van - közöttük olyan is, akit érdekel a magyar buszok sorsa.

Hidd el, ha max. két hét átfutási idővel eljut hozzám, mint ezen hírek iránt korlátozottan érdeklődő olvasgatóhoz, hogy Varsóban ismét kivontak a forgalomból x Ik-280-as Ikarust, akkor a Kravtex külföldi próbálkozása is eljutna hozzánk.

És akkor még nem beszéltem a Kravtex igen agresszív, féktelen öndicséretre hajlamos marketingtevékenységére, amely bizonyosan ki nem hagyná a rajongóit egy ilyen kalandból.

De természetesen élhetsz továbbra is a gyanúperrel, hogy a Kravtex ugrásra készen várja a berlini, sao paolói, tokiói és a montreali pályázatok kihirdetését. Azért a buszkiállításokon való nem-részvételt, az angol nyelvű marketing hiányát és az eddigi exportsikerek elmaradását még mindig neked kellene megmagyaráznod, ahelyett hogy engem gyakorlatoztatsz itt a gép előtt egy akkora marhasággal, hogy ugyan honnan tudjuk, hogy nem indult sehol-:))

Rocko- 2012.09.23. 21:29:40

@bovorac: köszönöm szépen a forrásokat, egy élmény volt önnel beszélgetni!

bovorac 2012.09.23. 23:15:38

@Rocko-:
Rosszul tűröm, ha hülyének néznek.

Ha én azt állítom, hogy valami nincs (ráadásul nem vagyok ufó, ezt speciel elég sokan állítjuk a Kravtex külföldi tendereken való indulására nézve), te meg azt állítod, hogy van, akkor egyedül te lehetsz abban a helyzetben, hogy ezt "forrásokkal" igazolod és megcáfolsz. (Én legfeljebb a gyár vezérét kérdezhetném meg, nem teszem.)

Tekintettel arra, hogy a számtalanszor leírt tényt még soha senki nem próbálta még megcáfolni sem, ezért nyugodtan ténynek vehetjük. Mindaddig, amíg valaki "forrásokkal", meg "tényekkel" meg nem cáfolja.

De te ravasz vagy, mert nem állítasz semmit, csak egy nemleges állítás igaz voltára kérdezel rá - látszólag teljesen ártalmatlanul. A helyzet viszont az, hogy azt sugalmazod, miszerint én szándékosan dezinformálok, miközben te vagy a megfontolt bölcs gondolkodó.
De sajnos a játék így nem játszható.

Neked kell előállni a forrásokkal és a tényekkel. Ha vannak.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.09.24. 05:12:26

sajnos le vagyok tiltva a belsosegrol, de ezert valahol Cskost feljelentem
olyan feljelenteni valo kedve van es mocskos duma
"Amerika idén oda jutott, hogy a Kínába kihelyezett termelésének egyharmadát hazavitte, mert ha beszámolja a szállítási költségeket, akkor otthon olcsóbban termelnek a puerto ricóiak, a négerek, a tipikből és wigwamokból nyolc kalumet-szippantásnyira az asszony által a gyárakba elengedett indiánok."
amerikaban valahova mindenkeppen, hatha nem teheti be a labat tobbet

Rocko- 2012.09.24. 06:58:58

@bovorac: "Neked kell előállni a forrásokkal és a tényekkel. Ha vannak."
mivel én ne mtudok ezekkel előállni, ezért kérek sokadjára tényeket. de csak nem adsz.
"te meg azt állítod, hogy van"
nem. én csak kérdeztem.
de már rohadtul unom. és most már tényleg abbahagytam, szellemekkel nem vagyok hajlandó harcolni, tényekkel tudok mit kezdeni.
részemről lezárva.

kristoof 2012.09.24. 08:33:45

Beszélgessünk a Kravtexről mert látom sokan nem látják át a dolgokat.
-1999-ben alakult a cég a Midi és kisbuszok gyártását kezdték el. Ez a szegmens hiányzott akkor a hazai piacról.
-2004-ben érte el a cég az első áttörést. Megnyerték az aktuális Volán tendert. Ez szakmai körökben hatalmas megdöbbenést keltet. Ugyanis ekkor a Credonak nem volt megfelelő helyközi busza. Ezért a korábbiakhoz képest megváltoztatták a szabályokat. Nemcsak 12, hanem 11 méteres kocsival is lehetett indulni. Az Ikarus EAG megtámadta a tender végeredményét. Eközben a Credo azt csinálta amit most, gyártotta udvarra a buszokat. Végül a Kravtex nyert, ezzel fellendült a karrierük. Az Ikarus EAG pedig örökre elvesztette a hazai piacot.
-A következő években kifejlesztettek egy teljes járműcsaládot. Miditől a csuklósig. Sorra nyerték a Volán tendereket (mi ez,ha nem bújtatott állami támogatás?), de az állam másképp is támogatta gyárat. Az gyárcsarnok felépítéséhez nyertek több mint százmilliós támogatást.
-2008-ban a BKV vezérigazgatója (kocsis) elhintette, hogy a BKV ezer buszt vesz hamarosan. A Kravtex régi típusai sorra megbuktak a fővárosi teszteken, ezért egy új típust kezdtek kifejleszteni. A Citadellből az elmúlt 3évben négy készült, eddig egyet sem sikerült eladni.
-Tavaly többször is hangoztatta a gyár, hogy ha lesz lehetőség indulnak a főváros buszmegújítási tenderein. A legutóbbi előminősítésen indultak is, de formai hibát vétettek. A BKK többször is kért hiánypótlást, de ők nem éltek a lehetőséggel.
-A Kravtex eddig több mint ezer buszt készített. Export soha nem volt. Alig pár busz hagyta el az országot. A cég eddig az állam emlőin csüngött. Mostanra már a 140.-ik busz is elkészült és rohad a gyárudvaron.

Tehát, ha valaki azt mondja, hogy egy piaci szereplőnek így kell viselkednie az festi magát!

Ajánlott irodalom! Tessék elolvasni a linkekben szereplő cikkeket is!

m.totalcar.hu/magazin/kozelet/2012/07/26/allami_cegnek_nincs_uj_busz/

bovorac 2012.09.24. 10:35:36

@kristoof:

Kristóf, Kristóf, Te se bírsz tényeket írni... Írhatnád, hogy indult 26 külföldi tenderen, mindegyiken nagyon szépen szerepelt, a pontozásban 100%-os eredményt ért el, csak azarohadtúnijó.

kristoof 2012.09.24. 10:45:29

@bovorac: Hogyan, ha nem indult? A tények ott vannak a linkelz cikkben. A benne lévő linkeket is elkéne olvasni!

D4D 2012.09.24. 12:18:13

@kristoof:

"-2004-ben érte el a cég az első áttörést. Megnyerték az aktuális Volán tendert. ..... Az Ikarus EAG megtámadta a tender végeredményét. Eközben a Credo azt csinálta amit most, gyártotta udvarra a buszokat. Végül a Kravtex nyert, ezzel fellendült a karrierük. Az Ikarus EAG pedig örökre elvesztette a hazai piacot."
- Ekkor az EAG mivel indult? Csak nem ezzel?
busztipusok.hu/e94/e94f-9.jpg

" A Citadellből az elmúlt 3évben négy készült, eddig egyet sem sikerült eladni."
- Azt lehet tudni, hogy a legyártott buszokon (Citadell) menet közben eszközöltek-e javításokat?

- elolvastam a fentebb általam linkelt Credo oldalon szereplő cégtörténetet. Az általad írt kieg infók is azt erősítik bennem, hogy nem vennék ilyen buszt.

kristoof 2012.09.24. 13:21:00

@D4D: Igen. A képen látható buszos hasonlóval indultak.

A Citadell megjelenése óta folyamatosan fejlesztik a típust. A legutolsó változatok utastere igényesen van megcsinálva.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.09.24. 16:52:37

Kérdés, melyik hazai Volán vehet ilyet.
Jó lenne, ha (félig) magyar buszok járnának itthon... (is :) )

Neurotoxin 2012.09.24. 17:55:35

Az a fránya sárvédő ív! Miért nem lehet azt is mondjuk színre fújni, vagy lenne anyagában olyan színű, mint a busz...

ColT:"Jó lenne, ha (félig) magyar buszok járnának itthon... (is :) )"

Igen, jó lenne, de én úgy tudom, hogy pl Győrben se vehet a város teljesen új buszt, mérnökhallgatók mesélték, hogy előbb avultatják a gyártósorról legördült buszokat, majd eladják, mint "használtat"...

Neurotoxin 2012.09.24. 17:56:48

Bocsi, az előző hozzászólásomból lemaradt, a Credo buszokról van szintén szó.

Ironpen 2012.09.24. 19:47:31

@D4D: Nem a belépés szükségszerűségét vitatom, hanem a szánalmas, behódoló, minden magyar érdekről való lemondást. A csehek és a lengyelek jóval kedvezőbb feltételeket tudtak kiharcolni, de a mi kormányunknak a mihamarabbi csatlakozás fontosabb volt a nemzet érdekeinél. Sajnos nem csak ebben az egy esetben.

Ironpen 2012.09.24. 19:48:32

@papalaci62: Igazad van, korábban kezdődött, de ott végleg elcsesztük...

Nancsi 2012.09.24. 21:10:23

@Ironpen: "Mert Svájc nem EU tag, megtehetik."
Én eddig azt hittem, hogy aki nem EU tag, az sajnálni való, szegény szerencsétlen idióta. Vagy pont fordítva van?

Nancsi 2012.09.24. 21:16:55

@bovorac: "Talán mert az "elkótyavetyélt" cégek egy fenntarthatatlan, súlyosan pazarló, szükségtelen kapacitások tömegét az állami költségvetésre terhelő, ergo tökéletesen veszteséges struktúra talpkövei voltak?"
Azért az az apró tény ne zavarjon, hogy 45 év alatt sikerült GDP arányosan 60% államadósságot összeszedni (pedig akkor pl. volt hidegháború, és a háború sosem olcsó dolog), utána 8 év alatt privatizáltak durván államadósság duplájával egyenértékű állami vagyont, és az eredmény lett 80% államadósság.

bovorac 2012.09.24. 21:51:14

@Nancsi:
Tehát úgy gondolod, hogy Svájccal azonos megítélés alá eshetünk bármiben is? Gratulálok.

bovorac 2012.09.24. 21:58:29

@Nancsi:

Ilyen rövid hozzászólásban ennyi marhaságot ritkán látni.

Ne zavarjon, hogy a Szovjetunió csecsén lógtunk az első perctől kezdve, amely Szovjetunió ugyanígy tökéletesen fenntarthatatlan gazdasági modell szerint működött, s akivel szemben tökéletesen átláthatatlan tartozás-követel viszonyok alakultak ki. (De mindezzel együtt bőven Mo. járt jól az elszámolásban.)

Ne zavarjon, hogy nyugati hitelt csak az utolsó néhány évben vehetett fel Mo., már amikor megengedte a Szu., így a rendszerváltáskori összeg gyakorlatilag egy-két nagyobb hitelfelvétel eredménye volt.

Ne zavarjon, hogy sem akkor, sem most nem az államadósság nagysága a fő gondunk, hanem az, hogy strukturális okokból nincs, amivel megtermeljük annak törlesztőrészleteit. (Magyarán nem beruházásra és innovációra, hanem fogyasztásra fordítjuk.) Ez utóbbin hatékonyan segíthetnének pl. az olyan gyárak, mint a Kravtex, ha és amennyiben nem az állam csecsén csüngve félig-meddig előre lefutott tenderekre gyártanának kizárólag, hanem exportképes termékeket fejlesztve járulnának hozzá a külkereskedelmi mérleg javításához.

Az egész megjegyzésed a legelemibb ismeretek hiányáról tanúskodik. Ami nem baj. Az a baj, hogy döntéshozóknál is hallott érveket hangoztatsz...

D4D 2012.09.24. 22:04:36

@kristoof: Akkor a tender bunda volt.

Az E94 nagyságrendekkel jobb, bármilyen Credo busznál, főleg a vicckerekűnél.

D4D 2012.09.24. 22:05:28

@Ironpen: Nem politizálok, főleg itt nem, de tévedsz. Ennyi.

Stratocaster 2012.09.25. 01:59:07

Biztos hülyeséget kérdezek, abszolút nem értek a buszokhoz, de miért vannak ezeknek a Credo-knak ilyen pici kerekeik? Valamilyen újítás ez, a világ más részein futó buszokhoz képest, vagy spórolás esetleg üzemanyagtakarékosság miatt? Komolyan kérdezem, érdekel, mert más országokban még nem láttam ilyeneket.

Ironpen 2012.09.25. 07:04:36

@D4D: Esetleg kifejtenéd a szerinted valóságot, vagy csak nem értesz velem egyet. Így esetleg megállapítható lenne ki is téved. Nem politizálok, hanem vitatom az álláspontod...

Ironpen 2012.09.25. 07:06:26

@Nancsi: Ha szerinted Svájc és Norvégia a vesztes államok számát gyarapítja, akkor igen. De ne feledjük, hogy nincsenek olyan lehetőségeink jelenleg, amivel az EU-n kívül is boldogulnánk a jelenlegi Európában, Svájcnak és Norvégiának van...

bovorac 2012.09.25. 22:07:29

@Stratocaster:

Igen, így könnyebb az egész szerkezet, ezáltal kevesebb energia szükséges a megmozgatásához.
Jelen állás szerint úgy fest, a Credók egyetlen versenyelőnye ebben rejlik. Az hogy mindez milyen egyéb kompromisszumokat tesz szükségessé az utazási komfort terén, sosem érdekelte különösebben a gyártót.

BPO654 2012.09.27. 15:52:52

@kristoof:
Főváros buszmegújítási tendere.. .
Éppenséggel a megújítódás a gázolajról való letérést jelentené. íma már sokminden van a világban; hyridek, üa.cellás hybrid, elektromos buszok stb. Persze ezek drágák.
Íme egy konkrét példa washingtonból a Metrotól:
www.youtube.com/watch?NR=1&v=XW4dtIMWuUU&feature=endscreen
Video elején IK 436!
Konkrétn ott az ár is, tehát 800000 usd, azaz (222-vel számolva) 177600000 Ft egy csuklósért. Hát igen, drága. Esetleg Credo Citadell 19 CNG, v CNG-elektromos hybrid? Tán ilyesmiben kéne gondolkodni nem?
Ott van a tisztán elektromos Proterra
az méregdrága, 2 millio usd, azaz 444 millió Ft/db, de talán ha nem tisztán elektromos lenne hanem metán-elektromos hybrid úgy talán olcsóbb lehetne főleg magyar munkással és sorozatban, esetleg amerikai helyett BYD akkukkal.
Szóval elgondolkodni ezeken érdemes lenne. Minden szinten. Biogázt szennyvízből lehet nyerni ahogy Zalaegerszegen. Csak össze kéne rakni a dolgokat.
www.greentechmedia.com/articles/read/electric-bus-maker-proterra-gets-30-million-from-gm-kleiner/

mernokbazis.hu/cikkek/m%C3%A9gis-j%C3%B6nnek-az-elektromos-buszok

Ja, és a tender meg olyan volt amilyen................
Itt a MBUSZ válasza a BKK-nak, amit a BKK nem közölt le a saját honlapján............... .
www.autopro.hu/magyar-hirek/http-www-autopro-hu-magyar-hirek-A-MABUSZ-elnokenek-viszontvalasza-a-BKK-cafolatara-4330/4330/
Krankovics Úr helyében elgondolkodnék egy kicsit, meg mások helyében is..........:D
süti beállítások módosítása