Hírcsokor 2012.12.09.

2012. december 08. - _zahnrad

IMG_1293.jpgEurópában összeomlott az új buszok piaca, erőlködik a Rába a Volvóval, a Kamaznak szállít főegységeket a Daimler, kínai elektromos buszt tesztel Brüsszel és Van Hool buszokat vesz Malmö. Ezek a legfontosabb hírek az elmúlt hetekből.

Bajban az európai buszpiac

Októberben összeomlott az új buszok piaca Európában. Az elmúlt év októberéhez viszonyított 30,4 százalékos csökkenés, 2134 darab új busz üzembe állását jelenti. A legnagyobb piacok mindegyikén két számjegyű csökkenést tapasztaltak az elmúlt év októberéhez képest. Az első tíz hónapban a stabil Német, és a bővülő Brit piac ellensúlyozta a dél-európai államok gyenge keresletét, így a csökkenés tavalyhoz képest csak -0,3 százalék, 26251 darab eladott busszal.

Rába-Volvo

Első pillantásra a korábbi értesülésünket cáfoló sajtóközleményt adott ki a Rába, miszerint együttműködési szándéknyilatkozatot írtak alá a Volvo-val. Említést tesznek a Volvo buszok lehetséges összeszereléséről, a távoli jövőben akár 30 százalékos hozzáadott magyar értékkel. Ez a meglévő - a hazai döntéshozókat rejtélyes módon hidegen hagyó - buszoknál jóval alacsonyabb érték. Kérdés miért érné meg a jelenlegi 70-80 százalékos magyar hozzáadott értéket nyújtó buszok helyett az átmatricázott külföldi busz választása? Akárhogy is lesz, a közlemény szerint a Rába nem fog buszt gyártani, legfeljebb majd kis mértékben beszállít, vagy készre szerel.

Erősebb együttműködés a Daimler és a Kamaz között

A 2008-ban aláírt stratégiai együttműködést erősíti a Daimler és a Kamaz. Ennek eredményeképpen a Kamaz használni fogja az EEV besorolású OM457 jelű dízelmotort, és OM906 jelű buszokba való gázmotort. A szerződés tartalmazza első és hátsó tengelyek szállítását teherautókhoz és buszokhoz is. A szóban forgó buszokat a Kamaz csoporthoz tartozó Nefaz gyártja. A motorok és a tengelyek a Daimler Németországi gyáraiból fognak készen érkezni az oroszokhoz. Évente 7000 darab motor és 15 ezer darab tengely szállítását remélik a felek.

Emlékezzünk vissza, hogy a Kamaznak volt együttműködési kísérlete a Rábával Euro III-as motorok beszállítására, de a Rába buszgyártással való erőlködése elvitte a forrásokat a motorgyártás érdemi fejlesztése elől, ami 2006-ban meg is szűnt.

Kínai elektromos busz próba Brüsszelben

134k.jpg
Jövő hét hétfőtől február közepéig teszteli a BYD K9 elektromos buszt a Brüsszeli Közlekedési Társasg (STIB). A mérőműszerekkel is felszerelt háromajtós busz utasokat nem fog szállítani, csak műterhelést. Brüsszel 2015-ben már nem szeretne dízel buszokat beszerezni. A próba érdekessége, hogy a kínai vállalat a gyártási kapacitásainak bővítését fontolgatja Európában vagy Törökországban. Az összeszerelősor megépítése évi 500 darab busz gyártása esetén lenne gazdaságos, az egyik hírbe hozott helyszín a Ford bezárásra váró genki gyára. A pletykák egy esetleges Van Hool-lal történő együttműködésről is szólnak, ami mindkét fél számára előnyös lehet, mivel a kínaiaknak jelenleg nincs csuklós buszuk.

A busz a brüsszeli hálózatra jellemző vonalakon fog futni reggeltől estig, a kijelölt vonalak a 38, 48, 53 és 64. A 630 darab buszt üzemeltető STIB-nél éppen folyamatban van egy 172 darab, Euro VI-os buszok beszerzésére kiírt tender. A 172 buszból 97 darab szóló, 75 darab csuklós lesz. 2016-ban pedig 163 darab (33 db szóló, 130 db csuklós) gázbuszt terveznek üzembe állítani.

Sajnos nekünk magyaroknak a legérdekesebb mozzanat a hírből, hogy 2014-ben 97 busz selejtezését tervezik, majd 2016-ban 88 darabét.


25 darab új trolibuszt szállít a Skoda Zlínbe

Huszonöt trolibuszt szállít a Skoda Electric a kelet-csehországi Zlín városba. A troli flottából hat darab 12 méteres Irisbus Citelis karosszériával készül, Skoda 24Tr jelzéssel, négy csuklós Irisbus karosszériát kap (Skoda 25Tr), négy darab Solaris Trollino 12 karosszériát (26Tr) és végül 11 Trollino 18 karosszériát (27Tr). A trolibuszok 2013 tavaszától 2014 év végéig állnak üzembe.

Van Hool Exqui.Cityt vesz Malmö


IMG_1483.jpg
Tizenöt Exqui.City hibrid buszra kapott megrendelést a belga gyártó a Nobina közlekedési társaságtól. A 2014 Júniusában üzembe álló, 24 méter hosszú, duplacsukós buszok soros hibrid rendszerűek lesznek, a generátort egy Euro VI besorolású biogáz motor fogja forgatni. A 2011-es Busworldön bemutatkozott Exqui.City családra már 92 megrendelés érkezett Európa számos városából.

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr74955050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Darth Peter 2012.12.10. 00:03:05

A Rábának inkább teherautókat és kamionokat kéne gyártania, nem buszokat.

premium salmon 2013.01.12. 08:16:12

Bocs, de nem úgy volt, hogy februárban a brüsszeli tesztelés után Magyarországra jön a BYD eBusz? Változott a terv?

Ez ugye a várt európai változat - vajon mi változott?
-ajtók száma nőtt, akkor 3?
- több az ülés, de mennyi?
- közelítő európai árat sem adtak?
Amerikában 455 000 EUR