Ez történt 2012-ben busz fronton

2013. január 06. - kristoof

cimlap_1.jpgNem volt jó éve a tavalyi azoknak, akik autóbuszokkal foglalkoznak itthon. Sem a közforgalmú buszközlekedés, sem a járműgyártók, de sajnos az értékesítők sem teszik az ablakba a 2012-es eseményeket. Főként a Rába buszgyártási szándéka és a BKK buszüzemeltetési modellje körüli herce-hurca sokkolta a közvéleményt és a szakmát. Megkezdődött a Volánok átalakítása is, de új buszt továbbra sem vásárolhatnak. Főként ezért, az új autóbusz piac szinte teljesen megszűnt az országban, így több hazai buszos vállalkozás is nagy bajba került.

Az év jól kezdődött, hiszen a Molitus (az öt norvég kocsi után), újabb két S91-esre kapott megrendelést Svédországból. A skandináv megrendelésre készült hét kocsi közül hat már forgalomba van. A hetedik kocsi pedig a próbákon és a bemutatókon szerepel Európa északi részén.

Februárban megnéztük mitől veszteséges a helyi közlekedés. Ezt időközben, igen csak szégyenletes módon oldotta meg kormányzat néhány nagyvárosban. A kisebb városok vagy leállították a helyi közlekedésüket vagy brutális járatritkításra kényszerültek. Ugyanebben a hónapban köszöntünk el a cseh Tedom autóbuszgyártásától is.

A Solaris pedig bemutatott egy újdonságot, Interurbino alapú mobilparancsnokság állt szolgálatba a Poznań-i lánglovagoknál. De Salzburgba is sikerült betörniük a MetroStyle dizájnos Trollino 18-asokkal. Mi már ekkor elkezdtük temetni a hazai buszgyártást. Mint később kiderült nem alaptalanul, hisz azóta sem sikerült egyetlen hazai buszgyárnak sem eladnia a buszaiból egy darabot sem itthon. (Ez ebben a formában egyébként nem teljesen igaz, ugyanis a Kravtex 2012-ben is eladott egy buszt a CBA-nak, de a kivételek persze erősítik a szabályt.)

cimlap.jpgSima mezei Wroclaw-i Volvókból lesz a magyar ipar új büszkesége?

Február mozgalmas volt a közösségi közlekedésre fogékonyak számára. Miskolc alapos járatritkítást hajtott végre, ami átgondolatlansága miatt megérdemelt egy hosszabb sorozatot. Amíg itthon a fővárosi városvezetés és a BKK csak nagy nehézségek árán tud 150 alvállalkozós buszt forgalomba állítani, addig Moszkvában a Mosgortrans több mint hatezer buszt szerez be 2016-ig. Így az egyik legnagyobb Ikarus vásárló városból is teljesen eltűnik a magyar márka, olyannyira hogy Moszkva már a kevés 400-asára sem tart igényt a közeljövőben. Közben Varsó is meg akar szabadulni öreg Ikarusaitól, ezért újabb tendert írtak ki a helyi buszok megújítására. A százöt kocsiból hatvan Mercedes Conecto (ez új típusnak számít a lengyel fővárosban), húsz darab Solaris Urbino 10 és további 25 a Solbus SM 12-ből érkezett. Varsóban egyébként gyorsabban őrölnek isten malmai, mint Budapesten, ugyanis a minap újabb 36 új buszra írtak ki egy tendert.

Ebben a hónapban megmutattuk olvasóinknak azt is, hogy a második világháború után mennyire lehetett komolyan venni a repülő buszok ötletét.

A Rába 2011-es államosítása után, márciusban újra hallatott magáról a nagy múltú járműgyár. Igaz most a Nemzetgazdasági Minisztériumon (NGM) keresztül. A sajtóközlemény nagy felháborodást váltott ki szakmai körökben, főleg azért mert az NGM szerint mihamarabb meg kell kezdeni az autóbuszok beszerzését. Ebben az a tragikomikus, hogy épp ők (a kormány) akadályozza a buszbeszerzéseket a mai napig. A minisztérium „összetákolt” fércmunkájára nem is érdemes több szót fecsérelni.

cikkbe2_1.jpgA 2012-es év egyik legjobban várt újdonsága. Setra Comfortclass S515

Március közepén megnéztük az utolsó skandináv S91-esek készre szerelését. A Molitus midibuszainak végszerelését végző pécselyi csarnok egy igazi kis járműipari ékszert rejt. Ezzel is bizonyítva, hogy hazánk autóalkatrészgyártó nagyhatalomnak számít.

Március végén kiderült az is, hogy a nagy MÁV ritkítás után a Volánokra is ez a sors vár. Sok távolsági autóbusz került ki a menetrendből. (Ezt az év végi menetrendváltásnál egy újabb ritkítás követett, de erről lentebb még megemlékezünk.) A Volánokat így a kormányzat arra kényszeríti, hogy épp a bevételt termelő járatait állítsa le, ami ilyen nehéz időkben nem vall valami megfontolt megoldásra.

Április elején derült ki milyen buszokat szeretne a BKK az új buszüzemeltetési modell keretein belül. A Népszabadság szerint „luxus buszok” érkeznek, ami természetesen nem volt igaz, ezért ezt mi meg is cáfoltuk.
2012-ben is volt Tököli buszfesztivál, ahonnan sajnos nem csak sok korábbi kiállító maradt el, de a látogatók száma is alaposan megcsappant. Mindettől függetlenül reméljük, hogy az egyetlen hazai buszos szakmai esemény ez évben is megrendezésre kerül.

solaris_urbino_12_cng_1_mid.jpgLengyelország tud uniós pénzből buszt venni. Mi nem, mert azt hittük, hogy nem vagyunk rászorulva. Nagy hiba volt...

Közben a Lantában lassan, de biztosan nekiláttak a pótkocsis 620-as restaurálásának.
Tavaly sajnos egyetlen interjúra volt kapacitásunk, Tóth Jánost kérdeztük, hogy hová tart a buszok formatervezése. De nem maradhatott ki a NABI BRT és Sirius formatervének taglalása sem. Ekkor Londonban már javában készültek az olimpiai játkokra, de a beígért új routemasterek nem igazán készültek el a vállalt időpontra így az olimpia idején alig néhány közlekedett belőlük.

Májusban a kínai King Long-ok foszladozó festésére csodálkoztunk rá. Az alig néhány éves buszokon már nem sok festék maradt, de sajnos máshol is tetten érhető a Volánbusz kínai kocsikkal dolgozó alvállalkozóinak spórolásból származó „kendácsolása”. E hónapban mutatta be az Evobus az új 500-as Setrát és az Euro VI-os Citarót is. A hónap végén pedig bemutatták a foci EB csapatszállító buszait is. Az UEFA járműves főtámogatójának a Hyundainak nincsenek az európai piacra megfelelő buszai, így Setrák szállították a focistákat és kíséretüket. Ez Lengyelországban (ők voltak az egyik lebonyolító ország) kisebb felháborodást váltott ki, hiszen a lengyel buszgyártók is tudtak volna szállítani hasonló felszereltségű kocsikat.

A hónap végén kiderült, hogy a 2010-ben készült Ikarus V187 három éves tartósbérletre kerül a BKV-hoz. A 7-es család vonalain és a 109-esen találkozhatunk a régi új járművel, ami korábban többször is közlekedett már a fővárosban.

MercedesBenz_Citaro_Budapest_8271k.jpgIlyenek lesznek az új Citaróink. A csuklóst elrontotta a BKK

Nyár elején a kínaiak bevásárolták magukat a Viseonba, így a Youngman buszgyár lett a többségi tulajdonosa a német prémium márkának. Júniusban bemutattuk, hogy mi történik akkor a közforgalmú buszokkal, ha egy súlyos katasztrófa éri országunkat. Később újra megpróbáltuk kitalálni, hogy hogyan lehetne a közlekedésfinanszírozásban rendet teremteni. Sajnos épp ellenkező irányban haladnak a dolgok jelenleg.
Ebben a hónapban mutattuk be a Metzbe kerülő duplacsuklós Van Hool Equi.City-t és teszteltük a próbáját teljesítő kínai BYD elektromos buszt is.

Nyáron a BKK sokkolta az utazóközönséget az új skyblue színkombinációval. Sokaknál kiverte a biztosítékot, hogy a tradicionális színek helyett az utasok megkérdezése nélkül döntöttek az autóbuszok színéről. Ráadásul a BKK igen egyszerűen cáfolható érveket hozott fel a buszok átfestését illetően. Így jelenleg sikerült más szolgáltatókkal könnyen összetéveszthető színt választani, amivel nemhogy rendezték volna színezési anomáliákat, hanem tulajdonképpen még nagyobb fejetlenséget hoztak a fővárosba ezzel kapcsolatban. (Hogy mennyire nem megy színezés továbbra sem, jól mutatja, hogy a különböző műhelyekben készült skyblue színek mind-mind más árnyalatúak és az érkező 150 Citarónak is más színe lesz, mint az eddigi égkék.)

Nyár közepén a Van Hool bemutatta a jelenlegi „legnagyobb” reptéri buszt a világon. Az M.A.N. csoport pedig a 2012-es IAA-n debütáló újdonságait. Szingapúr a régi Citarókból szerzett be egy újabb 450 darabos adagot.
Augusztus elején az Evobus és a Solaris is megmutatta mit visz Hannoverbe. De eladó sorba került a szerb Neobus vállalat is. Az óriási gondokkal küzdő cég vételére egyelőre nincs jelentkező, ezért valószínű, hogy a gyárat hamarosan végleg bezárják.

097k.jpgÍgéretes jármű, mégsem veszi senki

Kint jártunk Németországban a kilencven éves chemnitzi közlekedési vállalatnál, ahol szinte a teljes KGST buszipar felvonult. Még ebben a hónapban derült ki a minisztérium legújabb „agymenése” is a buszokon bevezetni kívánt „helyjegy” formájában. Amit azóta annak rendje és módja szerint be is vezettek, ezzel újabb csapást mérve a távolsági busszal utazókra. Augusztusban derült ki az is, hogy Vitézy Dávid Mercedes Citarókat hoz a fővárosba. A hónap végén pedig azon fanyalogtunk, hogy az uniós országok közül hazánk az egyetlen, amelyik egyetlen új közforgalmú autóbuszt sem állított forgalomba 2011-ben. Bevált recepten ne változtass! Szól a mondás, ezért mostanra már az is elmondható, hogy ez 2012-ben is hasonlóképpen történt.

Szeptemberben mutatták be a sok csuklós, sok tengelyes, a Fraunhofer intézet és Göppel által készített, majd 31 méteres csuklósbuszt. Ezzel a hosszal ez lett a világ leghosszabb autóbusza. De e hónapban találtunk egy régi Ikarus újságot is, amiből mindenképpen említésre méltónak gondoltuk, hogy Széles Gábornak tizenhat éve majdnem sikerült megmentenie a nagy múltú gyárat. Ekkor kezdtünk egy új (végül igen hosszúra nyúló) sorozatot, amiben arra kerestük a választ, hogy vonattal vagy busszal érdemes-e inkább utazni itthon? A kérdésre persze nem találtuk meg az egyértelmű választ, de az anomáliák nagyrészét sikerült felderíteni.
A hónap végén bemutattuk a Mosonmagyaróvári Kravtex újdonságát a távolsági forgalomra szánt Credo Optinell-t. Valamint beszámoltunk a 2012-es hannoveri IAA újdonságairól is.

Októberben az MJT-nél jártunk, ahol kiderült, hogy van még olyan buszgyár hazánkban, amelyik dolgozik is. Amellett sem mehettünk el, hogy itthon sok magát „szakembernek” gondoló állítja azt, hogy nem lehet uniós forrásból autóbuszt vásárolni, hisz az EU csak kötöttpályára ad támogatást. Mi ezt természetesen megcáfoltuk. Túl sok uniós pénzt, úgy tűnik, már nem tudunk lehívni, mert az akár buszokra is költhető keretet már rég elköltöttük. Így csak az újabb támogatási ciklus segíthet ezen a problémán. Közben a Volvo bezárja a nagy múltú Säffle-i buszgyárát.

4.jpgA budapesti NABI-ban készült a Sirius. A tavalyi év végén a fővárosi gyáregység is bezárt

Újra ellátogattunk a Lantába is, hogy öreg Ikarusokat nézegethessünk. Majd a százötven Citaro beszerzésének kapcsán tettük fel a kérdést: vegyen-e új buszokat a főváros? Közben világhírű lett a kettes villamos, de őt „szépségben” megelőzte a 16-os busz. Igazán szégyen, hogy egy ilyen fontos és híres vonalon a legrosszabb állapotú buszokat közlekedteti a főváros.

Még ebben a hónapban mutatta be a spanyol Irizar az egyik legszebb piacon lévő helyközi buszt. Majd egy hosszabb értekezésben bemutattuk, hogy hogyan tűnhettek el olyan nagy márkák, mint az Ikarus és mi köze van ennek a jelenlegi közlekedéspolitikához.

Az ősz derekán eredményt hirdettek a Borsod Volán távolsági busz tenderén. Kínai Scaniák érkeznek Miskolcra ez év elején, igen érdekes felszereltséggel. Bécsben kipróbálhattuk a Setra 2012-es egyik legnagyobb újdonságát a Setra Comfortclass S515-öt. Majd megtudhattuk, hogy Budapesté lesz a legnagyobb új Citaro flotta. Itt végre az is kiderült milyen felszereltségű buszok érkeznek a fővárosba. Üröm az örömben, hogy az egyébként igen kiváló buszok csuklós változatának belső kialakítását a BKK-nak sikerült alaposan elrontania. Ekkor még biztosak voltunk abban, hogy nem fog megvalósulni a Volvo-Rába közös autóbusz. Tévedtünk, mint a későbbi sajtóhírekből kiderült, egyszerűen csak a lengyel Volvo buszokat szeretnék átmatricázni Rábára.

cimlapkep.jpgA legnagyobb sikereket a Molitus érte el 2012-ben

Az év utolsó hónapjának elején újra elővettük az uniós támogatások kérdését. Majd az S91-es újabb kiállításon való szerepléséről számoltunk be. Az új Volán menetrend bebizonyította, hogy a MÁV után a Volánokat is veszteségbe óhajtja kergetni a kormányzat és az utasoktól még több vonalon szedik a „helyjegynek” nevezett újabb adót. A hónap közepén Fónagy Jánost hasonlítottuk össze Szász Lajossal. Kettejükben az a közös, hogy mindketten közlekedésért felelős miniszterek és egyikük sem vásárolt új közforgalmú autóbuszt. Az év legvégén pedig egy új sorozatot indítottunk, ami arról szól, hogy milyen műszaki megoldásokkal találkozhatunk a jövő autóbuszain.

Kicsit megkésve bár, de ezzel az összefoglalóval szeretnénk Boldog Új Évet Kívánni minden kedves olvasónknak!

Címlapfotó: Surat Lozowick

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr105001247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Pierr Kardán 2013.01.06. 22:42:11

Mit jelent az, hogy a buszok csuklós változatának belső kialakítását a BKK-nak sikerült elrontania? Ülőhely nem lesz benne, vagy állóhely?

jack o'neill 2013.01.06. 22:48:06

Nah, címlapon vagytok, gratula!

JakiHUN 2013.01.06. 22:58:35

@Pierr Kardán: Álló, valahol van kép is és szöveg hozzá.

balazsman 2013.01.07. 00:20:17

Mindeközben az egyik új (? használtan vett) bugyikék busz, amit kiraktak a 13/13A/113 vonalra Nagytéténybe olyan hangosan zúg, mintha egy egész vonatszerelvény lenne... vagy cséplőgép vayg miafasz.
Csak simán megy, de közben zúg, és zajszennyezi az egész elcseszett külvárost.
Ennyit az új beszerzésekről... (na persze magas fejtámla takarítás nélkül az klassz, hogy van benne, csak győzzem megóvni a fejem az atkáktól...)

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.01.07. 01:12:32

@balazsman:

A bu*ikék Aabenraa-kon a vezető- és utastér fűtése a klímaberendezés fordított üzemmódjával oldható meg, ez pedig egy kicsit hangos (és gázolajfaló) megoldás.

_zahnrad 2013.01.07. 07:15:44

@Pierr Kardán: Véleményünk szerint az ülőhelyek kiválasztott elrendezése (indafoto.hu/omnibusz/image/17427593-4792f069/529551) nem a zsúfolt nagyvárosi közlekedésnek megfelelő, de a szólóban sem.