Újabb „magyar” busz a láthatáron?

2013. március 25. - _zahnrad

154k.jpgMúlt héten próbálta ki a Volánbusz a kínai BYD elektromos busz EU-s típusbizonyítvánnyal rendelkező holland tulajdonú kivitelét. A jelenleg Pécsen próbázó kocsi összeszerelése egyes pletykák szerint, akár hazánkban is elképzelhető.

A The Wall Street Journal napokban megjelent írása szerint a kínai gyártó az elektromos járművek értékesítésének megháromszorozódását várja 2013-ban. A fő ok a kínai kormány tavaszra tervezett zöld járműveket támogató programja. A BYD tavaly még a profitjának drasztikus, 94 százalékos csökkenéséről volt kénytelen beszámolni a gyengén teljesítő autó, telekommunikációs és szolár részlegei miatt. Idén a növekvő elektromos autó értékesítések és a szolár részleg kisebb vesztesége miatt már jobbak a cég kilátásai. Az elektromos buszok frontján idén szeretnék átlépni a 2000-es darabszámot. Az autók terén pedig az biztató a cég számára, hogy a kínai kormány 2015-ig félmillió elektromos autót szeretne útjain látni, 2020-ra pedig már ötmilliót. Az e6 típushoz nyújtott 19 ezer dolláros támogatás, az autó árának harmadát teszi ki.

A kaliforniai Long Beach nemrég tíz darab elektromos busz szállításáról írt alá szerződést a kínai céggel, 12,1 millió dollár értékben. Az üzletet a General Motors tulajdonú elektromos busz gyártó, a Proterra képviselője nacionalista hangvételű nyílt levélben támadta. Szerinte a BYD sokat ígér, de gyengén teljesít. A kínai vállalat válasza erre a meglévő amerikai gyáregysége és egy teljesen új,  önálló gyár létrehozásának ígérete volt Long Beachen.

A magyarországi gyártási esélyekről szólva meg kell említeni, hogy a BYD-nek van már egy kisebb üzeme Komáromban, de ott csak műanyag alkatrészeket gyártanak és festenek jelenleg. Egy új gyár létrehozásához vagy átalakításához feltehetőleg a jelenleginél erősebb európai elektromos busz piac lenne szükséges, de az EU-s célok, és az ilyen célra felhasználható KÖZOP pénzek bíztatóak. A kipróbált busz az először látott kínai kivitelhez képest jelentősen közelebb áll az európai igényekhez, de a befogadóképessége (60 fő) még mindig nem mérhető egy azonos hosszúságú dízelbuszéhoz, a harmadik utasajtó pedig nehezen használható.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr505171449

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2013.03.26. 00:08:05

Itt Budatétényben volt hozzá szerencsém. Hát nem szép, az biztos, de legalább ronda.
Viszont mikor láttam, egy Alfa Localo állt mellette, ami szintén ronda és sz@r, de nem is az volt a jelenet szépsége.
Hanem hogy eszembe jutott, hogy az "ex-Alfahím" anno milyen vehemenciával állt ki a kínai buszgyártókkal szemben az egykori VB tenderen. Most meg...

BPO654 2013.03.28. 00:37:09

Éppen lehetne magyar, ráadásul a kapacitása is növekedne nagyobb karosszériával. Kézenfekvő lehetne a legnagyobb kéttengelyes szóló buszba beépíteni a BYD hajtást. Azaz;
IKARUS V 134 (karosszálni még tudunk!:P), + BYD.

A képeken látszik, h a BYD teleablakokkal van tele, ez inkább amerikai kivitel... .S egyáltalán nem jó, pláne ah elromlik a légkondi.:D

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.03.28. 15:18:49

A tengelyterhelés-korlátozások ne zavarjanak ....

BPO654 2013.03.29. 00:17:28

@Moszkvicsslusszkulllcs:
Meg kell oldani látod! Ez már a mérnökök dolga. Kisebb, könnyebb aksik. Hajrá!

BPO654 2013.04.01. 22:48:17

@Moszkvicsslusszkulllcs:
Van E127 is ne zavarjon, LEHETNE 3 tengelyes szólót is építeni, meg V 127-et is (3. ajtót flexxel).... .:))
süti beállítások módosítása