Ikarusokat fog gyártani a BKV!

2013. október 25. - kristoof

cimlap_3.jpg
Az Ikarusok készítője, a Magyar Autóbuszgyártó Kft. nyerte a BKV PKD (Partly Knocked Down) tenderét. Az első új háromajtós Ikarus V127 2014 tavaszán állhat forgalomba.

Korábban megírtuk, hogy a BKV PKD, azaz részben kiszerelt konstrukcióban szállna be az autóbuszgyártásba. Ezzel olcsóbban juthat autóbuszokhoz, megismerve az új járműveket, így könnyebbé válhat azok karbantartása is. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a BKV megveszi a kocsik kész vázszerkezetét, majd a saját műhelyükben készre szereli azokat. De első körben még az Ikarusnál végzik a nagyobb felkészültséget igénylő munkákat.

Az Ikarustól egyébként nem áll távol a PKD konstrukcióban készülő autóbuszok kivitelezése. Ugyanis ARC-Ikarusokból a Borsod Volán, már több mint harminc darabot készített, ugyanezzel a módszerrel.

131.JPGA Borsod Volán már több mint harminc PKD buszt állított forgalomba, de ezek még a régi dizájnnal készültek (fotó: Zahnard)

A májusban kiírt BKV tender eredményes volt, így három új „bilikék” Ikarus V127 már biztosan elkészül és ha lesz pénz a folytatásra, akkor újabb 15 kocsit gyárthat az Ikarus és a BKV közösen. A várhatóan tavasszal forgalomba álló három busz még Euro V-ös Cummins motorral lesz szerelve. Mint az köztudott 2014. január 1-től már csak Euro VI-os motorral szerelt autóbusz állhat forgalomba. Ahhoz, hogy a kocsik a régebbi besorolású motorral állhassanak az utasok szolgálatába, még ebben az évben el kell kezdeni őket gyártani. Az új Ikarusok Rába üléseket és ZF futóműveket kapnak. A kocsik természetesen a Tóth János által tervezett szegedi troli homlok- és hátfalával érkeznek, így ezek lesznek az első új dizájnt kapott dízel Ikarus buszok. A buszok vételára 52 millió forint, amihez még 3,5 millió forintnyi anyagot 2,5 millió forint munkaköltséggel a BKV épít be. A gyártáshoz és a karbantartáshoz így a BKV közvetlenül hozzájuthat az alkatrészekhez, nem kell sok kereskedőn keresztül, gyári importőröktől megvásárolnia.

Ikarus TR187-2.jpgA Szegedre készülő trolik az elsők, amik az új homlok- és hátfallal készültek. A dízel buszok között a BKV-é az elsőség (fotó: kristoof)

A BKV buszgyártási ötletét továbbra is üdvözlendőnek tartjuk. Egyrészt azért, mert a korszerű használt és új buszok kiszolgálásához nem kell annyi ember, mint a matuzsálemi korú Ikarus 200-as típuscsaládhoz, így nem szükséges a BKV szakember gárdájából az utcára tenni senkit. Sőt! A gyártás ideje alatt akár új munkaerőt is igénybe vehetnek. Másrészt azért, mert a BKV ezzel a már említett 200-asok által okozott kötöttségekből is kiszakadhat és belátható időn belül leválthatja a negyven éves konstrukciójú Ikarusokat. Reméljük, hogy a hazai szokásokkal ellentétben a magasabb politika nem szól bele ebbe a projektbe.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet akarsz kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: kristoof)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr605592405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cashbabes 2013.10.25. 17:56:07

Szinte hihetetlen! :)

==T== 2013.10.25. 20:10:23

Hááát, ez az új "arc" ha lehet még randább, mint az eredeti. Persze ez ízlés dolga.

Lenry 2013.10.25. 20:31:43

végre valami örömhír :)

Takarító nő-ő-ő 2013.10.25. 20:54:10

Az első lépést megrendelői oldalról megtették, a fennmaradáshoz azonban ez még kevés. Nagyon kellene a második meg a többi is... A forma már bizonyított, az euro VI-os technikát meg be lehet építeni. Csak legyen kellő db.-számú buszra rendelés. Hogy is volt pár éve a M1 tévé műsorán? Kellene 1000 db autóbusz a BKV flotta megújítására - mondjuk 5 év alatt meg is lehetne csinálni...

castroll 2013.10.26. 08:41:06

Nagyon vártam már egy ilyen hírre!!!

castroll 2013.10.26. 08:42:41

@==T==:
Az előző homlokfal nagyon letisztult volt, nem volt az ronda. Tény, hogy ez az új eléggé agresszív, de sajnos ez a nemzetközi trend.

gertan 2013.10.26. 11:31:51

Hát ez nagyon jó hír!
Azt azért megkérdezném, hogy a facebook-on néhány napja a Credo 12 buszos "gyözelmével" kapcsolatos megjegyzésetek ("Annak örülünk, hogy a Credo nyerte. A körülményeknek nem örülünk... ") itt is áll-e, tekintve, hogy ezzel a szerelési móddal kizárólag az Ikarus kínál terméket a magyar piacon? Én inkább felhőtlenül örülök, mindkettőnek...

gertan 2013.10.26. 11:35:56

Most már csak az kellene, hogy legyen egy Ikarus gyár is. Mert nem tudok a térképre bökni, hogy na tessék itt van, itt dübörög a termelés, ide lehet visszajönni, ha valami gond van. A Credo legalább fizikailag létező "gyár". No de az is jó, ha visszatérünk a hatvanas évekbe, csak valaki gyártson már valamit még ha a sokat dicsért új, homlokfal csak egy divetos és pofás Viseon utánérzés...

emiritus 2013.10.26. 14:11:54

Nem hiszek a szememnek! Egy gazdaságilag, techinkailag, társadalmilag egyaránt efogadható, szerethető döntés született. Magyarország, én így szeret(né)lek!

nemeza 2013.10.26. 16:05:49

Készítettem a fehér hátteressel (logó miatt) egy "reklámot".
kepfeltoltes.hu/131026/127V-fiktiv-kristoof2013-10-24-feherhatter-rekl1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Szerintem ez a logó jó alap lehetne.

_zahnrad 2013.10.26. 17:29:28

@gertan: Ikarus ipari park, Budapest Margit utca 114. Nem olyan nehéz megtalálni :-)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.27. 09:12:57

Egyrészt azért, mert a korszerű használt és új buszok kiszolgálásához nem kell annyi ember, mint a matuzsálemi korú Ikarus 200-as típuscsaládhoz, így nem szükséges a BKV szakember gárdájából az utcára tenni senkit.

- ?????????????????????????????????

kristoof 2013.10.27. 09:48:18

@gertan: Senki sem mondta a Credónak, hogy ne induljon ezen a tenderen, hiszen azt, amit az Ikarus csinál bárki megtudja csinálni. A tendert megvette a az ukrán LAZ is egyébként! :-)

kristoof 2013.10.27. 09:49:04

@gertan: A buszok vázszerkezet a Lantában készül egy jó nagy csarnokban. Az Ikarus Ipari parkban, ahogy Zahnrad is írta.

kristoof 2013.10.27. 09:50:19

@nemeza: Köszi! Elküldöm a linket az illetékeseknek! :-)

kristoof 2013.10.27. 09:53:41

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mit nem értesz? Az új ls használt buszok jobb állapotban vannak, mint a régebbiek. Nem kell és nem is lehet kendácsolni úgy őket. Az új buszokhoz már diagnosztikai műszerek kellenek és nem emberek.

_zahnrad 2013.10.27. 10:35:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ezért kezdenek buszgyártásba, hogy a felszabaduló embereket és azok tudását megtartsák.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.27. 13:25:02

@_zahnrad:

Így már értem. Köszönöm, és bocsánat, hogy néha nehezen esik le.

gertan 2013.10.27. 19:11:34

kristoof, zanhard, kösz az információt.

Akár a Lanta gyártja a buszt, vagy a vázat, akár Auto Rad Controlle, akár Ikrus Ipari Park Kft, akár Műszertechnika, avagy a BKV, tök mindegy: felőlem lehet drágább is, mint egy külföldi ajánlattevőé és lehet valójában csak fantom márka, manufaktúrák által összelegózva, a lényeg, hogy Magyarországon dolgozik egy csomó ember és nem munkanélküliként tengeti életét. Ezért drukkolok ugyanígy a Credonak, amelynek léte kézzelfoghatóbb és kérem, Ti is mindig és mindenhol támogassátok, ahogy tudjátok, még ha más érdekcsoporthoz is húz a szívetek! És akkor is tetszeni fog, ha Tóth Péter rajzolt egy quasi Viseon homlokfalat!

gertan 2013.10.27. 19:14:08

Bocsánat: Tóth János és elég szép...

_zahnrad 2013.10.27. 20:33:29

@gertan: Olcsóbb egyébként, egy VT-S Citaró 63 millába fájt, és az csak 12 méter hosszú, nem 12,7. Nem húz semmilyen érdekcsoporthoz a szívünk, a tisztességes dolgokat támogatjuk. Ha valahol nem ilyet szaglunk, akkor sajnos a teljes igazságot nem tudjuk leírni, csak utalunk pár dologra. Aki benne van érti, aki követi, kevesen ők is. Egyértelműen elsődleges célunk a versenyképes magyar buszgyártás visszatérésének támogatása, de ehhez kritika is kell.

BPO654 2013.10.27. 22:17:54

@_zahnrad: Jó érzékkel sikerült a montázsra a kijelzőre odavarázsolni az 5-öst ami most lett nemrég csuklósítva!:D

Nem is volt eleinte V127, csak E127, meg V134. Ez utóbbi próbázott anno épp az 5-ön, hát a kanyargós Pasarétin azért eléggé figyelni kellett kanyarvételkor, a rövidebbet könnyebb lesz vezetni. A V127 "kifejlesztésére" magam is tettem javaslatot anno eme blogon is.
Kéne vagy 500 db belőle.

BPO654 2013.10.27. 22:26:00

@kristoof: Jobb lenne tájékozódni, mivel mára már döntés is van arról h a 412-ek hamarabb lesznek selejtezve mint a 200-asok! Vagy troli lesz a 412-ekből -egy részükből. Még a 415-435-ök is lehet hamarabb mennek a kukába egy pár már ment is. Nyílván a vizsga-műszaki állapot dönt, egy biztos, sehol soha nem volt, nincs és nem is lesz olyan olcsón fenntartható típus mint a 200 Ikarusok. Ha nem ezek lennének már nem is járnának buszok. A használtan vettek között is sok a probléma. Eleve úgy jöttek ahogy adták őket. Stb. Van azokkal is gond, ember meg kell és "kendácsolni" is kell, mert ami régi az elromlik nemcsak az IK-on a Mercedesen is a VHoolon is Volvon is.
Azok is lerobbannak. Az Ik-ból egy éjszaka alatt újat lehet varázsolni akár. Este még szét volt kapva, reggel már megy. Amit meg tele raknak kütyükkel az annál roszabb, autóban is, mert annál több a hibaforrás stb.

sztenke 2013.10.28. 09:33:35

@BPO654: Én a magyar buszok ész nélküli, nagy példányszámban való vásárolgatásától pont azért tartok, mert még élénken él a 412-es emléke (tegnapról pl:). A 200-asokat meg nem lehet az idők végezetéig húzni, nézz nyugodtan hülyének, de amikor mercire szállok (vagy Volvóra, pedig azis van már jópár éves), úgy érzem magam, mintha Európában lennék, a 200-asokon meg, mintha a harmadik világban 15 éve... Hogy milyen vezetni, azt persze nem tudom.

Takarító nő-ő-ő 2013.10.28. 21:08:05

@sztenke:
Sajnos távolról sem fenyeget a magyar autóbuszok nagy darabszámban történő itthoni vásárlása. Pedig nagyon ideje lenne nagy db.-számú vétellel "fenyegetni" a hazai gyártókat. Pont úgy, ahogy a francia, német, olasz, spanyol kormányok a saját gyártóikkal ezt megteszik, pedig rájuk is vonatkoznak az ojrópai szabálok. És nekik pont emiatt futja technológiai fejlesztésekre, míg az itthoniaknak nem, mert üres a zsebük a megrendelések évről-évre való halogatása miatt.
De ha "eccer" elkészül az új pofaturás IKARUS-127-es, majd azon utazva is úgy fogod érezni magad, hogy végre "Ojrópában" vagy.

BPO654 2013.10.28. 22:21:46

@sztenke: ".....A 200-asokat meg nem lehet az idők végezetéig húzni,...."
Pont azért lesznek megvéve a V127-ek! Ezért is írtam fentebb, h kéne vagy 500 belőle még. Ha majd lesz akkor európainak fogod érezni, ahogy Takarítőnőőő is írta.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.10.29. 10:39:11

@kristoof:

Valahol el kell kezdeni, és a 3+15 darab remélhetőleg a politika ingerküszöbét nem éri el. Az Ikarusok hoznak egy tisztességes közepes minőséget, ami ezért az árért, ha épeszű összegből fenntarthsató, akkor megéri. És a BKV a típust (v187) gyűri már egy ideje, szóval lehet róla fogalma. A baj az, hogy ilyen ütemben nagyon lassú lesz a BKV-park megújítása, nagyobb ütemhez pedig hitelképesnek kellene lenni gondolom. Úgyhogy szerintem számolni kell a BKV további zsugorodásával, de talán lassul az ütem.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.10.29. 10:48:13

@BPO654:
"sehol soha nem volt, nincs és nem is lesz olyan olcsón fenntartható típus mint a 200 Ikarusok. "

Ez egy igen merész állítás. A 200-as sorozat üzemben tartása a BKV-nál is csak addig olcsó, amíg senkit nem érdekel a rendelkezésreállás, simán megfelel a 15%-os meghibásodási arány, amíg lehet hagyni, hogy lerohadjon, arra számítva, hogy 10-15 évenként újjá lesz építve egy korszerű, használt alacsonypadlós árából, a 70-es évek műszaki színvonalán.
Ha elkezdenéd megkövetelni ezeken a buszokon napi szinten azt a rendelkezésreállást, műszaki színvonalat, amit a VT-s buszain számonkérnek, akkor mindjárt megugranának a fenntartási költségek, az olcsóbb alkatrészekhez jóval magasabb élőmunkaigény társul.
Ettől még a 200-asok nagyon jó, nyűhető, kényelmes, korszerű buszok voltak annak idején, de már nagyon-nagyon eljárt felettük az idő, megváltoztak a szempontok...

Takarító nő-ő-ő 2013.10.29. 19:04:38

@TopFeri:
Talán elvétetted és egy másik macska képét szeretted volna csatolni. Melyik része hasonlít a busz homlokfalára?

BPO654 2013.10.29. 23:15:14

@Comandante en Jefe: A rendelkezésre állási mutató a használt buszok végett mára már jobb. A hazai alkatrészellátás MINDIG olcsóbb mint az import. A VT-s buszokat jól összetörik úgyhogy figyelniük kell a rendelkezésre állásra bizony!
Anno mondjuk 10 éve miért nem írtál hetente 5 levelet ez ügyben Demszkynek?:D

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.10.30. 16:16:59

@BPO654:
mondjuk honnan tudod, hogy én 10 éve mit írtam és hova?

Q100 (törölt) 2013.10.30. 22:42:09

Csak egy kérdésem lenne, miért kellene nekünk mai technika ha az útjaink állapota olyan, mint negyven éve(vagy inkább rosszabb)?

Egyébként meg úgy kellene összehasonlítani a 200-asokat a mostaniakkal, hogy mindkettő friss gyártású, ugyanott jár ugyanazzal a motorral! Így nem biztos, hogy a nomád technikát a modern verné.

Az a pár darab a maga 56 millós árával meg nem biztos hogy olyan nagyon jó vétel.

BPO654 2013.10.31. 01:24:41

@Q100: Igen az utak lennének az első meg mindnhol az alapinfrastruktúa, aztán új járművek.
"Egyébként meg úgy kellene összehasonlítani a 200-asokat a mostaniakkal, hogy mindkettő friss gyártású, ugyanott jár ugyanazzal a motorral! Így nem biztos, hogy a nomád technikát a modern verné."
Ezt nem értik meg sokan. Van új a BPO-370 az a.p is részben.
Nem 56 hanem 58 millió a v127, a C2 szóló egyébként 64,3 millió volt, csak összehasonlításképp.

Petya007 2014.05.01. 07:52:03

@==T==: De legalább IKARUS... És ez már jó hír.