Busworld 2013 II.rész

2013. október 27. - _zahnrad

kkIMG_4766.jpgFolytatjuk a szerdán véget ért kiállításon látottak áttekintését. Következzenek a ,,nagy” gyártók.

Van Hool

kkIMG_4781.jpgVan Hool TX16 Acron és a háttérben az elektromos A308-as.

A belga gyár egy elektromos A308-assal, egy hibrid Exqui.City-vel és szinte a teljes TX turista buszcsaláddal képviseltette magán a hazai terepnek számító kiállításon. Az elektromos A308-as csak a második ajtóig alacsonypadlós, onnan egy lépcső vezet tovább, majd pár üléssel később az akkumulátorokból emelt holttér vet véget az utastérnek. Ez így felejthető. Az Exqui.City viszont a buszépítés csúcsát képviseli, tágas, világos, igazi BRT busz.
A TX turistabuszok közt is találunk pár itthon alig látott megoldást, de közös jellemzőjük az ügyes Euro VI-os motorbeépítés. A VanHoolnak sikerült idegenül ható szellőző rácsozások nélkül megoldani a feladatot.
A turistakocsikhoz egy kis nevezéktan nem árt, hogy a messziről látszólag egyforma buszokat meg tudjuk különböztetni. Az Acron jelöli a 3,6 méter magas, klasszikus turistabuszokat, az Alicron a mérsékeltebb padlómagasságú, kisebb csomagterű 3,47 méter magasakat. Astron a neve a 3,73 méter magas, emelt padlószintű, nagy csomagterű változatoknak. Az ugyanilyen magas, de másfél emeletesnek csúfolt, valójában csak a vezető fölött is utastérrel rendelkező változat az Altano. A magasságot még mindig tartva kérhetünk színházpadlós változatot is, ez lesz az Astronef. Végül pedig maradt az emeletes Astromega a 4 méteres magasságával. A fenti kivitelek többféle hosszúságban elérhetőek, tetszőlegesen berendezve.

Scania

kkIMG_4825.jpgSzép, de furcsa megoldásokat hozott az Euro VI-os motor az Omnicitybe.

A Scania standja igen látogatóbarát volt. Fák, padok, tágas helyek, ezt így kell. A buszaiktól már ennyire nem voltunk hasra esve. A két éve bemutatott új forma nagyon jól áll az Omni családnak, de az Euro VI csúnyán elbánt a buszok használhatóságával. A végig alacsonypadlós OmniCity hátulja egyetlen átlátszatlan fallá változott, ráadásul tripla ülések éktelenkednek az utolsó ajtóval szemben. Az alacsony belépésű Omnilink sem sokkal jobb, itt az utolsó üléssorok megközelíthetőségével és az ott utazással vannak komoly gondok a közeli tető miatt. A magasabb padlójú OmniExpresst és Higer turistabuszt nem érintette ennyire hátrányosan a környezetbarát motor megjelenése.

MAN

kkIMG_4908.jpgLion's City GL gázmotorral

Az MAN standja nem csak az Euro VI-os újdonságokkal, de a látogatókkal is zsúfolásig megtelt. Az itthon is próbált ötajtós Lion's City GL éppen gázmotoros kivitelben, kontrasztos belsővel szerepelt, e mellett még láthattunk Lion's Regiót és turista Lion's Coach-t is. A Neoplant a Jetliner mellett a Cityliner képviselte, az Evobus fogyasztási tesztjére reagáló felirattal.

HESS

kkIMG_4907.jpgNagyon jó az utastere a BRT homlokfalas HESS elektromos csuklósnak.

A kis svájci cég az ABB TOSA nevű gyorstöltőjét használó elektromos csuklós buszával bemutatta hogyan néz ki egy elektromos busz utastere, ha az közel tökéletes. Csak azért nem teljesen, mert hátul pár üléshez lépcsőzni kell. De egyébként sok állóhely van elöl, emellett van elegendő ülés is, nagy az állóhely a harmadik ajtónál is, azaz egyenletes utaseloszlás az ajtók mögött, ezt így kell. A standon szereplő másik busz egy Euro VI-os midi szintén különleges volt. A magas hegyek országában fontos a jó kilátás, így a motor feletti ,,kakasülő” felé egy panoráma tető került. Így innen nem csak az alacsonypadlós részen utazókat lehet szemlélni és oldalra semmit, ahogy az átlag LE buszokon lenni szokott, hanem a magas hegycsúcsokban is kiválóan lehet gyönyörködni. Érdekesség, hogy ezzel nem a belmagasságról terelték el a figyelmet, az még éppen jó.

VDL

kkIMG_4991.jpgNehéz volt fotózni a VDL standján, ez éppen a Citea csuklós. Az egyik legjobb motorbeépítést láthattuk benne.

A nagy nevű Berkhof, Jonckheere és Bova cégeket felvásárló és a saját neve alatt egyesítő VDL  ipari konszern kitett magáért, noha a standja az egyik legrosszabb volt.
Az egyre népszerűbb Citea család csuklós és szóló elektromos változatát is láthattuk. A csuklós érdekessége az Euro VI-os FPT Cursor 9 motor. A motorsátor mellett három ülés is könnyedén elfért, és mindre le lehet ülni fellépés nélkül. A motortér felfelé terjeszkedett, a tetőre került gépészeti elemeket két lemez próbálta takarni kevés sikerrel, de ez legyen a legnagyobb baja, utasszempontból a legjobb Euro VI-os motorbeépítés a VDL-é. A csuklós rögtön kétféle hosszban, 18 és 18,75 méterrel is kapható az év végétől.  
A Citea Midinek átmatricázott és picit átalakított, a Wrightbusszal kooperációban készülő, a szigeteken Streetlite néven futó újdonság megmutatta hogyan lehet az első ajtós felszállást a vezető elé helyezett kerekekkel összehozni. Ez pedig a minimális első túlnyúlás, és a kerekekhez igen közel elhelyezett első ajtó. Ha oldalról nézzük a buszt, akkor láthatjuk, hogy a vezető gyakorlatilag az ajtóval szemben ül, és csak a műszerfal került az ajtó elé. A moduláris felépítésű busz hagyományos, ajtó mögötti kerekekkel is kérhető a szigetországban.
A turistaszegmensben a nagy múltú Futura család terjeszkedett lefelé, az FMD2 jelzésű, alacsonyabb padlószintű modellel. A helyközi, kombibusz(helyközi és turista is) kialakítású buszban egy peronrészt is kialakítottak, amit egy kettő felszállósávos, de egyszárnyú kifelé nyíló lengőajtón lehet megközelíteni.

Volvo

kkIMG_5004.jpgHibrid csuklós, közvetlenül hajtó négyhengeres dízellel. Tartós lesz?

A néhai Alfa Busz dolgozói a legvadabb álmaikban sem gondolták, hogy a Volvóból egyszer nemzeti busz lesz itthon, ráadásul hazai karosszéria nélkül. De nézzük miből is lesz a nemzeti busz? A Volvo két városi hibridet állított ki, mivel ők csak hibrid buszt kínálnak az Euro VI hatályba lépése után. Ez egy igen jó marketingdumával eladott spórolás a drágán kifejlesztett alumínium vázas buszcsaládon, mivel így nem kellett áttervezni a kritikus pontokon.
A csuklós hibrid utastere a Volvótól megszokott, a könnyű, négyhengeres dízelmotor és az alumínium vázszerkezet miatt a harmadik ajtóval szembe is jutott állóhely, ami manapság becsülendő. A Citea csuklóssal szemben itt csak fellépés után tudjuk elérni a motortér melletti üléseket, ez szegénységi bizonyítvány, noha ez már a Volánbusz Euro IV-es buszain is így volt. A 2,4kWh kapacitású akkumulátor a második tengely fölé, süllyesztve került elhelyezésre. A kétségkívül helytakarékos megoldás hátulütője a kis belmagasság, a felálló utasoknak vigyázniuk kell a fejükre. További hátránya a megszakított légcsatorna, a csak az utastér közepén befúvó légcsatornát itt az ablakok fölé helyezték át. Ez meleg nyarakon érdekes lehet, ha egyáltalán meg tud birkózni egy komoly klímával a négyhengeres motor... Az alumínium vázszerkezet miatt az oldalsó és hátsó kijelzőket az utasok látómezejébe helyezték. Ezeket legalább egy mindent eltakaró műanyag burkolattal kellett volna ellátni, ha már nem sikerült a tetőhosszsarokba integrálás. Így a kijelzőkhöz vezető drótokban és tartókban gyönyörködhetünk, mint valami kisszériás próbabuszon.
A Volvo a német gyártókkal ellentétben elkövette azt a hibát, hogy a pilotprojektek mellett elindította a hibrid hajtáslánc sorozatgyártását az alvázak terén is, de ez csúnyán visszaüthet. Míg a német hibrideket két év üzem után számtalan módosításnak vetették alá, addig a Volvo ontja magából az eredeti elképzelésnek megfelelő buszokat, és még a csuklósba is beszereli azt a hajtásláncot, amivel a havas norvég utakon komoly gondok vannak. A többi hibrid busztól jobb fogyasztási értékek titkára is Norvégiában derült fény, a Mercedes hibridekhez hasonlóan a Volvo hibridekbe is elégtelen fűtés került.
A turistabuszok közt egy 9700-as és egy 9900-as mentette a menthetőt.

Setra

kkIMG_5116.jpgAz iparág csúcsát képviseli a Setra TopClass

A Setra standján megcsodálhattuk a 2014-es éves év buszának megválasztott S515HD típust, mozgáskorlátozott-liftes kivitelben. A ComfortClass családba tartozó busz utasterében a minden pár üléshez járó 230 Voltos csatlakozók sem éppen mindennapiak. Világpremierjét tartotta a szuperluxus kategóriába sorolható, csak emelet padlós kiadásban létező TopClass sorozat. A 3,88 méteres karosszéria egyelőre háromféle hosszban érhető el, minden esetben három tengelyen. Az 515HDH jelzésű típus 12,495 méter hosszú, az 516HDH 13,325 méteres, az 517HDH pedig 14,165 méter hosszan nyúlik el. A buszok műszaki megoldásairól, kényelméről szinte csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Azért csak szinte, mert az egyen Evobus turista ülés a magasabb utasok lapockájáig ér, a fejet semmi nem támasztja. Érdekes, hogy a motortér ajtók bőven rácsozottak a legelegánsabb buszokon is, nem bízták a véletlenre a motorok hűtését, de ez nem is szép.

Mercedes

kkIMG_5042.jpgOlcsó modellekkel szeretne hódítani a Mercedes

A Mercedes standján a Citaro C2 alacsonybelépésű, azaz LE változata tartotta premierjét. Ezen kívül bemutatkozott a nyugati piacoknak a Tourismo és az Intouro család is. Valószínűleg nem nézi jó szemmel a Mercedes a nyugati piacvesztését az olcsóbb török gyártmányokkal szemben, ezért az eddig csak a Közel-Keletre és Kelet-Európába szánt, saját törökországi gyárában gyártott modelljeit is megismerhette a nyugati világ. A Tourismo családból az új, K jelzésű 10,32 méter hosszú, a többi modelltől alacsonyabb, 3,36 méter magas modellt állították ki. A kis buszt 354 lóerős Euro VI-os motor repítí, és 32 ülő utast tud szállítani teljes kényelemben.

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr685600867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.