Feltámad az Ikarus EAG is?

2014. március 22. - _zahnrad

P1030145.JPG

Tegnap a gazdaságszabályozásért felelős államtitkár és a XVI. kerületi polgármester is jelen voltak az Ikarus EAG és a Lanta Kft. közös, projektindító rendezvényén. Kampányfogás vagy van valami konkrétum is a régi-új buszgyár ügyében?

Első információink szerint az esemény nagysága nem indokolta volna a politikusok felvonultatását, ez inkább a kampánynak köszönhető. Az Ikarus EAG valóban magyar tulajdonba került, és van szándék a gyártás újraindítására a Lanta Kft.-vel közösen. A híradásokban megjelent midibusz az E91-es típust takarja, ezt kellene alkalmassá tenni vagy az Euro VI-os motorok fogadására vagy a szóba került alternatív hajtásokéra. Ugyanis az E91 utoljára Euro IV-es motorral szerelt Rába alvázra épült, az áttervezése se nem egyszerű, se nem gyors feladat. A Rába alváz Euro VI-os motorral szerelt változatát a Molitus S91 kapja meg először, így kérdés, hogy az alvázon egyáltalán osztozhatnak-e, ha pedig nem, akkor valószínűleg önhordóvá kellene áttervezni az E91 karosszériát, ami nagy tapasztalatot igényel és kockázatos is. Egy pótkocsi elkészítése a gépészet nagyobb résznek hiánya miatt viszont gyorsabb, és alapot is adhat egy önhordó buszhoz.

P1030143.JPGAz Ikarus EAG E91 nem felel meg a hatályos előírásoknak új buszként, alaposan át kell tervezni

Ebből nyilvánvaló, hogy az utód Webasto-Molitus párosnak egyelőre nincs köze a projekthez, és kérdéses, hogy található-e a nagy múltú neven kívül olyan motiváció, hogy legyen. Ez így egy újabb buszgyártási szándék a sok közül a pangó piacon, aminek jó vége nem lesz. Azért csak szándék, mert az EAG telephelye igen rossz állapotban van, gyakorlatilag alkalmatlan bármilyen munkavégzésre. Valószínűleg ezért van szükség az Ikarus buszok vázait gyártó Lanta Kft. bevonására.

Hazánkban a bokorban is buszgyár terem újabban, de piacuk az nincs. Ezt következetes, összehangolt gazdaság- és közlekedés fejlesztéssel ki lehetne küszöbölni, de közel két és fél évtized sem volt elég ennek a kivitelezésére. Most a gazdaságfejlesztési programokba ész nélkül öntött uniós pénzek következményét látjuk. Ehhez persze a közlekedésfejlesztés és a regionális programok félresikerült hazai kivitelezése is hozzájárul.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr565874080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Darth Peter 2014.03.24. 00:24:37

Na roppant kíváncsi vagyok arra, hogy ebből mi sül ki.

itoérambolafoci 2014.03.24. 14:55:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
"Miben nem felel meg az E91?"
----------------------------------

Például nem Euro6-os a motorja.

Ez neked nem elég?

Ha pedig tényleg valami alternatív hajtásrendszerű midibuszt akarnának belőle csinálni, akkor az egényet nulláról újra kéne tervezniük.

Takarító nő-ő-ő 2014.03.24. 16:50:17

Jaj, hát hányszor adjon körmöst a kormány, hogy végre megértsétek: a RÁBÁ-nál magyarabb busz nem köll!