Lengyel az új Ikarus?

2014. szeptember 24. - _zahnrad

k_new_solaris_1065_big.jpg

A most zajló hannoveri IAA kiállítás legnagyobb sztárja a Solaris Urbino városi-elővárosi buszcsalád IV. generációja. Az Európában a legsikeresebb buszok közt helyet foglaló típus egy egész iparágnak mutat új utat.

Az új generációs lengyel városi buszcsalád 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós változatban lépett porondra. A legújabb Urbino teljesen új konstrukció és minden elképzelhető hajtáslánccal elérhető lesz. A most bemutatott két változat már rendelhető is, a típuscsalád többi tagja fokozatosan, a rendeléseknek megfelelően érkezik.

Június 12-e óta tartotta izgalomban a buszos szakmát a profin beharangozott internetes oldal, ahol előre jelzett időpontokban szivárogtattak pár új információt és képmorzsát az újdonságról. A bemutató tegnap megtörtént, a gyártás 2015 első hónapjaiban veszi kezdetét.

Könnyebb, de strapabíróbb

 

k_new_solaris_1328_big.jpg

A forma zseniálisan rejti el a magas hátsó övvonalat és az Euro VI-os motorok tetőre szerelt dobozait

Az új vázszerkezet az előd masszív felépítését örökölte, de jóval könnyebb. Újratervezték és megerősítették a váz hossz- és keresztirányú tartóinak kapcsolatát. A padló hengerelt acéllemez és rétegelt falemez kombinációja. Ez az acéllemez része a vázszerkezetnek, amivel erősebb lesz a váz, és a padló is ellenállóbb az időjárás viszontagságainak. A tető- és a padlólemez az oldalvázhoz számos ponton csatlakozik, tovább növelve a szerkezet szilárdságát. A légtartályok a busz első részén kaptak helyet.

Skin-on-Skin technológia

 

k_8a.jpg

Csavarozott, könnyen cserélhető panelekből áll össze a külső burkolat

Magyarul talán ,,felületet a felületre szerelésrének" lehetne nevezni a Solaris új módszerét, amit a karosszéria sarkait szemlélve lehet megérteni a legegyszerűbben. A vázra csavarozással kerülnek az osztott paneles külső burkolatok, amivel a cseréjük a lehető leggyorsabb. Erre egy városi busznál gyakran szükség van, ki ne látott volna meghúzott oldalú buszt? Ezt az eddigi lakatolás, ragasztás vagy hegesztés helyett egyszerűen csavarozással cserélik, a sérült elem pedig a busztól függetlenül javítható. A ládaajtók és más fedelek 170 fokban nyílnak, ez 40 fokkal több az eddigi nyílásszögtől. A motorsátor különböző motorok fogadására van felkészítve. Az induló kínálat a Cummins ISB6.7, a DAF MX-11 Euro VI-os dízelek, és a Cummins ISLG8.9, szintén Euro VI-os gázmotort tartalmazza. Ezeken kívül az elődhöz hasonlóan változatos dízel-elektromos hibrid és elektromos hajtásláncok fogadására is alkalmas a karosszéria, ahogy az új típusnak Trollino nevű trolibusz változata is lesz.

Tágas és hívogató utastér

 

k_3d.jpg

A fellépő nélküli ülések számával egy komplett iparágból csinál paródiát, ahogy a hátsó átjáró szélessége sem megszokott máshol

Az alacsonyabb üres tömeg önmagában várhatóan száz kilométerenként egy literes fogyasztáscsökkenést eredményez. A hajtott tengely az ajtókiosztás változásával és az összes légtartály előre helyezésével kevésbé terhelt és ezzel jobb lett a busz tömegelosztása is.  Ez nagyobb befogadóképességet, jobb menettulajdonságokat és egyszerűbb javításokat jelent. Az utastér jobb szigetelése is csökkenti az üzemeltetési költségeket és javítja az utasok komfortérzetét.

A 74,8 decibeles hangszint a 77 decibeles német előírásoknál is jobb, az utastér pedig mentes a vibrációktól. Az utasok a dobogómentes ülések nagy számának is örülhetnek. A szóló változatban 16, a csuklósban 24 ülés elérhető fellépő nélkül. A háromajtós szólóban ez a szám változatlanul 16, a négyajtós csuklósban húsz. Ezek a  számok nagy sorozatban gyártott városi busztól korábban elképzelhetetlenek voltak, gondoljunk csak a hazai vitákra. Az utastérbe vezető ajtók is szélesebbek és magasabbak az iparágban jelenleg elterjedteknél. A kapaszkodó magasságában mért szabad nyílásuk ajtótípustól függően 1230-1250 milliméter, míg egy sor konkurensüknek a törvényi minimum, 1100 milliméter, kiszenvedése is nagy feladat. A második ajtó a szólón egy üléssorral előrébb, a csuklóson hátrébb került, de a  kétajtós szóló változatnál a korábbi elrendezés opcionálisan megmaradhat. Az utastérben a világítás és minden jelzőfény LED diódákat használ.

Magasabb vezetői környezet

 

k_new_solaris_1441_big.jpg

Elöl akksit, középen klímát, hátul motorszerelvényeket rejthet a messziről felismerhető, karakteres formát adó tetőpanel

A vezető alatt lévő dobogó fél centivel magasabbra került, míg a szélvédő széle alacsonyabbra, amivel az egyik, ha nem a legjobb kilátást nyújtja. A magasítás az utasokkal való könnyebb kapcsolattartást is segíti. A külső világítás szintén LED-es, a fényszórók halogénesek, de opcióként bi-xenon is elérhető.

Biztonság

 

Az új, progresszív felfüggesztés mágnesesen változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítókkal is kérhető, amivel az út tulajdonságaihoz igazítja a rugózást. Az ESP opcionálisan elérhető. A busz teteje fél centivel alacsonyabbra került a belmagasság csökkenése nélkül, amivel a kocsi tömegközéppontja is alacsonyabb lehet.

Egységes, kifejező formaterv

 

Az új buszcsalád tagjai legyenek azok bármilyen meghajtású alacsonypadlós vagy alacsony belépésű modellek, egységes megjelenést kaptak. A forma zsenialitása, hogy eltűnteti a szemlélő elől az Euro VI-os motorok magas hátsó övvonalát, a tetőből kiálló dobozokat, és az elektromos változatok akkumulátorai is nyugodtan elbújhatnak az oldalfal magasra törő első formai elme mögé. A Solaris flottát üzemeltetők ezért a kevés raktározandó karosszéria alkatrészeiket bármelyik típusukra felhasználhatják.

A Solaris az új buszcsaláddal előremutató és követendő utat mutat Európa busziparának. Az 1996-ban alapított lengyel cég, több mint 11 000 legyártott busza 28 országban, köztük hazánkban is futnak. Egy sor európai piacon, köztük a legjelentősebb német és a szintén nem kicsi lengyel piacon az első három legnagyobb városi buszgyártó között szereplő márka ritka közép-európai sikersztori, az egykori legendás Ikarus helyére méltán pályázhat.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

Képek, videó: Solaris Bus & Coach

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr826728611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

premium salmon 2014.09.24. 23:08:22

Én már a vidéki villamos tenderek közepén is a során is az olasz , horvát tuják közül a Solarisnak drukkoltam. Európaiak. Most már visszavonhatatlanul azok.

Még mindig ugyanazzal a német design stúdióval dolgoznak? Meglátszik a külső és belső összhangján - mindig is avantgárd volt a terv.

Most az ajtók és a középső közlekedő szélesítésében, az utastéri ülések dobogómentesítésében alkottak Európára / világraszólót.

Állítólag a buszok, trolik, tuják után a a metróépítéssel is kacérkodnak. Lassan eltelik a hét év az első Tramino létrehozása óta...

Az "...oldalfal magasra törő első formai elme/eleme?..." alatt a tető kihasználására gondolsz, p.l akkupakkok elhelyezésére?

castroll 2014.09.25. 09:19:19

Szép. Nagyon szép!

vagodeszka 2014.09.25. 11:21:34

Igazi etalon ez a busz.

_zahnrad 2014.09.25. 21:04:51

@premium salmon: Úgy tudom igen, ez is a berlini stúdió műve. A második kérdésre is igen a válasz.

BPO654 2014.10.01. 15:17:31

@premium salmon:
Európaiak? S ez mit jelent?:D
Mi félázsiaiak vagyunk öregem; rokonnépeink: Japán, és Kórea. Az, hogy két Kórea van az más kérdés. Ezért is utálnak minket itt K-európában!!
Most nézzük a buszt; belülről valóban magas a színvonal, de kívülről szögletesebb mint egy IK 260! Ehhez kell egy dizájn stúdió?:P

Ben47 2016.01.19. 16:03:48

"Az utastérben a világítás és minden jelzőfény LED diódákat használ."
Helyesen: LED-eket, fénykibocsátó diódákat(LED), LE diódákat, akármi. A LED rövidítésben már benne van, hogy dióda, hiába tűnik így hivatalosabbnak, hülyeség.