Drogteszt helyett szűrőbusz?

2014. december 09. - Hirtelen Miki

 cimlap_8.jpg

Zacher Gábor szerint 50-100 milliárdba is kerülhet a kormánynak a kötelező éves drogteszt. Ekkora összeget sokkal értelmesebb, az Unió által támogatott, egészségügyi projektre is fel lehetne használni, olyanra, amiből akár a hazai ipar is kivehetné a részét.

Ötvenmilliárd a semmire?

Nem szokásunk napi politikával foglalkozni, de a minap valami olyasmi történt, ami mellett nehéz elmenni szó nélkül. A főváros nyolcadik kerületének polgármestere egy olyan törvényjavaslatot terjesztett be a parlamentnek, ami évente egyszer kötelezővé tenni a drogtesztet a 12-18 év közöttieknél, választott politikusoknál és az újságíróknál.

E hír kapcsán kérte ki az Inforádió az „ország toxikológusának” Zacher Gábornak a véleményét erről a tervezetről Szerinte: „Innen kezdődnek a problémák: az a populáció, amely úgymond ki van jelölve mintaadásra, elég jelentős: mintegy háromnegyed millió emberről van szó. Míg az egyszerű tesztek 1000-1500 forintba kerülnek, a speciális vizsgálatok ára alaphangon 60 ezer, de esetenként 80 ezer forint. Ez tehát összesen mintegy 50 milliárd forintra rúgna. Akkor még nem is beszéltünk arról, hogy jelenleg az országban három olyan speciális műszer van, amely viszonylag nagy pontossággal a lehető legtöbb-féle piacon lévő szert ki tudja mutatni. És még nincs is száz százalékos lefedettség .” Tehát, alsó hangon, ötvenmilliárdba fájna az egész hacacáré a magyar adófizetőknek. Ráadásul a teszt valódi hatása is igencsak megkérdőjelezhető.

cikkbe3_5.jpg

A Magyar Máltai Szeretetszolgálati korábbi szűrőbusza 2010-ben vonult nyugdíjba (fotó: torqmatic)

Zacher egy kicsit tovább megy és meg is találja az említett összeg értelmesebb felhasználását: „Az országban népegészségügyileg kiemelt a rákszűrés, a koleszterin- és vérnyomásmérés, a prosztata- és vastagbél szűrővizsgálat, valamint a méhnyakrák vagy emlőrák szűrővizsgálat.

Ebből az összegből pedig a teljes magyarországi populáció teljes szűrését meg lehetne valósítani - hangsúlyozta a szakember. Hozzátette: e betegségeknek jelenleg kicsit nagyobb a népegészségügyi veszélye, mint a kábítószernek.„

Hogy jönnek ide a buszok?

Erős felülbecslésünk szerint az említett összeg feléből, körülbelül 25 milliárdból, legalább húsz igen jól felszerelt szűrőbusz állhatna szolgálatba. Ez a húsz szűrőbusz, gyakorlatilag az egész országot el tudná látni. Így egy, a kötelező drogtesztnél, sokkal hasznosabb projekt valósulhatna meg.

Az egészségüggyel, illetve szűrésekkel kapcsolatos projekteket egyébként, az Európai Unió mindig is kiemelten kezelte. Egy szűrőbusz beszerzési program ezért biztosan számíthatna az Unióból érkező Eurókra is.

A hazai busziparnak sem ártana

Kevésbé ismert, hogy Magyarországon több, kifejezetten egészségügyi célokra készült autóbusz is készült. Legutoljára a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (MMSZ) vásárolt egy Ikarus szűrőbuszt. A Norvég alap által támogatott buszcsere 96 millióba került. Amiben természetesen benne vannak a beépített berendezések árai is. Ezért a fentebb említett ár csak iránymutató lehet, hiszen a különböző szűrések, különböző berendezéseket követelnek.

cikkbe5_2.jpg

Több olyan, hazai gyártású autóbusz is készült, ami az egészségügy szolgálatában áll. Például ez az Ikarus EAG E98 (fotó: kristoof)

Látható, hogy egy rendelő felszereléséből, akár egy szűrőbusz is kitelhet, ez utóbbinak legnagyobb előnye, hogy mobil. Így a legszegényebb kistérségekbe vagy zsáktelepülésekre is eljuthatnak.

Korábban már bemutattuk az MMSZ Ikarus E134 röntgenbuszát, aminek az egyik különlegessége az, hogy a tüdőrák szűrését is el tudja végezni. Ez nem elhanyagolható szempont, ugyanis a Népszabadság két évvel ezelőtti cikke szerint: „Magyarország világelső a tüdőrák-halálozásban. Évente tízezer új beteget diagnosztizálnak és nyolcezren halnak meg a kórban.” Ezek után sajnálatos, hogy ebből a buszból csak egy van.

Alkohol- és drogprevenció

A fentebb említett Zacher Gáborral készült interjú egy sokkal fontosabb problémára is felhívja a figyelmet, mint a drogfogyasztás: „Magyarországon 800 ezer alkohol és 20 ezer kábítószerfüggő él. Alkoholbetegségben évente meghalnak mintegy 30 ezren, kábítószer-használat miatt tavaly huszonegynéhányan vesztették életüket, míg kórházba tartós betegség miatt nem kerültek többen, mint ezren. A kábítószer-használat népegészségügyi veszélye tehát az alkoholéhoz képest elenyésző.”

cikkbe4_3.jpg

 A vedelős busz bejött angliában

Számos országban használnak autóbuszokat alkohol- és drogprevencióra, ezek persze ritkán új autóbuszok, mégis sokszor igen hasznosak. Az egyik, kissé talán szélsőséges, példa Londonból van, ahol a „Boozie bus”, azaz a „vedelős busz” működik. Ezek a buszok kizárólag a részegekkel foglalkoznak, akik pechjükre igen mélyen a pénztárcájukba nyúlhatnak az ellátásért. Így a „Boozie bus” még támogatni is tudja az alkoholizmusról való leszokásban közreműködő szervezeteket. A „vedelős buszok” hatása egyértelműen érezhető Londonban, mióta működik a cég, jóval kevesebb a regisztrált alkoholista a brit fővárosban.

Persze egy olyan országban, ahol legalizálják a részegen való vezetést, akkor hiábavaló a súlyos népbetegséggel való bármiféle küzdelem.

cikkbe2_7.jpg

Néhány éve állt szolgálatba 15 új, alkohol- és drogprevenciós, busz Ausztráliában

Így persze adódik a kérdés, hogy vajon miért nem, az USA-ban egyébként nagyon sikeres, drogprevenciós buszokra költik ezt a pénzt, de annak legalább egy részét? Nagyon sok országban, nálunk nem, használnak ilyeneket. Hatásukat eddig egyetlen országban sem kérdőjelezték meg.

Lehet százmilliárd is

Ha elfogadjuk Zacher számait, de jobb megközelítésről jelenleg nem tudunk, akkor: „Egy ilyen speciális műszer ára mintegy százmillió forint. Ebből megyénként kellene legalább két darab. Ráadásul vizeletadó helyiség is szükséges, hogy elkerülhető legyen a csalás. A teljes bekerülési költség így akár a százmilliárd forintot is elérheti.”

Egy kicsit hadd legyünk most demagógak: ha ez az egész Kocsis féle terv százmilliárdba kerülne, akkor ennek a feléből, támogatásokkal, akár a töredékéből 25-30 különleges kialakítású egészségügyi busszal, sokkal nagyobb hatást érhetünk el. Ötven-százmilliárdból, a buszok mellett, sok más, a hazai egészségügyi szolgáltatás színvonalát emelő beszerzésre is sor kerülhetne. Például; lélegeztetőgépből is elkelne néhány…

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: torqmatic)

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr876969763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

BPO654 2014.12.09. 21:04:42

1. majd szereznek erre az állítólagos 50-100 mrd-ra eu-s pénzt.
2. a hazai buszipar le van ejtve, ha nem tűnt még fel.
3. halálozások: 10000 új tüdős, 8000 meg is hal évente az 18000, + 30000 alkesz is megmurdel + még pár drogos. Az tehát 48000 fő, legyen 50000 úgysem pontosak a számok. Ugye ezek általában idősebbek, tehát akkor tegyük fel, hogy mind nyugger. Na most ha az átlagnyugdíj 80000 Ft, akkor most ezt számoljad ki apukám!

Azt kell kiszámolni, hogy ha ezek nem halnának meg akkor mindnek nyugdíjat kéne fizetni; 50000x80000= y./hó.

BPO654 2014.12.09. 21:14:36

y=4000000000 (négyezermilliárd)/hó. Összeomlana a ktgvetés öregem!
Na ezt a szép számot v.ö. azzal amit leírtál. Következtetést is leírom helyetted;
kinek az érdeke, hogy az a sok alkesz meg bagós ne haljon meg? Senkinek.
Ezekután mit akartál elérni ezzel a demagóg cikkel?:D
Nemhogy a buszipart nem fogja felvirágoztatni senki pláne ilyeféle intézkedésekkel, de nem érdeke az államnak ezen függőségben szenvedő emberek megmentése, felkeresése buszokkal amiknek az üzemeltetése, is pénzbe kerül, tehát annyi!!!!!!
Mindenki a saját egészségére próbáljon vigyázni, aki nem vigyáz számoljon a következményekkkel...ez az állam hozzáállása, és valahol ez egyébként érthető!!!
Nemrég olvastam, hogy 500 milliárd hiányzik az eü.-ből, na látod az meg is látszik a magyar eügy-ön!!!!:)))))))

Káposztakukac 2014.12.09. 21:30:13

@BPO654: ....ami a költségvetésben aprópénz. a nyugdíjt elköltenék, lenne adóbevétel belőle, stb.

ZBR 2014.12.10. 10:52:12

@BPO654:
"Ugye ezek általában idősebbek"

Aki alkoholbetegség következtében meghalt és ismertem, bőven keresőképes korban volt.
Sőt, az alkoholbetegséggel első körben az állásukat vesztik el és majd csak utána sok-sok hónap, év szenvedés, vegetálás és SEGÉLYEK elfogyasztása után halnak meg. Az illető anya volt, a lánya 16 éves volt. A lány kibírta pszichológiai szempontból, hogy árva lett, azóta termeli a GDP-t. De két év árvaellátást kapott.

Nem fekete és nem fehér ez a dolog.
De pl. a trafikok miatt a feketepiac megélénkült, ez rengeteg jövedéki adót húzott ki a költségvetésből, de cserébe semmi haszna nem volt! NA EZ AZ, ami az államnak kárt okoz!

BPO654 2014.12.10. 20:42:37

@Káposztakukac:
Betűvel rosszul írtam ki; "csak" 4 Milliárd Ft/hó, de az évi 48 Mrd. Lehet, hogy azért mert túl szorosak a menetrendek.
Ilyen Amerikában is van, sőt!!!

www.borsonline.hu/20141202_pisilni_sincs_idejuk_a_buszsoforoknek

nikarágja 2014.12.10. 21:50:49

Mikikém, te mint "újságíró" -az rendben van, hogy lojális vagy a gazdádhozitt-nade drogozol? Merakkor értem a cikked
(Elég lenne csak civil autós, nem rendőrfejű rendőrökkel , megfelelő időkben ellenőriztetni az iskolák környékét, mindjárt csökkenne a szennyezettség.)