Nem tud többé nyereséges buszgyártást folytatni Belgiumban a Van Hool. Nemrég meg kellett menteni a legendás buszgyártót a csődtől. A mentőövet a macedón gyár megnyitása jelentette. A Van Hool tulajdonos-vezérigazgatójával készült interjút szemlézzük.
Manapság jól megy a Van Hool-nak. A belgiumi Koningshooikt-ban és a macedóniai Skopjében található gyárak teljes kapacitással működnek. A macedón gyár 30 millió eurós beruházás eredményeképp 2013. július 1-jén nyitott, ma a beszállítókkal együtt700 főt foglalkoztat. A gyár éves kapacitása 450 busz, de a bővítés tervben van, a cél egyelőre 6-700 darab busz évente. Az Egyesült Államokban is tervben van a bővítés, nem így Belgiumban, ott csak a gyártóberendezések korszerűsítéséről eshet szó.
Filip Van Hool elmondta, hogy az elmúlt pár évben nemhogy profitot nem tudtak termelni Belgiumban, de még üzemi szinten is veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni. Ez is hozzájárult a cég magas adósság állományához, így a macedóniai beruházásról nem volt egyszerű meghozni a döntést. Így viszont újra profitábilis a cég működése. Ma évente százmillió euró értékű a macedón gyár forgalma. Ezt szeretnék 200 millióra bővíteni.
A T9- és az utód TX- turistabusz család tőlünk nyugatabbra sikeres
A belga telephelyen az átlagos órabér negyven euró, a macedón telephelyen viszont csak négy. Ezt egy busz gyártási költségére vetítve 55 000 euró különbséget jelent. A Van Hool az elmúlt években több, korábban sajátjának tekinthető piacon vesztett jelentős részesedést. A dél-európai trolibusz beszerzésekből a Solaris, míg a belga tendereken a cseh és lengyel telephelyeken gyártó Iveco szorította ki.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
A cikk a belga thedailytrend.be oldalon megjelent interjú alapján készült.