Koronakisüléssekkel a tisztább motorokért

2015. december 12. - _zahnrad

p_bus_eod_lionscity_cng_01.jpgA dízeles világban ugyan nincs jelentősége, de a hazánkban is terjedő gázmotorok körében a fejlődés következő lépcsője lehet a koronakisülés alkalmazása.

A hazai tömegközlekedésben a földgáz üzemű buszokat használó városok száma egyre nő. Szeged után Zalaegerszeg, Budapest, Kaposvár majd Miskolc csatlakozott. A különféle gázos hajtások nagy előnye a dízel hajtással szemben, hogy nincs korom a kipufogógázukban, így a városok levegője tisztább lehet. Az emissziós normák szigorodásával pedig az Euro VI norma is lényegesen egyszerűbben teljesíthető egy gáz üzemű motorral, mint egy gázolajt elégetővel. Nincs szükség sem részecskeszűrőre, sem AdBlue rendszerre.

A gázmotorok hátránya, hogy azonos teljesítményt több üzemanyagból tudnak előállítani, illetve azonos teljesítményhez tartozó nyomatékuk kisebb és magasabb fordulatszámokon ébred. A gáz buszba juttatása, tárolása is macerásabb, drágább a dízeleknél megszokotthoz képest. Ezeket kompenzálhatja a gáz alacsonyabb ára.

A kanadai motorgyártó, a Westport most a dízeleket meghaladó teljesítményt ígér. Kisebb méretben, tömegben és jobb emissziós viszonyok mellett. Ezt a továbbfejlesztett szikragyújtásos (EGI) projekt keretében szeretnék megvalósítani. A program teljes költsége 1,15 millió dollár, amihez 900 ezer dollár támogatást kaptak a Kaliforniai Energia Bizottságtól (CEC) és a Kaliforniai Gáz Társaságtól (SoCalGas).


Az autóipar beszállítói egy ideje ígérik a koronakisüléses gyújtásokat. Az integrálásuk időigényes.

A technika lényege, hogy a gázmotorokban Otto-körfolyamat játszódik le, amit egy hagyományos gyertya, szikragyújtással kelt életre. Ezt a gyertyát cserélik le a projekt keretében nagy feszültségű és nagy frekvenciás eszközökre, amik egyetlen szikra helyett kiterjedt koronakisüléssel fogják elindítani az égést.

Ezzel a technikával először lehetővé válik, hogy azonos lökettérfogatból nagyobb teljesítményt és nyomatékot tudjon leadni egy gázt üzemanyagául használó motor, mint egy gázolajat elégető. Azonos teljesítményigény esetén pedig az autóiparban már elterjedt downsizing is megjelenhet. Az ok a jobb időzíthetőség és a nagyobb térfogatban megjelenő gyújtóhatás. A koronakisüléssel nagymértékű kipufogógáz visszavezetés (EGR) is lehetővé válhat.

corona_discharge_1.JPGKoronakisülés egy 500kV feszültségű távvezeték szigetelőjén (Kép: Wikipédia)

A koronakisülés gázokban jön létre, az elektromos áram egyik formája. Olyankor jön létre, amikor egy pontban a feszültség meghaladja a gáz ionizációjához szükséges értéket, de nem haladja meg az átütési feszültséget. Ha meghaladná, akkor látnánk a hagyományos szikrát.Tehát a szikrakisülésnél kisebb intenzitású pontkisülés a koronakisülés. Leginkább ködös időben távvezetékek oszlopain vagy a repülőgépek szárnyvégein esetleg hajók árbócain lehet megfigyelni.

A hazai városok által választott irány üdvözlendő és folytatandó. A gázüzemből adódó nehézségeket és többletköltséget úgy tűnik jó lesz zokszó nélkül viselni, mert a műszaki fejlődés és a szigorodó emissziós követelmények a gázmotorok irányába mutatnak.

Címlapkép: MAN
Felhasznált irodalom:

http://www.autoszektor.hu/hu/content/koronagyujtas
http://emissions.borgwarner.com/download/produkte/whitepaper_ecoflash_en.pdf
http://nimbus.elte.hu/~acs/pdf/OKTATAS/legkori_elektromossag.pdf (176-181. oldal)
https://en.wikipedia.org/wiki/Corona_discharge
https://hu.wikipedia.org/wiki/Koronakis%C3%BCl%C3%A9s

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr958166506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása