Nekünk Mohács kell?

2016. május 03. - _zahnrad

gyaszm168d.jpgÖsszesen 150 autóbuszt vásárolna a főváros a 3-as metrópótlására. Úgy néz ki, hogy az olcsóbb ajánlatot beadó, lengyel Solaris szállíthatja a BKV-nak az új buszokat, a hazai gyártású csuklós nem kell a közlekedési cégnek. De tényleg olcsóbb a lengyel busz, mint a magyar?

Az index cikke szerint a magyar busz drágább a lengyelnél. Összehasonlít két, egymástól hosszban és befogadóképességben eltérő buszt, pusztán az áruk alapján. Nem kellett volna.

Mint ismert a 75+75 komplett csuklós és az ettől függetlenül, 75+75 készre szerelendő csuklós buszok tenderén februárban hirdettek eredményt. Az elsőt a lengyel Solaris nyerte a harmadik generációs Urbino 18 típussal, darabonként 277 000 eurós áron. A másodikat pedig a magyar MABI-Bus az éppen ötösön próbaköreit futó M168d típussal, darabonként 278 800+12 700 eurós áron. A két busz gépészete szinte megegyezik, az eltérés a hosszukban és a befogadóképességükben van. A Solaris busz kereken 18 méter hosszú, a MABI busza 18,75 méter. Ennek megfelelően a hazai busz befogadóképessége nagyobb lehet. De a lényeg az ár, ha egy méterre vetítjük, akkor a Solaris busza 15 388 euróba kerül, míg a MABI busza 15 546 euróba kerül. Tehát ha a MABI busz a Solaris hosszára menne össze, és az ár lineárisan változna, akkor 279 828 euróba kellene kerülnie a magyar busznak. Ez bizony egészséges, piaci ár, mindenféle torzítástól mentes.

modulocsuki.jpg

Egyke marad, a jól sikerült magyar csuklós busz? (fotó: Buga Bence)

De nemcsak buszokat, hanem tartalék alkatrészeket, úgynevezett árukat is tartalmaznak a szállítási szerződések, amely mindkét esetben ugyanazokat a fogyó, kopó, törő alkatrészeket tartalmazza, így a két ár összehasonlítható.

A buszokkal együtt leszállítandó alkatrészek ára, ha mindkét szerződés esetén 75-75 darab buszt vennének, akkor a Solaris esetében 125.635 euro (1.sz. melléklet), a MABI esetében 101.577 euro (1. sz. melléklet) lenne a buszokkal együtt beszerzett alkatrészek ára. Ezeket a fenti árak már tartalmazzák. Viszont jó iránymutatás arra nézve, hogy az üzemeltetése melyik busznak lesz olcsóbb, ráadásul az árkülönbség a készlet elfogyásával nőhet, mivel a Solaris mélyen nyomott árakat adott meg.

Piaci körülmények

p1150998.JPGMetrót jó eséllyel mostanában nem fog pótolni. Az egy szem Euro VI-os példány június 30-ig kipróbálható az 5-ös vonalon

Az index cikke korrupciót kiált, ennek azonban semmi alapja sincs. A Solaris bármilyen oknál fogva (piacszerzés, kifutó széria) mélyen nyomott árat adott meg. Azt az index korábbi cikke is tudta, hogy a törökországi Karsan a Citymood 18 típusa 279 400 euróba került, csak ez a busz, az irreálisan alacsony fogyasztása miatt kiesett a versenyből. A további, európai pályázók árairól mély hallgatásba burkolózik, pedig érdekesek. Információink szerint annyi tudható, hogy a VT-Arriva által épp most hétfőn forgalomba állított újabb 15 darab Mercedes Conecto G buszának darabját ezen a tenderen 306 000 euró környékén mérték, a Scania a Citywide csuklós változatát 316 000 euró környékén, míg az MAN a Lion’s City G-t 338 000 euró környékén kínálta. Az egyes árak a finanszírozási konstrukció, a vevő és az aktuális egyéb paraméterek miatt a buszpiacon szórhatnak, de nagyságrendileg 300-320 ezer euró a reális ára egy korszerű csuklós busznak. Ezért is volt meglepetés a Solaris egységára. Nyilván a VT-Arriva más konstrukcióban szerezte be a buszait, ezért lehetnek kissé eltérő árai a beszállítóktól, de egy piaci környezetben működő cég önmaga ellensége lenne, ha egy ilyen darabonkénti 28 ezer eurós ziccert kihagyna? 132 busz esetén az már jelentős összeg lenne…

Ne legyen egy félpercnyi békességünk

kbkv_su8.jpgIlyen lesz a metrópótló (grafika: kristoof)

Ha vetünk egy pillantást a tavaly áprilisi Varsói beszerzésre, akkor világossá válik mennyire szokatlan húzás a Solaristól a csuklósának az ára, és mennyire hibás elképzelés egy magyar busz árát ez alapján megítélni. Tavaly áprilisban hirdettek eredményt azon a varsói tenderen, ahol a Solaris tudott szállítani 20 szóló és 60 csuklós buszt.

A csuklós Solaris Urbino 18 egységára 1 530 698 lengyel zlotyi, ami durván 348 200 euró, míg a Mercedes a Conecto G típust 1 511 670 zlotyiért ajánlották, azaz 343 800 euróért. A magas árak magyarázata a magas műszaki tartalom és Budapestitől is fejlettebb utastájékoztatás. Végül a Mercedes az okosan kialakított pontozási rendszer miatt, azaz a műszaki szempontok szerint kevesebb pontot gyűjtött, így az alacsonyabb Mercedes-ár ellenére a honi Solaris került a lengyel fővárosba.

Mert akkor végünk, végünkmza_1.jpg

Varsó a drágább, hazai megoldást választotta. Biztos bolondok... (Kép: MZA)

Mindenesetre az látszik, hogy az európai gyártású, nagy gyártóktól kapható buszok reális piaci ára a BKK felszereltség igényével 300 és 320 ezer euró között szór. A teljes képhez hozzátartozik, hogy az alacsonyabb ár mellett a Solaris képes idén leszállítani a teljes mennyiséget. Erre a MABI és a BKV párosa nem képes. Az egyébként is kiélezett forgalmi viszonyú metrópótlásra indokolt az üzembiztos új járművek beszerzése, amiket a dolgok mai állása szerint lengyel gyártó fog leszállítani.

A magyar buszgyártást az ág is húzza, az alaptalan vádaskodások közepette azt is figyelembe kellene venni, hogy a Solaris egy kifutó, nagy sorozatban gyártott buszt kínált, addig a tenderen szereplő magyar csuklósból Euro VI-os motorral pillanatnyilag egy példány létezik. A busz kifejlesztése nyilván került valamibe, azt pedig látjuk, hogy a magyar mérnökök, munkások, beszállítók hozzáadott értékét és a befizetett adóikat mibe nézik az elvileg ő érdekükben cselekvő döntéshozók.

dsc_0012.jpgAmi Varsóban tavaly alulmaradt, az itthon már legalább 132 példányban fut. A 15 szóló változata mellé 60 darab érkezik idén, szintén Törökországból (fotó: Buga Bence)

A magyar buszgyártóknak nincs szerencséje a fővárossal, mondhatnánk nincs új a nap alatt. Míg lengyel barátaink az elmúlt kettő évtizedben leköröztek minket, addig itthon a teljes koncepciótlanság és a kapkodás romba döntötte a buszgyártást. Míg Varsó 1994-ben állította üzembe az első alacsony padlós buszát, addig Budapest csak 1999-ben. Az Ikarus is hamarabb, 1995-ben szállított alacsony padlós buszokat Varsóba, mint Budapestre. Ez meg is látszott az Ikarus-kínálat korszerűségén, mert míg 1998-ban az Ikarus a piros heteseket újította fel a BKV-nak, addig a történetünk főszereplője, a lengyel Solaris Urbino első változata egy évvel később, 1999-ben tűnt fel. A 2010-es beszerzési hullám műszaki követelményei és az alvállalkozós modell sem kedveztek a hazai gyáraknak. Végül 2013-ban megtört a jég és a műszakilag már megfelelő magyar buszok a BKV szerepvállalásával megjelenhettek a budapesti utakon. A frissen kifejlesztett, korszerű csuklós előtt ez az út a metrópótlás forráshiány miatti folyamatos halogatása miatt nem nyílik meg. Így a világon egykor legtöbb csuklós buszt gyártó Ikarus hazájában nem tudunk hazai gyártású csuklós buszt beszerezni a saját igényeinkhez. Ezek helyett a BKV 60 darab, török gyártású szóló buszt vásárol…

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr788684356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2016.05.04. 06:45:12

Kövezzetek meg, de én még mindig az index cikkel értek egyet:
- a lengyel busz méterre levetített ára is alacsonyabb
- a lengyelek idén tudják prezentálni az összes buszt, ami tekintve, hogy a metró felújítás is már idén elkezdődik, azt hiszem mindent vivő érv

Azt nem igazán értem, hogy az, hogy más gyártók buszai mennyibe kerülnek, hogy jön ide. Nem ők nyertek. A Solaris ára azokhoz képest lehet, hogy nyomott, de hát az meg legyen az ő bajuk, hogy nekik ez megéri-e vagy sem. Én támogatom, hogy vegyen a BKV/BKK magyar buszt, 100-at, 1000-t. De ha olyan gyorsan kell, amit a magyar gyártó nem tud prezentálni, akkor inkább legyen valamilyen külföldi, mint semmilyen.

_zahnrad 2016.05.04. 06:53:27

@onlajnok: Az indexes cikkel azért nem értünk egyet, mert korrupciót kiált, téves feltételezésekre alapozva. Bemutattuk, hogy igenis piaci áron kínálják a magyar csuklóst.

A metrópótlással pedig annyi a probléma, hogy nem volt előkészítve. Az, hogy most a Solaris ilyen rövid határidőre, ráadásul ilyen nyomott áron tud szállítani az a vakszerencse, semmi egyéb. Normális esetben ők is magasabb áron, ilyen 180 napos határidőkre a szállítást sem tudnák megkezdeni, nemhogy a teljes mennyiséget beígérni.

Ha normálisan elő lett volna készítve, lehet más lenne a helyzet. De két és fél évtizede ezért nincs normális mennyiségű, új magyar busz a fővárosban, mert mindig kapkodunk, mindent tegnapra kell.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.05.04. 07:28:43

Alapvetően egyetértek. Eleve élettartam-költséget illene nézni. Mondjuk az ár nem is fog a befogadóképességgel lineárisan nőni.
A Solaris egy nagyon jó busz, lehet mondani, hogy ki kellene használni az alkalmat. De az ARC-Mabi se rossz, van vele tapasztalat.

Legjobb lenne -ezen az áron- most mindent lehívni, és metrópótlás végére megszabadulni a magaspadlós Ikarusoktól, széthajtott felújítandó Volvóktól, esetleg a Vadnyulaktól. Dehát ez ugye álom, inkább az ellentétes forgatókönyv fenyeget.

bovorac 2016.05.04. 08:31:03

@_zahnrad: A metrópótlás természetesen nem lehetett előkészítve, hisz kormányzati szinten akadozott a történet. Ezzel együtt pontosan lehetett tudni, hogy lesz, s hogy igen hirtelen, nagy mennyiségben kell majd csuklós busz.
Ha a Modulo várbéli baromkodása helyett erre feküdt volna rá a magyar gyártó, akkor felkészültebben várhatta volna a pillanatot.

És sajnos ez neveisfolytonváltozik (meg minden egyéb paramétere) magyar csuklós lehet, hogy létezik néhány tucat példányban, de nem egy kiforrott szériatermék. Márpedig ez kockázat. Olyan kockázat, amit az óriási dugókkal tarkított tömegnyomorban (merthogy ez lesz a 3-as metró pótlása) én sem szívesen vállalnék be.

kllibit 2016.05.04. 10:41:01

most nem fogom megkeresni, de láttam, hogy Párma is vásárol 5 - 10 csuklós Urbinot 282 ezer euros áron.

Az árban foglalt garnaciát és egyéb szolgáltatásokat nem tudom.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.05.04. 12:32:52

@bovorac:
"Ha a Modulo várbéli baromkodása helyett erre feküdt volna rá a magyar gyártó, akkor"
...ennek a cégnek az udvarán is állna esetleg 150 elad(hat)atlan busz?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.05.04. 12:37:26

@bovorac:
nem egy kiforrott szériatermék. Márpedig ez kockázat

Nem gondolom, hogy ez komoly kockázat.
1. a szólóbuszok sorozatban készülnek és beváltak, az üzemeltető az utolsó csavarig ismeri őket és az ő igénye szerint készült
2. az üzemeltetőnél ketyeg a csuklós tesztbusz kb. egy évtizede, tulajdonképpen teljes megelégedésre.

Innentől nem látom itt azt a műszaki buktatót, ami komolyabb lehetne, mint egy nagy sorozatban készült busznak a helyi igényekre adaptált változatában. Még akkor sem, ha a csuklós Euro6-os lenne, és olyan még nincs forgalomban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.05.04. 13:17:58

@Comandante en Jefe:
kieg.: A Modulók beszerzésében valóban lenne egy igen komoly kockázat, és az a határidő.

Izo 2016.05.05. 10:47:00

@_zahnrad: Az egész ország így működik, hogy minden tegnapra kell. Ez a bénázás és a mutyizás melegágya.

bovorac 2016.05.07. 18:18:18

@Comandante en Jefe: Hát, nem tudom. Szerintem egy még mindig csak max. százas nagyságrendben futó termék esetén előjöhetnek olyan anomáliák - különösen egy minden eddiginél feszítettebb gyártási folyamat során -, amely aztán visszaüthet: ha csak az állomány 10-20%-a megdöbben az utak mentén, s hetekre garázsban marad, egy ekkora gyártót már az falhoz koppinthat. Mint ahogyan magát a metrópótlást is.

Cave Nick 2016.05.08. 03:29:28

A magyar buszgyártást hányszor lehet még megfojtani?

ka_TARZI_s 2016.05.09. 13:36:04

Mintha a Kravtexnek lenne kapacitása évi akár 1000 buszra is. És ugye van egy 18.75 hosszú modelljük, csak nem kellett Budapestnek. Pedig még az omnibusz szerint sem volt rossz.

Bluemotion 2016.05.09. 18:30:18

@ka_TARZI_s: Én nem tudok semmilyen új csuklós Credóról, amire te emlékszel valószínűleg az a 2011-es Citadell 19, amelyből ha jól emlékszem összesen 2 db tesztpéldány készült.

ka_TARZI_s 2016.05.10. 14:07:04

@Bluemotion: igen, és a róluk megjelent cikkek alapján egész korrekt busznak tűntek. Abból miért nem vett egy darabot sem a BKV?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.05.10. 15:20:02

@bovorac: hát annyi valószínű, hogy 150 MABI buszt nehéz lesz határidőre rendesen összerakni, és minél tovább megy a xarakodás, annál inkább. A Solarisból valszg. muszáj lesz rendelni, de ugye most ott tartunk, hogy ebből a minimum szükséglet jönne, és a többi vonalra visszatérnek a kohószökevények. Azért reménykedem, hogy a Solák mellett valamennyi MABI is jön majd. Jó buszok, hosszú távon nem hiszem, hogy félni kell tőlük.

@Bluemotion:
Dizájn, utaskomfort szempontjából szerintem a legtutibb magyar busz a Citadell volt. De az most nincs a pályán. Euro6-os nem készült belőle, és szóbeszéd-szinten hallani, hogy a megbízhatósága sem tökéletes (bár nehéz szvsz. megmondani, hogy ebből mennyi a nem túl jó hírű üzemeltető sara).

BPO654 2016.05.10. 18:59:58

@_zahnrad: "Az, hogy most a Solaris ilyen rövid határidőre, ráadásul ilyen nyomott áron tud szállítani az a vakszerencse, semmi egyéb."
Nem. Készletkisöprés.

BPO654 2016.05.10. 19:03:35

@bovorac: "Ha a Modulo várbéli baromkodása helyett erre feküdt volna rá a magyar gyártó, akkor felkészültebben várhatta volna a pillanatot."
Kellett nekik a pénz, gyorsan. Úgyhogy lett vetetve 20 db C68E (190 misi/db áron) kb 4 Mrd.-ért.
Ennyi. Egyébként eleve nem rossz, belül nagyon tágas, jó a foogyasztása is. Lehet, h a Karsanok is mehetnek... .

BPO654 2016.05.10. 19:13:13

@Comandante en Jefe: Hrcos!
A világ legjobb buszaitól egy nagy pótlás előtt csak a bolond szabadul meg. S akkor még ott vannak a Hévek. Akárki fogja üzemeltetni a jövőben minden pálya teljes felújításra szorul, kivéve a H6, bár... . Addig amíg a nagy kapacitású kötöttpályák nincsenek felújítva addig csak a debileknek jut eszébe kidobni a legmegbízhatóbb, legstrapabíróbb, legforudlékonyabb, legnagyobb kapacitású, legkevesbbet fogyasztó, olcsón karbantartható, egy éjszaka alatt kompletten felújítható IKARUS 280 és 260 típusú buszokat.
Bizony a kohószökevények még velünk lesznek egy jó ideig. Reméljük minél tovább (vezetni is a legjobb, legkönnyebb). A Van Hoolok régebbiek fel lettek újítva, akkor minek kéne kidobni?:D Az újabbak meg jók.
A Világ legjobb buszainak még van, és lesz itt dolguk. Addig a jobb példányokat meg kell tartani!!!!!!!!!! Vedd tudomásul harcos!!!!!!!!!!!!

dollarpapa 2016.05.25. 10:43:52

A régi ikarusoknak már csak három ok miatt is menniük kéne:
- zajosak
- környezetszennyezőek
- magas padlósak

A helyükre alacsony padlós, gáz-elektromos hibrid buszok kellenek.