A BKV is indul a metrópótló tenderen

2016. július 28. - Hirtelen Miki

3_6.jpg

Hét cég indul a fővárosra erőltetett kiszervezéses metrópótló tenderen. Hiába állította ellenkezőjét a kormány, egyikük sem magyar gyártású busszal szolgáltatna. Ráadásul újabb nyolc hónappal meghosszabbodik az új buszok forgalomba állítása, így a BKV kénytelen lesz leselejtezett buszaival megkezdeni a metrópótlást, igaz nincsenek késésben, hiszen az állomásfelújítások tendereinek az eredményhirdetését ősz elejére tolták. Így már biztos, hogy nem kezdődik meg a pótlás novemberben.

Drága lesz, de legalább magyar buszok nélkül

A kormány nemrég úgy döntött, hogy megadja Tarlós Istvánnak, amit kér: átvállalja a kiszervezéssel járó, többletköltségeket a metrópótló buszok beszerzésénél. Ez azt jelenti, hogy az állam nem támogatja, a fővárosi buszvásárlást, támogatja viszont a jóval drágább kiszervezést. Ezért még június 17-én, a BKK közzétette a metrópótlási szolgáltatás megrendeléséről szóló közbeszerzési eljárást meghirdető időszakos előzetes tájékoztatót.

2_10.jpg

A magyar metrópótlónak, azaz a Modulo M168d-nek most nem osztottak lapot (fotó: Buga Bence)

A kormányzat magyarázata szerint a kiszervezésre azért van szükség, hogy esélyt adjanak a hazai buszgyártó cégeknek is. Azonban  – ahogy azt már korábban sejtettük – az összes induló külföldön gyártott busszal vállalná el a pótlást.

Heten, mint a gonoszok

Értesüléseink szerint hét vállalkozás próbál szerencsét a metrópótlás buszainak üzemeltetésére: az egyik a Magyar Villamos Művek (MVM Zrt.), akiknek, ha szigorúan vesszük a BKK szabályait, semmi esélye sincs a kiszervezés elnyerésére, ugyanis az ilyen közbeszerzéseken csak olyan vállalkozások indulhatnak, amelyeknek van releváns tapasztalata a hazai személyszállítási piacon.

Indul a főváros közlekedési vállalata, a BKV is. Nagy valószínűség szerint ők tudják a legolcsóbb ajánlatot adni, hiszen élő szerződésük van a lengyel Solarisszal, akik korábban igencsak nyomott áron próbáltak eladni 75+75 csuklós buszt. Ha a BKV nyerne, az teljesen feleslegessé tenné az elmúlt fél évben lezajlott pótló buszos hajcihőt. Ezért azt gyanítjuk, hogy a BKV-t, ahogy a korábbi kiszervezéseknél is, valamilyen mondvacsinált okkal kizárják a versenyből.

conector.jpg

A Törökországban gyártott Mercedes Conecto G-ből már több mint száz rója a fővárosi utakat. Jöhetnek újabbak? (fotó: Buga Bence)

Az újonnan alakult Budapest–Busz Zrt. is indulna a megmérettetésen. Ők nem ismeretlenek a személyszállítási piacon, hiszen a cég tulajdonosa a nyíregyházi Trans-Tour Kft.

Biztos, ami biztos alapon a debreceni Inter Tan-ker (ITK Kft.) két céggel is indul a közbeszerzésen. Az anya vállalaton kívül, a Budapesten nem ismeretlen Inter Tan-ker City Kft. is próbálkozik. A fenti cégeken kívül egyébként a Volánbusz és a VT-Arriva is szívesen pótolná a 3-as metrót a felújítás ideje alatt.

Milyen buszokkal jönnének?

A BKV a fentebb már említett lengyel Solaris Urbino 18 korábbi változatával. A VT-Arriva és az ITK Kft. Mercedesekkel, nagy valószínűség szerint a Törökországban gyártott Conecto G-vel, amelyből már több mint száz darab közlekedik Budapesten. Az összes többi cég a kifutó, MAN Lion’s City G-vel indul. A húszéves konstrukciójú MAN buszokat akár még a Rába is végszerelheti, így ha erősen hunyorítunk, akkor ezekre a buszokra ráfoghatjuk, hogy hazánkban készültek.

1_11.jpg

Rába logóval jön az öregecske MAN Lion's City G?

Készülnek a felújító cégek is a metrópótlásra

A metrópótló buszok körül kialakult tragikomédia odavezetett, hogy jelen állás szerint leghamarabb nyolc hónap múlva állhatnak forgalomba az új buszok. Igaz nincsenek késésben, hiszen az állomások felújítására kiírt tender eredményhirdetését épp a minap tolták el szeptember 1-re.

4_5.jpg

Visszatérhetnek a leselejtezett Ikarusok? (fotó: Buga Bence)

Erre készült korábban a BKV is: 135 leselejtezett buszt (főként Ikarust) tett félre arra az esetre, ha nem jönne össze a fővárosnak az új csuklósok beszerzése. De nem csak a BKV-nak voltak kételyei a beszerzés sikerét illetően, hanem a hazai autóbusz-felújító cégeknek is. Úgy tudjuk, hogy két hazai vállalat is megkezdte a buszfelújításban jártas munkaerő toborzását, hogy a félretett öreg Ikarus csuklósokat mihamarabb életre kelthessék.

Ezek után jó kérdés, hogy vajon a kormánynak miért jó az, ha november helyett leghamarabb 2017 márciusában állhatnak forgalomba az új metrópótló buszok, amelyek így a sokszorosába kerülnek mind az államnak, mind a fővárosnak, mint a vásárlás? Ráadásul ezek a csuklós buszok nem is Magyarországon készülnek majd.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: Buga Bence)

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr118919184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

együttnemműködő 2016.07.28. 12:52:06

"Ezek után jó kérdés, hogy vajon a kormánynak miért jó az, ha november helyett leghamarabb 2017 márciusában állhatnak forgalomba az új metrópótló buszok, amelyek így a sokszorosába kerülnek mind az államnak, mind a fővárosnak, mint a vásárlás? Ráadásul ezek a csuklós buszok nem is Magyarországon készülnek majd."

Nem nekik jó, hanem a régi, illetve újdonsült barátoknak. De ez már csak természetes.

Érdi Gábor 2016.07.28. 14:33:47

@együttnemműködő: Csak miért kell ezt természetesnek venni? :( ... hisz a vak is látja mi történik... csak kihasználják, hogy a magyar az csak béget és max. ugat... de nem harap. Hát persze, hogy a fejére nőttek így az embernek.

Petyka366 2016.07.28. 19:58:25

Gratulálok! Támogatjuk megint a magyar buszgyártást :(.

Levi9562 2016.07.28. 21:56:25

Fikablog megint jó hírt közöl, csak épp a BKV vezérigazgató helyettese látja másképp:

forum.index.hu/Article/viewArticle?a=140439775&t=9157561

lombozódó 2016.07.30. 01:28:14

Majd Mészáros & Mészáros beszerzi és dupla áron tovább adja a nyertes cégnek. :-))) / már tesztelik a módszert és működik a Volán -ál /

dumdidum42 (törölt) 2016.07.30. 13:49:16

pár éve az m2 felújításnál még volt elég busz, azóta csak vették 25 helyről őket minden mennyiségben, mit kell ezen tenderezni? hova lettek a buszok?

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu