Kínai buszok 2016-ban

2017. január 15. - _zahnrad

yutong-3.jpgAz előítéletek helyett beszéljenek a tények, lássuk mit tett le az asztalra a kínai buszipar 2016-ban.

Míg a hazai buszgyártás állami megrendelésekre várva vergődik és az exportról sem hallunk híreket, addig lássuk mit hoztak össze a kínaiak pár önkényesen kiragadott példa alapján

Yutong
yutong-1.jpg

2016-ban 63000, igen hatvanháromezer közepes és nagyméretű buszt gyártottak. Egészen pontosan 63336-ot. Ebből 26856 darab alternatív meghajtású kivitel volt. Vegyesen hibrid, tölthető hibrid, akkumulátoros elektromos és üzemanyagcellás. A cég igen aktív az export terén is, Kubában a piaci részesedésük 99,9%, de Parayguayban sem kevesebb 90 százaléknál. Kubában például 2015-ben 1500 buszt, alvázt és CKD-kitet értékesítettek összesen. 11 éves jelenlétük alatt eddig 6800-nál is több buszt értékesítettek a szigetországba. Bizonyos típusokat a korábban a GAZ csoporttal is együttműködő Caisa cég szerel készre, akiknek a kínaiak finanszírozást is nyújtanak.


Már nem csak Girónnal járnak a kubaiak. Az idő halad, a magyar buszgyártás pedig nem tudja felvenni a versenyt a kínaiakkal sem.

2015 augusztusa óta önvezető busszal is rendelkeznek, ami állítólag 32,6 kilométert tett meg forgalomban úgy, hogy 26 közlekedési lámpán kelt át hibás jelzésértelmezés nélkül.


Yutong E12 Nagy-Britanniában.

Októberben egy 15000 kilométeres túra keretében népszerűsítették két új turistabuszukat Oroszországban Vlagyivosztoktól Szent Pétervárig. Bulgáriába 110 buszt szállítottak az ősszel. A magyar fülnek szintén ismerős Kuvait is vett 206 Yutong buszt tavaly év végén.A sikerek mögött természetesen ott áll a kínai állam is. Idén ősszel például további kutatás-fejlesztés projektekre 3,3 millió jüanos támogatást kaptak.

Golden Dragon

golden_dragon-1.pngA magát elektromos buszgyártóként és fejlesztőként definiáló holland Ebusco cég a Golden Dragon XML 6125CLE elektromos buszát importálja és értékesíti a saját nevén Európában. Az import mértéke nem tiszta előttünk, annyi biztos, hogy a vázszerkezete a két busznak megegyezik, és a kínai gyártó oldalára a holland partner értékesítései felkerülnek a hírek közé. A kínai gyártó éves kapacitása 40000 busz körül van.

golden_dr2.jpgA kínaiak a rossz levegő miatt nem aprózzák el az elektromos közlekedésre költött pénzeket

Az alumínium vázszerkezetű, 12275 kg üres tömegű, 12 méteres szóló elektromos busz európai takarékossági díjat is nyert 2015-ben, nagynevű versenytársakat megelőzve. Az LFP 576 VDC / 540 Ah (311 KWh) akkumulátorokkal 300 kilométeres hatótávolságot ígérnek.


Szóló és csuklós, BRT-kivitelű Golden Dragon buszok Dar es Salaam utcáin.

2015-ben a cég számos áttörést ért el: 138 BRT buszt szállított Tanzánia legnagyobb városába, 314 Euro VI-os alacsonypadlós, városi buszt Izraelbe és az egyik ilyen szállítás során átadta az 50.000-ik exportált buszát. Ez utóbbi teljesítmény 12 évébe telt a cégnek. Izraelben 2016-ban újabb 420 darab buszra kaptak megrendelést, ez az XML6125 típus. Míg 2015-ben 25%-os részesedése volt a buszok közt a Golden Dragonnak a közel-keleti ország útjain, addig 2016-ban már a kínai márka buszai futnak a legnagyobb darabszámban Izrael útjain.


Ugyan 2014-es videó, de érdemes megnézni a gyár felszereltségét.

Ebusco néven európai országok útjain is látni fogjuk az XML6125JEV új, elektromos buszt.

BYD

byd_eu.jpg

Az elektromos buszairól ismert márka idén is tovább terjeszkedett. Mivel buszok mellett gyártanak elektromos egységeket, akkumulátorokat is, ezért az igen jó minőségű és megbízhatóságú kész buszok mellett ,,alvázgyártóként” is megjelentek. Áprilisban gördült le a tízezredik teljesen elektromos busz a gyártó sorairól, egy K8 típusú jármű. Idén olyan városok iratkoztak fel a BYD elektromos buszait használók listájára mint Párizs 16 darabbal, Fokváros 11 darabbal és Torino 19 darabbal. Ez utóbbiak leszállítása 2017 közepéig esedékes.


Interjú a BYD kaliforniai gyárában

Idén a dél-amerikai piacra szánt BRT csuklós 400 kilométert tett meg egy feltöltéssel, de utasok nélkül Bogota és Medellin között.


 A dél-amerikai BRT piacra szánt magaspadlós csuklós 400 kilométeres útja

A cég legnagyobb sikere az 51 darabos Londoni szállítás az Alexander-Dennis (ADL) felépítmény gyártóval közösen. A BYD ugyan megjelent London utcáin a saját gyártású szóló és emeletes buszaival, de a sorozatgyártásra már az angol iparral összefogva került sor. A korábban nem igazán bevált hibrid és elektromos hajtásrendszer beszállítók mellé az angol buszipar így kapott egy újat, aki bizonyíthat és a helyi karosszériaépítés is megmarad.


Utasteszt a kínai alvázra épített angol buszról.

Az 51 busz karosszériája az ADL Enviro 200 MMC típusén alapul, igen jó, korszerű kasztni. Például a ragasztottnak tűnő oldalüvegeket 3 perc alatt lehet cserélni az ADL által szabadalmaztatott eljárással. A hatótávolság 320 kilométer, a busz üres tömege 12115 kg, a 324 kWh kapacitású akkumulátorral ez igen jó érték. A töltési idő 4 óra.


Hogyan került be a brit piacra a BYD?

A BYD a hátsó kerékagymotorokat, a busz elektromos és hajtásrendszerét illetve az akkumulátorokat szállítja. A futóművek ZF gyártmányúak, a fékrendszer WABCO. Mintha önjáró alvázat szállítana, csak elektromos kivitelben, típusa is van D9UR. Erről az öreg kontinensen található nagy múltú alvázgyártók lekéstek, de még nincs későn az ébredéshez, a trend megfordult, most már Európából kell ötleteket lesni a kínaiaktól a lemaradás behozására? Az együttműködés továbbra is sikeres, 12 újabb ADL-BYD busz érkezik 2017 közepéig Liverpoolba.

Képek: Yutong, Golden Dragon, BYD

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr3112127711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

premium salmon 2017.01.16. 09:06:24

Ha már BYD, akkor megemlíthetted volna, hogy az európai gyártó- és (bár nehezen hihető, de tán igaz) akkufejlesztő-központja is Komáromban van / lesz.
Miután Esztergomban gyártják japánok a mi kocsinkat, csak nem Komáromban fogják kínaiak a mi e-buszunkat?

Ezek után érdekes lehet, ami kimaradt a BYD idei európai városi e-busz mérlegéből:

-saját K9-es modelljükből a 45 db Optare e-busz mellé novemberben leszállítottak Nottingham-nak 5 éves garanciával 13 db járművet:
www.busworld.org/articles/detail/3073/thirteen-byd-12-meter-electric-buses-for-nottingham

-szintén a 12 méteresekből szerződtek a hollandiai Arrivával 8 darabra Haarlem-nek 2017 szeptemberi határidőre 10 éves „in-sevice” ellátással
www.transdev.nl/actueel/1322/byd_levert_acht_volledig_elektrische_stadsbussen_aan_connexxion_/4667/

-345 kWh akkukapacitású, 81 fő utaskapacitású emeletes e-buszaiból 5 darabot szállítottak a Metroline-nak Londonba:
bydeurope.com/news/news.php?action=readnews&page=3&nid=219

-a BYD-ADL Enviro 200 családból az 51 db 12 méteres után most meg a 10,8 méteresből szerződtek 14 e-midire a Go-Ahead-el:
www.omnibusrevue.de/london-byd-und-adl-mit-14-weiteren-elektrobussen-erfolgreich-1869943.html

A kínaiak nem híresek következetes, ellentmondásoktól mentes adatszolgáltatásukról - idéznéd, honnan jött a 324 kWh 320 km 12 115 kg adat-trió?

Végül egy már idei furcsaság a holnaputáni(!) Busworld hírekből: a BYD Argentínába készül eladni 50 db 12 méteres K9-et és építene egy gyárat is. Az alelnök arról panaszkodik, hogy nem tudnak bejutni Peking és más súlyosan szennyezett levegőjű kínai városokba - nem úgy, mint Európába és az USA-ba…
www.busworld.org/articles/detail/3094/byd-might-deliver-electric-buses-to-argentina

_zahnrad 2017.01.16. 19:42:38

@premium salmon: akkufejlesztő-központjaaaa? Ezt honnan vetted? Egy targonca összeszerelő üzemecske épült, ahol alkalomadtán buszokat is tudnak komplettírozni. Nem gyár, nem központ, nem fejlesztő.

Az ADL Enviro angol busz, nem kínai, az adatokhoz a forrás: www.route-one.net/articles/Vehicles/Enter_the_electric_Enviro_as_ADL_and_BYD_set_out

Állami tulajdonhányad vagy egyéb politikusi befolyás gyanítható elég sok kínai buszgyárnál, egy ímmel-ámmal kapitalista piacon sem szokatlan az efféle politikai kiszorítósdi, had ne mutogassak most, akkor egy államszocializmus működésére rá kell csodálkozni, biztos?

premium salmon 2017.01.24. 09:35:40

Látom, maradunk ketten.
Ugye ellenőrizted 18-án, hogy pontosan idéztem 16-án a BYD argentin tendergyőzelmi hírét? :-)

Ami a BYD-ADL közös buszt illeti, "túrós az adatszolgáltatása":
-a linkelt cikk először hozza a 12 115 kg saját tömeget, ami rendben lehet, mivel a 18 600 kg max tömeg egy 75 kg sofőrrel akár 94 fő utast enged, a specifikáció meg 90 főt közöl

-a gond az akkukapacitás-hatótáv párossal van: amit megadtál az a BYD európai honlapjának 3 pakkos verzióé (324 kWh / 317 km) ám az utaskapacitás ott csak 68 fő: www.bydeurope.com/downloads/eubs_specification/BYD_12_Meters_Electric_bus.pdf

-míg a Route One cikk jelzi, hogy kétharmad akkuállománnyal is menni fog a londoni napi üzem:
„…Besides the most significant addition – that of Alexander Dennis Enviro200 MMC bodywork – one of the principal differences is that weight has been reduced in the Enviro200EVs when compared to its Chinese-built predecessor by using two battery packs, one fewer than before...”

-az angolok, pontosabban skótok nem adtak meg akkukapacitást és közelítő napi hatótávot is csak a cikk közöl: 150 mérföld=240 km, ami messze van 320 km-től.

Ezek után azt kell feltételeznem, hogy a 12 méteres BYD-ADL Enviro 200 Electric: akkukapacitása mintegy 225 kWh, hatótávja mintegy 240 km, utaskapacitása 90 fő.

Ami a komáromi K+F és akkuteszt központot illeti:
-Maga a külügyminiszter mondta 2016 október 10-én a szerződés aláírásakor az MTI-nek:
“...A mai nap fontos siker a keletről érkező tőkeberuházásokért folytatott küzdelemben, egy globálisan 210 ezer munkavállalót foglalkoztató cég hozza Magyarországra nemcsak gyártókapacitását, hanem kutatás-fejlesztési részlegét is - mondta...”
www.kormany.hu/hu/kulgazdasagi-es-kulugyminiszterium/hirek/6-2-milliard-forintos-beruhazast-hajt-vegre-komaromban-a-byd

-Isbrand Ho a BYD európai főnöke közleményében ezt írta 2016 október 12-én:
“...The Hungarian plant will begin production in the first quarter of 2017. It will have its own R&D Centre and battery test facility...”
bydeurope.com/news/news.php?action=readnews&page=1&nid=225

Ugyanott idézik Szijjártó Pétert angolul:
“...Mr. Peter Szijjártó, Minister of Foreign Affairs and Trade in Hungary also welcomed BYD and pointed out Komárom is the only manufacturing plant outside China besides California and Brazil. He highlighted the fact that BYD was not just building a manufacturing plant but also opening a battery testing unit and R&D center...”

Sok hírharsona lehozta a hírt, így az MTV híradó is - ezek után én elhittem.
És te?

premium salmon 2017.01.29. 22:51:51

Kedves Fogas Kerék!

Megfigyelhetted volna, hogy nyilvános információkat feldolgozva kommentálok. Mi több, minden kiegészítésemhez csatoltam ellenőrizhető forrást:

Megtehetted volna válaszod előtt, hogy
-megnézed a BYD friss e-busz szállításai és eladásai, vagy
-figyelmesen olvasod a részedről linkelt - és köszönettel vett - angol cikket, vagy
-ellenőrzöd komáromi kioktató dörgedelmeid jogosságát.

Egyikre sem volt érkezésed, különben láthattad volna, hogy

-csak a számunkra látható (és tán részben Komáromból ellátott?) Európában "elsunnyugtál" 4 üzletet és 40 járművet - ami ebben a kategóriában és piacon sok

-1 mondatban 3 valótlanságot állítasz”..A hatótávolság 320 kilométer, a busz üres tömege 12 115 kg, a 324 kWh kapacitású akkumulátorral ez igen jó érték...”- fajlagosan ez sok!

(avagy cáfold felvetésem, miszerint a BYD-ADL 2/3-os akkukapacitása kb. 225 kWh, azaz hatótávja kb. 240 km lehet, így saját tömege 12 115 kg nem is olyan jó érték.)

-saját tájékozatlanságodról szignálsz elismervényt, amikor nekem esel, honnan veszem az akkutesztelő K+F központot – szvsz 1 hivatkozás is elég, 3 meg sok!

(avagy fordulj igazad érvényestésére Magyarország külgazdasági és külügyminiszteréhez, és/vagy a BYD európai elnökéhez - ja és értesíts válaszaikról)

Végül kérem, tisztelj meg egy válasszal :-)

_zahnrad 2017.02.03. 20:47:32

@premium salmon: No, ebből a sok minősítgetésből nem szeretnék kapni még egyszer.

A komáromi információ ott dolgozóktól és egyéb meg nem nevezhető, nyilvánosan alá nem támasztható forrásból származik. Hogy melyiknek hiszel, az a te személyes ügyed, köszönöm a forrásmegjelölésed. Várjuk a valamivel hitelesebb, tényeken alapuló alátámasztást, mondjuk kezdetnek pár HR hirdetés is megteszi. ;)

ADL-Enviro: zeeus.eu/uploads/publications/documents/zeeus-ebus-report-internet.pdf 81. oldal. Ez mát két forrás, de itt egy harmadik is: www.lowcvp.org.uk/assets/other/ADL_BYD%20e200%20EV%20LEB%20Energy%20Summary_MODIFIED.pdf

83,13 kWh/100km*4,527 [100km] = 376kWh, de ez elméleti. A titok annyi, hogy nem az akkupakkok darabszáma a döntő, mert egy.egy változatos méretű és kapacitású lehet.

Különben a 12115 és a 225 kWh is kiváló lenne, légy szíves utánanézni pár dízel autóbusz saját tömegének. Az egyéb megjegyzéseidre és provokációidra pedig senki nem kíváncsi a továbbiakban, ok?

premium salmon 2017.02.13. 14:34:36

@_zahnrad:
Ez már szakírói válasz, és ne légy ideges, de van még hiba, ellentmondás:

- a 40 tavalyi BYD üzlet kimaradt, aktualizálhatjuk ideiekkel
-a ZeEUS kiadványban továbbra is 250 km feletti az ADL-BYD hatótáv
-a millbrooki és roure one saját tömegben 151 kg az eltérés
-a route one nem mond igazat, nem lehet kétharmadnyi az akkuállomány
-mi több, szvsz 324 kWh minden idők legnagyobb szóló akkukapacitása
-ugye nem gondolod komolyan, hogy a szokásos 564 kWh lenne?

Abszolút meglepő a Millbrook teszt: - áttörés született?

_zahnrad 2017.02.14. 23:50:27

-Mint mondottam volt az elején nem teljeskörű, hanem önkényes, kiragadott válogatás

- Tömegeltérés: Ennyit egy beszerelt és egy be nem szerelt utastájékoztató rendszer is adhat.

- Miért gondolod, hogy ugyanazt az energiasűrűségű akkumulátort gyártják évtizedekig? Ez nem Magyarország és nem az Ikarus, hogy ha nagynehezen sikerül valami, akkor ahhoz körömszakadtunkig ragaszkodunk