Szovjet kísérleti buszok II.rész

2017. április 09. - _zahnrad

laz_ukraina-2-1.jpegAz első részben áttekintett városi buszok terén ugyan a szovjetek érezték inkább a világ haladásának az irányát, de a magyar buszgyártásnak sincs szégyenkezni valója, ha egyéb szegmenseket is megnézünk.

A keleti blokkban használható, kényelmes, luxus távolsági busz létrehozására számos kísérletet tettek a GSKB (Szövetségi Tervező Intézet) mérnökei. A LAZ gyárban megépített kísérleti buszok az Ukrajna nevet kapták számozással kiegészítve.

Ukrajna-1 és -2

laz_ukraina-1_3.jpegUkrajna-1 1961-ből.

1961 júliusában készült el az Ukrajna-1 kísérleti busz. Formájában és felépítési sémájában követi az 1959-ben bemutatott Ikarus 303-as buszt, amiből csak 9 példány készült. A LAZ gyárban megépített kocsi is az akkor még szokatlan légrugós futóművekre épült. Újdonság volt a szervokormány, és a fékrendszer is. A váltóban gyaníthatóan a kuplung elektro-pneumatikus rásegítést kapott. A buszokat 150 lóerős Zil-130-as benzinmotor mozgatta.

laz_ukraina-2-1.jpegAz Ukrajna-2 prototípus.

Az Ukrajna.1 típus 36 ,,repülőgép" stílusú karfás ülést kapott, míg a 303-as formájára még jobban emlékeztető 1961 októberében elkészült Ukrajna-2 típus már csak 28-at, de került bele utaskísérő ülés és ruhatároló szekrény és WC is.

303-01.jpgIkarus 303 1959-ből. Véletlen lenne a hasonlóság?

Ukrajna-67

laz_ukraina-67-1.jpegA műanyag homlokfal is figyelemre méltó, sokat kísérleteztek a műanyagokkal az ukránok.

A sorozatgyárott LAZ-699A típuson alapuló busz egyedi formatervet és belső kidolgozást kapott. A döntött hátfalat a korabeli szovjet források egyedinek és repülőgép ihletésűnek mondják, de nekünk magyaroknak nagyon is ismerős lehet az 1965-ben elkészült Ikarus 550-esről, ahol nem annyira a repülőgép vonal, hanem a hátfal koszolódásának minimalizálása volt a cél a ma is szokatlan kialakítással.

ukraina-67-h.jpgAz ominózus, valahol már látotthoz hasonló hátfal.

A 37 fejtámlás, luxus üléssel szerelt utastér ruhatárat és WC-t is kapott. 180 lóerős ZIL motor mozgatta. 1967-ben pedig a XVIII. Nizzai Nemzetközi Autóbusz Héten négy díjat is besöpörtek a LAZ-699A-val együtt:

  • A francia elnök különdíja
  • A karosszériák versenyének ezüst serlege
  • A szervezőbizottság technikai nagydíja
  • A buszvezetők nagydíja (S. Borim)

Ukrajna-69

laz_ukraina-69-1.jpegÚj karosszéria, de ismerős hátfal és szintén műanyag homlokfal.

A sikereken felbuzdulva 1968-ban a GSKB intézet egy teljesen új buszt tervezett az 1969-es Nizzai kiállításra. A formai hasonlóságok ellenére a busz vázszerkezetét a nulláról kezdték. A tető szerkezete eltért, illetve centrális légcsatornákat terveztek, egyéni befúvókkal. Ezzel meg is szűntek az oldalsó-felső felülvilágító ablakok. Mosdókagyló és hűtőszekrény is beépítésre került. A szervokormányhoz a szervo a MAZ 500A helyett az URAL-375-ből érkezett. Kép a verseny résztvevőiről.

ikarus_550_h1.jpegA minta 1965-ből, az Ikarus 550-es. (Ikarus Archív/Finta László)

A siker ezúttal sem maradt el, a Nizzában megtartott XIX. Nemzetközi Autóbusz Hétről a következő díjakkal térhettek haza az ukránok:

  • A szervezőbizottság díja a manőverezhetőségért
  • Louis Bolandaro díj távolsági kategóriában a felfüggesztésért és a fékezési teljesítményért
  • Bronzérem a ralin részvételért

És még két díj, aminek a fordítására elegendő eredeti nyelvű forrás hiján nem vállalkoznánk. A karosszériáért járó ezüst serleget gyaníthatóan ugyanebben a kategóriában 1969-ben az Ikarus 250-es vitte el.

 

A hasonlóságok a buszgyártásban nem szokatlanok, a 60-as, 70-es években sok bátor kezdeményezés látott napvilágot, és sok különc megoldás talált követőre. Például a szintén 1967-es Heuliez GT Berliet is hasonló, de kevésbé hangsúlyos hátfalat kapott. A magyar karosszériaépítés talán előrébb tartott, és jobban érezte a távolsági utazás igények várható alakulását, a sávos ablakok, az alagútrendszerű belépőajtó 1965-ben még csak kevesek gondolata volt. Az ukránok által elnyert elismerések viszont azt is jelzik, hogy előremutató gondolkodásban és innovációban a KGST-n belül sem voltunk egyedül.

Források:

A képek forrása: autowp.ru

http://denisovets.ru/laz/lazpages/lazukraine67_69.html

Gerlei Tamás - Kukla László - Lovász György: Gördülő legendák

Gerlei Tamás - Kukla László - Lovász György: Az Ikarus évszázados története

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr6012411919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petyka366 2017.04.09. 18:58:01

Kedves _zahnrad
Szívesen olvasok ilyeneket :D Úgyhogy nyugodtan toljad csak ;).

Almás Peti 2017.04.10. 09:03:57

Ez is nagyon jó volt, köszönöm. :)

Egy kérdés csak. ;)

"IXX. Nemzetközi Autóbusz Hétről"

As IXX mennyi rómaiul? :)

gmihaly621 2017.04.10. 17:15:28

Az Ukrajna 1 kísértetiesen emlékeztet a Bözsi Ikarus prototípusára, amelynek még nem volt akkora segge. Az Ukrajna 2-höz hasonló berhált magyar csotrogányok is indultak nemzetközi járatokon a 200-as család előtt az 1960-70-es évek fordulója táján az Engels téri buszpályaudvarról.
süti beállítások módosítása