Az első részben áttekintett városi buszok terén ugyan a szovjetek érezték inkább a világ haladásának az irányát, de a magyar buszgyártásnak sincs szégyenkezni valója, ha egyéb szegmenseket is megnézünk.
A keleti blokkban használható, kényelmes, luxus távolsági busz létrehozására számos kísérletet tettek a GSKB (Szövetségi Tervező Intézet) mérnökei. A LAZ gyárban megépített kísérleti buszok az Ukrajna nevet kapták számozással kiegészítve.
Ukrajna-1 és -2
Ukrajna-1 1961-ből.
1961 júliusában készült el az Ukrajna-1 kísérleti busz. Formájában és felépítési sémájában követi az 1959-ben bemutatott Ikarus 303-as buszt, amiből csak 9 példány készült. A LAZ gyárban megépített kocsi is az akkor még szokatlan légrugós futóművekre épült. Újdonság volt a szervokormány, és a fékrendszer is. A váltóban gyaníthatóan a kuplung elektro-pneumatikus rásegítést kapott. A buszokat 150 lóerős Zil-130-as benzinmotor mozgatta.
Az Ukrajna-2 prototípus.
Az Ukrajna.1 típus 36 ,,repülőgép" stílusú karfás ülést kapott, míg a 303-as formájára még jobban emlékeztető 1961 októberében elkészült Ukrajna-2 típus már csak 28-at, de került bele utaskísérő ülés és ruhatároló szekrény és WC is.
Ikarus 303 1959-ből. Véletlen lenne a hasonlóság?
Ukrajna-67
A műanyag homlokfal is figyelemre méltó, sokat kísérleteztek a műanyagokkal az ukránok.
A sorozatgyárott LAZ-699A típuson alapuló busz egyedi formatervet és belső kidolgozást kapott. A döntött hátfalat a korabeli szovjet források egyedinek és repülőgép ihletésűnek mondják, de nekünk magyaroknak nagyon is ismerős lehet az 1965-ben elkészült Ikarus 550-esről, ahol nem annyira a repülőgép vonal, hanem a hátfal koszolódásának minimalizálása volt a cél a ma is szokatlan kialakítással.
Az ominózus, valahol már látotthoz hasonló hátfal.
A 37 fejtámlás, luxus üléssel szerelt utastér ruhatárat és WC-t is kapott. 180 lóerős ZIL motor mozgatta. 1967-ben pedig a XVIII. Nizzai Nemzetközi Autóbusz Héten négy díjat is besöpörtek a LAZ-699A-val együtt:
- A francia elnök különdíja
- A karosszériák versenyének ezüst serlege
- A szervezőbizottság technikai nagydíja
- A buszvezetők nagydíja (S. Borim)
Ukrajna-69
Új karosszéria, de ismerős hátfal és szintén műanyag homlokfal.
A sikereken felbuzdulva 1968-ban a GSKB intézet egy teljesen új buszt tervezett az 1969-es Nizzai kiállításra. A formai hasonlóságok ellenére a busz vázszerkezetét a nulláról kezdték. A tető szerkezete eltért, illetve centrális légcsatornákat terveztek, egyéni befúvókkal. Ezzel meg is szűntek az oldalsó-felső felülvilágító ablakok. Mosdókagyló és hűtőszekrény is beépítésre került. A szervokormányhoz a szervo a MAZ 500A helyett az URAL-375-ből érkezett. Kép a verseny résztvevőiről.
A minta 1965-ből, az Ikarus 550-es. (Ikarus Archív/Finta László)
A siker ezúttal sem maradt el, a Nizzában megtartott XIX. Nemzetközi Autóbusz Hétről a következő díjakkal térhettek haza az ukránok:
- A szervezőbizottság díja a manőverezhetőségért
- Louis Bolandaro díj távolsági kategóriában a felfüggesztésért és a fékezési teljesítményért
- Bronzérem a ralin részvételért
És még két díj, aminek a fordítására elegendő eredeti nyelvű forrás hiján nem vállalkoznánk. A karosszériáért járó ezüst serleget gyaníthatóan ugyanebben a kategóriában 1969-ben az Ikarus 250-es vitte el.
A hasonlóságok a buszgyártásban nem szokatlanok, a 60-as, 70-es években sok bátor kezdeményezés látott napvilágot, és sok különc megoldás talált követőre. Például a szintén 1967-es Heuliez GT Berliet is hasonló, de kevésbé hangsúlyos hátfalat kapott. A magyar karosszériaépítés talán előrébb tartott, és jobban érezte a távolsági utazás igények várható alakulását, a sávos ablakok, az alagútrendszerű belépőajtó 1965-ben még csak kevesek gondolata volt. Az ukránok által elnyert elismerések viszont azt is jelzik, hogy előremutató gondolkodásban és innovációban a KGST-n belül sem voltunk egyedül.
Források:
A képek forrása: autowp.ru
http://denisovets.ru/laz/lazpages/lazukraine67_69.html
Gerlei Tamás - Kukla László - Lovász György: Gördülő legendák
Gerlei Tamás - Kukla László - Lovász György: Az Ikarus évszázados története