Egy korszak vége?

2017. május 27. - _zahnrad

kdig01264-2.jpgA fokozódó globalizáció és a szigorúbb borulásbiztonsági szabvány a csavarozott alumínium vázszerkezetű városi és elővárosi Scania buszok végét jelenthetik.

Scania Omnicity

scania_omnicity_cn_310_ua6x2_2.jpegCsuklós változatban is készült az OmniCity. (Kép: Scania)

Az ikonikussá vált városi buszt 1996 szeptemberében mutatta be a Scania, elsőként 3 ajtós, teljesen alacsonypadlós kivitelben. Az első prototípusok a Scania által 1995-ben felvásárolt dán DAB gyárban készültek és itt is indult meg a típuscsalád sorozatgyártása. Itt 2000-ig gyártottak Omni családba tartozó buszokat. Az előd Scania MaxCi családhoz képest a csavarozott alumínium felépítmény 600kg-os tömegcsökkentést eredményezett. A buszok alu felépítménye járóképes, rozsdamentes acél alvázakra épült, a CN94UB és az L94UB típusokra.

Sajtófotó galéria a Scaniától

A kilencvenes évek végén Omni néven leányvállalatot alapított a Scania Svédországban, hogy saját buszkarosszériákat építsenek. Így a buszok alvázgyártását és a karosszálást ketté választották. Így 1997-ben kezdődött meg Katrineholmban az Omni család gyártása és 2004-i g tartott. A termelésbe 1999-ben lépett be a lengyel gyár Slupsk városában. 2005-től már csak itt épültek városi Scania buszok. A 2000-es években Szent Pétervárott is folyt megszakításokkal Omnicity gyártás, de csak orosz piacra.

A típuscsalád

scania_omniline_7.jpegScania OmniLine (Kép: Scania)

Főként a skandináv országokban tett nagy népszerűségre szert az Omnicity. Az alacsonypadlós városi buszok is számos változatban készültek, de a helyi igények miatt szerteágazó típuscsalád került kialakításra. Az elöl alacsonypadlós, hátul magaspadlós, manapság LE-nek mondott kialakítású kivitel kapta az OmniLink nevet. A brit piacra először helyi karosszálóval együttműködve került be az Omni típuscsalád név. Az East Lancashire által karosszált egyszintes busz az OmniTown, az emeletes pedig az OmniDekka nevet kapta. A Scania alvázhoz csak az Omni homlokfal járt, a buszok felépítménye eltért az Omnicity-től.

k12304-008.jpgA faceliftes Omnicity (Kép: Scania)

Az együttműködésnek 2007-ben lett vége, a Scania mindkét jobbkormányos modellt elkészítette a saját, alumínium karosszériájával. A típuscsalád utolsó tagja a szintén csak alváz- és megjelenésben rokon OmniLine helyközi, intecity busz. A DAB kínálatból, 2000-ben facelifttel született típus 2009-ig volt gyártásban több helyen is. A 2006-os fészlift végigsöpört a típuscsaládon. A facelift az Euro IV norma bevezetése miatt az alváz generációkban történt változás miatt történt,  a 4-essel jelzett generációról az N és K jelzésű alváz generációra váltás zajlott ekkor.

A Finn vonal

scania_omniexpress_5.jpegA Scania OmniExpress az elődjétől sikeresebb lett (Kép: Scania)

Az elaggott DAB karosszériára hiába húzták rá a faceliftet, a Scania OmniLine-ra egyre csak csökkent a kereslet. A Scania alvázak széles választékéhoz képest kevés kivitelben készülő helyközi busz már nem volt versenyképes, ezért külső karosszáló partnernél kerestek utódot. A 2000-es években a távolsági buszok terén még dübörgött az együttműködés a spanyol Irizarral, ezért a helyközi buszoknál is hasonló modellt kerestek, de nagyobb marketing támogatással. A Scania OmniExpress név végül a finn Lahden Autokori által 2007-től gyártott félig önhordó, rozsdamentes acél vázszerkezetű buszra kerülhetett rá. A 3,4 méter magas, 1100 mm padlószintű helyközi, intercity busz a Lahti Falcon, a 3,6 méter magas (p.sz: 1300mm) a Lahti Eagle utódja. Később 3,2 méteres (p.sz.:860mm) magassággal is elkészült az OmniExpress a Lahti Flyer alapján. A 3,2 méter magas típus LE változata pedig a korábbi Lahti Scala utódjaként készült el.

A finn gyártó 2013-ban csődbe ment. A Scania első lépésben megszervezte az épp rendelésállományban lévő OmniExpress-ek lengyelországi gyártását, de egyúttal meg is vásárolta a nagy adósságteher alatt összeroppant, de rendkívül rugalmas és sokoldalú finn gyártót. Így született meg a Scania OmniExpress (SOE) Busproduction Finland Oy. A gyártóbázis mellett értékes fejlesztési központ is található a finneknél.

Citywide

img_1323.JPGA Scania Citywide bemutatkozása a 2011-es Busworld kiállításon.

Még Euro V-ös motorral, de már az Euro VI-ra készülve az Omni termékjelzés nyugdíjba vonult 2011-ben és a városi, helyközi kivitelek megújultak, a Citywide nevet kapták. Az OmniCity utódja a Citywide LF, az OmniLink utódja pedig a Citywide LE lett. A Citywide vitte tovább a csavarozott alumínium vázszerkezetet. Az OmniExpress 2015-ben kapott utódot, Interlink néven. A korábbi OmniExpress 3.20 utódja az Interlink LD, a 3.40-é az Interlink MD, és a 3.60-é az Interlinbk HD. Az alacsonypadlós és alacsonybelépésű Citywide modellek Lengyelországban, az Interlink modellek pedig főleg Finnországban készülnek.

kimg_0537.jpgOmniExpress utód a finn fejlesztésű Interlink. A képen a HD kivitel szerepel. (Kép: Scania)

Egy változat kimaradt, a Lahti Scala alapján létrehozott OmniExpress 3.20LE, ez a busz utód nélkül volt eddig. Az utód neve pedig Scania Citywide LE Suburban. Teljes lett a kavarodás? A hagyományos, alumínium vázszerkezetű Citywide is készült LE kivitelben, akkor mit is akarnak a finn gyár rozsdamentes acél, félig önhordó felépítményével? 2017 októberétől lesz hatályos a szigorított borulásbiztonsági szabvány, az ECE R66.02 és úgy tűnik ennek nem tudnak megfelelni a csavarozott alumínium felépítménnyel az M3/II osztályban. Vagy pedig szimplán ésszerűsítik a kínálatot, ahogy történt ez az MAN Lion's Intercity bevezetésével, ami az OmniExpress 3.20-on alapul, de Törökországban készül.

k17027-003.jpgNem kínai kópia, ez az acél Citywide. Nincs tovább az alumíniumnak? (Kép: Scania)

Figyelmes szemlélő láthatja, hogy nem a hagyományos Citywide-dal van dolga, a homlokfal egy picit furcsa, az oldalfal sem ívelt, és az ablakkiosztás is eltér. A busz hossza 11 és 14,9 méteres hosszúságok között 10 centis lépésekben választható. A Citywide homlokfalát és az Interlink hátfalát kapja. A képen mutatott kivitel a Scania párhuzamos hibrid hajtásláncát kapta.

Lahti és Scania buszok az északi országokban, saját képek

A gyártás Finnországban elkezdődött, a Slupskban található lengyel gyárat most készítik fel. Hogy ez mit jelent az alumínium felépítményes M3/I, tehát városi kivitelekre azt nem tudjuk, de nagyon úgy tűnik, hogy a helyközi piacról kiszorulnak az alumínium felépítményes Scania buszok.

Felhasznált források:

https://www.scania.com/se/sv/home/products-and-services/buses-and-coaches/our-range/scania-citywide-suburban.html#_ 

http://www.svenskbusshistoria.se/asp/

http://svenskbusshistoria.se/go/?omni=true&id=66482

https://web.archive.org/web/20060314164650/http://www.scania.com/Images/051020%20Press%20conference%20web_tcm10-104076.pdf

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scania_Omni-serien

https://en.wikipedia.org/wiki/Scania_OmniCity

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr4212544211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

curio1 2017.05.28. 09:33:37

ha jól emlékszem a holland gyártó az a DAF volt. Egyébként a DAB az egy sör márka

_zahnrad 2017.05.28. 11:00:51

@curio1: Csak a DAB dán gyártó volt. A kék szöveg linket jelent, szabad rákattintani, ez jön elő: nl.wikipedia.org/wiki/Dansk_Automobil_Byggeri
süti beállítások módosítása