A BKV-nak is jut a hírhedt Volánbusz tender csuklósaiból?

2017. június 29. - Hirtelen Miki

3_16.jpg

Az új buszokat hamarosan mindenki gyártja mindenkinek! Az összesen 180 csuklósból még a BKV is összerakhat negyvenet PKD konstrukcióban.

Mint ismeretes a Volánbusz még tavaly októberben írt ki tendert 180 darab, BKK kompatibilis csuklós autóbuszra, hogy lebonyolíthassa a 3-as metró felújításának idején a pótlási feladatokat. Ezt a pályázatot végül az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. (korábban MABI-Bus) nyerte el a csuklós Modulo M168D típussal. A szerződés szerint egyébként az Ikarus EAG-nak épp ezekben napokban kellene leszállítania az utolsó néhány buszt.

cimlap_30.jpg

Szokjuk a látványt?

Miközben a gyártó tulajdonosi szerkezete többször is változott, tavaly érkezett egy osztrák befektető, de nemrég ki is szálltak és a cég egy névváltoztatáson is átesett. Jelenleg cseh főtulajdonosok és alig 9,8 százalékos magyar tulajdonosi hányad jellemzi a vállalkozást. Amíg a cégnél változott a tulajdonosi szerkezet, addig az Ikarus EAG dolgozói más munkahelyek után néztek, hiszen a gyárban autóbuszok nem készültek, ezért nem kerestek olyan jól, hogy megérje nekik az Újszász utcában maradni. Ha ez mind nem volna elég, az Ikarus EAG súlyos pénzügyi gondokkal is küszködött, két beszállító felszámolási eljárást is indított a vállalat ellen. Nem csoda hát, hogy a 180 Volánbusz csuklósból egyetlen egy sem készült el ez idő alatt.

Mint fentebb írtuk a 180 darab M168d-t a Volánbusz BKK specifikációval kérte, ami azt jelenti, hogy ezeket a buszokat a Volán a metrópótlásra szánta volna. Azonban a tender kiírásakor már tudott volt, hogy a metrópótlás nem lesz kiszervezve és a BKV sem vásárolhat új buszokat, így jogosan merült fel a kérdés, hogy mit akar kezdeni a Volánbusz ezzel a 180 busszal?

2_21.jpg

Nemcsak bilikékek, hanem fehér és sárga színűek is lesznek, ki milyen színt választ (fotó: Buga Bence)

Értesüléseink szerint, nemrég végre kiderült, hogy az Ikarus EAG problémái ellenére, a csuklós buszok le lesznek gyártva, persze tetemes késéssel, de már nem csak a Volánbusz kap a kész kocsikból, hanem többek között a BKV is. Úgy tudjuk, hogy mivel az Ikarus EAG-nak a dolgozói létszámhiány miatt nincs kapacitása az autóbuszok legyártására, ezért több kisebb cég állt össze, hogy a kocsik ha nem is időben, de végül elkészüljenek. Ezek a cégek a Lanta egykori Mátyásföldi üzemében kezdik meg hamarosan az első negyven csuklós busz vázszerkezetének megépítését, amelyet a BKV Kelenföldi garázsa fog befejezni. Ez a már jól ismert PKD konstrukció, ami azt jelenti, hogy a kész vázszerkezeteket a BKV műhelyébe szállítják, majd a buszok készre szerelését a közlekedési vállalat végzi el, így a BKV tulajdonképpen saját magának épít autóbuszokat. Ebből már tudható, hogy az első negyven M168d a fővárosba kerül. Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy mikor állhat forgalomba Budapesten az első új magyar csuklós busz, de ha minden a tervek szerint alakul, akkor akár már ez év végén forgalomba állhat az első kocsi és erősítheti a metrópótláshoz szükséges flottát.

Mi lesz a maradék 140 busszal? Úgy tudjuk, hogy a közlekedési központok, azaz az ex-Volánok, köztük a Volánbusz is, fogják ezeket megkapni, mégpedig azok, amelyeknek van helyi üzeme is, így több város is kaphat 6-10 új csuklós buszt, melyekre nagy szükségük is van, ugyanis az elmúlt tíz évben alig néhány új csuklós busz állt forgalomba a különböző hazai városokban.

Ami még érdekes, hogy az internet igen csak csendes ebben az ügyben, a Volánbusz honlapján nem látni szerződésmódosítást és azt sem tudjuk, hogy mit láthattak a gyártásközi ellenőrök, amikor az Újszász utcában jártak, de az biztos, hogy kész bilikékre fényezett, csuklós autóbuszokat nem. Egyelőre a BKV sem írt ki tendert PKD csuklósokra, de ez a hiányosság, ha minden igaz, orvosolva lesz, hamarosan kiírhatják a közbeszerzést a negyven M168d-re.

1_21.jpg

Másfél évvel a bemutatása után, talán végre sikerül pár tucatot értékesíteni az M168d-ből (fotó: Buga Bence)

Összegezve tehát: már több mint egy félév eltelt a 180 M168d szállítási szerződésének aláírása óta, de eddig egyetlen egy autóbusz sem hagyta el a gyárkaput. Ráadásul ezekre a buszokra, nincs szüksége a Volánbusznak, viszont igen tetemes kötbért kérhetne a gyártótól a késedelmes szállítás miatt, ha akarna. Szerződésmódosításnak és közbeszerzéseknek semmi nyoma, de a buszokat valószínűleg szétosztják a különböző hazai közlekedési vállalatok között. Több cég, köztük a BKV, próbálja kihúzni az Ikarus Egyedit a slamasztikából és ha már így alakult a fővárosi közlekedési vállalat épít magának negyven darab M168d-t.

Az bizonyos, hogy kétszer ennyi csuklós buszra is szükség lenne Magyarországon és az is bizonyos, hogy egyre érdekesebben alakul ez a történet. Kíváncsian várjuk, hogy ennek az egyre kacifántosabb sztorinak mikor és hogyan lesz vége!

(Címlapfotó: Buga Bence)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

http://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr2412627703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nemeza 2017.07.04. 21:27:06

Ha ez így lenne, szerintem azért egész jól járna vele mindenki. Főleg, úgy osztanák el a buszokat, hogy lehetőleg ahová kerül belőlük, ott más típus ne is nagyon legyen.. Pl. adná magát, hogy kerüljön sok Szegedre - jól mutatnának a trolik mellett :D

delica 2017.07.05. 11:25:47

csak induljon már be a hazai buszgyártás! A közbeszerzést meg el kell felejteni úgy ahogy van, csak magyar gyártásu buszokat szabad venni.

Darth Peter 2017.07.24. 21:18:26

Ez egyre furcsább, de legalább az eredeti tendernek megfelelően lesznek a BKV-nak M168D-i.