Dávid és Góliát

2010. február 09. - _zahnrad

A Volábusz Zrt. 2009. március 25.-én közbeszerzési eljárást indított új autóbuszok beszerzésére. A részvételi felhívás 20 darab + 100 % alacsony-belépésű szóló autóbuszra, valamint további 20 darab háromtengelyes alacsony-belépésű szóló autóbuszra és 15 darab turista kivitelű szóló autóbuszra vonatkozott. A pályázó cégek a következők voltak: Alfa Busz Kft., Xiamen King Long Co. Ltd., Viko sro., HST busz Kft., Scania Hungária Kft., Evobus Hungária Kft. A Volánbusz Zrt. 2009. április 27.-én töb céget hiánypótlásra szólított fel. A pályázók referenciára vonatkozó anyagaiban talált kifogást. 2009. május 14-én a részvételi szakaszt lezáró eredményhirdetésen a SCANIA Hungária Kft., az EVOBUS Hungária Kft., és az Alfa Busz Kft. cégek jelentkezését érvénytelennek nyilvánította.

2009. május 21-én az Alfa Busz a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB) megtámadta a döntést. A Döntőbizottság az Alfa Busz kérelmének részben helyt adott, a hiánypótlási felhívást és az azt követő döntéseket megsemmísitette. A Volánbuszt 3 millió ft bírság megfizetésére kötelezte. Ezt követően 2009. szeptember 4-én a részvételi szakaszt lezáró eredményhirdetésen a XIAMEN King Long Co. Ltd., a VIKO s.ro., a HST Busz Kft., az Alfa Busz Kft. jelentkezését érvényesnek minősítette és megküldte számukra az ajánlattételi felhívást és dokumentációt. A Viko sro. a SOR gyár autóbuszaival a HST Busz Kft. pedig az MAN gyár autóbuszaival pályázott.

A Volánbusz 2009. november 20-án kihirdette az eljárást lezáró döntését. Nyertesként a XIAMEN King Long Co. Ltd-t hirdette ki, a nyertest követő ajánlattevő a VIKO sro. lett, az Alfa Busz Kft. ajánlatát érvénytelenné nyilvánította. A 15db turista buszra az eljárást forráshiányra hivatkozva eredménytelennek nyilvánították. A Volábusz szerint az Alfa Busz által ajánlott háromtengelyes autóbusz nem felelt meg a fordulékonyságra vonatkozó előírásoknak.

Az Alfa Busz 2009. november 23-án nyújtott be jogorvoslati kérelmet, amelyben kérte a jogsértés megállapítását és az eljárás eredményének megsemmísítését. A KDB 2009. november 27.-én megtiltotta a Volánbusznak a nyertessel történő szerődéskötést. A Volánbusz az eljárás során kérte az Alfa Busz kérelmének elutasítását, független szakértőkre hivatkozva. A Volánbusz által felkért szakértő számos megállapítása a laikusok számára is megrökönyödést okozott. Az egész tender érdekessége, hogy típusbizonyítvánnyal azaz engedéllyel nem rendelkező busszal is pályázhattak a gyártók.

Az Alfa Busz egyik háromtengelyes Regio autóbusza

Ilyen busz a King Long háromtengelyes busza és az Alfa Busz is hazai típusbizonyítvánnyal nem rendelkező buszt ajánlott ebben a kategóriában.

A King Long háromtengelyes busza

A Volánbusz által kifogásolt pont, az az a fordulókör teljesítése szükséges a járművek forgalomba helyezéséhez, de ennek a teljesítését a közlekedési cég nem jogosult megállapítani. A járművek típusbizonyítványát erre szolgáló hatóság állítja ki, ebbe a közlekedési cégnek nincs beleszólása. Főleg, hogy a fordulókör számítását nem a kifogásokban szereplő részetességgel követelte meg.

Egy autóbusz fordulókörét alapvetően a tengelyek közti távolságok, a kormányzott kerekek elfordulási szöge, és a túlnyúlások határozzák meg. A maximális értékhez közel a busz formai kialakítása és a vizsgálat sebessége is befolyásolhatja a kapott eredményt. Az Alfa Busz alvázas buszokat készít, azaz már létező alvázakra építi a karosszériát. A tenderben a megajánlottal azonos Volvo alvázra épített, már létező busz adatait is megadták. A KDB megállapította, hogy az Alfa Busz a tenderben megkövetelt műszaki leírásnak megfelelő adatokat szolgáltatott. A KDB az Alfa Busz jogorvoslati kérelmének helyt adott, a tender eredményét megsemmísítette. A Volánbuszt újabb 3 millió forint bírság megfizetésére és az Alfa Busz visszahelyezésére kötelezte. Az index szakfórumán megjelent információk szerint az újabb eredményhirdetés 2010. február 10.-én, azaz holnap várható. Az eljárás során a Volánbusz feltűnően és a KDB által elutasított indokokkal védte a nyertesként kiválasztott kínai King Long céget. Feltűnő továbbá a vélhetően legolcsóbb ajánlattal induló hazai Alfa Busz folyamatos és jogszerűtlen elgáncsolása.

Az Alfa Buszt már bemutattuk a blogon, a kínai King Long cég 1988-ban alakult, és ma már körülbelül tízezer buszt gyárt évente. Először 2008-ban jelentek meg Magyarország útjain ilyen buszok, a Volánbusz által offshore hátterű alvállalkozóknak kiszervezett vonalakon. Decemberben egy magyarországi gyár megépítését is meglebegtették, azonban ez minden konkrétum, a befektető ország képviselői nélkül nehezen hihető egy túlkapacitással küzdő iparágban.

A már itthon közlekedő kínai buszok egyike.

Több millió forint bírságot fizetett be idáig a közlekedési cég, ezek után kérdéses, hogy az évi százas nagyságrendben gyártó Alfa Busz legyőzheti-e Góliátot?

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr221742667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Von Teese 2010.02.09. 18:31:04

Nah. Alapjáraton lopjukszarrá a netet blog. :P

Akkor nézzük mit firkált a nőkről.

Von Teese 2010.02.09. 18:35:45

>>Feltűnő továbbá a vélhetően legolcsóbb ajánlattal induló hazai Alfa Busz folyamatos és jogszerűtlen elgáncsolása.<<

Persze a legolcsóbb. Nahmost egy közbeszerzésnél nem illik az üzleti titkokat kiszedni a másikból, így nem olyan biztos, hogy az övék a legolcsóbb...

kristoof 2010.02.09. 18:41:06

@Von Teese: Szia Atesz!Örülök,hogy itt vagy!:))A lopjuk szarrá a netet abban merül ki nálunk,hogy a gyártók honlapjáról használunk képeket.(Ahogy az más blogokon lenni szokott) Az pedig,hogy olcsóbb-e valóban meglátjuk,de azért azt le lehet írni,hogy hogyan gondoljuk nem?

Von Teese 2010.02.09. 18:48:05

@kristoof: Gyártók honlapjáról anno én is tettem fel az Eurobusra pár galériát, mint ahogy nállatok is szokás.

Figi betalált és úgy elküldött a Kurva anyámba, hogy ilyet nem szabad, hogy csak nah, szal ti se lopjátok le a képeket.

Egyébként is a Volánbusz.hu képtárának a nagyrésze is az Eurobus-ról lopott kép, szal onnét se majd.

Jogi osztályt még ki kéne járnotok.

nemeza 2010.02.09. 19:50:36

@Von Teese: Szóval a lényeg, hogy először kérni kell, és ha zöld a lámpa, mehet a kép a megadott feltételekkel? Igaz?

Von Teese 2010.02.09. 20:20:35

Zahnrad. Hiába törlöd ki 500x, akkor is ugyan az marad a lényeg. Úgy nem tudsz komoly, szakmailag színvonalas blogot, írást csinálni, ha ennyire elfogult vagy a témában egy bizonyos irány felé. Akárhogy próbálod eltüntetni a dolgokat, ugyan az marad.

Nem a Credos, kozmetikázzunk ki minden módszert kellene alkalmazni.

dasza 2010.02.09. 20:30:09

Ez a háromtengelyes Kinga kimondottan tetszik! :)

gertan 2010.02.09. 20:51:32

képlopás:
a szerzői jogi törvény szerint az a kép, amit a neten közzéteszel és nem tiltod meg külön a felhasználását a honlapon, vagy magán a képen, avagy nem jelölöd meg magad a képen felirattal (fotó: atinform), vagy annak attribútumaiban szerzőnek, vagyis a szerző nem azonosítható, szabad felhasználásúnak tekinthető.

Emellett azért érdemes a képek forrását megjelölni a képaláírásban, mert így nem fordulhat elő, hogy lopással gyanusítanak.

Atinak jelezném, ha ilyen érzékeny, tudja:ha egy buszukat lefényképezi egy szép ház előtt, azzal, hogy kell a jó háttér és ez a kép reklám céljára szolgál, akkor a ház tervezőjének fizetnie kell!

Amúgy az Alfabusznak rohadtul jók az arányai, dupla ajtó azon is elkelhetne.

gertan 2010.02.09. 21:22:36

bocs, még egy szó:
a "képlopós" kérdésben eszembe jutott a Brian életéből az a jelenet, amikor Pilátus terme alatti járatban a rivális judaista szervezetek összeverekednek. Arra a kérdésre, hogy kit utálnak a legjobban, mindegyik a másikat mondja, a figyelmezetetés után eszükbe jut a harmadik judaista szervezet. Brian figyelmezeteti őket, hogy nem a zsidók a zsidók ellenségei, hanem a rómaiak! De azért gyorsan lemészárolják egymást, a római járőrök meg döbbenten nézik végig.

Mintha egyesek itthon is így gondolkodnának....

Jó blogolásokat!

Amarant 2010.02.10. 11:59:29

@Von Teese: Mivel az értékelés alapja az ár volt, így eléggé egyértelmű....

Szentmihály_ 2010.02.11. 11:02:18

azért ne legyünk feledékenyek. nem csoda, hogy a Volánbusz a mostani helyzetben irtózik az Alfától:

www.korrupedia.hu/index.php/Alfa_Busz

_zahnrad 2010.02.11. 13:31:23

@Von Teese: Nem fogunk eltűntetni, hiába szeretnéd. A jogtalanságot a KDB mondta ki. Ha minden tisztán történt volna, poszt se született volna belőle.

agumikacsa 2010.02.12. 10:22:32

Üdv!

Mint teljesen laikus vagyok itt, az üzlethez sem értek, bár annyi már szerintem minden embernek világos, hogy egy pályázat körül általában mindig van valami gebasz (legtöbbször már megvan a nyertes előre, csakis azért írják ki a pályázatot, mert muszáj).

Nem tudom, a KingLong egyéb buszai milyenek, de a turista jellegűn már utaztam, illetve ismerek pár sofőrt, akik ilyet hajtanak.
A sofőrök véleménye nagyjából egyhangúan, hogy a busz egy rakás kaka, majdnem minden szempontból.
Mint utas, nem nagyon ültem még kényelmetlenebb buszban, szűkebb ülésen.