London új buszai

2010. március 06. - torqmatic

London jelenlegi polgármesterének választási ígéretei között annakidején egy olyan tétel is szerepelt, hogy győzelme esetén száműzi a csuklósbuszokat a városból, és helyettük klasszikus (de természetesen új) emeleteseket, úgynevezett Routemastereket állít forgalomba... És nem blöffölt: 2008 nyarán pénzdíjazású nemzetközi pályázatot írtak ki, ahol több kategóriában várták amatőrök és profik elképzeléseit, illetve komplett terveit a XXI. századi London új tömegközlekedési eszközeivel kapcsolatban. Ezután a gyártó kiválasztása következett; a spanyol Hispano, a német Mercedes, a svéd Scania, valamint a brit Dennis, Optare és a Wrightbus közül végül az utóbbi mellett döntöttek. Jelenleg a két pályázat „összefésülése”, a járművek tényleges tervezése zajlik, az első példányokkal 2011-ben találkozhatunk, de a 2012-es Olimpiára a teljes flotta csatasorba áll. Konkrétumokat még nem lehet tudni, egyelőre csak néhány peremfeltétel ismert, ezek pedig az alábbiak:

  •  
  • - az új Routemasterek diesel-elektromos hibrid meghajtásúak lesznek; a tervek szerint a hagyományos buszoktól 40%-kal, a jelenlegi hibridektől pedig 10%-kal fognak kevesebbet fogyasztani, NOx kibocsátásuk szintén 40%-kal mérséklődik a „sima” dieselekhez képest
  •  
  • - a befogadóképességük legalább 87 fő
  •  
  • - 3 széles utasajtóval kell rendelkezniük; ebből egy elöl, az első tengely előtt kerül kialakításra, egy pedig – a híres elődhöz hasonlóan – hátul, afféle nyitott peronos üzemet megvalósítva, kalauzzal. Normál helyzetben tehát a busz 2 fős személyzettel fog közlekedni, de bizonyos időszakokban – így például éjszaka – a hátsó peront lezárják, ilyenkor értelemszerűen a kalauzra sincs szükség.
  •  
  • - az ajtók mellett a gyorsabb utascserét hivatott majd szolgálni a két „lépcsőház” is (egy elöl, egy hátul)
  •  
  • - és erről ugyan nem szól a fáma, de manapság már magától értetődik, hogy a járműveknek a mozgáskorlátozottak, fogyatékkal élők szállítására is alkalmasnak kell lenniük.

 

Noha a buszok még el sem készültek, máris megosztják a közvéleményt: a támogatóik szerint remekül beillenek majd a napjainkban divatos retróhullámba, és egyértelműen London egyik új, jövendőbeli jelképét látják bennük, míg ellenzőik nem értik, hogy miért kell a múlt örökségét újabb évtizedekre konzerválni, és csupán rongyrázásnak, pénzpazarlásnak tartják a projektet. A hír (és a fent említett pályázat) mindenestre sokaknak megmozgatta a fantáziáját, lássuk a legjobban sikerült terveket:


A Transport for London pályázatának egyik…

 

 

…és másik első helyezettje. A felső, fából készült játékra emlékeztető busz a Foster and Partners építésziroda és az Aston Martin cég közös műve, az alsó, csinosabb darabot pedig a Capoco dizájnstúdió készítette. Győzelmük ellenére inkább csak a múzsa szerepét töltik be, a tényleges járművek nem pont ilyenek lesznek.

 

 

További, díjazott alkotások.

 

 

A 2012-es Olimpián Londonon (és az új, egyedi buszaikon) lesz a világ szeme.

 

 

Egy konzervatívabb jármű… Lehet, hogy ez áll majd legközelebb a valósághoz?

 

 

 

Egészen merész vonalvezetés és a hőn áhított nyitott (de zárható) hátsó peron.

 

 

 

Talán ez volt a legextrémebb elképzelés: Routemaster teherautó alapokon. A konstrukciónak számos előnye származhatna abból, hogy a gépes rész és a kocsiszekrény szétszedhető és cserélhető, de biztos, hogy ez az ötlet még jó pár évig papíron (illetve képernyőn) marad.

 

 

És végül, akiknek az új jövevények miatt majd menniük kell: a Mercedes Citarók. Már tavaly elkezdték őket kivonni a forgalomból és várhatóan 2013-ban (szerződéshosszabbítás esetén 2015-ben) búcsúznak az utolsó darabok az angol fővárostól. A csuklósbuszok gyakorlatilag a földkerekség minden részén beváltak, de Londonban balesetveszélyesnek, városidegennek tartják őket…

 

(Forrás: tfl.gov.uk, wikipedia.com, roadtransport.com)

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr761812412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.03.06. 09:37:01

Szvsz. London van olyan jelentős város, hogy ezt a rongyrázást a belvárosban puszta "rongyrázásként" megteheti, és esetleg imázsban is megtérül neki. De remélem, nem akarják Nagy-London összes_ buszát erre a célszerűtlen szekérre cserélni.

Nem teljesen világos nekem az elképzelés. Késő este lezárják a hátsó peront, és akkor elsőajtózás lesz? A tervek nagy része nem tűnik erre alkalmasnak...
A "három nagy" ajtó pedig a legtöbb rajzon 2.

Amúgy ha választani kell,akkor a "további díjazott" fölötti. Na AZ Routemaster! :)

jack o'neill 2010.03.06. 12:20:50

Először is: Jobban néz ki a blog, mint a lógókkal teli hátteres verzsön. A felső kép baromi jó. Főleg hogy az egyik nagy kedvencem is ott van az ötösben.

Poszthoz: Meg kell hagyni némelyik elég érdekes koncepció. Az viszont tetszik, hogy mindegyik a brit ipar vmelyik eleméből építkezik. Rover, Land Rover, de főleg Mini és New Mini az amikre hasonlítanak.

ui:Amúgy az utolsó előtti képen, ahol szét van szedve a "pót"kocsi. Ott mi az a felnyított rekesz? Az mire lenne? Mint vmi Dakaros kamion? Alkatrésztároló?
@Comandante en Jefe: Ez az, ezt nézem én is. Többnyire két ajtósak. Az éjszakait kb úgy képzelem el, hogy a hátsó zárva és az első szállnak fel, sofőr meg az (ülő)kalauz is egyben.

sanyix 2010.03.06. 12:44:49

"Londonban balesetveszélyesnek, városidegennek tartják őket…"

az angolok soha sem voltak normálisak, ők a fontban, mérföldben, lábban mérést is normálisnak tartják, ami pedig nemnormális :)

gabest1 2010.03.06. 12:47:04

A régi csuklósokat majd megveszi a bkv, és itthon derül ki, hogy a másik oldalon vannak az ajtók :D

TantóNéni 2010.03.06. 12:48:28

Én is utáltam csuklós busszal utazni- London megérdemli az emeletes buszt, a nyitott ajtós verzió nagyon jó!

Marr 2010.03.06. 12:55:18

Az Oxford streetes 15-ös hátsója nekem nagyon tetszik, és talán nem is túl elszállt.

Vajon az angolok mit szólnak a Volvo hibrid duplacsuklósaihoz? Nem hiszem el, hogy van olyan ember, aki nem csodálattal nézi az ilyesmit:)

indapass90210 2010.03.06. 12:58:38

@sanyix: az nem baj, majd a buszsávokban megfordítják a közlekedést. Így legalább könnyebb lesz elütni az ott kerekezőket!

Marr 2010.03.06. 13:06:34

@nyu: jól értettem, hogy azért hoztak két csuklóst, mert majd úgyis kigyulladnak? :S

torqmatic 2010.03.06. 13:32:19

@jack o'neill:

"Amúgy az utolsó előtti képen, ahol szét van szedve a "pót"kocsi. Ott mi az a felnyított rekesz? Az mire lenne?"

Gáztartályok. Hogy CNG, LPG, hidrogén, vagy valami egyéb üzeműnek álmodta-e meg az alkotó, arról nem találtam infót :)

serko_ 2010.03.06. 13:35:53

21. század és nem 19.
XIX. helyett XXI.

én kérek elnézést, hogy ezért hozzászólok.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2010.03.06. 13:55:41

A Royal Albert Hall 9-es viszonylatot mutató gép nagyon ott van. Szerintem az maradhat, én szívesen elnézegetném pár évtizedig.

Amúgy Londonban annyi féle/fajta busz van, hogy ezek csepp a tengerben, bár jóllehet valóban a Routmasterek a legismertebbek.

Ha jól tudom rengeteg NABI-s buszi is jár a városban a kicsiktől a nagyokig, amik itt készülten nálunk. Valaki tud erről többet?

cinna 2010.03.06. 14:07:22

nos amennyire en eszrevettem, a csukosokkal itt leginkabb az a baj, hogy a legtobb helyen (bel-es kulvarosban) egyarant igen szukek a savok es maga az uttest is ( ertsd erzekelhetoen kisebb a kihasznalhato utfelulet, mint pesten), plusz erre meg rajon a ketoldali biciklisav. ezt a csuklosok szivjak meg legjobban kanyarodaskor, mert kormanyzsonglorkodni kell husz percig, mire raforditja az ember a monstrumot a celiranyra. amiert megis a legjobban utaljak itt a csuklosokat, hogy a busz vs. biciklis konfliktusok mogott szinte mindig csuklosok allnak, fent emlitett okok miatt, itt meg nem kimondottan nepszokas elbacni a biciklist, ugyhogy nem nyero.:/

2010.03.06. 14:38:45

A leselejtezett csuklósokatm ajd megveszi a BKV olcsón, az meg mindegy, hogy az ajtók hova nyílnak.

Mostly Harmless 2010.03.06. 15:11:01

@cinna: baromi egyszerű. meg kell szüntetni a biciklisávot. úgyis csak a helyet foglalja, és különbenis a biciklisek nem fizetnek adót.
ja, hogy ez nem budapest...

torqmatic 2010.03.06. 15:31:27

@klarky: Londonban biztos, hogy nincs NABI, maximum Optare van, ami egy ideig tényleg a NABI tulajdonában volt... Viszont már eladták, de itthon soha nem is gyártottak a brit piacra buszt, csak az USÁ-ba, illetve néhány darabot a hazai Volánoknak.
(Zárójelben megjegyzem, hogy Ikarusok szép számmal mentek ki, és a legtöbb még mindig forgalomban van - lehet, hogy majd erről is lesz egyszer egy post :))

Picsasereghajtó 2010.03.06. 15:44:33

"hagyományos buszoktól 40%-kal, a jelenlegi hibridektől pedig 10%-kal fognak kevesebbet fogyasztani"

<grammarnazi>

- A hagyományos buszokhoz képest
- A hagyományos buszoknál

Nem buszoktól

</grammarnazi>

Picsasereghajtó 2010.03.06. 16:02:38

Egyébként tetszik a londoni tempó. 2008-ban kiírják a pályázatot, 2010-ben látjuk a terveket, 2011-ben elkészül az első, 2012-re az összes busz. Ez négy év...

Nézzük mindezt Budapesten: 2008-ban kiírják a pályázatot 100 darab busz beszerzésére a 7-es vonalra. 2012-ben a nyertes cégről kiderül, hogy lefizették a városvezetést, az igazgatót jogerős börtönbüntetésre ítélik, a szerződést felbontják. Ebben az évben új pályázó nyeri el a buszok szállításának jogát, 2015-ben be is mutatják a terveket. 2020-ra elkészül az első busz, a sikeres próbaüzem után a forgalomba helyezés többszöri csúszás után csak 2022-ben lehetséges.

Mindeközben a 2020-as budapesti olimpia alatt 60 svéd szurkoló veszti életét, amikor az őket szállító - akkor 50 éves - 200-as Ikarus motorja kigyullad a Blaha Lujza téren a villamossín közepén, majd a buszba belerohan az elöregedett fékrendszer hibája miatt elszabaduló Combino villamos.

2025-ben a BKV beperli és kötbért követel az új buszokat szállító cégtől, amiért az eredetileg 2024-re ígért maradék 99 busz leszállítását csak a következő évben tudja szállítani.

A 2030-as év során végül Budapestre érkezik a hiányzó 99 darab busz, közülük negyven darabot a városvezetés visszaküld a gyártónak az ajtónyitó mechanika sorozatos meghibásodása miatt. 2035-re mind a 100 busz működőképesen forgalomba áll. A 2038-as választások kampányában Demszky megígéri, hogy a maradék 1200 darab, 80 éves átlagos életkorú Ikarus-busz lecserélésére rövidesen kiírják a pályázatot...

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.03.06. 16:04:28

Egy emeletes busz befogadóképessége "legalább 87 fő"? Én ennek legalább a duplájára gondoltam volna...

torqmatic 2010.03.06. 16:17:23

@fovarosi.blog.hu: a megengedett tengelyterhelés szab határt a befogadóképességnek, de arrafelé egyébként se divat úgy megtömni a buszokat, mint itthon... Ha jól tudom, a felső szinten álló utas nem is utazhat(?)

Don Blasius 2010.03.06. 16:57:18

@torqmatic:
Én úgy emlékszem, fent van is ilyen kiírás, hogy csak ülve. Meg is értem, mert ott már iszonyatosan billeg. De én bírtam, főleg elöl:

indafoto.hu/don_blasius/image/6037023-ade083e1/227489

:)

Don Blasius 2010.03.06. 16:58:59

@gabest1:
Majd mennek az 1-esre villamospótlónak. Meg a 4-es metró alagútjába is jók lesznek, mert metrószerelvény az nem lesz, középperon igen. :))

Mr. Finger 2010.03.06. 17:00:19

Szerintem azért akarják megszüntetni a csuklósbuszokat mert ott hátul is fel lehet szállni és így lehet lógni. Amúgy tényleg életveszélyesek a biciklistákra nézve.

Gabo1000 2010.03.06. 17:12:42

@Mr. Finger: Szerintem a biciklisták saját magukra a legveszélyesebbek

Mr. Finger 2010.03.06. 17:27:14

@Gabo1000: Az meglehet, de én mikor Pesten laktam szinte mindenhova biciklivel jártam és nem volt annyira veszélyes, csak párszor koccantam össze kocsival. Itt Londonban viszont nemnagyon mertem még a városban tekerni. Főleg a buszok miatt, nagyon le vannak szorítva folyamatosan. Tegnap estefelé Holbornnál előttem raktam egy srácot zsákba, ez méginkább elvette a kedvemet.

Hozzászóló 2010.03.06. 19:47:14

@torqmatic: valóban nem, ált. szól a sofőr, ha valaki így utazik. Le- és felszálláshoz készülődés közben (után) viszont a legtöbb ember már sétál menet közben is az emeleten. Viszont nagyon kell kapaszkodni, mert néha eszméletlenül képes lengeni, főleg a lépcsőn lebotorkálni veszélyes. Láttam már pár embert zakózni rajtuk.

fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2010.03.06. 19:59:17

azon a kamionos buszterven a visszapillantó elég vicces

Thulsa Doom (törölt) 2010.03.06. 20:07:16

@fghjk: Ja, az tényleg ütős! Kifordul alóla a vezetőfülke, muhaha!
Hogy lehet ilyen baromságot tervezni? Agyam eldobom.

v2peti 2010.03.06. 20:54:29

"A leselejtezett csuklósokatm ajd megveszi a BKV olcsón, az meg mindegy, hogy az ajtók hova nyílnak. "

Kiválóan alkalmasak lennének az 1-es villamos pótlására zavar esetén! :)

srácz 2010.03.06. 21:02:29

@Mr. Finger: "Tegnap estefelé Holbornnál előttem raktaM egy srácot zsákba, ez méginkább elvette a kedvemet."

Kend tán maffiózó és skizofrén egyszerre? :D

torqmatic 2010.03.06. 21:55:28

Mint azt az előző hozzászólásomban is említettem, az angliai eladásaik úgy "keletkeztek", hogy megvették a Optare gyárat... De azokat a buszokat nem Magyaroszágon tervezték és nem is itt gyártották, hiszen már meglévő típusokról volt szó - sőt, azokat importálták ide (Excel és Solo); a Kisalföld Volánnál, a Kapos Volánnál és a KT Zrt-nél fut belőlük pár darab.

.PLACI. 2010.06.29. 02:53:32

@v2peti: "Kiválóan alkalmasak lennének az 1-es villamos pótlására zavar esetén! :)"

Nem lesz ott üzemzavar, egyszerűen nem fog járni a villamos soha, mert már most sz@r a pálya. Pénz meg nem lesz a felújításra, ment a 4-es metróra...

Érdekes, hogy a cikkben pont a (szerintem) legszebb tervről nincsen fotó vagy említés:
news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/8685486.stm
illetve:
www.guardian.co.uk/uk/gallery/2010/may/17/new-routemaster-bus-pictures-london?picture=362729562

torqmatic 2010.06.29. 15:14:28

@railjet63: Miután a poszt megírásának időpontjában ez a terv még nem létezett...

De a későbbiekben megemlékeztünk róla:

omnibusz.blog.hu/2010/05/17/bemutkozott_az_uj_routemaster