Polskie Ikarusy...

2010. július 16. - torqmatic

Aki - akár élőben, akár "virtuálisan" - figyelemmel kísérte az elmúlt évek Ikarus találkozóit, az nagyjából képben lehet a hazai "megmentett" buszokat illetően. Most nézzük meg, hogy mi a helyzet ezügyben külföldön, egészen konkrétan Lengyelországban!

A Szovjetunió és az NDK után Lengyelország az Ikarus harmadik legnagyobb exportpiaca volt; 50 év alatt több, mint 15.000 db buszt adtak át a helyi tömegközlekedési cégeknek, amelyből közel 1000 darab még ma is forgalomban van. Ennek ismeretében talán nem csoda, hogy az ottani buszmániások is teljesen "megfertőződtek" - túlzás nélkül állítható, hogy a magyar gépek legalább akkora (ha nem nagyobb) tiszteletnek örvendenek, mint a hazai járgányok. Sajnos a régebbi típusok ott is az enyészet áldozatává váltak, de a legendás 200-as szériából több is megmenekült, sőt, a lista szinte évről-évre újabb és újabb példányokkal bővül.

A tulajdonosi kör vegyes, magánszemélyek, egyesületek, múzeumok és közlekedési társaságok egyaránt fontosnak tartották, hogy megőrzésre kerüljön  egy-egy jellemző tömegközlekedési eszköz az utókor számára, egy valami azonban közös: a gépek folyamatosan újulnak, szépülnek (némelyiknél gyakorlatilag a gyári állapotot sikerült visszaállítani), és rendszeresen nosztalgia-meneteken vesznek részt, hiszen a legnagyobb élmény mégis csak az, ha utazni lehet rajtuk...

A lengyel kollágák segítségével 13 példányt sikerült összeszámolnunk, a linkre kattintva megtekinthető buszok adatlapja, eddigi életútja, illetve mostani állapota (a legfrissebb képek a lap alján találhatók):

  1. ? - Gdańsk, 280.26 - az egyik "gyári új" példány; összehasonlításképpen egy ugyanilyen busz, még az Ikarusban.
  2. www.kultowyikarus.pl, 260.04
  3. MPK Poznań, 280.26
  4. KMKM Warszawa, 260.04
  5. Buslodz Volán, 280.26 - még az egyesület neve is magyaros
  6. Buslodz Volán, 260.04
  7. MPK Kraków, 280.26
  8. MPK Częstochowa, 280.02
  9. KMKM Warszawa, 280.26
  10. MZA Warszawa, Ik 620 - az egyetlen régebbi típus, sajnos munkagéppé alakítva, de szép állapotban
  11. LTEK Lublin, 280.26
  12. KMKM Warszawa, 411.08- mindössze 7 db 411-es készült, de egy már megmenekült
  13. MPK Łódź, 280.26

Felmerült olyan ötlet is, hogy valamelyik egyszer közölük "hazalátogatna" Magyorországra; remélhetőleg egyszer megvalósul a dolog!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr502154331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molniya 2010.07.17. 09:18:39

Lehet hogy én vagyok hülye, de nem jók a linkek, vagyis nem mutatnak képet, így meg nem sokat ér az egész. Hisz csak adatok vannak, meg egy "képlista", vagy abból kellene kibogarászni? VAgy mindig a legelső az? :)

torqmatic 2010.07.17. 11:24:22

A linkek tökéletesen működnek.
Rá kell kattintani, ekkor feljön egy oldal, amin valóban egy csomó kép van - itt mindegyik ugyanazt a buszt ábrázolja, csak időrendi sorrendben, tehát a legrégebben készült kép van felül, a legújabb alul (illetve néhány helyen videók is vannak, ezek szintén legalul kaptak helyet). Ezek közül kell kiválasztani a legszimpatikusabbat, és voilà...

Feri BPO-537 2011.03.21. 22:17:42

Az a 7 db 411-es inkább csak 6, ha az egy darab trolit nem számoljuk bele :)