15 éves az Ikarus E99DD

2010. július 25. - torqmatic

Az egyik első, menetrend szerint közlekedő budapesti autóbusz is emeletes volt (Austro-Daimler), ám ezek viszonylag hamar kikoptak az utakról, sőt később a „nagy” Ikarus se foglalkozott ilyen járművekkel - noha nemcsak a gyártott darabszám, hanem a rendkívül széles típuspalettája végett is a legnagyobbak közé tartozott fénykorában. Mindössze egyetlen egy darab, 2 Ikarus 556-os felhasználásával (át)épített emeletesbusz készült el, ez a ’70-es években Pécsen közlekedett.

Az „áttörés” aztán csak évtizedekkel később, 1995-ben következett be: ekkor mutatta be az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár az E99 névre keresztelt zászlóshajóját, ami a fentiektől eltérően nem városi, hanem távolsági-, illetve turistabusz volt. Felesleges szaporítani a szót: a típus minden tekintetben megfelelt a kor követelményeinek – esztétikus külső megjelenése, kényelmes utastere, valamint magas műszaki tartalma révén nyugodtan egy lapon lehetett említeni akár még a neves, Nyugat-európai gyártók buszaival is. A cég akkori stratégiájának megfelelően az E99 is kétféle alvázra épült: a Rábás változatokkal a hazai társaságokat, míg a Scaniással elsősorban a külföldi üzemeltetőket kívánták megcélozni. 8 évig volt gyártásban a típus, ezalatt az idő alatt 17 példány készült, mindegyik forgalomban van a mai napig is, de lássuk, hogy „kikről” is van szó:

A Rába alvázas, MAN motoros prototípust a Kisalföld Volán vásárolta meg, a képen a '97-es Industrián(?) látható. Érdemes egy pillantást vetni a többi kiállított buszra is: E98-as turista a Zala Volán színeiben, E95 Intercity - Volánbusz, egy helyi kivitelű E94-es külföldi megrendelésre, egy városi és egy különjáratos demó-midi, végül egy jobbkormányos 350-es zárja a sort, a háttérben pedig egy "másfélemeletes" E97-es is felfedezhető. Sajnos napjainban egyik magyar gyártó sem rendelkezik ilyen színes termékpalettával és ilyen széles vásárlói körrel.

A Kisalföld Volán 1999-ben még egy darab E99-est vásárolt (GWX-081) Rába alvázon, de már Detroit Diesel motorral. Jelenleg a prototípus (FGG-421) is ehhez hasonló fényezésben tündököl.

A Pannon Volán 2 darabot szerzett be ebből a típusból, 1998-ban, Scania alvázon. (GSM-306, 307)

A jellegzetes barna színről még a cégjelzés hiányában is meg lehet ismerni, hogy ez bizony a Körös Volán busza: 1999-ben gyártották Rába alvázon, Detroit Diesel motorral. Eredeti rendszáma: GWH-861, de pár éve már KWX-463 "néven" fut.

Annakidején a Volánbusz is rendelt két E99-est; az elsőt még 1996-ban Rába alvázon, MAN motorral (GBS-048), a másodikat 1998-ban, Scania gépészettel (GSG-313). Fénykorukban nemzetközi vonalakon jártak, Eurolines egyenruhában, de napjainkra (ismételten) kifehéredtek, helyüket az újabb gépek vették át.

A fent említett Volánokon kívül még a Kunság és a Vértes vásárolt kettő (GOU-632, 633), illetve egy darabot (GPD-489): mindegyik 1998-as gyártás, Rába alvázon, Detroit Diesel motorral.

A Volánbuszos példányok "ikertestvérei" a litván Kautra E99-esei, szintén Eurolines-os fényezéssel: kettő darab 2001-es Scaniás példányról van szó: DNJ 162 illetve RVG 236 (ex RVE 906).

A "legek legje": az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár a pályája csúcsán, 1998-ban készítette ezt a két szép emeletest a Hong Kong-i Space Bus (Toyo Tours) részére, ahol városnéző feladatokat látnak el. Néhány extra, ami igazán különlegessé tette ezeket a buszokat (még nemzetközi viszonylatban is): 420 LE-s Scania motor, Opticruise automatizált váltó, krómozott felnik, metálfényezés, üvegtető, trópusi klímaberendezés, többcsatornás audiovizuális városnéző- és szórakoztatórendszer...

Néhány évvel ezelőtt mind a kettőt "cabriósították"; így még egyedibbé váltak ezek a járművek... Jelenlegi rendszámaik: NC9948 (ex T0Y0, ex DP921) és NL5046 (ex SPACEBUS). Néhány róluk készült további friss képet itt lehet megtekinteni.

A Volánok és a külföldi megrendelők mellett egy hazai utazási iroda is az E99-es mellett tette le a voksát, jelesül a debreceni Grand Tours: 1998-ban egy Rába alvázas, MAN motoros (FSJ-941, ex GRAND-1, ex GNY-592), 2001-ben illetve 2003-ban pedig 1-1 Scania alvázas példányt vásároltak (GRAND-7, 9). Az 1-est 2006-ban értékesítették, a másik kettő még használatban van, viszont már ezek is eladósorba kerültek.

A GRAND-9 volt az utolsó E99, ami kigördült a gyárkapun, ezután több nem készült. Komoly változtatásokra lett volna szükség, hogy a típus továbbra is gyártásban maradhasson (13-14 méteres hosszúság, 2550 mm-es szélesség, új homlok- és hátfal, rozsdamentes váz, kormányzott C tengely), de ezekre már - részben anyagi okokból, részben az időközben francia kézbe került vezetés miatt - nem került sor.

 

(Fotók: Ikarus EAG, kivéve: Pannon Volán, Grand Tours, SpaceBus "cabrio")

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr822174069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.07.31. 02:03:23

Zala Volánnak is volt. ZVR-101

Régen a vidéki volánok presztizskérdést csináltak belőle, hogy a 'Pesti járaton' heti 2-3-szor feltűnjön a 99-es.

Láttam még Gemencnél, Kunságnál is.

torqmatic 2010.07.31. 10:19:37

A ZVR-101 egy E98-as:

www.busztipusok.hu/e98/e98-150.jpg

A Gemencnek sincs E99-ese csak E97-ese:

www.busztipusok.hu/e98/e98-150.jpg

A Kunságnak viszont van, de ez benne van a postban is.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.07.31. 11:16:03

@torqmatic:
Megkövetlek, a Kunság tényleg benne van.

A ZVR-101 -nek lehet a rendszámára emlékszem rosszul, de határozottan emlékszem egy ZVR-10X rendszámú buszra, amin alul is voltak ablakok. Kosztolányi téren láttam többször, mikor munkából mentem hazafelé.

A Gemencben nem vagyok biztos, bár az egyik cimbim sokáig járt Bp-Pécset, ő mindig mondta milyen jó buszok vannak a Gemencnél, tehát a Gemencét nem láttam, csak hallottam (mesélte), hogy vettek egy emeleteset. Nem azt mondta, hogy 99-est, tehát ezügyben elnézésedet.

pitz75 2010.08.02. 09:03:49

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Zalánál én sem emlékszem E99-re, sőt, emeletesre sem...
A Gemencnek "másfél emeletes" 397-ese volt 1 db a korai szériából, de már azt is selejtezték és eladták:

busport-online.hu/drw_bemut.html

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.08.05. 22:57:00

@pitz75:
Megmutattam a képet a cimborámnak, ez a Gemenc 'emeletese', amiről anno mesélt.

Lehet a Zala amit láttam, más típus volt. Nem tudom. Egy hete keresek képet emeletes Zala buszról, de nem lettem okosabb.

Mondjuk a ZVR rendszám tetszés szerint csereberélhető (elég az okmányon bejelenteni) a buszokon, mivel az a Zala Volán tulajdona.
Persze nem lehet minden nap más buszra tenni, de 200-ben és 2005-ben nem biztos hogy ugyanazon a buszon volt.

Egyébként szívet melengető volt látni a régi EAG-s képeket, nagyon szerettem ezt a családot. A GSZ korára már a E94 is kifejlődött, hazafelé képes voltam az Etelén várni 10-20 perceket is pluszba, csak az E94-essel mehessek haza.