Mikor lesznek új autóbuszok Pécsett?

2010. szeptember 26. - kristoof

A címben szereplő kérdés megválaszolásához nem kevés jóstehetségre van szükség. Erre a kérdésre sajnos nem tudunk válaszolni, csak abban lehetünk biztosak, hogy idén Pécsett új autóbuszok biztosan nem fognak forgalomba állni. Valószínű, hogy még jövő tavasszal sem. De, hogyan jutottunk el ide?

A kezdet: még minden jól alakult
Majdnem pontosan két és fél évvel ezelőtt kezdett titkos tárgyalásokba a Pécsi Közlekedési Zrt.-vel (Pk Zrt.) a Mecsekbusz Kft., amelyben alvállalkozót kerestek autóbuszaik közlekedtetésére. A tárgyalások épp jókor kezdődtek meg, hiszen a pécsi helyi járművek ekkor már csereérettek voltak, és az ígéretek szerint a 2010 -es év Európai Kulturális Fővárosa (EKF) várományosa így 2009 végére a teljes, 140 darabos járműflottáját le tudta volna cserélni az alvállalkozói szerződés értelmében. Így az EKF külföldi és hazai látogatói már az új, korszerű járművekkel utazhattak volna. 2008 augusztusában a PK Zrt. nyilvánosságra hozta, hogy a Mecsekbusz Kft. nyerte meg a lehetőséget, hogy a Pécsi helyi közlekedést megújítsa. Szeptemberben a közgyűlés annak rendje és módja szerint meg is szavazta, hiszen az ajánlat elutasíthatatlan volt! Az éves támogatást így csökkenteni lehetett és a városnak sem kellett ez által új járműveket venni… Ezzel úgy tűnt, hogy minden akadály elhárult az új járművek beszerzése elől és a Mecsekbusz Kft. arra is ígéretet tett, hogy egy új telephelyet is épít.

Bonyolódnak a dolgok:
Időközben a Mecsekbusz Kft. (2008 októberében és 2009 áprilisában) megvásárolta a PK Zrt. 49,98%-os részvénycsomagját. Így a PK Zrt. elkerülte a csődöt. A Mecsekbusz Kft. hangzatos ígéreteit beárnyékolta, hogy 2009 elején 2,2 milliárd forintért eladta az összes állományban lévő autóbuszt a Busrent Kft-nek. (E Kft-ben 40%-os PK részesedése van a Mecsekbusz tulajdonosi köréhez tartozó LL. bus Kft.-nek.) Így a PK. Zrt. 2009 január 1.-től visszabérli saját eladott autóbuszait a Busrent-től. Pontosan annyi éves díjat fizet évente ezért a furcsa bérletért, mint amennyiért a teljes járműparkot azelőtt eladták! Most újabb konkrét ígéret érkezett a Busrent-től, hogy 2010 év végéig lecserélik az elöregedett járműparkot és 2011-re az újabb Mercedeseket is. Az EKF megnyitójára tervezett csere a pénzhiány miatt már szóba sem jöhetett, az új járműtelep pedig feledésbe merült. Közben olyan találgatások láttak napvilágot, hogy nagy valószínűséggel az Irisbus választékából érkeznek az új járművek. Ezt megerősíteni látszott a tény, hogy tesztelés céljából Pécsen tartózkodott egy Irisbus Crossway LE. Csak ez az egy, városi közlekedésre alkalmatlan tesztbusz fordult meg Pécs utcáin, noha több busz tesztfutására volt ígéret. A később kiszemelt MJT gyártmányok sem vettek részt pécsi tesztfutáson.
2009 év végére a járművek átlag életkora már meghaladta a 13 évet, több jármű állapota pedig a kritikus szintet is elérte.

Újabb egy év: látszólag felpörögnek az események, de új buszok még mindig nincsenek
Az idei év elején felröppent a hír, hogy Pécs Kínából származó Bonluck márkájú autóbuszokat vásárol. Ezek szerkezetváz formában érkeztek volna Debrecenbe, ahol a Magyar Járműtechnika Zrt. Szerelte volna készre őket. Az Alfabusz által elindított sajtóhadjárat nem tett jót az üzletnek. Így az új Pécsi városvezetés óriási ellenállást fejtett ki a kínai járművek ellen. Nem kevésbé hátráltatták a kialakulófélben lévő üzletet azok a tények miszerint a Bonluck csak két ajtós volt, ugyanis a szindikátusi szerződésben nem volt benne a buszok pontos kialakítása! Sőt, az sem, hogy, mely gyártó(k)tól kell választania az alvállalkozónak, így az sem került bele (a darabszámon kívül), hogy hány csuklós és szóló buszt kell beszerezni! Ettől is rosszabb ómen volt azonban, hogy sokadszorra sem tudta megszerezni a típusbizonyítványt a kínai jármű. Ezért a Mecsekbusz Kft. hazai gyártó után nézett, akit rövid keresgélés után az MJT személyében találtak meg. Időközben a PK Zrt. vezérigazgatóját hűtlen kezeléssel vádolták és a nyomozást kezdett az ügyben a rendőrség is. Látszólag az események felgyorsultak, ugyanis márciusban a PK Zrt. honlapján már a buszok színét terveztették egy pályázat keretében. A pályázat dokumentumai között egy 12 méteres alacsonypadlós szóló városi és egy szintén alacsonypadlós 18 méteres csuklós autóbusz nézeti rajza szerepel. Innen már tudni lehetett, hogy a 140 darab újonnan beszerzendő jármű biztosan az MJT kínálatából kerül ki. Április 29.-én már hivatalosan is bejelentették, hogy a PK Zrt.-hez még májusban megérkezik az első szóló és júniusban az első csuklós busz. A specifikációt követően, pedig augusztustól 3-4 autóbusz érkezhet, így jövő év közepére az összes jármű megérkezik a városba. Július 7.-én már a városvezetés emeletes buszokat is vizionált (emeletes buszok Pécsen) a Baranyai megyeszékhelyre. Sajnos a közgyűlés is csak erre a napra tette az új buszokkal kapcsolatos beleegyezését, ami a sokadik kísérlet volt, de szerencsére pozitívan zárult. A döntés elhúzása a buszok érkezését újabb két hónappal eltolta. Ekkor még úgy tűnt napok kérdése és az első buszok megjelennek Pécs utcáin. A szállítási szerződés azonban a mai napig nem lett aláírva. A minap az alpolgármester bejelentette, hogy a PK Zrt. éléről leváltották a vezérigazgatót. Igaz erre semmiféle jogalapja sem volt. A Mecsekbusz Kft. és a Busrent Kft. vezetői is a gyanúsítottak listájára kerültek. Ezért Pécsnek a jelenlegi állás szerint más megoldás elé kell néznie.

A buszok:
Az olvasó joggal hibáztathatja az előző városvezetést, a PK Zrt. vezérigazgatóját és a résztvevő Kft.-k vezetőit a meghiúsult buszbeszerzéssel kapcsolatban. De sajnos az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kiválasztott járművekkel is sok volt a gond az elmúlt két év alatt. Igaz konkrét; szinte biztosra vehető autóbuszból csak két gyártó 3 típusa szerepelt és csak egy éve lehet tudni a konkrét típusokról. A legtöbb baj persze a már említett Bonluck-okkal volt, hiszen a jármű egyelőre nem kapott típusbizonyítványt Magyarországon. Sajnos az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy az MJT járműveivel is sok volt a minőségi probléma. (Mi sem bizonyítja ezt jobban mint a múlt heti Bus Pride  bemutató, ahol a Pécsi prototípus jármű is bemutatkozott "Citycruiser 12" néven rengeteg összeszerelési hibával.) A PK. Zrt. által szerződésbe foglalt változtatásokat a gyártó nem alkalmazta. A legsúlyosabb kritika pedig azért érte a gyártót, mert a szerződésbe foglaltak ellenére az első jármű motorterébe nem Euro 5-ös motor került, hanem csak Euro 4-es! Az pedig már a megrendelő bűne, hogy az olcsóságot szem előtt tartva a jármű nem rozsdamentes vázszerkezetből épül fel. Ráadásul az MJT buszcsaládja az ősrégi Ikarus 400-as típuscsalád 21.századi reinkarnációja, ami igencsak elavult konstrukciónak számít a piacon.

Már tegnap is késő lenne:
30 darab autóbuszt azonnal cserélni kellene Pécsett, de, ahogy a bevezetőben írtuk erre gyakorlatilag nulla az esély. Ráadásul a büntetőeljárások előtt is sokan tudni vélték, hogy a kacifántos alvállalkozói kör nem igazán tőkeerős. Ezt nem szeretnénk kétségbe vonni, de az jó kérdés, hogy, ha Pécs szakít az alvállalkozó bevonásos ötletével akkor a város vajon honnan szerzi meg az új járművekre a pénzt? Az is fontos kérdés lehet, hogy vajon van-e értelme a leállított és főként alkatrész bányának használt buszokat felújítani? Hiszen azok olyan állapotba kerültek, hogy lassan drágább lenne őket felújítani, mint újat vásárolni. Az időhúzás nem tett jót a járműveknek, mert sok javítás elmaradt azzal a felkiáltással, hogy "hamarosan jönnek az új buszok!". Ezért a Pécsi járműpark a BKV buszainál is rosszabb állapotba került.

Ezek után fontos kérdés, hogy a sok európai országban oly jól működő alvállalkozói rendszer nálunk miért nem működőképes? (Tudjuk, hogy a rendszer alulfinanszírozott, de ez a probléma a volánok és más állami illetve önkormányzati tulajdonú közlekedési vállalatnál is jelen vannak.). Persze az alvállakozói rendszer önmagában nem rossz megoldás, de Pécsett elkövették azt a súlyos hibát, hogy a PK Zrt.felét eladták (ami még nem is lenne akkora baj), de ezzel a menedzsment jogokat is, így a városvezetésnek semmi beleszólása nincs a saját cégének életébe. Debrecenben pedig épp fordítva sült el a dolog mint a döntéshozók tervezték, ahogy azt nem is oly rég megírtuk. Körmend pedig már 3 éve nem talál vállalkozó kedvű befektetőt a helyi személyszállításra. Ha a várható új városvezetés legújabb terve beválik, akkor 2012-ben már Budapesten is "élvézhetjük" ezen rendszer minden előnyét és hátrányát. Igaz ez a pécsi tömegközlekedőket és az EKF látogatóit nem nagyon vigasztalja, ugyanis még ebben az évben nekik biztosan a 200-as Ikarusokon és a nem túl fiatal Mercedes buszokon kell utazniuk.

A képekért köszönet E N V I R O 500-nak

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr252324798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fingello 2010.09.27. 03:47:29

jó összefoglaló cikk, sok új információt megtudtam, pedig azt hittem képben vagyok a témával kapcsolatban. néhány apróság: érdemes megemlíteni a helyzetet bonyolítandó, hogy a városnak igen komoly tartozása van a pk zrt-vel szemben.
és még egy kis kötekedés:
"Időközben a PK Zrt. vezérigazgatóját hűtlen kezeléssel vádolták és a nyomozást kezdett az ügyben a rendőrség is."
vádolni csak a nyomozás lezárultával szoktak, addig gyanúsítanak, egyébként nemrég zárult le a nyomozás, a rendőrség különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés elkövetése gyanújában tett vádemelési javaslatot.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.09.27. 11:03:53

"2012-ben már Budapesten is 'élvézhetjük' ezen rendszer minden előnyét és hátrányát."

Az nem szükségszerű, hogy ezeket az egyenként is súlyos hibákat így szép sorban elkövessék.
A több szolgáltatós / alvállalkozós modell nem spanyolviasz, sok helyen bevált. Többek közt Budapesten is. Apróbb hibák, minőségi kifogások mellett is elmondható, hogy az alvállalkozók megbízhatóan, elfogadható átlagéletkorú és állapotú buszokkal szolgáltatnak már kb. egy évtizede.

kristoof 2010.09.27. 18:45:09

@fingello: Mindkét dologban teljesen igazad van! De jobban szerettem volna, ha a politika háttérbe szorul. (Mert ez ugye egy szakmai blog lenne.) Sajnos így is ki kellett húzni pár dolgot mert erősen a politikai oldalra billent az írás. Való igaz az EKF annyira eladósította a várost, hogy a PK Zrt.-nek jó néhány "Nokiásdoboznyi" pénzzel tartozik a város. Az is kimaradt (igaz kiolvasható), hogy a közgyűlésben a jelenlegi városvezetés is megszavazta a buszok eladását! Most pedig kígyót-békát mondanak az előző városvezetésre! Elég nevetséges...

kristoof 2010.09.27. 18:51:27

@Comandante en Jefe: Igazad van. De az egész rendszer alulfinanszírozott és a városok azért próbálkoznak ilyen trükökkel, hogy minél kevesebbet kelljen költeniük a közlekedésre. A Volánnal és más közlekedési céggel ugyanez a helyzet csak a Volán és más mondhatja, hogy te is állami vagy meg én is adjál Pézt aztán minden jó lesz!!!! (Így legalább van kire mutogatni. Mi tudjuk, hogy ő rendeli meg a szolgáltatást, de a közvéleményben ez nincs benne.) Eddig hazánkban egy helyen sem sikerült jól a rendszer. Most pedig Kecskeméten is elkezdődött az álmodozás, hogy trolibuszok fognak járni a város utcáin... láttuk már innen mekkorát lehet bukni! Hogy mi lesz a BKV-val nem tudom, de nekem a garázs eladásos alvállalkozói rendszer jobban tetszett.

hungeri 2010.09.30. 18:51:51

Engem mindig azzal vádoltak, hogy a magánbefektetőt védtem. Ebben van valami, ugyanis megpróbáltam az ő fejükkel gondolkozni: minél kevesebb, minél olcsóbb új busz, minél kevesebb bérleti díj, tehát a kiadásaimat a lehető legalacsonyabbra kell szorítsam, mert a pénz nem ömlik, hanem csordogál. Tehát tökéletesen megértem, hogy kínai szart akartak hozni, hogy 140 db-bal meg akarják oldani azt, ami ma 170 db-bal nehezen megy (egyébként 140 fölött van valamivel a reggeli csúcskiadás...), ráadásul ebből a 140-ből nem akar sok csuklóst látni, szó szerint idézem Keczert: ne vonszolja maga mögött azt a többlet súlyt a busz a kihasználatlan időkben. A két év alatt hol elhitette az emberrel, hogy hajlik a normálisabb összetételű parkra, még be is járták egy Zala volános háromtengelyes Setrával a várost, így a fantom 15 méteres MJT is sokszor szóba került.

Szóval, az eredeti gondolatra visszakanyarodva, a befektető nem kaphatott normális területet az új telep megépítésére (mert a város tulajdonában nincs jó terület, vagy csak agyon zálogosodva van), a város, azon túl, hogy igazán hasznos dolgokat nem tett a szindikátusi szerződésbe, a finanszírozáshoz elengedhetetlen paramétereket is megtagadta, így nem csoda, hogy nincs olyan eszement bank, aki hitelezne a befektetőnek. Ez az egy pont, ahol kőkeményen vádolom a befektetőt, ugyanis másfél évvel ezelőtt milliárdos tőkét emlegettek személyesen nekünk, szó sem volt jelentős banki kölcsönről, míg idén már egyértelmű volt: nulla önerő, maxi hitel.

Szóval a városvezetést is vádolom, mert soha nem látszott, hogy a jelenlegi szolgáltatási színvonal legalább megtartása lenne a cél, az egész szindikátusi szerződés egy nagy céltalan lufi volt. Legalább háromszor meg is szavazták a határidő módosítást, de egyébként sem tartalmazott a szerződés arra vonatkozóan semmit, hogy mi történik, ha a befektető nem tartja az átlagéletkort az előírt szint alatt... Az egészben a legszörnyűbb, hogy lerí a városatyákról, hogy ez az egész csak nyűg a hátukon és rohadtul nem érdekli őket a téma. És ők fognak majd a villamosról is dönteni... :(