Üzemanyagcellás buszok Oslóban

2010. november 01. - torqmatic

5 db üzemanyagcellás buszra kapott megrendelést a Van Hool Oslóból. A járművek a 2007-ben bemutatott prototípushoz hasonlóan (lásd kép és videó) 13 méter hosszúak lesznek, a rozsdamentes acélból készült kocsiszekrény itt viszont – a helyi szokásoknak megfelelően - LE kialakítású, az ülőhelyek száma pedig 37-re növekedett. Az elektromos motort a Siemens, az üzemanyagcellákat a kanadai Ballard szállítja, a fékezési energia tárolására lítium akkumulátorokat építenek be. A buszok károsanyag kibocsátása nulla, ennek viszont ára van: darabonként körülbelül 11 millió Norvég Koronával (~366 millió Forinttal) lehet számolni, vagyis közel hatszor annyiba kerülnek, mint egy ugyanilyen kategóriájú, hagyományos dízel busz.

A töltőállomást az üzemeltető cég (Ruter) telephelyén alakítják ki, itt helyben állítják majd elő a hidrogént is, vízből, elektrolízissel, az ehhez szükséges áramot pedig megújuló energiaforrásokból nyerik.

A buszok 2012. január 1-én állnak forgalomba és a tervek szerint legalább 5 (maximum 10) évig üzemeltetik őket, ezalatt egyenként mintegy 20.000 üzemórát kellene dolgozniuk, 400-450.000 km megtétele mellett. A projekt célja elsősorban a tapasztalatszerzés, összértéke pedig 100 millió Norvég Korona, melyből 40 Európai Uniós támogatás, a fennmaradó összeget a városi és a megyei önkormányzat, az üzemeltető, valamint a ZERO nevű környezetvédelmi szervezet biztosítja.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr392413512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nynfus 2010.11.02. 11:23:53

megnyugtató, hogy az EU szívén viseli Norvégia sorsát de nem inkább az EU-n belüli Euro 0-ás motorokkal szerelt buszok cseréjét kellene támogatni? vagy egyáltalán, EU-n belüli projekteket?

torqmatic 2010.11.02. 15:37:47

Azokat is támogatja, az persze más kérdés, hogy itt Magyarországon ezzel nem tudnak, vagy nem akarnak élni... (egyébként euro 0-ás buszból már itthon se sok van).

Kronosz 2010.11.07. 21:32:01

Amúgy én vagy nem olvastam elég figyelmesen vagy tényleg nem írják le, hogy mi az amitől jó ez az "üzemanyag cella", illetve nem is ez a kérdésem, hanem, hogy ez, hogy működik mert azt nem értem.

torqmatic 2010.11.08. 11:27:48

@Kronosz:

Pedig ott van a linkben... Röviden: hidrogént reagáltatnak oxigénnel, így elektromos áram, és melléktermékként víz(gőz) keletkezik.

DE ha részletesebben érdekel, akkor nézz szét pl itt:

www.fuelcell.hu

Vagy használd a Google-t.