Megnéztük a norvég S91-eseket

2012. március 21. - kristoof

Az S91-es próbája a Rábaringen (fotó: RSA)

Hazánk egyetlen pillanatnyilag is megrendelésre termelő autóbuszgyártó vállalkozása a Molitus bízik a hazai piacban, de a csúfos kudarcot valló miditender után főként az exportra gyúrnak. Az eddig elkészült két kocsit hét darab skandináv piacra szánt midibusz követi. Az öt norvég S91-es után hamarosan két svédországi jármű kerül a „gyártósorra”. Megnéztük hol és hogyan készülnek a Molitus-Rába-Webasto hármas buszai.

Ne feledjük, az S91-es már a tervezés során úgy készült, hogy szinte bárhol gyártani lehessen. Ne kelljen hozzá komoly gyártósor, buszfényező üzem, stb. Ha bárhol rendelkezésre áll egy megfelelő méretű csarnok, aknával vagy emelővel, akkor ott is gyártható legyen. Gyakorlatilag „lego-kockákból” készülnek a buszok.
 
Mielőtt az S91-esek lábon (azaz saját erejükből) elhagynák az országot, igen hosszú utat járnak be itthon is. A kocsik alvázai a győri Rába csarnokában készülnek, majd a budapesti Lanta műhelyében kezdenek testet ölteni. Ez utóbbi helyen hegesztik az alvázhoz az oldal-, tető-, homlok- és hátfalvázakat. Ezek után a kocsitesteket a Balaton-felvidéken található Pécselyre szállítják, ahol a készre szerelés történik. Itt járt nemrég az Omnibusz is, ahol kiderült, hogy járműalkatrész-gyártó nagyhatalom vagyunk, igaz egyáltalán nem tudunk róla.
 
Kész vázszerkezet a Lantában (fotó: kristoof)
 
A pécselyi Carbon Composites Kft. (CC) egy régi MgTsz (Mezőgazdasági termelőszövetkezet) telephelyén (Pécsely Klára-pusztán) rendezkedett be és eleinte hajókat (főként balatoni vitorlásokat) kezdtek felújítani és gyártani. Később a NABI Compobus programjában vettek részt, hiszen a Compobus nagy hasonlóságot mutat a vitorlások felépítésével. Ezért adott volt, hogy a járműiparban is van keresnivalója a kicsiny hazai vállalkozásnak. A cég napjainkra tökélyre fejlesztette a karbon, üvegszál és kevlár erősítésű  műanyagelmek gyártását. Így a NABI-n, a volt Egyedin kívül beszállítói a Mercedes-Benznek, az MAN-nek, a Red Bullnak, a Volkswagennek és számos más nagyvállalatnak. Nemrég készült el egy új csarnokuk a volt TSZ területén, így adott volt, hogy az S91-esek végszerelése is itt történjen helyben, ahol a buszok műanyag elemeinek egy része is készül.
 
 
A cég ügyvezető igazgatója, Molnár Ferenc szerint sokkal nehezebb buszt gyártani, mint ahogy azt ő eleinte képzelte. Elsősorban több ezer alkatrészt kell tárolni, de ami még ettől is nagyobb gondot okoz az a hozzáértő szakembergárda rendelkezésre állása. Mivel a környéken nincs megfelelő szakember, így volt egyedisek dolgoznak az új csarnokban, akik jól ismerik a Molitus elvárásait a „skandináv minőség” előállításához.
 
Visszatérve a norvég S91-esekre. A három kék, és két fehér színre fényezett kocsi a hazai buszoknál jóval felszereltebb, hiszen az egyik legigényesebb európai piacra kerülnek. Így 21 fejtámlás ülést szerelnek a kocsikba, melyek mindegyike hárompontos biztonsági övvel van ellátva. Itthon -tudtunkkal- a Molituson kívül eddig senki nem szerelt be a buszaiba automata tűzoltó berendezést, de a skandináv piacon ezt is megkövetelik. Kifelé nyíló lengőajtókat kapnak a buszok. Ezzel ki is merült a már ismert „demó kettes” kocsi és a skandináv export S91-esek közötti különbség. A midikocsik egyébként nemcsak helyi, de helyközi forgalomban is részt vesznek, majd Norvégiában.
 
Az egyik már elkészült norvég kocsi (fotó: Molitus)
 
A Molitussal együtt dolgozó Webasto Hungária Kft. ügyvezető igazgatója Adamis Gábor bízik a hazai piacban, de az első S91-es elkészültét követően máris az export lehetőségek után kezdtek kutatni. Így jutott ki tavaly nyáron Norvégiába és a németországi Löbauba is a „demó kettes”. Úgy látja, hogy a midibuszra egyre nagyobb az érdeklődés hazánkban is és külföldön egyaránt. Arra a kérdésre, hogy mi lesz a következő lépés azt mondta, hogy várhatóan a BKV/BKK hamarosan újra kiírja a miditendert, ahol jó eséllyel indulnak mint gyártó, hiszen az előző tendert gyakorlatilag az ő buszukkal nyerte a végül kiválasztott alválalkozó. A távolabbi jövőben az igényektől függően sok mindennel foglalkozhat, majd az S91-est létrehozó triumvirátus. Ezt bizonyítja, hogy nemrég a prémiumkategóriában helyet foglaló Viseonnak dolgoztak az LDD14-es típuson. Ebbe természetesen belefér a midibusz továbbfejlesztése, és akár más, új típusok megjelenése is.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr84330094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsebkettő 2015.09.18. 20:24:53

Kicsi a világ! Kirándultam ott, az ország egyik legszebb völgye. Néztem is értetlenül a modern üzemcsarnokot, vajon itt mit gyárthatnak??