KGST buszparádé Karl-Marx Stadtban

2012. augusztus 12. - kristoof

cimlapkep_1.jpgA fennállásának kilencvenedik évfordulóját ünneplő chemnitzi közlekedési cég nagyszabású rendezvénnyel tette emlékezetessé születésnapját idén júniusban.

Az ünnepség alatt a városban az elmúlt 90 évre jellemző járművek közlekedtek. Nem nehéz kitalálni, hogy a rendezvényen így főszerepet kaptak az Ikarusok, egyrészt a helyi gyűjtemény darabjai, másrészt a Németország különböző tájairól érkezett veteránok. Hazánkat két oldtimer is képviselte: egy 1984-es gyártású, szovjet kivitelű példány, amely nyilvános, meghirdetett különjáratként utasokat is szállított Budapestről. A busz a nagy alkalomra stílszerű „szovtranszauto” feliratot, cirill betűs iránytáblát és rendszámot kapott. A másik magyar kocsi egy négy évvel fiatalabb laprugós 255-ös volt, amelyet idén újítottak fel, és ekkor kapott oldtimer minősítést is.

cikkbe_2.jpgÉrkezés után Chemnitzben

A helyiek a kéttengelyes nosztalgia villamosaikon kívül egy gyönyörű csuklós 280-assal kedveskedtek, amit az NDK felbomlása előtti másodpercekben fejezhettek be az Ikarusban. A 90-es gyártású kocsit pár éve kis csalással a nyolcvanas éveknek megfelelő kivitelűre újították fel. A busz sajnos nem bírta az egész napos gyűrődést, délután kuplungproblémákkal vonult a garázsba. Ugyan nem vett részt a forgalomban, de a helyi közlekedési cég információs busszá alakított 260-asát is meg lehetett tekinteni a régi kocsiszínben egy négytengelyes emeletes Neoplan és egy VöV II-es kockamerci társaságában.

A legnépesebb küldöttség Drezdából érkezett. Egy ex-berlini ráncajtós 260-as mellett egy kétajtós faros és egy IFA H6-os busz is tiszteletét tette. Az Ikarus 66-os az utolsó farosok képviselője, 1972-ben gyártották, amikor már javában folyt a 200-as család összeszerelése is. A 260-as Ikarus két évnyi berlini szolgálat után került át Drezdába, ahol azóta is közlekedik, eleinte forgalomi kocsiként, manapság pedig nosztalgiajárműként. Az IFA H6-os egyébként a faros után a legnépszerűbb oldtimer busz az egykori keleti részen, a találkozón a drezdai mellett még két további példány is jelen volt: egy Erzgebirgéből (ahonnan a Weissenkirchenben látott 250-es is származik), egy pedig Freibergből érkezett, utóbbi egy pótkocsit is vontatott. Szintén az NDK járműgyártását reprezentálta a Trabant gyárról híres Zwickauból érkezett Robur LO3000, és egy Barkas műhelykocsi. Eberwaldéból egy pótkocsis Skoda RTO szerelvény érkezett, hogy a talákozó keleti blokk hangulatát erősítse.

cikkbe2_2.jpgIgazi ritkaság a helyijáratos kétajtós Ikarus 66-os

(Fotók: Müller Péter)

A buszok többségét azonban az Ikarus gyártotta. Az eddig felsoroltakon kívül részt vett a rendezvényen egy, a Hajdú Volános példányhoz hasonló „villámos” festésű Ikarus 311-es Glauchauból. Egy kétajtós, helyközi kivitelű Ikarus 280-as Cottbusból tette tiszteletét, egy gyönyörű laprugós 255-es pedig Türingiából látogatta meg a rendezvényt. A farosokat a korábban említett drezdai kocsin kívül egy korábban a keletnémet hadseregben szolgált távolsági kocsi is képviselte.

Az ünnepség tehát egyszerre volt nosztalgiamenet és nemzetközi busztalálkozó is, a hivatalos németországi Ikarus találkozóra még egy évet várni kell, az oldtimer Ikarus elvonásban szenvedőknek a szeptemberi polgári Ikarus és Csepel találkozó jelenthet gyógyírt.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr804707873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

14DIGIT 2012.08.12. 11:48:03

Köszönet a képekért.

D4D 2012.08.12. 13:34:07

Én még utaztam NDK-ban faroson.

Chemnitzben meg kézi váltós Ik280 volt a helyijárat.

A COBTPAHCABTO szép, de az eredeti tán picit világosabb volt.

www.flickr.com/photos/sludgeulper/3248859307/in/photostream/lightbox/

Katana750 2012.08.12. 14:39:22

Köszönet a németeknek amiért így becsülik a régi magyar buszokat. Cserébe felújítom a 88-as Simómat a fiacskámnak.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.08.13. 16:55:15

Nagyon szépek :)
Mondjuk az a LOL, hogy a 256-osok, meg csuklósok itthon még a napi forgalomban küzdenek... azaz olyan sírva röhögős... :S

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.08.13. 18:06:20

@ColT: pláne akkor, ha azt is tudjuk, hogy az ex-ndk-ban mára az utódok utódai futnak. már azokat cserélik javában, amik a mi kétszázasainkat váltották.

Autopeti 2012.08.13. 18:25:16

Egyesek ezer kilométert utaznak néhány régi Ikarusért, Budapesten meg ezrével futnak naponta. Lehet nosztalgiajáratként kellene elhitetni a a külföldi turistákkal mindet és így egy új turisztikai látványossága lenne a fővárosnak. Nem kell ide dugódíj meg ebadó, csak meg-ikarus-oztatni a kedves németeket ...

pollucs 2012.08.13. 18:43:51

b@ssza meg, 25 km-re vagyok Zwickau.tól és 20-ra Chemnitz-től, tegnap voltam Drezdában, ha tudtam volna átteszem a daytripet...ejjjj :(

Datsun Sunny Coupe 2012.08.13. 22:34:57

Naponta nosztalgiázom,itt Pesten.
Egy élmény lehet az életem,nem?

SZPTRSZB 2012.08.14. 06:51:07

De jó látni a régi magyar vasakat, csak nem voltak olyan rossz gépek ha kint is így rajonganak értük!

wattafilling 2012.08.14. 08:20:12

@D4D: Én még itthon is utaztam faroson. Repített az úttörőtáborba...

yomsisi 2012.08.14. 09:26:55

Pont egy ilyen tuti villamosos és buszos múzeumot lehetett volna csinálni az óbudai remízből, ha nem rombolják le.

A pesti buszokkal nem lenne semmi baj, ha nem hanyagolták volna el őket. Minden a karbantartáson múlik.

A cikk tök jó! :-)

dez01 2012.08.14. 09:28:12

Nálunk a világ végén menetrendszerint járt még faros 81-82 táján....

Illetve a TSZ busz még 88-ban is ilyen volt... Utána hagyták szétrohadni a mezőn.....

rendszamgyujto.hu · http://rendszamgyujto.blog.hu 2012.08.14. 11:46:29

Jók a képek, lehetett volna több is, de így is jó. A szovtranszavto busz, emlékeimbe kézi ajtós volt, pléh dísztárcsával. De ilyen is volt a későbbi szériából.
Faroson én is utaztam a nyolcvanas évek elején helyijáratba.
Szeretném ha a gyerekeim egyszer felülhetnének egy ilyenre.
Tudom, elavult, meg füstöl, meg zörög, de akkor is a múltunk, a szivünk egy része, apáink keze munkája.

Poita not Peter! 2012.08.14. 13:23:06

Olyan híresek ezek a buszok, hogy nemrég csináltunk egy Csepel alvázas, Rába futóműves távolsági buszt a melóhelyen. Itt Melbourne-ben:-)

Pipi 2012.08.14. 15:51:06

buszoknál hány évestől oldtimer, hogy egy 84es és egy 88as busz is megkapta a minősítést?

CSÖRR-CSI££ 2012.08.14. 19:47:07

@Pipi:

Igen, ez nekem is szemet szúrt. Vajon nem elírás-e? Azaz: '74-es és '78-as, mivel akkor már gyártották ezeket.

A faros, meg a 311-es élménye nekem is megvolt gyerekkoromban, amikor a nagyszülőkhöz utaztunk. ('60-as évek második, '70-es évek első fele, Paks-Németkér-Cece útvonal)
A borzasztóan kerregő négyhengeres Csepel motoros 311-est gyűlöltem. Nem csak a hangja miatt, hanem az egész primitív megjelenése, az alapként felhasznált D-344-es teherautó rugózási komfortja és menetdinamikája (magyarul: vánszorgása) miatt. Aanyám lazán csak "parasztbusznak" nevezte a hetvenes évek eleje táján, mivel addigra jobbára már csak a legelmaradottabb kistérségekben használták. Aki csak képekről, esetleg veterános találkozókról ismeri a 311-est, az talán bunkónak tart emiatt, de de higyjétek el, hogy a faros és a 250-es idejében már igazi büntetés volt muszájból utazni vele.

A farost azt imádtam. Az elindulás annak is nehézkesen ment, és kívülről a motor felől rettenetesen hangos, kifejezetten fülsértő recsegős hangja volt (az ugyanazzal a motorral szerelt Dutra D4K traktornál
keletiblokk.mindenkilapja.hu/html/22517805/render/dutra
ez valahogy nem szólt ilyen rondán), de belül, főleg elöl ülve nagyon kellemes volt, és miután lendületbe jött, szite suhant :) Akkortájt még a hátsó híd bagzó kandúrokat megszégyenítő nyávogása is tetszett, de a rugózása (hajóhinta-szerű komótos bólogatás) az maga volt a mámor.
A mai napig nosztalgiával gondolok rá, és vágyom egy kis országúti krúzolásra egy szépen restaurált példánnyal.
De tényleg :)
süti beállítások módosítása