Megvette a NABI-t a New Flyer

2013. június 25. - _zahnrad

nfnabi.jpgTerjeszkedik a kanadai New Flyer buszgyártó. Hazai vonatkozása már nincs sok a hírnek, mivel a magyarországi gyártás eddig is komoly versenyhátrányt jelentett a NABI-nak, így arra nem kíváncsi a szakmai befektető.

Nyolcvan millió dollárért vette meg vetélytársát a New Flyer, ezzel bebiztosította piacvezető pozícióját az észak-amerikai piacon.Az összeg nagy részét a NABI adósságainak törlesztése teszi ki, ennek finanszírozását a brazil buszgyártó óriással, a Marcopoloval kötött együttműködési megállapodás tette lehetővé. Az év elején kötött üzlet értelmében a brazilok 116 millió dollár értékben húsz százalékos részesedést szereztek a New Flyerben.

Az USA-beli és kanadai városi buszok szegmensében az eddig 32 százalékos részesedésével piacvezető New Flyer, a NovaBus és a Gillig után tíz százalékos részesedésével a negyedik helyen szereplő NABI-t vette meg a Cerberus Capitaltól. A Cerberus csak az észak-amerikai üzletrészt adta el, a magyarországi telephelyeket térségünkben próbálja meg értékesíteni, mivel a New Flyer nem tartott rájuk igényt.

xcelsior_22.jpgNew Flyer Xcelsior

A NABI a március 31.-ével zárult elmúlt 12 hónapban 582 darab buszt szállított le a megrendelőknek és jelenleg 593 kocsira van megrendelése és 986-ra opciója. A számok hazai szemmel nézve impozánsnak tűnnek, de az összesen 1579 megrendelt buszból egy sem kompozit karosszériás, a fém karosszériás buszok gyártása pedig idén év elejétől már teljes egészében Amerikában történt.

New Flyer


nf_brt.jpg
Az eddig nem túl attraktív New Flyer BRT család kibővülhet

A kanadai Winnipegben székelő vállalat a központon kívül még két gyárral rendelkezik az Egyesült Államokban, Minnestotában, az egyik St. Cloud-ban, a másik Crookston-ban található. A Daimler által 2012 áprilisában bezárt szintén kanadai Orion márka számos megrendelését megvette, majd a márka teljes alkatrész ellátására és kereskedelmére vonatkozó jogokat is idén márciusban. A midi buszok piacán a Brit Alexander Dennis-szel működnek együtt.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr205378100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darth Peter 2013.06.26. 14:44:53

Tehát a NABi teljes egészében megszűnik.

sanyix 2013.06.26. 20:00:42

"mivel a magyarországi gyártás eddig is komoly versenyhátrányt jelentett a NABI-nak, így arra nem kíváncsi a szakmai befektető."

Magyarország jobban teljesít!

Quattroman 2013.06.26. 20:08:01

"Winnipegben székelő vállalat"

inkább winnipegi székhelyű

székelni az illemhelyen szokás...

Lordofearth 2013.06.26. 20:29:39

Évek óta megy ez a Nabi-val, most vége...egyszerűen érthetetlen ez számomra

Nem Penny hajója 2013.06.26. 22:20:23

Az hogy lehet, hogy olcsóbb valamit gyártani az USA-ban, mint nálunk?

Cobra. 2013.06.26. 22:47:20

@Schmitt Pali: Talán mert nem kell hetekig hajón szállítani Amerikába a karosszériákat? Sok értelme eddig se volt nálunk készíteni az amerikai vagy ázsiai piacra szánt buszokat.

BPO654 2013.06.26. 23:00:52

@Schmitt Pali:
Azért ezen jót röhögtem wazze!
Mármint a nicken meg a képeden... .:)
Bizony, hiába dolgozik jól és h...-sz...ért a magyar proli, az a fránya szállítás az nagyon megdobta a ktg-eket.

jack o'neill 2013.06.27. 05:10:46

A NABI már csak "nyomokban" volt magyar cég. Már sok-sok éve a Cerberus tulajdona volt. A magyar piac sem volt egyáltalán az érdekük - inkább egy púp a hátukon.
Emellett a magyarországi gyártás tényleg hátrány volt. Egyrészt a Buy American Act2 miatt, másrészt meg a szállítási macera miatt.
Sajnálom. A kedvenc buszgyártómnak vége.

kpityu2 2013.06.27. 05:26:12

Kit érdekel? A magyar társaságok továbbra is veszik a leselejtezett roncsokat óccsóért. Magyarország jobban teljesít!

csavari 2013.06.27. 06:16:33

A krakus elvtárs szerezze vissza azt a sok támogatást amit a város kasszájából adott a Nabinak!

Nickyke12121212 2013.06.27. 08:36:50

Nem a szállítás dobta meg a költségeket, egyszerüen az USA is védi a saját piacát, és a helyi gyártásban érdekelt, csak mi vagyunk olyan gazdagok, hogy mercedes citaro-val buszozunk.

curio1 2013.06.27. 08:47:36

@Schmitt Pali:
Aki egy kicsit is jártas az ameriakkal való versenyben az tudja, hogy többnyire mindent olcsóbb az USA-ban gyártani.
Ami érdekes még beszerezni is.
A sokkal nagyobb sorozatok, valamint a sokkal kisebb bér és egyéb terhek miatt minden olcsóbb.
Azokon a területeken ahol az ameriakiak kilépnek a világpiacra, mindenhol árelőnyük van a fuvarköltség ellenére is.
Egyébként a szállítás nem drága. Nem az drágítja a magyar/európai exportot.
A munkaerő költségek és sokkal nagyobb hazai egyéb költségek a magyar árút szinte eladhatatlanná teszik az USA-ban.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.06.27. 09:40:41

Pár évvel ezelőtt egy, a taszári reptéren rendezett gyorsulási versenyen a helyi politikai ellenzék vezetője meglobogtatta, hogy a reptéren milyen frankó buszgyárat terveznek (terveztek oda már mindent, de leginkább polgári repteret, aminek a terminálja elkészült, aztán azóta is csak erodálódik - a többi, az amerikaiak által felhúzott épülettel együtt). Mindezt úgy, hogy a NABI buszgyár ott van a főút túloldalán, egy kőhajításnyira a reptértől.

Többen pletykálták egyébként, hogy az elkészült buszokban felhasznált részegységek jóval kevesebb mint 50%-a volt amerikai gyártású (ugye akkor számít valami "echte amerikainak", hogy ha a felhasznált anyagok/egységek/miegymás 51%-a amerikai), így technikailag magyar buszoknak számított az elkészült járművek legalább egy része állítólag (mert ugye miért is érné meg onnan ide hozni a dolgokat, ha itt helyben olcsóbb legyártani - ugyanezen ok miatt is zárják be a gyárat valószínűleg, mert visszavinni a buszokat szintén drága).

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.06.27. 11:09:17

Valaki magyarázza meg nekem, hogy miért kell nekünk német, svéd meg isten tudja milyen buszokat vennünk, ha Magyarországon vannak (voltak?) buszgyárak?

alfax 2013.06.27. 12:07:26

@Kara kán: ennyi a kérdés, semmi több.

Nem Penny hajója 2013.06.27. 15:03:56

@Kara kán: ha egyszer összefutok Széles Gáborral, akkor ez lesz hozzá az első kérdésem

BPO654 2013.06.27. 15:36:58

@curio1: Ja, és ha a brutális államadósságukat is beleszőnéd akkor nem lenne olyan egyoldalú a tájékoztatásod..D

tohotom01 2013.06.27. 15:38:53

@Kara kán: Azert mert hulyenek neznek, ezek nem voltak magyar buszgyarak. Annyi kozuk volt hozza hogy a bajszos gyula huzta a kabelt bele. Ha magyar volt a NABI akkor ki kapta a piiiizt ??? Ja hogy csak kis kinaiak modjara mi voltunk az osszeszerelok ? Meg mindig nem veszitek eszre hogy mossak az agyatokat ?

BPO654 2013.06.27. 15:39:47

@Kara kán: Ezt a politikusoktól kéne megkérdezni, de válasz az van itt is más posztokban. Addig is maradnak az öreg Ikarusok amíg bírják.

Boldog 25. szülinapot nagyfiú!
(Holnap lesz 25 éves a nickem).
phototrans.hu/14,508781,0,Ikarus_260_46_06_54.html

curio1 2013.06.27. 17:11:03

@BPO654:
Amit leírtam annak direktben semmi köze az államadóssághoz.
Azok egyszerű tények. Van szerencsém olyan iparágban működni ahol aránylag nyílt nemzetközi verseny van.
Nekünk aki mérnöki munkát végzünk alapvetően ( a honfi bútól eltekintve ) mindegy, hogy honnan vásároljuk a berendezéseket.
Az amerikai berendezések fuvarral, vámmal olcsóbbak Magyarországon mint akár a hazai gyártás, akár a Nyugat-Európából származó berendezések.
Ha mindenáron keverni akarod az államadóssággal, meg a mindenkori vezető lábméretével tedd meg, de ez már egyszerűen magánügy.

Petyat 2013.06.27. 17:33:10

@Cobra.:

"Talán mert nem kell hetekig hajón szállítani Amerikába a karosszériákat? Sok értelme eddig se volt nálunk készíteni az amerikai vagy ázsiai piacra szánt buszokat."

ÖÖÖÖ. Manapság szinte minden Kínában készül. Onnan megéri a föld másik szegletébe szállítani mindent? Európa ezért fog nagyon komolyan visszafejlődni. Szinte minden európai cég Kínában gyártat (a magyar cégek is), ugyanakkor özönlenek a bevándorlók nyugat Európába, de ide hozzánk is.

A Flyer is majd Kínában gyártatja a buszokat, ne félj. Ott is majd hajóra kell tenni, hogy eljusson LA-be. Vagy megcsinálják kétéltűnek. Szóval nem a távolság az oka ennek sem. A Nabi azért ment csődbe, mert olyan DRÁGA munkaerővel gyártatott mint a Magyar.

bovorac 2013.06.28. 22:43:46

@Nickyke12121212:

"egyszerüen az USA is védi a saját piacát, és a helyi gyártásban érdekelt, csak mi vagyunk olyan gazdagok, hogy mercedes citaro-val buszozunk"

Elég röhejes, amikor az USA piacvédő magatartását reméljük hazánkban is megvalósítani. Az USA picinykével nagyobb ország, elég sokféle, hatalmas tartalékokkal (természeti kincsek, pénzügyi tartalék, a világból mindenhonnan odaáramló óriási szellemi tartalék, a világból mindenhonnan odaáramló munkaerő stb.).

Ehhez képest meg vagyunk mi, akiknek a legfőbb gazdasági ereje, hogy "magyarok vagyunk".

Térjünk már észhez. Egy ilyen kicsiny, nyitott gazdaságú, természeti és egyéb kincsekben szegény ország nem engedheti meg magának a protekcionizmust. Saját érdekében nem teheti, mert belefullad.

Nekünk más utunk van. Ez az út is járható, s nagyon is szép tudna lenni. De mi nem vagyunk hajlandóak arra rátérni, mert a mi szívünket megdobogtatják a régvolt ősi magyar termékek.

BPO654 2013.06.30. 13:20:31

@curio1:
Igen Te csak azt látod h ez olcsóbb és akkor ezt vesszük meg.
Csakhogy a dolgok összefüggnek, az államadósságuk (Kb 16000Mrd USD asszem), az vhonnan keletkezett, és nem a levegőből..:D
Talán mert hitelből termelnek, és hozzá agyontámogatják a termelést. De egyszer minden lufi kidurran... .

bovorac 2013.06.30. 23:07:19

@BPO654:

Az USA gazdasága alapvetően fenntartható pályán mozog - szemben pl. a miénkkel.

A hatalmas államadósság nem ebből származik, hanem részben az egészen elképesztő adórendszerből (amely a gazdagokat nem adóztatja kellőképpen), részben és sokkal-sokkal inkább pedig a hihetetlen állami költekezésből (igen drága dolog ám a világ vezető katonai, hírszerző, diplomáciai hatalmának lenni, valamint a világ űrprogramjának derékhadát finanszírozni).

Ily módon szinte tökéletesen irreleváns az államadósság mértéke és az USA által alkalmazott protekcionizmus közötti összefüggés.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.07.01. 00:40:07

@Nickyke12121212:

" egyszerüen az USA is védi a saját piacát, és a helyi gyártásban érdekelt, csak mi vagyunk olyan gazdagok, hogy mercedes citaro-val buszozunk. "

Igen, az _USA_ védi a piacát, nem pedig Nebraska meg Delaware. Ez utóbbiak nem is tehetik meg, egy Magyarország-méretű zárt piac nem jutna túl messzire sem itt, sem ott. Mi is ezért vagyunk EU-tagok, és ilyen szempontból a Merci belpiacos... (Más kérdés, hogy az EU-tagsággal hogyan sikerül élnünk.)

BPO654 2013.07.01. 22:13:34

@bovorac:
Igen. Lemond az USA a vezető dolgokról, meg az űrkutatásról katonai vezető szerepéről stb stb? Nyílván nem. Marad az államadósság növelése. S a termelést is agyontámogatják. Nem kell amerikai cuccot venni. Ennyi. Meg kínait sem. Azért van itt válság mert nem a politikusok döntenek, hanem a vállalatvezetők- persze ahol van még vállalat.................. . Minden termelést kivittek Kínába itt az eredménye.

BPO654 2013.07.01. 22:15:36

@Comandante en Jefe:
Te szoktál írni a cities.blog.hu-ra (villamosos blog). Nos akkor GYŐZELEEEEEEEEEEEEEEEEEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nem épül villamos Pécsett:
Vitték volna az országos pénzt:D Én megmondtam anno h 100 Mrd lenne, nem is tévedtem:
www.bama.hu/baranya/kozelet/egyelore-biztosan-lemondhat-pecs-a-villamosokrol-504890
:D

sztenke 2013.07.02. 10:12:46

@BPO654:

Az, hogy a kínaiak olcsóbbak, az azért némileg a saját érdemük, és - mondjuk úgy - némileg a mi hibánk is. Az egész cikk zseniális, de én ezt a részt ajánlom főként:

mandiner.blog.hu/2008/05/22/level_nagyorru_baratainknak

"Senki nem kényszerít rá a világon senkit, hogy kínai alsógatyában járjon, kínai csap alatt mosson kezet, kínai polcra pakolja a könyveit, kínai laptoppal blogoljon. Mindezt ti választjátok nap mint nap. Persze lassan már nincs is más választásotok, de erről is csak ti tehettek, hiszen nem volt igényetek a drágább, máshol gyártott cuccokra.

Az meg aztán pláne nem a mi hibánk, hogy olcsók vagyunk. Asszonyaitokat semmi nem akadályozza meg abban, hogy pár dollárért napi 12-14 órát görnyedjenek a varrógép előtt. Csakhogy ők erre nem hajlandók, a mi asszonyaink igen. Ti is kalapálhatnátok a sárhányót, csavarozhatnátok a barkácsgépet, polírozhatnátok az asztallapot, szerelhetnétek a bicikliváltót, sodorhatnátok a kábelt, fújhatnátok az üveget látástól vakulásig fillérekért, s aludhatnátok a munkahelyeteken vagy egy zsúfolt munkásszálláson a földön, csakhogy nem teszitek. Aztán csodálkoztok, ha a mi termékeink olcsóbbak."

Nickyke12121212 2013.07.02. 11:08:36

@bovorac: @Comandante en Jefe: Azért én szívesebben szállnék fel egy itthon gyártott buszra, szép szép ez az Eu, de a mercedes citaro az még mindíg a német gdp-t növeli és nem a magyart.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.07.02. 13:02:57

@Nickyke12121212:

Ha egyetlen terméket nézel, a helyben gyártott megfelelő minőségű, versenyképes árú cucc a legtutibb a helyi gazdaságnak, nem vitás. De az éremnek több oldala van, és legalább ilyen fontos nekünk, hogy a németek megvegyék az exportcuccainkat. Az EU gazdaságai szorosan össze vannak fonódva, és a verseny korlátozása, a hazai termékek korlátlan előnyben részesítése összességében minden résztvevőnek rossz.

bovorac 2013.07.02. 21:19:41

@Comandante en Jefe:

Mindenkinek rossz, de leginkább a kisebbeknek rossz. Minél kisebb egy ország, annál rosszabb neki, ha korlátozzák a gazdasági vérkeringést. (Tessék szíves lenni nem felhozni ellenpéldaként Svájcot, mert fájdalom, velük sem vagyunk egy súlycsoportban.)

Az én lelkemet is megdobogtatja egy magyar termék. Ezzel együtt tudom, hogy a város, ahol élek kb. megdöglene, ha elszabadulna mindenhol a protekcionizmus. Merthogy az itt termelő és jól kereső cégek mindegyike exportál. És azt is látom, hogy csak a hazai piacra termelők pedig csak vegetálnak, mert nagyon ki vannak téve a hazai (de)konjunkturális hatásoknak.

A magyar gazdaságnak elvileg sosem lenne szabad befelé fordulnia, mert nincs meg hozzá a semmije (nyersanyag, tőke, piaci nagyság, tengeri kikötő).