Buszozás Bécsben

2013. július 06. - Raci Laci

cimlapkep.jpgNéhány éve már jártunk Bécsben, de akkor főként a látnivalókra helyeztük a hangsúlyt. Most a buszos közösségi közlekedést vesszük górcső alá, akarva-akaratlanul is összehasonlítva a budapesti közlekedéssel.

Bécs belvárosát és turisztikai látnivalóit sokan ismerik. Ugyanígy nem kell bemutatni a közlekedésbarátoknak a szomszédos főváros irigylésre méltó közösségi közlekedési infrastruktúráját sem. Az alábbiakban mégis megpróbálkozunk új ötletek adásával: főként buszfanatikusoknak ajánlunk érdekességeket a császárvárosból.

cikkbe5.jpgPesten is járt a Volkswagen City KB 235. Bécsben lassan kikopnak a forgalomból (fotó: Kecskeméthy Attila)

Szolgáltatók és típusok

Budapesti viszonyokhoz képest már-már unalmas is, hogy a tömegközlekedést bonyolító autóbuszok színre, típusra, s állapotra nézve is meglehetősen egyformák. A helyi „BKV”, a Wiener Linien (WL) szolgáltat a viszonylatok nagy részén, míg – főként a külső kerületekben – három alvállalkozó (Blaguss, Dr. Richard, Gschwindl) osztozik a munkán. Van egy negyedik is, a Pletten Reisen, amelyik furcsa mód évek óta mindössze két vonalat (17A, 19A) lát el. Az öt-tíz évvel ezelőtti állapotokkal szemben az átlagos utasnak már fel sem tűnik, ha nem a WL kocsija érkezik a megállóba. Korábban még elő-előfordultak az egyenszíntől eltérő buszok, illetve egyik-másik szolgáltató láthatóan sokat futott járgányokat is üzembe állított. Ma már inkább a másik oldalra billen a mérleg nyelve: a Wiener Liniennél dolgoznak a rosszabb állapotú kocsik is. Igaz, magyar szemmel egyáltalán nem kirívó a helyzet – húsz nap alatt például egyetlen félreállással sem találkoztunk, noha szorgosan barangoltunk mindenfelé.

A WL kocsiparkja szinte teljesen egységes. A nagy buszok kizárólag az MAN különböző generációihoz tartoznak (Gräf & Stift avagy a Lion’s City osztrák változata). Csak két vonalon fut másféle kocsi: a belvárosi 3A járaton a VW City KB 235-ös (ezt a típust néhány éve a magyar főváros utasai is kipróbálhatták a várban) közlekedik. A bécsi közlekedési cég a 2000-es évek közepén vásárolt tucatnyi ilyen buszt, amelyet a 3-as mellett a 2A-s vonalon használt még. Ott azonban ma már nem látható, hiszen a Schwarzenbergplatz és a Kirchengasse között (2A) a nagy buszcsere program első fázisában beszerzett elektromos midibusz rója a köröket. Az igen rossz belső elrendezésű Siemens Rampiniből szintén 12 érkezik Bécsbe. (Nem bírunk elmenni amellett, hogy Bécsben is zajlik a nagy buszcsere-program: Péccsel vagy Budapesttel szemben errefelé azt nevezik annak, amikor az egyébként száz százalékosan alacsonypadlós, legfeljebb 13 éves buszokból álló, nagyrészt földgáz üzemű flottának a felét három év alatt lecserélik. Ezért aztán sietnie is kell annak, aki az egységes WL-flottára kíváncsi. Ősszel ugyanis megérkezik az első 217 Euro VI-os motorral szerelt Citaro, már az új WL fényezéssel, valamint hat darab hibrid hajtású Volvo 7900-as is.)

cikkbe6.jpgAz egyik bécsi alvállalkozó a Dr. Richard (fotó: Kecskeméthy Attila)

Az alvállalkozók kocsiparkja sem sokkal változatosabb. A Gschwindl viszonylag új szereplőként teljesen új Citaro-flottával rendelkezik. A Blaguss szintén ezt a típust részesíti előnyben, igaz ez a cég állította ki az általunk látott egyetlen kivételt, egy Irisbus Citelist (amit a 7B vonalon láttuk). A Dr. Richard elsősorban MAN Lion’s Cityket közlekedtet. Az alvállalkozók közül csak a Gschwindl rendelkezik csuklós buszokkal.
Érdekesség, hogy az elmúlt években szépen kikoptak a 15 méteres háromtengelyes MAN-ek és a tíz méter körüli kisebb buszok is a rendszerből. Háromtengelyes ma már csak egyetlen vonalon, a 68A-n fordul meg, s 12 méternél rövidebb kocsival is csak egy helyen, a 44B-n találkoztunk. Ez azért különös, mert a tíz méteres kategória bőven elegendő volt a korábbi viszonylatokon (például a 20B, 60B, 72A). A 44B-n is csak azért maradt mutatóba, mert a szűk utcákban nem férne el nagyobb kocsi. A 15 métereseket pedig szinte mindenhol csuklóssal váltotta ki az új alvállalkozó.

cikkbe1.jpgA flotta gerincét a gázüzemű a Gräf & Stift Lion's City-k alkotják (fotó: kristoof)

A viszonylatok „legjei”

A leghosszabb járat – legalábbis menetidejét tekintve – a 10A (Heiligenstadt-Niederhofstraße). Ez az egyetlen buszjárat, amely minden metróvonalhoz átszállást biztosít, miközben csaknem az egész várost átszeli É-D irányban. Mindkét irányban közel 40 percig lehet vele buszozni. Sötétben különösen ajánlott kipróbálni a Niederhofstraße irányába, mivel egy dombról legurulva nagyon szép panoráma tárul a szemünk elé a gyönyörűen kivilágított Schönbrunnra. Szintén nagyon hosszú, 37 perces járat a 66A (Reumannplatz–Liesing). Ez azért érdekes, mert egy metróvégállomásról indul, ahonnan már azt hinné az ember, hogy nem messze van a városhatár – ehhez képest egyenesen fárasztó végigülni az utat. Ez a járat vezet át egyébként a legtöbb bécsi településrészen.

A legrövidebb buszjárat címet egyértelműen a 19A (Alaudagasse-körjárat) érdemli ki. Hiába van négy olyan viszonylat is, amin menetrend szerint 12 perc alatt meg lehet tenni egy teljes kört (7B, 21B, 41A, 45B), a 60B (Hermesstraße-Lainzer Tor) pedig tíz perc alatt fordul, a Pletten Reisen nyolcperces járatával semmi nem versenyezhet. Legalábbis most már: hol vannak a régi szép idők, amikor még létezett a heiligenstadti háztömb-járat (34A), amelynek egy mindössze négy kilométeres kört kellett tennie, s hat perc alatt meg is érkezett a végállomásra. Igaz, valódi sofőrvadító viszonylat most is létezik a városban: bár nincs beszámozva, de a nyári időszakban tízpercenként közlekedik Kaisermühlen metróállomástól a gänsehaufeli strandbusz. Négy kilométert tesz meg, céljáratként csak a két végponton áll meg, a menetidő (hét perc) nagy részét a zöld lámpajelzésre várakozás teszi ki. Egy nap 72-szer fordul – esőben, rossz időben általában utas nélkül…

cikkbe7.jpgRégen sok emeletes busz közlekedett a császárvárosban. Mára már csak a múzeumi példányokkal közlekedhetünk (fotó: Kecskeméthy Attila)

A legnagyobb utastömeget – legalábbis a külső szemlélő számára – a 11A (Heiligenstadt–Stadion) és a 48A (Dr-Karl-Renner-Ring–Baumgartner Höhe) mozgatja meg. Ezek lényegében villamos helyett közlekednek, a 48A-n nem ritka a három percenkénti indulás sem. Hasonlóan óriási tömeget szállít a 26A járat (Kagran–Großenzersdorf), itt az utcai táblákon előfordul a két percenkénti követés is. Ugyanakkor a 26A egyben a leghektikusabban járó busz is, hiszen a 2-5 perces csúcsidei követést völgyidőben 15 percezés, hétvégén pedig húsz percezés váltja.

A belvárosi adottságok miatt ugyan csak szólóbuszok közlekednek, azok viszont gyakorlatilag megszámlálhatatlan mennyiségben a 13A (Hauptbahnhof–Skodagasse) és a 14A (Reumannplatz–Esterházygasse) vonalán. A 13A-n akár hármas konvojozás is előfordul úgy, hogy egyik kocsin sincs ülőhely, s hogy a negyedik buszra sem kell öt percnél többet várni. (Ezeken a viszonylatokon még húsz éve emeletes buszok is közlekedtek.) Mondanánk, hogy buszos turisták kerüljék e járatokat, de igazság szerint a belváros külső gyűrűjének olyan szép utcáin forognak, ahová másként úgy sem jut el az utazó. Úgyhogy inkább azt tanácsoljuk, még most próbálják ki a 13A-t, mert ha a Hauptbahnhofnál (régen Südbahnhof) folyó, még csak félkész megaberuházás befejeződik, elképzelhetetlen tömeg koncentrálódik majd erre a kiválthatatlan járatra.
A legmegbízhatatlanabb járat megnevezésénél nehéz dolgunk van. Éveken át utazgatva tán kétszer kerültünk busszal dugóba, egyszer pedig egy nagyobb havazás borított a menetrenden. A szinte tökéletesen olajozottan működő rendszernek egyetlen gyenge pontját ismerjük: ki tudja, miért, de a belvárosi 2A-n visszatérő probléma a járatok kimaradása, a hivatalos követési időt bőven meghaladó várakozási kényszer. Ez az elektromos buszok érkezésével sem múlt el.

cikkbe4.jpgEgy Lion's City még új korában (fotó: Kecskeméthy Attila)

Kirándulójáratok

A nagyon szép tájakra vivő viszonylatok közül elsőként természetesen a 38A-t kell megemlíteni. A Heiligenstadt-Kahlenberg (esetenként Leopoldsberg) között közlekedő busz ha nem is nagyon magasra, de igen szép hegyre kanyarog fel a szerpentineken. Lefelé jövet érdemes a Cobenzl megállóban leszállni, s kivárni a kevéssé ismert és kevéssé használt, óránként közlekedő, Neuwaldeggig közlekedő 43B járatot. Erről ráadásul jól hangolt csatlakozással átszállási lehetőség nyílik a Neuwald am Stifttől Hütteldorfig közlekedő 43A-ra. Így, a két járattal együtt végig lehet buszozni Bécs nyugati szélén, a csodálatos bécsi erdőn. Hogy aztán a hütteldorfi végállomású kisebb járatok egyikét–másikát (például 49A, 52A) is kipróbáljuk – merthogy azok is szép, igaz, lakott dombokra visznek fel bennünket.

Ha a háromtengelyes kocsik miatt úgyis felkeressük a 68A-t (Reumannplatz-Oberlaa, Kurpark), akkor már érdemes végigutazni rajta, s a külső végállomáson bebarangolni a hatalmas, mesterséges tavakkal gazdagított, végtelenül békés oberlaa-i parkot.

Kevéssé ismert kirándulási lehetőséget kínál a 92A. A Kaisermühlen V.I.C.-ből induló járat másik végállomása a zord Ölhafen (Olaj-kikötő) nevet viseli. Valójában azonban csak hétvégén jár, s a szépen rendezett, kirándulóbarát módon kiépített Duna partra viszi utasait. Tanácsos azért az utolsó buszt elcsípni, mert a 92A két „leg”-címért is versenyezhet: iszonyú nagy távolságot tesz meg rövid idő alatt (ez a leggyorsabb busz a városban), s völgyidőben vagy rossz időjárás esetén teljesen üresen furikáznak negyedóránként a csuklós Citarók (ami így igen pazarló üzemnek tűnik). Elég fura érzés a tökéletesen kihalt vidéken sétálgatni.

Szintén gyönyörű vízparti területre utazhatunk a 95A-val (Rennbahnweg-Breitenlee), illetve a már említett 60B-vel. A bécsi erdő lakott dombjain szerezhetünk igen kellemes emlékeket a 46A, 146A ellenirányú körjáratokkal (Ottakring-Am Predigtstuhl), vagy a 45B-vel (Hernals-Schafberg). Különös élmény a ritka szűk utcácskái miatt a 44B-s kisbusszal kanyarogni Mitterbergen (alsó végállomása: Hernals). A város legnyugatibb szélén, egyben igen jómódú övezetekben kanyarog a 60A (Liesing-Alterlaa) és az 56B (Hietzing-Maurer Platz). Mindkettőről nagyon szép, kevesek által ismert kilátás nyílik az egész városra.

cikkbe2.jpgA csodás Blaguss buszokkal is találkozhatunk szinte mindenhol a városban (fotó: kristoof)

Buszos fotótémák

Hazai értelemben vett forgalmas, helyközi és helyi járatokat is nagy számban fogadó autóbuszállomást viszonylag keveset találni Bécsben. Ilyet leginkább Liesing, illetve Simmering és Hütteldorf állomásokon lehet látni. Állandó a mozgás még Heiligenstadt metróvégállomáson, ide futnak be öt nagy forgalmú helyi járat, valamint a klosterneuburgi helyközi viszonylat kocsijai.

A Wiener Linien – egyébként fedett – buszgarázsai közül kettőre nyílik viszonylag jó rálátás: a 48A vonalán a Gutraterplatz megálló közelében, illetve a 65A, 66A, 70A közös szakaszán, a Laxenburger Straße-Raxstraße megálló mellett.

cikkbe3.jpgA csuklós kocsik túlnyomórésze is a Gräf & Stift gyárból érkezett (fotó: kristoof)

A 16A (Hetzendorf-Slamastraße) járat külső végállomására is érdemes kiutazni: a Richard-Strauss-Straße megálló közelében található a Blaguss fedetlen garázsa. Itt gyakorlatilag tíz percenként járnak be-ki az eltérő festésű, csodálatos turistabuszok. A Dr. Richard telephelye a 79B (Kaiserebersdorf–Donaumarina) vonalán található. Ha már a környéken kószálunk, érdemes visszafelé kipróbálni a 80B járatot, amely részben autós közforgalomtól elzárt területen, a dunai kikötő logisztikai központján keresztül hajt át.

Érdekes a 37A (Heiligenstadt-Sievering) járat, amiért – ismereteink szerint Bécsben egyedüliként – tolatva fordul a külső végállomásán. Különleges a 48A Baumgartner höhei fordulása is: a csuklós busz egy egyenes út közepén, egy erre a célra szánt kör alakú szélesítést kihasználva egyszer csak megfordul. Végül a temetői járatra hívjuk fel a figyelmet: a Zentralfriedhof területét 20 perc alatt tárja fel a 171-es jelzésű körjárat. Nem mindennapi, amint a sírok között kanyarog a Dr. Richard regionális közlekedésben használt MAN-je.

(Címlapfotó: Siemens)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr825393338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Schienengüterfernverkehrsförderungsgesetz 2013.07.06. 12:51:31

Jó cikk... lenne. De nem az. Kár érte.

„A WL kocsiparkja szinte teljesen egységes. A nagy buszok kizárólag az MAN különböző generációihoz tartoznak (Gräf & Stift avagy a Lion’s City osztrák változata).” – Igen? Hát azért ez meglehetősen durva általánosítás. Mondjuk az igaz, hogy lassan kint selejtezgetig a Gräf / Steyr NL 205 M12-eseket és a Gräf / Steyr NG 235 M18-asokat, de ezeknek pl. több köze van a Volvohoz, mint az MAN-hez...

„A helyi „BKV”, a Wiener Linien (WL) szolgáltat a viszonylatok nagy részén, míg – főként a külső kerületekben – három alvállalkozó (Blaguss, Dr. Richard, Gschwindl) osztozik a munkán.” – A szerző láthatóan nem járt Hütteldorfban. Ajánlom, hogy fáradjon ki oda. Vajon ki üzemelteti a teljes hütteldorfi buszhálózatot (két vonalat leszámítva), amelyből több is a Wiener Linientől nyert koncesszióban működik? Na ki? Nem fogjátok kitalálni: az a cég, amelyik nincs benne a felsorolásban. Az ÖBB Postbus.

„A Gschwindl viszonylag új szereplőként teljesen új Citaro-flottával rendelkezik.” – A Gschwindl teljesen új szereplő, nem viszonylag. A WLBB buszüzemét vásárolta fel a cég – buszostól (ld. még: www.regionalbahn.hu/2012/03/bucsu-lokalbahntol.html). Ráadásul az nettó butaság, hogy tele lennének vadonatúj Citarókkal. Igaz, van az is, nem is kevés, de a WLBB buszait is átvették, emellett pedig van egy rakatra való MAN Lion's City-jük is, pl. az 5B vonalán. Bár tudom, ezek nem Ikarus trolik, tehát nem kell annyira ismerni őket... :P

Továbbá kár, hogy a 13A esetében kimaradt az olyannyira alapos ismertetőből az, hogy villamos volt és jó ideje ismét villamossá szeretnék tenni. De sebaj, ráértem és kerestem magyar nyelvű forrást a témához: www.regionalbahn.hu/2012/06/regi-uj-villamos-becsben.html

„Kevéssé ismert kirándulási lehetőséget kínál a 92A. A Kaisermühlen V.I.C.-ből induló járat másik végállomása a zord Ölhafen (Olaj-kikötő) nevet viseli. Valójában azonban csak hétvégén jár, s a szépen rendezett, kirándulóbarát módon kiépített Duna partra viszi utasait.” – Szokás gondolkodni a szerkesztőségetekben? A 92A, főleg, amióta a Gschwindl üzemelteti, igencsak nem megy el az Ölhafenhez, hanem a Kaisermühlen VIC (és nem V.I.C.!) és Aspern, Zachgasse között ingázik. És főleg hülyeség az, hogy csak hétvégén járna: hétközben 7-8, hétvégén 15 percenként jár csuklós Citaro 2-essel. A kocsik egy része a Donaustadtbrückétől visszafordul. Amire a t. Szerk. gondolhatott, az a 92B, de van egy rossz hírem: ez is minden nap közlekedik. Csak el kell fáradni hétfőtől péntekig a 92A-val a Donaustadtbrückéhez, mert hétvégén a két járat együtt ad 7-8 perces követést a Kaisermühlen VIC és a Donaustadtbrücke közötti szakaszon, mivel a 92A betétei ilyenkor nem járnak. A 92B egyébként hétköznap szóló kocsi... És az is kimaradt, hogy nem is olyan régen vette át a Gschwindl a „világéletében” Dr. Richard-fellegvárnak számító kaisermühleni járatokat.

No meg fájón hiányzik a nyári fürdősbusz is, de hát ehhez is van más, színvonalasabb magyar forrás: http://www.regionalbahn.hu/search/label/Gänsehäufel

Az 56B esetében emlegetitek Maurer Platzot. Az hol van? Mert én csak Maurer Hauptplatzról tudok... A 60A esetében meg a „Liesing-Alterlaa” kifejezés megtévesztő, mert nem Alterlaa, hanem Rodaun felé járkál a villanegyedben a járat (a Blaguss üzemelteti), így a helyes a Liesing–Rodaun–Alterlaa jelzés lenne, bár Rodaun után visszatér még egyszer Liesingbe a járat...

„A Dr. Richard telephelye a 79B (Kaiserebersdorf–Donaumarina) vonalán található.” – Meg soroljak még fel vagy három másik Dr. Richard-telephelyet Bécsben?

Szóval jó cikk lenne ez, de nem az. És nagy kár, hogy nem nézi át senki, aki ismeri az osztrák fővárost... De hát ez nem is Ikarus troli...

zsitva 2013.07.06. 16:40:21

Nekem teszik.
Három dolgot hiányolok egy ilyen bemutatásból/leírásból.:
1./ Miért van minden bécsi buszviszonylatszám mellett "A" vagy "B" betű ?
2./ Ilyen cikk alján miért nincs kicsi táblázatocska, Milyen típusú buszból mennyi közlekedik kinél?
3./ Miért nincs minden ott közlekedő busz típusról legalább 1 fénykép a cikkhez ?

bovorac 2013.07.07. 10:45:05

@Schienengüterfernverkehrsförderungsgesetz:

Az észrevételek egy része jogos. Meg is köszönném, ha a stílus miatt tehetném.

Ami teljesen jogos: a hütteldorfi Postbus-vállalás. Tegyük hozzá, hogy ott időnként megy a kavarás, egy-egy vonalon nem egy cég szolgáltat, de ettől függetlenül meg kellett volna említeni.

A 92A helyett valóban a 92B megy az Ölhafenig. De akárhogy fröcsögsz, csak hétvégén.

Azon nem tudom, érdemes-e vitatkozni, hogy másfél év után teljesen vagy viszonylag újnak nevezzünk-e egy szereplőt. De nyilván így még jobban tudtad bizonyítani alávalóságomat.

A Gänsehäufel-fürdőjárat benne van a cikkben, csak már nem láttad a dühtől.

A GräfStift buszok valamiért mégis MAN jelzést hordoznak magukon, de a kiegészítést megírhattad volna részletesebben.

Igen, sorolhatsz még Dr. Richard-telephelyet - bár korántsem a teljesség igényével jegyeztem meg azt, amelyik jól is látszik a kapun kívülről.

És hidd el, sok minden kimaradt még, amiről tudtam, de nem olyannyira alapos ismertetőnek, mintsem ötlettárnak szántam a cikket.

Szóval köszi. Jó komment ... lenne. De nem az. Kár érte.

Raci Laci

BPO654 2013.07.07. 16:58:08

@Schienengüterfernverkehrsförderungsgesetz:
A Grafstift a legjobb példa az osztrák nacionalizmusra meg a közl járművek fényezése=osztrák zászló, de azért minket ostoroznak állandóan h mi milyen egy nacionalista nép vagyunk....:D
A Grafstiftet sehol sem ismerik (el), csak odaát sógoréknál, mivel az MAN és kész de ezt még a hülye is látja, sőt tudja is.

Daniel M. 2013.07.15. 19:39:59

Tisztelt Raci Laci!

Ne haragudj meg, de a cikkeidet ismerve ez egy kicsit gyengébbre sikerült, ez az én magánvéleményem.

Sok pontatlanság van benne, ami tőled nem megszokott.

A vitát eldöntendő íme két link :

www.fpdwl.at/fahrzeuge/showtype.php?type=nl1

www.fpdwl.at/fahrzeuge/showtype.php?type=ng1

Ezek az első nagy sorozatban beszerzett alacsonypadlós buszai voltak a Wiener Linien-nek.
Ezeket is a Gräf Stift, illetve Gräf Steyr cég gyártotta, viszont jól láthatóan Volvo az alap.
Mára ezeket a kocsikat már elkezdték selejtezni a császárvárosban, de Leopoldau garázsban tartják magukat rendesen.
Sok évvel ezelőtt ezek a kocsik futkorásztak a 13A-n és pl. a 48A-n is.

Aztán itt vannak ezek a kocsik is :

www.fpdwl.at/fahrzeuge/showtype.php?type=nl2

www.fpdwl.at/fahrzeuge/showtype.php?type=ng2

Egyértelműen MAN, de sehol nincsen rajta MAN jelzés.

A legutóbbi beszerzésű kocsiknál viszont valóban mindenhol ott virít a MAN jelzés.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.07.19. 21:39:21

@zsitva: ami nem A/B (sőt, T), az villamos :) egy csomó villamos viszonylatszámnak van buszos "párja", úgy, mint régen pesten is volt. (6-os busz és vili is volt, bécsben ezért a busz 6A lenne, a vili meg 6.)

@BPO654: parádés hozzászólás, mert egy betű nem stimmel belőle :)
- piros-fehér: BÉCS színei, bécs címere egy vörös pajzson fehér (ezüst) álló kereszt, olyasformán, ahogy a skandináv zászlókon van a kereszt aránya). gyk budapesten kék-sárga-piros zászló van, egész véletlenül a buszok-vili-trolik szine (bár a kék az nem volt azonos a zászló kékjével, a mostani kék közelebb van)
- a GS-t valóban nem ismerik, bár trolikat exportáltak kisebb szériákban. annál inkább ismert volt a (többek közt) szintén buszt is gyártó konszerntárs steyr (mely egyébként az ikarussal is kooperált). sajnos őket is elvitte a fejlődés.
- a GS buszok eggyel (kettővel, ki hogy számolja) korábbi generációja
volvo alapú volt. ez tény, ezzel kár vitatkozni. csak aztán gyártották a manokat.

BPO654 2013.07.22. 21:57:13

@milliliteratura: Mert direkt egybe írtam azért nem stimmel.
Bécs színei, tehát nacionalisták...:D Amt írtál az csúsztatás hiszen a jvek külön-külön kékek, sárgák, pirosak, és zöld is van(:D), tehát nem mindegyik tartalmazza eme színeket egyben.... .
Nem vitattam h volvo alapú volt, éÉn a jelenről beszéltem. (a volvo egyébként xar..).

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.07.23. 09:30:15

@BPO654: persze, csúsztatás. a bkv-kék nem budapesti kék, a sárga (valójában sárga-barna, csak a barna sáv "lekopott") ugye a két eredeti cég színe, a piros meg szinte biztos, hogy kommunistavörös, mert a 70-es troli is ugye sztálin-apánkhoz kötődik (vajon a budai őstroli színe mi lehetett?). szóval teljesen véletlen, hogy kiadják a zászlót az eszközök.
az viszont nyugaton sem annyira ritka, hogy a város/régió/tartomány színeit viselik a járművek, északrajna-wesztfáliában van piros-fehér-zöld üzem is (mert a tartományi színek ezek :)

bovorac 2013.08.04. 14:05:43

@Daniel M.:
Így sikerült-:)))
Mivel nem vagyok helyszínen, ezért ellenőrizni nem tudom, de a GräfStift Steyr buszok kormányának közepén ott virít az MAN-logó. Meg még valahol az utastérben is. Nem vagyok ilyen gépészeti kérdésekben szakértő (nem is nagyon érdekel) - ennek megfelelően az infót eleve valahonnan innen eredeztetem.
De kétségtelenül utánajárhattam volna jobban a dolognak.