Ilyenek lesznek Bécs új buszai!

2013. augusztus 25. - kristoof

cimlap2.jpgBudapesttel ellentétben, az osztrák fővárosban az utasok választhatták ki az új buszok színezését.

Ahogy itthon Budapesten, úgy a sógorok fővárosában is az új Mercedes Citaro második szériája mellett döntöttek a helyi buszflotta megújításának érdekében. A bécsi BKV a Wiener Linien (WL) 217 darab Euro VI-os motorral és az újdonságnak számító Voith Dina váltóval szerelt Citarót vásárol 2016-ig, így a teljes buszflotta fele megújul. Ezzel végleg száműzik a környezetbarát gázhajtású (LPG) buszokat, amiknek egy része, ha hinni lehet a pletykáknak, Magyarországon találhat gazdára hamarosan.

gazbusz.jpgA gázbuszokat száműzik a városból. Van rá esély, hogy a leállított kocsik hazánkban találnak gazdára (fotó: kristoof)

Persze a WL nem adja fel a környezetbarát technológiák alkalmazását, hiszen már tavaly forgalomba álltak a Rampini elektromos midibuszok, amik hamarosan teljesen felváltják a Volkswagen Kutsenitseket, de nemsokára érkezik hat Volvo 7900 hibridbusz is. Ez azt jelenti, hogy a mostani tender volt az utolsó, ahol hagyományos dízelbuszokat szerzett be Bécs.

cimlap4.jpgBudapesten trolibusz is lehetne (fotó: Wiener Linien)

A rengeteg új buszhoz persze új szín is dukál. Akárcsak Budapesten Bécsben is száműzik az évtizedek óta használt színezést. Igaz az osztrákok nem a városvezetők kénye-kedve szerint színezik a buszokat, hanem a kocsik használóit, az utasokat bevonva. Nemrég zárult le az a szavazás, amelyben az új buszok színeit választották ki. Mindkét változat, részben, ragaszkodott a hagyományokhoz, amennyiben a piros hagyományosnak mondható, így a látványterveken a fehér alapú Citarón különböző piros csíkokat jelenítettek meg. Végül az második változat, a régi színekhez közelebb álló  nyerte meg a szavazást, amivel szemben szerintünk az első csíkos változat modernebbnek hat, mint övvonal alatti tiszta piros.

cimlap3.jpg

A megvalósításra kerülő végső változat, hagyományos mégis korszerű, ilyen egy jó design! (fotó: Wiener Linien)

A tervek szerint a régi buszokat nem fényezik át az új színre, de ezt a színezést minden új jármű megkapja, így az új beszerzésű villamosok is hasonló színekben fognak pompázni. A teljes buszflotta 4-6 év alatt fog megújulni annyira, hogy az összes kocsi új ruhájában közlekedjen. A Teljes WL járműpark színbeli megújulása viszont még jó pár évig eltarthat majd.

(Címlapkép: Wiener Linien)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr675475996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2013.08.25. 10:20:43

számomra érthetetlen a gázbuszok kiírtása.

Zugverkehr unregelmäßig 2013.08.25. 10:48:53

Azok a gázbuszok ide biztosan nem jönnek. Jó lenne a hangulatkeltést befejezni (el sem kezdeni). A Wiener Linien viszont LPG-s buszokat üzemeltet. Az LPG-s motorok gyártásával leáll az MAN, CNG-s motorokat gyártanak csak a továbbiakban, emiatt egyébként is át kellene alakítani a Wiener Linien teljes üzemanyagtöltő-rendszerét, így tehát mindenképpen befektetés szükséges.

Ráadásul ez a hír igencsak megromlott: a buszflotta megújításáról áprilisban szóltak (www.regionalbahn.hu/2013/04/megujulo-buszflotta-wien.html), az internetes szavazás eredményét május 24-én már közzétették (www.regionalbahn.hu/2013/05/megvan-nyertes.html). Ja és marhára nem az a változat nyert, amit ti hirdettek – vagy ha igen, akkor a Wiener Linien qrta át a komplett osztrák média és a szaksajtó fejét. Ami ugye azért elég valószínűtlen.

esef 2013.08.25. 15:09:33

"A teljes buszflotta 4-6 év alatt fog megújulni annyira, hogy az összes kocsi új ruhájában közlekedjen"

nálunk meg még 30 év múlva is lesznek sötétkék buszok, mert az átfényezéssel sem végeznek addig...

kristoof 2013.08.25. 16:47:39

A jelzett hibákat javítottam.

mellékvágány 2013.08.25. 18:47:35

Azt nem értem, hogy anno, amikor létrejött a BKV, miért nem lett egyetlen, egységes a flottaszín? Ugyanez a kérdés MÁV-nál is felvetődik...

bungics (törölt) 2013.08.25. 19:20:15

@mellékvágány: A buszok kékek, a trolik pirosak, a villamosok sárgák voltak. Én meg azt nem értem, miért kell mindenbe belerondítani, ha valami működött.

mellékvágány 2013.08.25. 19:30:13

@bungics: A flottaszín is egyes számban van, nem flottaszínek...
A GySev, de a debreceni városi járművek is egységesek. Külföldön meg pláne...Gondolom a festéket is olcsóbb megvenni ha 1-2 féle kell csak, de abból sok... És hát az arculat...de nálunk, mire egységes lenne egy járműpark, már kitalálnak egy újabb dizájnt...

torqmatic 2013.08.25. 20:04:17

@mellékvágány: Nálunk ez így alakult ki, és kész, szerintem dögunalmas lenne, ha mindennek egyforma színe lenne. A koncepció egyébként tudtommal az volt, hogy a felszíni járművek Budapest (régi) zászlajának a színeit jelenítik meg (busz: kék, villamos: sárga, troli: piros).

bovorac 2013.08.26. 11:35:57

Azt jól látom, hogy a kerékíveknél van egy kis fehér a pirosban?

Füzesi főműhely 2013.08.26. 20:48:39

@mellékvágány: Történelmi okai vannak annak, hogy ágazati a színterv. És lehet, hogy a modern brandek marketingelésébe ez nem fér bele, de valahogy mégis baromira jól működik.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.08.26. 22:33:21

az újdonságnak számító Voith Dina váltóval szerelt

- Bővebben?

_zahnrad 2013.08.28. 19:05:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Diwa 6-os, gyakorlatilag egy Euro VI-os motor olaj és hűtőkörére optimalizált változat.