Hazabuszozik az Evopro!

2013. november 08. - kristoof

cimlap1.jpg

Európában az automatizálási rendszereiről híressé vált hazai cég nemrég egy teljesen új, innovatív autóbuszcsaládot mutatott be. A Hungexpón megrendezett 2013-as Automotive Hungary kiállításon megtekinthettük a cég terveit és az Omnibusz olvasói lehetnek az elsők, akik láthatják a karácsonykor debütáló prototípus busz kész kocsiszekrényét.

Több nemzetközi siker után Magyarországon is erősít az Evopro csoport. A társaság a jól bevált mérnöki tudását és autóipari kompetenciáit egyre nagyobb mértékben itthon is kamatoztatni kívánja. Innovatív fejlesztéseit ezúttal az Automotive Hungary kiállításon mutatta be, így például az új moduláris felépítésű buszuk egyik elemét a résztvevők élőben is megtekinthették.

cimlap_6.jpgAz Evopro nem tud indulni a BKK miditenderein, ezért a bilikék változat egyelőre csak álom (fotó: kristoof)

„A mi buszunk: magyar találmány, magyar tervezés, magyar gyártás” – ez a felirat szerepel majd az elkészült, moduláris felépítésű, kompozit Evopro buszokon. Amiből az első prototípus a hibrid, a második az elektromos, a harmadik pedig az Euro VI-os CNG változat. Ez utóbbival az orosz piacot célozza meg az Evopro.

Természetesen a vállalat továbbra is nagy figyelmet fordít az exportpiacokra, de a magyar piacon is intenzíven jelen kíván lenni. Az új buszcsalád standard, egymáshoz építhető elemekből áll. Energiatakarékos és maradéktalanul környezetbarát. De legfőképp: magyar találmány, magyar mérnökök tervezték és magyar gyártás után kerül majd az utakra. A tervek szerint az első, nyolc méter hosszú hibrid autóbusz még karácsony előtt bemutatkozik. Egy prototípus elkészülténél vannak buktatók, így lehetséges, hogy a szerkezetkész és kiszerelt autóbusz nem lendül mozgásba ez év végig, de a kocsi sajtóbemutatójára még idén sort kerítenek.

cikkbe2_2.jpgA sajtótájékoztató résztvevőinek egyöntetű véleménye szerint, minden korábbi vázlat szebb, mint a gyártásba került verzió (fotó: kristoof)

Az ePowero fantázianevű null-emissziós típuscsaládra már látatlanban is van érdeklődés, többek között Dubait is érdekelné hatvan elektromos midibusz, de a tárgyalások még folynak. Viszont egyelőre hazánkban úgy néz ki, hogy az új autóbusz nem igazán lépte át az ingerküszöböt, ugyanis a BKK legutóbbi két miditenderén sem tud indulni a környezetbarát autóbusz.

cikkbe3_2.jpgAz első nyolc méter hosszú prototípus karosszériája elkészült, már csak a kocsi kiszerelése van hátra (fotó: www.evopro.hu)

A társaság célja az innovatív magyar termékek megteremtése, amik nemcsak Magyarországon, de a nemzetközi piacon is versenyképesek. Ez az elképzelés a külföldön szerzett több éves mérnöki tapasztalatnak köszönhetően valósulhat meg. A magyar tulajdonú Evopro csoport ugyanis több mint negyven országban nyújt tervezői, fejlesztői, valamint üzembe helyezési mérnöki tudást erőművek, repülőterek, postai és logisztikai központok, közlekedési, illetve ipari létesítmények számára. Szakemberei emellett energia- és épületautomatizálást, valamint szoftver- és hardverrendszer tesztelést is végeznek. Ezen kívül a társaság indirekt beszállítója az autóiparnak is.

Az Evopro csoport eddig sem szűkölködött a magyar mérnökök aktivitásában. A kecskeméti Mercedes és az esztergomi Suzuki gyártósorai az Evopro mérnöki munkája alapján működnek. A Ferihegyi repülőtéren üzemelő csomagszállító rendszerek, illetve az újonnan épülő Üllői úti stadion villamos rendszerei is a vállalatcsoport tervezésében valósulnak meg. A társaság a jövőben nemcsak a közlekedési és informatikai szektorban, de számos egyéb területen is hosszú távon tervez Magyarországon.

cikkbe4.jpgMészáros Csaba az Evopro vezérigazgatója a busz modulrendszerét demonstrálja (fotó:kristoof)

„Manapság, amikor a magyar export kitörési lehetőségnek számíthat, az Evopro csoport hazatér és aktív külföldi jelenléte mellett, itthon is maradandót alkot. Örömünkre szolgál, hogy kiváló magyar mérnöki munkával, magyar fogyasztóknak is tervezhetünk, gyárthatunk. Bízunk benne, hogy nemcsak az innovatív magyar termék fogalma, de számos új munkahely létesítése is a nevünkhöz fűződik majd” – mondta Mészáros Csaba, az Evopro Holding Zrt. vezérigazgatója.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet akarsz kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: www.evopro.hu)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr965621237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mészáros Laci 2013.11.09. 13:13:27

ez a modulrendszer a képernyőn jól mutat, de élőben nem sokkal macerásabb, drágább, gyengébb, sok hibaforrással, mint egy monolit?

cukkkorka 2013.11.10. 03:20:05

Én azt nem értem, hogy egy buszgyárat egy kisebb csarnokban be lehet rendezni, miért olyan kurvanehéz magyar buszokat gyártani???

kristoof 2013.11.10. 08:04:16

@Mészáros Laci: Nem tudom, hogy macerásabb-e, de biztosan drágább, hogy gyengébb-e és sok-e a hibaforrás azt nem hiszem, de majd az idő eldönti ezt. Egész jónak tűnik egyelőre ez a buszcsalád. :-)

kristoof 2013.11.10. 08:04:54

@cukkkorka: Miért lenne nehéz? Nézd meg a Nemzeti buszgyárunkat! :-(

Mészáros Laci 2013.11.10. 08:21:53

@kristoof:

a nemzeti buszgyárakkal nem ez szok lenni a porbléma. egy busz sorozatgyártásra fejlesztése drágább, mint egy személyautóé, a darabszám kisebb, ráadásul nehezen jósolható.

a buszgyárak ezért igyekeznek minden, piacgazdaságon kívül álló eszközt is felhasználni, hogy megcsípjenek egy-egy flottacserét. ezekben a piacgazdaságon kívüli eszközökben pedig a magyar gyártókhoz képest sokkal szélesebb tapasztalatokkal bíró cégek is vannak.

egy konkrét céggel persze lehetnek más gondok: egy megkövesedett cégkultúra és szervezet soxor eljut oda, hogy már nem képes változni. erről nagyon jó szociológiai kísérletek vannak. megoldás nincs, a megkövesedett szervezetet fel kell robbantani.

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.11.10. 10:35:52

A 4. képhez: a 100%-ban tokozott motortér csendes lesz, de nem fog-e kigyulladni?

2013.11.10. 17:55:21

Ez nem Ikarus, ha jol tudom akkor 4 hengeres motor lesz benne ami kisebb helyigenyu, a harmadával kisebb tomeget az is elviszi.

franciakulcs 2013.11.11. 20:31:54

@Mészáros Laci: Laci Te -Hallod -e? Bocsi, csak Petőfi jutott eszembe. Jók a kérdéseid! A válasz pedig attól függ; mi a cél..? Tételezzük fel hogy az általad "monolit"-nak nevezett szerkezetet akarsz csinálni az egy hosszúságú terméket eredményez. Mi van ha közben a piac más hosszúságot, én szívesebben mondok befogadó képességet,- kíván, buktad az üzletet és elköltöttél szerszámozásra cc. 145 millió forintot és akkor még keveset mondtam. Piszok nehéz egy 40 lábas szerszámot adott , elfogadható tűrésekkel megvalósítani. Ha viszont gyűrűkből építkezel akkor a tervek szerint öt "féle" befogadóképességet is elő tudsz állítani, cc 200 millából. Ha a monolitból még négy verziót felszerszámozol az ugye akkor cc 720 milla. Szerintem érthető a döntésük.
Miért is lenne gyengébb? Legyünk jóhiszeműek, és a legnagyobb szóló kocsi terhelésére méreteztessünk mindent. akkor a kisebbek eleve szerkezetileg túlméretezettek. Ne érts félre szerintem a túlméretezés ugyanolyan mérnöki hiba mint az alul méretezés , mert eladhatatlanná teszi a terméket az anyagköltsége. De a kompozit elemeknek éppen az a lényege hogy míg a rettenetesen teherbíró quadraxiális teríték helyettesíthető biaxiális terítékkel , melynek az ára fele, igaz teherhordása is csak 60% de ugyanabba a szerszámba teszed bele és injektálod. Ha a gyűrűk összekapcsolására , jelen esetben ragasztására gondolsz, akkor pedi ajánlom hogy a szabadalmaztatott jármű struktúrát tanulmányozd figyelmesen. Az AC csatornák mérete pozíciója igen árulkodó.
Ha pontosítanád a hibaforrás megnevezést szívesen írok arról is. Geometriai hibára ,illesztési hibára, kiszerelhetőségi hibára? Mire gondolsz???

franciakulcs 2013.11.11. 20:57:39

@Moszkvicsslusszkulllcs: Szia, tudod az a baj velem is néha hogy már előre félek hogy megbotlok és elesek. Tűz bárhol bármiből lehet, különösen ott ahol 2-300 amperek szaladgálnak, 700 Vdc esetén. De:
Én úgy tudom hogy üvegszövetek elég jól türik a magas hőmérsékletet, mondhatod erre hogy ott a vinilészter gyanta. Amire én azt válaszolnám hogy ott az a tűzgátló, -bocsánat-, égésgátló adalék mely bekeverhető a gyantába, illetve ha szükséges szóró pisztollyal felhordható a legeldugottabb zugba is.

Azt is hallottam hogy bevizsgáltatták a rendszerüket két független akreditált vizsgáló állomással is és már a kezükben vannak az ECE 95/28 követelményt messzemenően kielégítő dokumentumok. Ez egyébként is az európai típusbizonyítvány megkívánja.

A kigyulladáshoz meg ugye éghető anyag kell. Nemrég láthattam milyen "vezetékeket" vesznek - no én nem tüze hanem az ára miatt aggódnék. Persze az is igaz hogy minden rendszerűk még a hajtó villanymotor és annak inverterében hűtőfolyadék kering.

Persze ettől még a gázolaj belobbanhat. Igen furcsa lenne ha az SCR rendszer melyben a katalitikus folyamatok 200-250 fok alatt meg sem indulnak, tokozásuk sérelmével tüzet okoznának.

Ebben a konstrukcióban a ventilátor nem tudja a cseppeket a kipufogóra vagy a forró füstgáz csövekre "porlasztani".

De 123mg TNT biztos felrobbantja és elégeti a rendszerüket. ezt csak azért írtam mert a semmilyen körülmények között nem éghető megfogalmazás azért nem lenne igaz. Maradjunk abban hogy igen jó anyagválaszték miatt erősen égés gátolt a motortér is.

A tokozás nem csak a hő és hang szigetelés miatt szükséges hanem egy láthatatlanabb probléma az elektromos mágneses mező elszigetelése ( mind radiáció, mind abszorpció) szükséges.
Gondolj bele ha egy pacemaker-es ember ülne rá a sorülésre a 160 kW-os elektromos motor vagy invertere fölé????

franciakulcs 2013.11.11. 21:14:26

@kristoof: "de biztosan drágább," Miből gondolod? Egy kg 40x40x2 profilú 1.4301 anyagú ( asztalitenisz rozsdamentes acél) egyengetett kalibrált négyszög keresztmetszetű cső ára 4,5-7,2 EUR között mozog ( had ne írjam le mennyi mindentől függ) Ugyanilyen minőségű 1,5 mm vastag lemez kg-ja 3,2-4,1 EUR A hegesztett vázszerkezetet kivülről belülről mekkora költségű anyaggal kell borítani???

Egy négyzetméter közepes minőségű előre vart ( szakszóval tűzött) üvegszövet 1800HUF cc 6 EUR a gyanta kg-ja 9,5-11EUR. Mind kivül mind belül csak alkalmas festék a burkolás.

Hegesztőanyag, heg.gáz darabolás, egyengetés, annak berendezése , minősített hegesztő óradíja, ....... nem írom tovább sok buszt láttál már el tudod képzelni.

Extrudált alumínium profilokkal összehasonlítani meg egyszerűen nem érdemes a mai alu árak mellett, ráadásul igencsak kényes technológiát igényel az alumínium.

Kompozitokhoz nem kellenek a "nehézipari" sajtoló, hajlító maró gépek ha a beruházásra gondolsz akkor a z épület illetve a vákuum hálózat a legnagyobb költség.

franciakulcs 2013.11.11. 21:15:24

@franciakulcs: az asztalitenisz= ausztenites

Mészáros Laci 2013.11.11. 22:24:15

@franciakulcs:

Az asztalitenisz jobb volt :-)

A megjegyzéseim, azaz kérdésbe foglalt aggodalmaim tulajdonképp helyénvaló választ kaptak. Az egyedi gyártási költségeknél nagyobb súlyt kap a flexibilitás alacsonyabb költsége. Ha a piac ezt igényli, legyen.

A hibaforrásokról: egyszerűen a komplexitás, a kötések nagyobb száma sugallja ezt. Általános szempont, amire általános válasz is kell, nem csak partikuláris. Nem is nekem (ki vagyok én), hanem ... a vevőnek?

BPO654 2013.11.12. 21:38:20

@franciakulcs: Az evopro az egy konglomerátum? Elnézvén egyszerűbb felsorolni, h mivel nem foglalkoztok... .
Idézet:

"de biztosan drágább," Miből gondolod? Egy kg 40x40x2 profilú 1.4301 anyagú ( asztalitenisz rozsdamentes acél) egyengetett kalibrált négyszög keresztmetszetű cső ára 4,5-7,2 EUR között mozog ( had ne írjam le mennyi mindentől függ) Ugyanilyen minőségű 1,5 mm vastag lemez kg-ja 3,2-4,1 EUR A hegesztett vázszerkezetet kivülről belülről mekkora költségű anyaggal kell borítani???

Egy négyzetméter közepes minőségű előre vart ( szakszóval tűzött) üvegszövet 1800HUF cc 6 EUR a gyanta kg-ja 9,5-11EUR. Mind kivül mind belül csak alkalmas festék a burkolás.

Hegesztőanyag, heg.gáz darabolás, egyengetés, annak berendezése , minősített hegesztő óradíja, ....... nem írom tovább sok buszt láttál már el tudod képzelni.

Extrudált alumínium profilokkal összehasonlítani meg egyszerűen nem érdemes a mai alu árak mellett, ráadásul igencsak kényes technológiát igényel az alumínium.

Kompozitokhoz nem kellenek a "nehézipari" sajtoló, hajlító maró gépek ha a beruházásra gondolsz akkor a z épület illetve a vákuum hálózat a legnagyobb költség."
Na ezt szépen leírtad, elküldhetnéd a mindenkori gazd-i miniszternek, h t.i. nem kéne-e nekünk alapanyagban szegény országként olyasmivel foglalkozni amihez kevés alapanyag/nyersanyag kell?!:D

Pláne hogy;
www.portfolio.hu/vallalatok/energia/vesztesre_all_europa_a_globalis_energiahaboruban.191645.html

franciakulcs 2013.11.13. 07:04:25

@BPO654: Szia. Igen ez jelentős, és szerteágazó konglomerátum. Ha jók az információim akkor közel 800 ilyen olyan mérnököt foglalkoztat, számtalan szakiránynak megfelelően a, közepesnél jobb eredményességgel.

Sajnos későn szóltál! Már másfél éve tud a "miniszter" a dologról, -legalább is gondolom,- mert a fejlesztési pályázatunkat nem bírálták volna el pozitív eredménnyel.

Nézd, ebben az országban 10 millióan értenek a focihoz, a másik 10 millió meg a buszgyártás szakértője. A műszaki értelmiségieknek, (írástudóknak) azért maradt kicsit több hitele mert egyazon csavar meghúzási nyomatékát nem lehet fidesz szerint 500Nm, mszp szerint 50Nm megadni- mert ha az érték rossz a kötés nem jön létre. Bár minden területen nagy a hajlam s. ny. simulékonyságra, azért ott még nem tartunk hogy a természet törvényeit annulláljuk. Koromnál fogva én még hallottam a vas és acél országáról, majd később mint alumínium nagyhatalom polgáraként ettem a mákos tésztát alumínium villával. Ezzel nem azt akarom írni hogy most mindent kompozitból kell készíteni, - csupán csak annyit, hogy gondolkodni kellene és a matematika négy alapműveletét néha használni.

De vissza az energiákhoz. A Csepel Autógyárban 1997- ben született meg az első, korszerű CNG motorral hajtott alváz. Ma is fut a Sydney-i egyetemváros zártkörű közlekedésében, - akkor nem, illetve más, érdekelt itthon mindenkit. Azóta gyűjtődik az adat CNG helyzetről . Ki merem jelenteni hogy 2-4 év slippel a gáz árak követik a világpiacon a kőolaj árát. Akkor meg mire ez a habverés. Persze vannak kivételek - ott ahol állam bácsi a pénzünkön szubvencionál, ideiglenesen- soha nem az idők végéig, és hát vannak országok akik szerencsések és maguknak mondhatják a természet ezen kincsét. Ott talán.!? A füstgázkibocsájtást meg le se merem írni, mi öl láthatóan , és mi láthatatlanul.
Idős szüleimhez szoktam haza utazni, és a Sajó völgyében árulnak vessző-seprűket, arra is lehetne EU-s támogatást szerezni. A baj csak az hogy már minden nagyobb településen géppel sepregetnek és hát elég rosszak a külhoni eladási statisztikák.

Néhány gyepes agyú műszaki kezdett valamit, műszakiak révén nem tudunk lobbizni, nem kenyerünk a ....

De ez már nem ennek a blognak a tárgya. Köszönve tanácsaidat maradok tisztelettel a nyomatékfejjel is ellátható franciakulcs.

BPO654 2013.11.20. 17:23:27

Kompozit busz gyártási eljárása: a balsafát gyantával itatják át, üveggyapottal vonják be. Mindezek által a tűzállósága, a szilárdsága, a hajlító- és a nyíróereje jobb lesz, mintha a hagyományos buszok módjára fémből készülne.
Nos mi van ha nincs/nem terem elég balsafa Dél-Amerikában?

Gázhajtás: a palagázmezők folyamatos feltárása miatt folyamatos a gáz árának esése az utóbbi időkben!
Zalaegerszegen szennyvízből állítanak elő metángázt és azzal hajtják a buszokat (is).
energiaoldal.hu/szennyvizzel-uzemelo-busz-zalaegerszegen/

BPO654 2013.11.20. 17:25:39

@franciakulcs: A fenti neked szólt, csak nem ütötem rá a válaszra.. .

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.11.21. 13:59:48

@BPO654:

A CNG tüzelőanyag ára valóban alacsonyabb, mint a gázolaj ára, de a többlet fenntartási költségek miatt az élettartamköltség ugyanannyi, pontosabban a CNG sokak szerint még drágább is.
Ebben nem is várható változás, mert - palagázmezők ide, palagázmezők oda - sok évtizedes megfigyelés, hogy a kőolaj és a földgáz ára gyanúsan együtt mozog - vélhetően üzletpolitikai okokból.

franciakulcs 2013.11.21. 18:03:58

@BPO654: Szia. A nagy helyzet az hogy én úgy tudom hogy ebben a rendszerben egy gramm balsafa sincs. A döntésüket én azért tartom jónak, mert épp a Nabi tapasztalatok mutatják hogy ahol pl. megfúrták , mert rögzíteni beépíteni kellett valamit a balsafa már " rövid" időn belül kirohad. Nagyon agresszív kozeg a balsafa számára a vinil és epoxi észterek gyülekezete. Sajnos nem tudok képet becsatolni de talán egy másik blogon találsz.
A korszerű technológiák inkább különböző hab anyagokat alkalmaznak. Ezek kiválóan előkészíthetők, értsd alatta irdalások, furatorzások, inzertek pozicionálása. stb..

Én úgy tudom hogy a kezdeti szakaszban elvégzett szendvicsszerkezeti vizsgálatok azt bizonyítják, pl a Sartex nevű cég hab anyagai, és azok kombinációi jobb eredményt adtak mint a balsafaával ismételt kísérletek.

Nézd, a járműiparra nem az abszolút tűzmentesség a kívánalom. Az ECE 95/28 direktívák a terjedést vizsgálják, illetve a füst toxicitást. Nem olyan régen volt módom bele tekinteni az akreditált vizsgálló állomás jegyzőkönyvébe a szendvics anyagukat rendben találta, mind bevonatos mind bevonat nélküli kivitelben.
Had hívjam fel a figyelmedet egy festékanyagra mely szintén magyar fejlesztés

bevonattechnika.hu/index.php?base=news&item=43

Kiváló tűzállósággal bír, és remek kopásálló tulajdonságai vannak.

A véleményem az, hogy a gáz ugyan olyan manipulált árakkal bír mint az olaj. ( Pillanatnyi állami szubvenciók, álamközi egyezmények stb... Technikailag az evopro is rendelkezik Cummins CNG motoros hajtással, de a két kisebb verzióban ennek a hasznossága megkérdőjelezhető.

Természetesen egy gázban gazdag ország (pl. az oroszok) ezt igen jól ki is tudják használni. Náluk ezen a területen szerintem BOOM lesz.

franciakulcs 2013.11.21. 18:24:36

@BPO654: Köszi a cikket, érdekes. Mint ahogy a cikkben nyilatkozó szakember is felhívta a figyelmet a jelentős szűrési tisztítási folyamatokra. Amikor egy gázmotort vagy egy bio-dieselt vagy csak egy sima dieselnél is nagyon fontos az üzemanyagféleségek cetán és petán számának a pontos betartása mert ezek égés és szennyezőanyagára tervezik a motorokat. Én nem ismerem konkrétan a Zalaegerszegi példát, de pl. Mainz-ban , Zalcburgban üzemeltetnek ilyeneket. A baly hogy 1 normál köbméter megtermelt gázból csak 0,31 normál köbméter üzemeltetésre alkalmas gáz lesz. Nem beszélve a víz-szeparátorok tömkelegéről. Ha valami félre csúszik a motorgyártó azonnal megvonja a garanciát. Nekem legtöbb ismeretem a Cummins - Westport motorokról van és azok már bizonyos elektronikai "el állítással" akár a B20 jelű biodieselek alkalmazására is lehetőséget adnak, más hardver változtatást nem igényelnek.