A legfrissebb Eurostat adatok szerint a keleti országrészben igen nagy a szegénység. Vajon állam bácsi úgy gondolja, hogy nekik már úgyis mindegy, ezért nem engedélyezi továbbra sem a buszvásárlást a Dunától keletre eső cégeknek? Ezt nem tudjuk, de az ország többi részén nyugodtan lehet új buszokat vásárolni!
Öt éve van pénz, négy éve nincs új busz
Már öt éve annak, hogy az országgyűlés megszavazta azt az ötvenmilliárdos hitelkeretet, amit a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) biztosított buszvásárlásra. A hitellel kapcsolatos tendereket a Volán vállalatok rendben lebonyolították. Így minden akadály elhárult az elől, hogy a már 2011-ben is öreg, járműpark egy részét lecserélhessék a társaságok.
Új autóbusz vásárlások 1968-tól 2012-ig. Nagyobb méretben klikk ide!
Azonban a nem sokkal korábban megalakult új kormány közlekedési államtitkára gyorsan megtiltotta a Volán vállalatoknak, hogy új járműveket szerezzenek be. Az akkori magyarázat szerint azért, hogy tisztábbak legyenek a tenderek, ne legyenek mutyik és egyébként is olyan rossz helyzetben van az ország, hogy ezt most nem engedheti meg magának! Halkan jegyzem meg, hogy akkor valószínűleg most is nagyon rossz helyzetben van hazánk, hiszen a kormány négy éves regnálása alatt egyáltalán nem oldotta fel ezt a tiltást! Pedig az aktuális kormány kinyilvánított célja a vidék fejlesztése. Ennek a programnak teljesen ellentmond, hogy a hazai települések hetven százalékán, ahol nincs vasút, már negyedik éve nem érkezik új busz. Így a kormány köznek szánt nyilatkozatai és az államtitkárok tettei köszönő viszonyban sincsenek.
Új autóbusz beszerzések 1968-2012 között. Nagyobb méretben klikk ide!
Ez a négy év azonban nem telt el nyomtalanul. Ugyanis a Volán cégek a nyertes bankoknak rendelkezésre állási díjat fizetnek, hogy az MFB hitel rájuk eső összegét bármikor a közlekedési vállalat rendelkezésére bocsájthassák. Ezért a Volánok 6-8 millió forintot fizetnek évente az adott banknak. Abszolút jellemző, hogy az elmúlt négy évben a bankoknak kifizetettet összeg lassan minden egyes volánnál kiteszi egy új busz árát. A takarékoskodó állam, ezzel pont az ellenkezőjét érte el azzal, amit sugall, kiszóratott a Volánokkal pár millió forintot az ablakon.
Vesztett a Kravtex! Nyert a Kravtex!
A buszvásárlási tiltás legnagyobb vesztese a Mosonmagyaróvári Kravtex Kft. volt. Hiszen az összes hazai Volánnál üzemel autóbuszuk, így jó esélyük volt arra, hogy az MFB hitellel kapcsolatos járműbeszerzési tenderek egy részét megnyerjék. Ezért még a közbeszerzések kiírása előtt nekilátott a Kravtex legyártani azokat a buszokat, amik beszerzésére még tender sem volt. Olyan felszereltséggel készítették a kocsikat, amik a legjellemzőbbek egy-egy, már Credót használó Volánnál.
2013-as Credo autóbusz beszerzések. Nagyobb méretben itt!
Kicsit furcsának hat ez a fajta szemlélet, mégis érthetővé válik, hiszen a Mosonmagyaróváriak egyetlen embert sem akartak elbocsájtani, ugyanis a régióban, bármennyire is hihetetlen, óriási szakemberhiány van. Másrészt azt is szem előtt kellett tartaniuk, hogy az olyan különleges szerszámoknak és berendezéseknek, amik csak a buszgyártáshoz használhatóak, nem mindig tesz jót, ha néhány évig nem használják őket.
A tavalyi év közepére, már majdnem kétszáz előre legyártott autóbusz álldogált a Kravtex Kft. győri és mosonmagyaróvári telephelyein. Ősszel, mint derült égből villámcsapás, jött a meglepetés, összesen hét, Bakony, Somló, Volánbusz, Kapos, Kisalföld, Vasi és Pannon, Volántársaság írt ki új autóbuszokra tendert. Jól látszik, hogy kizárólag a Dunától nyugatra lévő vállalatok indíthattak közbeszerzési eljárást. A hét Volán által kiírt tenderek 2013 végére le is zajlottak, így a Kravtex gyárudvarán álló buszok túlnyomó része gazdára talált.
Eközben keleten
Amíg a nyugati országrészbe néhány hét leforgása alatt 112 darab új autóbusz érkezett, addig keletre az elmúlt három évben, egyedül a Borsod Volán tudott beszerezni tíz új Scania-Higer Touring HD típusú távolsági autóbuszt. Azt is úgy, hogy a tulajdonos MNV Zrt. külön engedélyt adott a beszerzésre.
Ez a nyíregyházi vendégjátékos a Hajdú Volántól érkezett
Hogy keleten is nagy szükség lenne az új autóbuszokra az egy a birtokunkba jutott 2013 tavaszán keltezett levélből derül ki, amit az egyik keleti már régiós Volántól jutattak el a gazdasági miniszter Németh Lászlónéhoz, az MNV-hez és a fejlesztési minisztériumhoz is. Ebből a levélből kiderül, hogy ha a 2013-as tél is olyan zord lesz, mint az egy évvel azelőtti, akkor sok öreg jármű eshet ki a forgalomból, ezért ahhoz, hogy szolgáltatásukat az eddigi színvonalon folytathassák, ahhoz még a tél beállta előtt új járművekre van szükségük. Úgy tudjuk a levélre nem érkezett válasz egyik címzettől sem.
Óriási szerencséjük volt a döntéshozóknak, hiszen most elmaradt a kemény tél, így valamivel könnyebben teljesíthették a Volánok a rájuk rótt feladatokat.
Alba Volántól érkezett ez az Ikarus 260-as
Viszont van olyan vállalat, ahol nyáron is óriási gondot okoz az elöregedett járművek cseréje. A problémák a legszembetűnőbben Szabolcsban jelentkeznek. Ugyanis az elmúlt három évben több más Volántól is jelentek meg buszok a keleti végeken. Ennek két oka is van Szabolcsban: az egyik, hogy a Volán nem hajlandó többedszer is felújítani az idős kétszázas sorozatú Ikarusokat. Ezért a színvonalas kiszolgálás érdekében más Volánoktól bérelnek, sajnos szintén öreg kocsikat addig, amíg nem kapnak engedélyt új buszok vásárlására.
Rövidtávon ez olcsó megoldás, de vannak kocsik, amik immár három éve koptatatják a nyírségi flasztert. A másik ok, hogy a Szabolcs Volánnak plusz feladatot okoz a közmungaprogram „dolgozói” szállításának lebonyolítása is, amihez új eszközökre lenne szüksége, ugyanis egyre több az utazó közmunkás, akik sokszor kénytelenek átutazni akár az egész megyét is.
Szintén a Hajdúságból érkezett ez a 260-as
A buszfotósoknak persze öröm a tarka-barka járműflotta, de az utasok sajnos sokszor rosszabb állapotú öreg buszokkal utazhatnak továbbra is.
A kevés is elég lenne…
Tavaly végre voltak beszerzések, de az összesen 73 darab autóbusz édeskevés, ahhoz hogy az elmúlt három évben elmaradt buszbeszerzéseket pótolja. Persze valamelyest lassítja a járműállomány további öregedését, de ahhoz, hogy megkezdjük a felzárkózásunkat „Európához” és segíthessük a hazai buszgyárakat, akár a Rábával kiegészülve is, nem 73 autóbuszra lenne szükség egy évben, hanem legalább a tízszeresére! Ebből biztosan jutna néhány új kocsi a keleti országrésznek is.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!