Keletnek nincs új busz?

2014. március 03. - kristoof

cimlapkep_2.jpg

A legfrissebb Eurostat adatok szerint a keleti országrészben igen nagy a szegénység. Vajon állam bácsi úgy gondolja, hogy nekik már úgyis mindegy, ezért nem engedélyezi továbbra sem a buszvásárlást a Dunától keletre eső cégeknek? Ezt nem tudjuk, de az ország többi részén nyugodtan lehet új buszokat vásárolni!

Öt éve van pénz, négy éve nincs új busz

Már öt éve annak, hogy az országgyűlés megszavazta azt az ötvenmilliárdos hitelkeretet, amit a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) biztosított buszvásárlásra. A hitellel kapcsolatos tendereket a Volán vállalatok rendben lebonyolították. Így minden akadály elhárult az elől, hogy a már 2011-ben is öreg, járműpark egy részét lecserélhessék a társaságok.

tablazat_1.jpg

Új autóbusz vásárlások 1968-tól 2012-ig. Nagyobb méretben klikk ide!

Azonban a nem sokkal korábban megalakult új kormány közlekedési államtitkára gyorsan megtiltotta a Volán vállalatoknak, hogy új járműveket szerezzenek be. Az akkori magyarázat szerint azért, hogy tisztábbak legyenek a tenderek, ne legyenek mutyik és egyébként is olyan rossz helyzetben van az ország, hogy ezt most nem engedheti meg magának! Halkan jegyzem meg, hogy akkor valószínűleg most is nagyon rossz helyzetben van hazánk, hiszen a kormány négy éves regnálása alatt egyáltalán nem oldotta fel ezt a tiltást! Pedig az aktuális kormány kinyilvánított célja a vidék fejlesztése. Ennek a programnak teljesen ellentmond, hogy a hazai települések hetven százalékán, ahol nincs vasút, már negyedik éve nem érkezik új busz. Így a kormány köznek szánt nyilatkozatai és az államtitkárok tettei köszönő viszonyban sincsenek.

Volánok új és össz autóbusz darabszámai 1968-2012.jpg

Új autóbusz beszerzések 1968-2012 között. Nagyobb méretben klikk ide!

Ez a négy év azonban nem telt el nyomtalanul. Ugyanis a Volán cégek a nyertes bankoknak rendelkezésre állási díjat fizetnek, hogy az MFB hitel rájuk eső összegét bármikor a közlekedési vállalat rendelkezésére bocsájthassák. Ezért a Volánok 6-8 millió forintot fizetnek évente az adott banknak. Abszolút jellemző, hogy az elmúlt négy évben a bankoknak kifizetettet összeg lassan minden egyes volánnál kiteszi egy új busz árát. A takarékoskodó állam, ezzel pont az ellenkezőjét érte el azzal, amit sugall, kiszóratott a Volánokkal pár millió forintot az ablakon.

Vesztett a Kravtex! Nyert a Kravtex!

A buszvásárlási tiltás legnagyobb vesztese a Mosonmagyaróvári Kravtex Kft. volt. Hiszen az összes hazai Volánnál üzemel autóbuszuk, így jó esélyük volt arra, hogy az MFB hitellel kapcsolatos járműbeszerzési tenderek egy részét megnyerjék. Ezért még a közbeszerzések kiírása előtt nekilátott a Kravtex legyártani azokat a buszokat, amik beszerzésére még tender sem volt. Olyan felszereltséggel készítették a kocsikat, amik a legjellemzőbbek egy-egy, már Credót használó Volánnál.

credo2013.jpg

2013-as Credo autóbusz beszerzések. Nagyobb méretben itt!

Kicsit furcsának hat ez a fajta szemlélet, mégis érthetővé válik, hiszen a Mosonmagyaróváriak egyetlen embert sem akartak elbocsájtani, ugyanis a régióban, bármennyire is hihetetlen, óriási szakemberhiány van. Másrészt azt is szem előtt kellett tartaniuk, hogy az olyan különleges szerszámoknak és berendezéseknek, amik csak a buszgyártáshoz használhatóak, nem mindig tesz jót, ha néhány évig nem használják őket.

A tavalyi év közepére, már majdnem kétszáz előre legyártott autóbusz álldogált a Kravtex Kft. győri és mosonmagyaróvári telephelyein. Ősszel, mint derült égből villámcsapás, jött a meglepetés, összesen hét, Bakony, Somló, Volánbusz, Kapos, Kisalföld, Vasi és Pannon, Volántársaság írt ki új autóbuszokra tendert. Jól látszik, hogy kizárólag a Dunától nyugatra lévő vállalatok indíthattak közbeszerzési eljárást. A hét Volán által kiírt tenderek 2013 végére le is zajlottak, így a Kravtex gyárudvarán álló buszok túlnyomó része gazdára talált.

Eközben keleten

Amíg a nyugati országrészbe néhány hét leforgása alatt 112 darab új autóbusz érkezett, addig keletre az elmúlt három évben, egyedül a Borsod Volán tudott beszerezni tíz új Scania-Higer Touring HD típusú távolsági autóbuszt. Azt is úgy, hogy a tulajdonos MNV Zrt. külön engedélyt adott a beszerzésre.

nyiregy4.jpg

Ez a nyíregyházi vendégjátékos a Hajdú Volántól érkezett

Hogy keleten is nagy szükség lenne az új autóbuszokra az egy a birtokunkba jutott 2013 tavaszán keltezett levélből derül ki, amit az egyik keleti már régiós Volántól jutattak el a gazdasági miniszter Németh Lászlónéhoz, az MNV-hez és a fejlesztési minisztériumhoz is. Ebből a levélből kiderül, hogy ha a 2013-as tél is olyan zord lesz, mint az egy évvel azelőtti, akkor sok öreg jármű eshet ki a forgalomból, ezért ahhoz, hogy szolgáltatásukat az eddigi színvonalon folytathassák, ahhoz még a tél beállta előtt új járművekre van szükségük. Úgy tudjuk a levélre nem érkezett válasz egyik címzettől sem.

Óriási szerencséjük volt a döntéshozóknak, hiszen most elmaradt a kemény tél, így valamivel könnyebben teljesíthették a Volánok a rájuk rótt feladatokat.

nyiregy3.jpg

Alba Volántól érkezett ez az Ikarus 260-as

Viszont van olyan vállalat, ahol nyáron is óriási gondot okoz az elöregedett járművek cseréje. A problémák a legszembetűnőbben Szabolcsban jelentkeznek. Ugyanis az elmúlt három évben több más Volántól is jelentek meg buszok a keleti végeken. Ennek két oka is van Szabolcsban: az egyik, hogy a Volán nem hajlandó többedszer is felújítani az idős kétszázas sorozatú Ikarusokat. Ezért a színvonalas kiszolgálás érdekében más Volánoktól bérelnek, sajnos szintén öreg kocsikat addig, amíg nem kapnak engedélyt új buszok vásárlására.

Rövidtávon ez olcsó megoldás, de vannak kocsik, amik immár három éve koptatatják a nyírségi flasztert. A másik ok, hogy a Szabolcs Volánnak plusz feladatot okoz a közmungaprogram „dolgozói” szállításának lebonyolítása is, amihez új eszközökre lenne szüksége, ugyanis egyre több az utazó közmunkás, akik sokszor kénytelenek átutazni akár az egész megyét is.

nyiregy1.jpg

Szintén a Hajdúságból érkezett ez a 260-as

A buszfotósoknak persze öröm a tarka-barka járműflotta, de az utasok sajnos sokszor rosszabb állapotú öreg buszokkal utazhatnak továbbra is.

A kevés is elég lenne…

Tavaly végre voltak beszerzések, de az összesen 73 darab autóbusz édeskevés, ahhoz hogy az elmúlt három évben elmaradt buszbeszerzéseket pótolja. Persze valamelyest lassítja a járműállomány további öregedését, de ahhoz, hogy megkezdjük a felzárkózásunkat „Európához” és segíthessük a hazai buszgyárakat, akár a Rábával kiegészülve is, nem 73 autóbuszra lenne szükség egy évben, hanem legalább a tízszeresére! Ebből biztosan jutna néhány új kocsi a keleti országrésznek is.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr835841150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EvilHedgehog 2014.03.03. 19:34:46

Az egész megkoronázása pedig az a tény, hogy az egyetlen nagy Volán beszerzés is a BKK-hoz kerül... :D

Oldm4n 2014.03.03. 20:14:00

Figyelj, prosztókám! Megsúgok neked valamit - Én közmunkaprogram keretében a keleti országrészben dolgozom. Szellemi munkás vagyok, kőkemény mérnöki szakmunkát csinálok. Vállalkozóként 15.000.- plusz ÁFA lenne az órabérem. Kapok egy hónapra 34.000.- t. Ebből éljek meg a családommal. Magyar vagyok, nem cigány, nem zsidó. Segélyt, támogatást nem kapok, sőt, ahol csak lehet, a "hivatal" gátol és akadályoz. Mindezeket összevetve, a két idézőjelért cserébe azt mondom neked, köcsög, "A KURVA ANYÁDAT SZÁJBAVERED TE BAROM!" Gyere ide, megbaszlak fasz nélkül te gyökér!

kristoof 2014.03.03. 20:24:20

@Oldm4n: Örülök, hogy sikerült megérteni a poszt mondanivalóját! Én speciel mindössze egyetlen idézőjelet látok, de ez most nem lényeg.

Az inkriminált szó, azért került idézőjelbe, és a link is egy ilyen cikkre mutat, mert ugye most a téli időszakot éljük és ilyenkor a közmunkások nem dolgoznak, hanem napocskát rajzoltatni velük például. Tehát érdemi munkát nem végeznek. (Én speciel ezt tök egyértelműnek gondoltam, lehet nem volt az, Bocsi.)

Üdvözlettel: "prosztókám"

grebel 2014.03.03. 22:14:26

Há' persze, először tönkre kell tenni a Magyar buszgyártást. (Még nem sikerült, mert vannak elszántak) Utána majd lehet venni Merci buszokat.

sziget2010 2014.03.03. 22:33:43

@Oldm4n: Ezt a kultúrált hangvételt szerintem tartogasd a Subbára vagy hasonló blogra. Köszi.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.03. 23:01:41

@Oldm4n:

Most már tudom, van abban valami, mikor egyes viccekben a bunkót, akiről a poén szól, a szabolcsi szóval helyettesítik, és ez ellen sok művelt ember nem kel ki magából.

Oldm4n 2014.03.04. 06:27:30

@kristoof: @sziget2010: @Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: LESZAROM a véleményeteket. Halkan megsúgom, "pösti" vagyok. Még csak egy éve élek itt. Az, hogy egy önjelölt sehonnai zugfirkász mit írogat egy sehol sem jegyzett blogon meg, hát minimum nem érdekel. De buzikáim, itt nyilatkoztok ki, mintha a zsebetekben lenne a bölcsek köve, s nem veszitek észre, hogy csak egy darab lószart szorongattok a kezetekben. Tudjátok, ez olyan mint a segglyuk. Tudom, hogy van nektek, de baromira nem érdekel. Na húzzatok a picsába. (Prosztó zugfirkász, miért nem adod a pofádat a firkálmányodhoz? Talán félsz, hogy egy kisemmizett egyszerű közmunkás kitépi a májadat?)

kristoof 2014.03.04. 07:52:48

Nem adom a pofámat? Amíg ezt a kommentet ide böfögted, annyi idő alatt simán kiderítetted volna, hogy ki vagyok! Mindig is vállaltam az arcom és a felelőséget is leírtakhoz...

...nem akarok általánosítani, de minden közmunkás ilyen? Mert akkor nem sajnálom őket! :-(

sziget2010 2014.03.04. 08:29:55

@Oldm4n: Érdekes módon te sem írtad alá a nagyon komoly hozzászólásodat..
Az miért van? Ja mert trollkodni így a legjobb.

Arról meg, hogy "kisemmizett egyszerű közmunkás" vagy egyikünk sem tehet. Ha ez ellen tenni akarsz, akkor arra nem az a legjobb megoldás, hogy egy szakblogon ilyen hozzászólásokat írogatsz. Az nem fog előrébb vinni az életben..

2014.03.04. 12:21:34

- Pesti vagy?
- Ahát.
- És hun laksz?
- Hát a munkásszállón.

Goose-T · http://blacksabbath.blog.hu/ 2014.03.04. 12:38:11

@Oldm4n: Akkor miért nem mész oda, ahol adnak 15 000 Ft + ÁFA-t a munkádért?

kristoof 2014.03.04. 13:24:05

Szerintem hagyjuk a trollunkat és beszéljünk a szakmáról! Elvégre is ez egy szakmai poszt lenne...

Például máris itt van Evil Hedgehog kommentje, ami annyira elgondolkoztatott, hogy egy új posztot is megérne! Hiszen a felvetés, nagyon is, jogos! :-) Vagy lehet ez lenne a jó? :-(

♔bаtyu♔ 2014.03.04. 14:13:36

Annyira nem vagyok keleten ismerős, de Miskolcon jóval előbb voltak új járművek mint Bp-en. Úgy tudom, Szegeden, Debrecenben is.

3 éve Miskolcon frankó Mercikkel járkáltam, míg itt Bp-n lepukkant Ikarusok voltak.

Pszt! 2014.03.04. 14:59:45

Addig oruljenek, míg a régi Ikarus-okon utazhatnak! A mostani buszokon az ulohelyek kinaiakra vannak meretezve, állva meg nincs kapaszkodasi lehetőség, borzasztóan raznak, a kis bukoablakok miatt nyáron meg lehet fulladni.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.04. 15:22:27

@♔bаtyu♔: szerintem nem merci volt az, hanem man meg neoplan, de részletkérdés. viszont az városi tulajdonú, helyi közlekedési vállalat (a bkv is az). itt viszont állami tuajdonú, helyközi volánokról van szó. és az, hogy látsz két használható kocsit egy 200 darabos flottában, az nem jelenti azt, hogy minden rendben van.

butschq 2014.03.04. 15:24:35

Az utóbbi időben nekem is feltűnt, hogy sok a vendégmunkás busz, sőt hallani is lehetett a Szabolcs Volán anyagi helyzetéről is pletykákat.
Nade, lehet, hogy új buszok nincsenek, viszont az utóbbi pár évben több használt Autosan buszt vásároltak. Amikkel a sofőrök és utasok is meg vannak elégedve, kényelmes puha ülései vannak, magam is utaztam rajtuk többször.
Van Volvo Alfa Regio busz is, azt nem tudom, hogy új volt-e mikor vették, de rendszeresen látom azt is közlekedni.
Én Nyíregyházától kb 30 km-re lakom, 2002-től 2008-ig napi szinten közlekedtem a volán buszaival, manapság már ritkán (mivel Miskolcon élek), de nagyon kicsi a valószínűsége, hogy ha random kiállsz egy buszmegállóba egy járathoz, ne valami újabb busz legyen, ellentétben régebben. Egyébként olyan 2006/7 körül kezdték az Autosanokat megvásárolgatni.

Izo 2014.03.04. 15:24:40

"Új autóbusz beszerzések 1968-2012 között."
Tudom, hogy ez van de azért mindig megdöbbentő az ilyen grafikonokat látni. Különösen szörnyű abba belegondolni, hogy minden területen ez van. Egyedül az autópálya építés kivétel.. talán oda ment az összes pénz?

2014.03.04. 15:40:52

A gyakran lesajnált románok ebben is okosabbak voltak. Szépen elengedték az ottani volánok (ITA) kezét, bevezettek egy licenszrendszert, és megindult a magántulajdonú helyközi személyközlekedés. Bárhonnan bárhova el lehet jutni, és az autóbusz többé nem politikai kérdés.

gmihaly 2014.03.04. 15:51:46

És a nyíregyházi helyi járatok 2- és 3-tengelyes Solarisai kutyagumik?

szíven szúrt gatyamadzag 2014.03.04. 15:59:11

Hát igen. Ismét igazolódott, hogy Magyarország csak a Tiszáig (Dunáig) tart.... Én innen "külföldről" ezt tapasztalom állandóan.

Takarító nő-ő-ő 2014.03.04. 17:58:01

Nagyon tanulságosak azok a grafikonok: jól látszik, hogy az "átkosban" évente 6-800 új IKARUS autóbusszal lehetett a Volánok buszflottáit megújítani. A rendszer változtatás után és az egyidejüleg végrehajtott cégátalakítások után az utód Volán társaságoknál gyorsan elfogyott a buszbeszerzésre fordítható pénz. Megkezdődött az Ikarus flották felhígítása "ócón" beszerzett, jó ég tudja hány féle típusú használt nyugati buszokkal. Na azóta már a Volán társaságok is megtanulták a leckét, hogy mit jelent(ene) az üzemgazdaságilag optimális flotta összetétel, csak nem engedik őket pénzhez jutni, hogy meg is tudják valósítani, amit szeretnének. Új buszok helyett hitelkészenléti díjat fizettetnek velük. (Nem ezt a fajta gazdasági politikát hívják erőfölénnyel való visszaélésnek?)

mohácsilakos 2014.03.04. 20:21:12

Jónak jó a cikk! Csak a "Credos listán" lemaradtak a Pannonos IC12-esek illetve az LH12-esek!
De a lényeg amiről írtatok az így is átjött ! :)
Talán még a Pannon kapta a legtöbb új Credot?

_zahnrad 2014.03.04. 20:31:55

@Pszt!: Ezt mind a megrendelő dönti el milyet kér. A Budapesten közlekedő új Mercedes buszokon akkpora ablakok vannak, hogy ki is lehet ugrani rajtuk.

_zahnrad 2014.03.04. 20:32:55

@butschq: Az Autosanok mind kivétel nélkül újonnan érkezett 2004 és talán 2009 között.

_zahnrad 2014.03.04. 20:46:55

@gmihaly: Az első Solarisok 2002-es évjáratúak, az utolsókén érkezett háromtengelyesek 2008-asok. Azóta helyibe csak egyetlen 9,5 méteres Credo érkezett újjonann, pedig lenne mit még lecserélni. Például botváltós 263-asok is vannak még szép számmal helyiben, gondolom nem annyira szeretnéd vezetni.

bovorac 2014.03.04. 21:38:30

A miskolci MVK-s Neoplanok 2008 körüliek, ők is túl vannak azon, hogy újnak nevezzük őket. Az ottani MAN-ek pedig már lassan csereérettek is lehetnének, ha nem lenne tőlük sokkal öregebb kocsi is a forgalomban.

Angol beteg 2014.03.05. 09:24:40

Dombon ülő vadász kutya legyek, ha a bank a hitel készenléti díj-bol nem oszt vissza a megfelelő embernek. ...ez is egy fajta korrupció amikor a semmiért fizetni kell! Szegény bankárok, még ezzel a semmivel is jól járnak.

Erdei osonó 2014.03.05. 11:17:46

@Oldm4n:
"Szellemi munkás vagyok, kőkemény mérnöki szakmunkát csinálok. Vállalkozóként 15.000.- plusz ÁFA lenne az órabérem"
Az hát! Egy ekkora tahó max. lapáttechnikus lehet egy mérnöki irodán.

kisörDög 2014.03.05. 12:35:50

Szerintem nincs ebben semmi különleges,mihelyt a 70-ik zsebben is megfordult a pénz,indulnak a buszok.És mér pont kelettel van a probléma?Mert az kevésbé van szem előtt (a nyugat segge nyugat felé van).

gmihaly 2014.03.05. 20:13:00

@_zahnrad: Mi nem kőgazdag németek vagyunk. Állítólag a győri Audinál már nem a német bérek 20%-át, hanem 25%-át kapja egy jó szakmunkás. Micsoda perspektíva! Inkább ezen gondolkodj egy keveset. Ki a kicsit nem becsüli...Nem kell mindenáron vadiúj. A szépen felújított "korszerűtlen" utaskomfortja is javulhat. Az "öreg" Solarisok is nagyon klafák, az öreg nyíregyi buszok is újszű állapotban vannak, márpedig az utas ezt értékeli. Árnyalhatnád egy kicsit a "módszertanodat".

_zahnrad 2014.03.06. 17:32:42

@gmihaly: ???
Szeretném felhívni a figyelmed, hogy az állomány életkorának szinten tartásához! is kellenek új beszerzések, nem elég a meglévőket tákolgatni, ami élettartamra vetítve szintén nem olcsó. Ki a kicsit nem becsüli? Tessék? Ki mondta, hogy a régi Solarisok rosszak? Nem azokat kell lecserélni, hanem a huszonéves Ikarusokat, ember! Fizetések: Amíg nincs nagy hozzáadott értékű termelés, addig nem lesznek magasabbak a fizetések. Kérdés, hogy egy busz felújítása vagy egy versenyképes új busz előállítása-e a magasabb hozzáadott érték?

A nyíregyi buszok mindig is jó állapotúak és tiszták voltak, 2010 óta van hatalmas, korábban nem látottt mélyrepülés.
süti beállítások módosítása