El a kezekkel a Rábától!

2014. június 02. - _zahnrad

kIMG_5659.jpgHa egy állami cég vezérigazgatója olyan fokú felkészületlenséget mutat egy új területre való piacra lépés kezdetén, mint a Rába vezérigazgatója Pintér István a tegnap megjelent interjúban, ott óriási baj van. Folytatódhat a magyar autóbuszgyártást sújtó eddigi legsötétebb korszak?

A mai Világgazdaságban megjelent interjút olvasva igen szomorú kép tárul a magyar járműiparért tevő vagy tenni akarók számára. A Rába elnök-vezérigazgatójával készült beszélgetésről vagy a totális felkészületlenség, vagy a felsőbb utasításra elkövetett demagóg piaci megnyugtatás szándéka süt le.

Kezdetnek Pintér úr ügyesen összemossa a gazdaságos futóműgyártás darabszámát a gazdaságos autóbuszfelépítmény-gyártás darabszámával. Míg futóműveket a speciális technológia miatt valóban csak évi több ezer darabos stabil keresletre éri meg gyártani, addig autóbusz-felépítményeket - amiben mi magyarok mindig is tudtunk maradandót és egyedit alkotni - már egészen kicsi darabszámok esetén is gazdaságos gyártani.

NemzetiVolvok.jpgA szándék változatlan, ami végtelenül szomorú. Egy iparág végső tönkretételének vagyunk szemtanúi.

Az interjú következő részében említett midibuszokat a Rába Jármű Kft autóbusz alvázára építették a Rábától független, külső, hazai cégek. A Rába ebben az esetben egy önjáró alvázat adott át a felépítményt ráépítő cégeknek, amiben a Rába futóművek, illetve a Mercedes motor beépítésén túl pár vasidom fűződik a Rába nevéhez. A felépítmény a Rábától független hazai tervezőiroda munkája, a tervezőiroda munkatársai nevéhez számos komoly exportsikert elért autóbusz fűződik. A Rába korábbi saját buszgyártása által szinte lenullázott, korábban szerteágazó Rába önjáró autóbuszalváz kínálat utolsó mohikánja, ezeknek a lelkes, hazai tervezőknek köszönheti a túlélését, akiket a Volvóval való paktum egyúttal szembe is köp.

Ika-Rába.jpg2010-ben még az Ikarusszal való együttműködésről  volt szó. Azóta sem rajtuk múlik...

Pintér Úr azt mondja nézzük meg, hogy a NABI-t leszámítva hány magyar buszt sikerült eladni külföldön, azonban ő már már nem mond számokat! Mi megtesszük ezt most helyette:

Rába-futóműves, önhordó busz került Oroszországba, Romániába. Rába-alvázas buszok kerültek tízes nagyságrendben Norvégiába és Svédországba. Ezek mellett több, mint ötven magyar emeletes buszt vásárolt Isztambul, további öt Dániába, további kettő-öt kocsi Németországba és Szerbiába ment. Ezek mellett nem elhanyagolható, hogy hazai felépítményes, Rába-futóműves buszok az elmúlt években százas nagyságrendben álltak forgalomba, a Rába által leszállított, de német ZF-futóműves Volvók érkezése előtt...

kIMG_5939.jpgÚj gyártású Ikarus busz. A Rába Pintér úr szerint futóműgyár. Vajon lenne ez alá a busz alá versenyképes áron és paraméterekkel bíró Rába futómű is?

Megnéztük és láttuk, hogy a Rába korábban nem exportált, most csak idegen, de hazai felépítményes buszokat exportál, de ha így folytatja a jövőben sem fog kész autóbuszokat exportálni. Ennek az okát maga Pintér úr mondja el: ,,Volvo buszokat szállítunk magyar megrendelőknek”. A mondat többi része szimplán nem igaz, mivel a Rába által elvégzett magyar elvárások szerinti adaptálás kimerült a járművek motortér ajtajaira ragasztott ,,nemzeti autóbuszhoz” méltatlanul angolul megfogalmazott ,,Delivered by Rába” matricában. Ugyanis a korábbi közleményekben megjelent (egyébként külföldi gyártmányú) utastájékoztató beszerelést sem a Rába, hanem egy budapesti cég végezte a Volvo Hungária telephelyén. A további adaptálás pedig nemes egyszerűséggel kimerült a Volánbusszal kötött szállítási szerződés módosításában, mivel a Volvo által leszállított buszok olyan alapvető elvárásoknak sem feleltek meg, mint az 540 milliméteres átjárószélesség a hátsó tengelyek között.

kIMG_5659.jpgEz lenne a magyar autóbuszgyártás jövője? Ennyi? Lehet nem kellene erőltetni a nyilvánvaló hazudozást.

Noha pár éve a Rába autóbuszgyártásától hangosak a hazai médiumok, addig igencsak nagy bátorságra és az olvasók hülyének nézésére vall egy jövőben feltételesen elérendő darabszámhoz kötni a Rába által szállított autóbuszokban a magyar hányadot, miközben a leszállított buszokban kevesebb a magyar alkatrész, mint a BKV 2004 és 2006 között, még a Rába közbeiktatása nélkül beszerzett buszaiban volt. Ez bizony minősíti a Rába nagy ,,igyekezetét” a magyar kis és nagyobb vállalkozások Volvóhoz bevitelére. A 2006-os Volvo buszokban ugyanis nemcsak az elhúzható üvegek kerete volt magyar, hanem a bennük lévő üvegek, és az utasteret borító csúszásmentes padló is. Ezeknek a beszállítóknak a termékei egyébként külföldi piacra kerülő Volvo (és nemcsak Volvo) buszokba is rendszeresen bekerülnek, tehát a Volvo és a többi nagy gyártó globális beszerzési rendszerében benne vannak. Hogy az első Rába által forgalmazott Volvo buszokba mégsem kerültek bele, az egész autóbuszgyártás történet komolyan vételét jelzi, a benne dolgozók felkészültségét pedig minősíti. A beszállítói programra jelentkezett egyéb cégektől sem érkezett eddig pozitív visszajelzés.

Raba_szervezet.jpg

Bármilyen meglepő is lehet a jelenlegi elnök-vezérigazgatónak, de a Rába egykor motorokat is gyártott. Forrás: Rába éves jelentés 2010

A következő erős kijelentés a Rába múltbéli autóbuszgyártásával kapcsolatos. ,,Autóbuszt összeszerelni nem bonyolult. Régen a Rába is csinálta: megvette a motort”, és megáll bennünk az ütő. Hogy lehet valaki úgy egy hazai járműipari cég első embere, hogy fogalma sincs miről beszél?! A Rába autóbuszgyártása ugyanis úgy kezdődött, hogy volt motorgyártása, futómű és alvázgyártása a Rábának, akkor miért ne gyártana komplett buszt is? Tehát a motor házon belülről jött, nem kellett megvenni, vagy ha igen, akkor a holdingon belüli Rába Motor Kft.-től, béke poraira. Noha a Rába a túlsúlyos hosszított alvázai és kis teljesítményű saját gyártású motorjai miatt a gyártás vége felé valóban szerzett be külső szállítóktól is motorokat, de a Rába buszok többsége mégis Rába motorral hagyta el a gyárkaput. A bukás okát megjelölő megállapításoknak szintén ennyi a közük a valósághoz. Nem a kis darabszám vezetett a bukáshoz, hanem a felesleges belföldi konkurencia erőltetése miatt kialakult árverseny. Ugyanis a buszgyártásos őrület előtt a Rába az évi pár tíz, pár száz darabos megrendelésekből prosperáló Ikarus Egyedi Autóbuszgyárnak szállított Rába motorokkal, futóművekkel szerelt alvázakat. A saját buszgyártás beindulása után a Rába az Ikarus Egyedinek drágábban kezdte adni az alvázakat, az EAG ennek hatására pedig az exportpiacain bejáratott alvázbeszállítói felé fordult. Innen indult el a Volvo alvázas buszok hódítása, Ikarus EAG felépítményes buszokkal. A Rába buszokkal egyidőben megjelent és szintén népszerű Ikarus Classic sorozat újabb változatai (C56.22, C56.32) is fokozták a versenyt és a nyomást a Rábára. A történet végét ismerjük, előbb a karosszériagyártók, majd ennek következtében igen lassan a Rába motorgyártása is tönkrement. Érdemes belegondolni, mi lett volna, ha a belga licencvásárlás, a gyártósor felszerszámozása és a többi buszgyártáson elszenvedett veszteséget a motorpaletta korszerűsítésére költik.

kIMG_5501.jpgHazai felépítmény, Rába futóműveken, elődei 1000-es nagyságrendben a hazai utakon. Mi vele a probléma?

A párhuzam a múlttal kísérteties, csak most a futóműgyártás felett kezdtek gyülekezni a felhők. A felhőket pedig a Rába feje felett, fentről keltik, tudatlanságból, tájékozatlanságból és butaságból. Az üzletág bevételének csökkenése mögött ugyanis piacvesztés is áll. A török piacra betörés ugyan szép álom, de az egyre igényesebb orosz piacról kiszorulás mögött az alacsonypadlós buszokhoz fejlesztett új, tárcsafékes futóműcsalád kudarca áll. Új piacokhoz jó termékek kellenek, a török piac pedig nagyon igényes, célravezetőbb lenne Indiában próbálkozni. További összetevője a történetnek, hogy ha a Volánbusz által beszerzett 160 busz történetesen magyar gyártású, akkor azok alá Rába futóművek kerülhettek volna. Láttunk már Ikarus buszt a közelmúltban Rába futóművel, Credo buszt pedig manapság is gyártanának Rába futóművekkel, ha lenne piac. A Rába szerint lesz, kérdés hogyan mernek számokat mondani, miközben a közelmúltban orosz rulettezni is kisebb kockázattal járt, mint megbecsülni a következő évi autóbuszbeszerzések mértékét

A magyar autóbuszgyártás szereplői a korábbi évek kritikáinak hatására bebizonyították, hogy képesek a fejlődésre, még igen mostoha körülmények között is. A Rába futóművek exportpiacra kerüléséhez csakis a hazai karosszériák nyithatják meg az utat, a ZF futóműves Volvo buszokat továbbra is a Volvo viszonteladói fogják értékesíteni, amelyek közé a tulajdonosa itthon bekényszerítette a Rábát is.

Pintér úr szerint a Rába alapvetően futóműgyártó cég, adódik a kérdés, hogy akkor miért idegen futóművekre szerelt , külföldi karossziárák importálásával foglalkozik, versenyképes, a hazai felpítmények alatt is használható futóművek fejlesztése és értékesítése helyett?

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr946261582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gertan 2014.06.03. 08:46:43

Szerintem ideje lenne egy alapos és mélyreható vizsgálatra a Volvo, Mercedes és MAN buszok beszerzése ügyében, különös tekintettel a döntéshozók és a pályázati kiírásokat összeállítók vagyoni helyzetének változására. Egyszerűen semmiféle egyéb racionális oka nincs annak, hogy a többnyire magyar adófizetők pénzéből vásárolt és fenntartott járműparkot esetenként mindenféle pályázat nélkül, vagy azt látványosan kikerülve külföldről szerezzék be.

doominogame · http://www.doominogame.com 2014.06.03. 13:37:33

Tudomásul kellene már venni, hogy állami cég állami vezetéssel nem lehet normális és nyereséges, lásd MÁV, BKV, etc. Mert az ottani vezetőknek a szakmai munka helyett a felfelé seggnyalás a napi munkájuk, mert a seggtől kapják a fizetést, nem keveset, azért már érdemes szaros szájjal jönni-menni. Erre már alapult egy világrendszer, hála istenek meg is bukott a párttitkárok rendszere. Ezért lesz kudarc a mostani politikai erőlködés, az államosítás biztosan. Mert igaz, hogy nem lesz haszna a mocsok külföldi tulajdonosnak, de azt bőven széthordják a cég vezetői és hatalmas vízfej magyar szokás szerint. Közben meg tűzzel-vassal irtani fogják a szakmaiságot, nehogy már egy mérnök okosabb legyen, mint egy odarakott felső vezető. Hajrá narancsvidék...

Takarító nő-ő-ő 2014.06.03. 13:56:11

Ez a cikk teljesen érzelmi alapon íródott, a gazdasági racionalitások teljes mellőzésével. Noha én is a hazai buszgyártás egyik legnagyobb híve vagyok, bizton kijelenthető, hogy a RÁBÁnál sem a képességekben van hiány.
Nyilvánvaló, hogy évi 10-es 100-as nagyságrendű hazai buszgyártáshoz (bár ez utóbbi is csak álom!) nem gazdaságos hazai gyártású autóbusz futóműveket kifejleszteni, felszerszámozni, mert egyszerűen árban tud versenyezni az ezres, tízezres db. számban gyártó konkurensekkel (pl. ZF).
Bármilyen fájdalmas, tudomásul kell venni, hogy a rendszerváltásnak óriási piacvesztés lett a hozadéka. És ez nem csak a RÁBA-t, de a többi nagynevű hazai járműgyártót (IKARUS, GANZ-MÁVAG, stb.) is fájdalmasan érintette. Ezek közül mára már csak a RÁBA áll úgy-ahogy a lábán (nem csekély állami hóna alá nyúlással), a többi vagy eltünt a süllyesztőben vagy kis-v. max. középvállalati formában máról-holnapra tengeti életét. A fennmaradásukért küzdenek, de nem érkezik semmilyen segítség - a jővőjüket biztosító ésszerű megrendelés formájában.
Ez van, ez a piacgazdaság - megspékelve egy adag kihagyhatatlan mutyival (lásd tendereztetés módja ill. annak megkerülése)...

Takarító nő-ő-ő 2014.06.03. 13:59:41

bocsesz, sajtó hiba:
..." árban NEM tud verenyezni..."

srank 2014.06.03. 14:55:43

@gertan: szerinted épített volna itt mercigyárat a MB ha nem veszünk, merci buszokat ?
szerinted bővített volna az opel, ha nem tőlük rendeljük a rendőrautókat ?
szerinted ezekkel a kéz-kezet mos projektekkel hányszor nagyobb munkaerőteremtés történt, mint egy szaros kis törpe buszgyárral ?

kristoof 2014.06.03. 16:27:02

@Takarító nő-ő-ő: "...nem gazdaságos hazai gyártású autóbusz futóműveket kifejleszteni, felszerszámozni, mert egyszerűen árban tud versenyezni az ezres, tízezres db. számban gyártó konkurensekkel (pl. ZF)."

Aha értem. Akkor vajon miért írt alá a Rába együttműködési szerződést az Ikarusszal 2010-ben arról, hogy az Ikarus számára fejlesztenek tárcsafékes portálhidat? Amiből a mai napig nem láttunk egyet sem beépítve. Vajon a Credónak miért fejlesztettek futóművet? Vajon akkor...

kristoof 2014.06.03. 16:32:04

@srank: Ne haragudj, de hülyeséget írsz! Nem azért vettünk Mercedes buszokat és rendőrautókat, mert azt mondta a Merci, hogy akkor építünk gyárat, ha ezt veszitek!? Szerinted mennyire mindegy a Mercinek az a százötven busz vagy az a 200 Sprinter? Szerintem nem igazán rengeti meg a pénzügyeiket. Ahogy az Opel sem tett szert számottevő haszonra attól az 1400 rendőrautótól.

Egyszerűen arról van szó, hogy annyira hülye az országvezetése, hogy ezzel akarta lekenyerezni őket, hogy "lám-lám, milyen kurva jó fejek vagyunk, hiszen ideépítettéket a gyáraitokat, mi meg tőletek vesszük a kocsikat!"

Ennyi és nem több.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.06.03. 16:55:12

Miért kell már megint a Rába buszait erőltetni? Miért nem jó a többi magyarországi gyártó? Mi lett a Szegeden elkezdett villamos és trolibuszgyártással?

Darth_Peter 2014.06.03. 17:02:41

Hallottam olyat is, hogy miután a Rába beszüntette 2001-ben a buszgyártást, a licenc adó Jonkheere meg akarta venni tőlük a buszgyár részeleget. Ha ez így lett volna most talán most lenne egy olyan buszgyár ami nem csak, itthon gyártana te tőkeerős is lenne és talán az exportban is sikeresebb lenne, mint a mostaniak.

Takarító nő-ő-ő 2014.06.03. 17:14:17

@kristoof:
Mikor is hangzott el a BKV részéről olyan kijelentés, hogy kb. 1000 db autóbuszt kell(ene) rövid időn belül lecserélni (persze tisztán járműpark életkora és műszaki állapota alapján)? Talán még 2009-ben. És mikor is "butozott össze" az ARC és a Széles G. féle Ikarus márkanév? Az is még valamikor 2009 őszén volt (ha tévedek javíts ki lécci). A nagy nyilvánosság előtti bejelentés, hogy együttműködnének a hazai buszállomány megújítása érdekében már valóban 2010-ben volt, de még azt megelőzően, hogy a kormány bevásárolt volna RÁBA részvényekből. És miután ez megtörtént, rá kb. újabb egy évre a kormány kitalálta, hogy a RÁBA lesz az új magyar (nemzeti) buszgyár - és átmenetileg, míg erre valóban képes lesz álljon össze a VOLVO BUS-szal. Innentől kezdve ugye új helyzet van. Nem tudom, hogy a Credo számára kifejlesztett futóművek mennyiben versenyképesek árban, élettartamban stb., de tartok tőle, hogy ez is csak ideig-óráig marad a RÁBA kínálatában, hiszen ha nem lesznek hazai eladások, a kis db.szám miatt kikerülhet a RÁBA kinálatól.
Szeretnék optimista lenni, hogy nem így lesz, de ma nem ez a trend látszik nirányadónak lenni. Persze akár még a VOLVO is áttérhet a RÁBA hidakra, - legalábbis a "delivered by RÁBA" buszok esetében. Mondjuk a mostani 160 db-os Volánbusz állománynál ez még nincs így.
Persze a világot sem egy nap alatt termtették...

BirkaFing Média 2014.06.03. 17:41:12

Az Észak hanyatlik!

Az keresztény-liberális-konzervatív-bolsevizmus nem vezet sehová, a Maghreb országai pusztulásra vannak ítélve.

_zahnrad 2014.06.03. 20:52:37

@Takarító nő-ő-ő: Nem egészen értem a logikád. A hazai buszokhoz nem érné meg kifejleszteni ugyanazt a futóművet, ami a Volvo buszok alá is jó lenne? Amúgy a futómű kifejlesztésével már régóta küzdenek, el is érhető, de drágább és nehezebb a ZF futóműveinél, ezért a kutyának sem kell. Tipikusan egy ilyen terméket lehetne tökéletesíteni és felfuttatni az első komoply exportmegállapodásig belpiacon, ha lenne rá akarat. A 19,5 colos futóműveket pedig valamiért csak kifejlesztette a Rába, hiába ömlik belőlük a sajtónak a demagógia.

BPO654 2014.06.03. 23:18:12

A Rába gyárt buszt. Épp most adtak át 5 db Rába-Molitus S91-et svéd megrendelőnek bilikék színben, azaz akár Bp.-re is jöhetett volna ez az 5 db.

Adalék:
www.napi.hu/magyar_vallalatok/suzuki-modellek_gyartasa_szunik_meg_magyarorszagon.581981.html

" Most jelent meg egy jókora rendőrségi autóbeszerzési tender, ahol a Napi.hu információi szerint jó esélyekkel indulhatnak a hazai gyártású Mercedesek. Önök hogyan állnak a hazai közbeszerzésekkel?

- Régóta szívfájdalma a Magyar Suzukinak, hogy a magyar rendőrség illetve mindazon hivatalos szervek, amelyek időnként jelentős gépjárműbeszerzést hajtanak végre, nem preferálják a magyar gyártmányú autókat. Tanulmányozzuk a az új közbeszerzési felhívásokat is, de ezek első látásra nem túl kedvezőek számunkra. Az S-Cross jelenlegi besorolása például nem fér bele a tender kritériumaiba, holott a rendőrség tesztelte az autót és kiválónak tartja."
Mondjuk rendőrautónak a régi SX4 sem volt jó mert kicsi volt a csomagtere, az új azonban már elvileg megfelelne.... .
Az új Ikarusok nagyon jók.

Mr. Watson 2014.06.03. 23:37:46

Egyre lejjebb csúszik ez a blog...

Ismét egy eltévedt otromba "nemzeti fikamatyi" pocskondiázik, és cimkézget "nemzeti buszgyártó" cimkékkel.
Semmivel nem különb, mint egy repedtsarkú fideszes hazudozó.

Hiányolom a hangsúlyokat:
- Ikarus márkanév birtokosa miért is hoz be Mercedes buszokat tömegével mindenféle ellentételezés vagy magyar hozzáadott érték nélkül?

- A BKV és a Volán miért is nem újítja meg kellő ütemben a járműparkját? Ezt miért is a Rábán kell számon kérni?

- Ki is adta el a skandináv országokba az S91-eseket? Valóban semmi köze hozzá a Rábának, és külkereskedelmi kapcsolatainak?

-Azt meg már megszoktuk hogy a Rába-Volvo szerződéssel nincsen tisztában a cikkíró.

Jó volna kicsit észhez térni és kicsit mértékletesebben bírálni Pintért, ha azt a pár tucat olvasót legalább szeretné elérni...

A "lelkes, hazai tervezőket" így felmagasztalni meg teljesen röhejes :))) jó hogy nem a magyar csavargyártókat akarja beállítani mint a magyar buszgyártás bázisaként :)

és kilyukadunk a credo szerelemnél, hogy gyártana ha lenne piaca... :)))

szánalmas egy cikk...

Lehet hogy el kéne gondolkozni még egy kicsit ezen az összeszerelés vs.
költséghatékonyan fejlesztés és gyártás vonalon...

kristoof 2014.06.04. 01:05:34

@BPO654: Te is nagyon jól tudod, hogy az alváz vasakon és a futóműveken kívül semmi köze a Rábához az S91-esnek.

kristoof 2014.06.04. 01:14:26

@Mr. Watson:

"- Ikarus márkanév birtokosa miért is hoz be Mercedes buszokat tömegével mindenféle ellentételezés vagy magyar hozzáadott érték nélkül?"

Többen kérdezték már tőle, még maguk a jelenlegi Ikarusosok is. Gabi bácsi erre azt mondja, hogy a BKK kényszerítette erre... :-(

"- A BKV és a Volán miért is nem újítja meg kellő ütemben a járműparkját? Ezt miért is a Rábán kell számon kérni?"

Azért mert az állam és az önkormányzatok ba...nak kifizetni azt a teljesítményt, amit megrendeltek. Hol volt a posztban a Rábán számonkérés?

"- Ki is adta el a skandináv országokba az S91-eseket? Valóban semmi köze hozzá a Rábának, és külkereskedelmi kapcsolatainak?"

Természetesen a Molitus adta el. Semmi köze hozzá a Rábának! Egyedül a Molitusos fiúkon múlott! Nagy gratula nekik ezért!

"-Azt meg már megszoktuk hogy a Rába-Volvo szerződéssel nincsen tisztában a cikkíró."

Nem is kell. Elég nagy mutyisztán lehet a Rába körül, ha a BKK utólag nyúl bele egy lezárt tenderbe...

"Jó volna kicsit észhez térni és kicsit mértékletesebben bírálni Pintért, ha azt a pár tucat olvasót legalább szeretné elérni..."

Én pedig leírom, hogy Pintér vagy teljesen alkalmatlan arra a feladatra, hogy ekkora céget vezessen vagy beállt a birkaseregbe. Egyik sem jó, mert mindenhogy hülyeségeket beszél! :-(

"és kilyukadunk a credo szerelemnél, hogy gyártana ha lenne piaca..."

Ha olvasnád a blogot láthatnád, hogy nem igazán van itt Credo szerelem. Ők is megkapják a magukét! :-)

"Lehet hogy el kéne gondolkozni még egy kicsit ezen az összeszerelés vs.
költséghatékonyan fejlesztés és gyártás vonalon..."

Mondjuk, hogy elgondolkodtunk. (Ezt számos poszt alátámasztja.) Most mesélj te, hogy mi a problémád?

kristoof 2014.06.04. 01:16:15

@Mr. Watson: Ja még valami! Hamarosan lesz teszt a nagyszerű új Rába buszokról! Meg fogsz lepődni, hogy mekkora szart sóztak ránk a svédek! Bármelyik Credo kenterbe veri a minőségét tekintve... pedig a Credo sem egy matyóhímzés! :-(

Takarító nő-ő-ő 2014.06.04. 01:53:35

@_zahnrad:
Szerintem érted Te az okfejtést, hiszen ha más szavakkal is, de ugyanarra a végkövetkeztetésre jutottál: "drágább és nehezebb a ZF futóműveknél, ezért a kutyának sem kell" (kivéve "Kravtex kutyát").

"Tipikusan egy ilyen terméket lehetne tökéletesíteni és felfuttatni az első komoly exportmegállapodásig belpiacon, ha lenne rá akarat. "

Hát az akarat mellé jó adag fejlesztési pénz is kellene, amit meg nyereséges buszeladásokból lehetne realizálni...

De hát hol maradnak már azok a belföldi tenderek, amelyken végre az igazi hazai buszgyártók nyerhetnének meg?

Mr. Watson 2014.06.04. 08:44:35

@kristoof: A kisalföld írta 2011-ben: "S91 típusú midibuszok norvégiai szállítására nyert megbízást a Rába Jármű Kft." "S91, amit a Rába Jármű Kft. a Molitus Kft-vel és a Webasto Hungária Kft-vel közösen fejlesztett ki, támaszodva az Ikarus által is fémjelzett tradicionális magyar járműipari tapasztalatokra" www.kisalfold.hu/gazdasag/raba_kulfoldon_is_veszik_a_bkv_szamara_kifejlesztett_s91_midibuszt_-_galeria/2238719/

re: credo szerelem, számonkérés
"Credo buszt pedig manapság is gyártanának Rába futóművekkel, ha lenne piac. A Rába SZERINT lesz, kérdés hogyan mernek számokat mondani" ... mi ez ha nem számonkérés???
Ez egy vélemény Pintér részéről, ráadásul egy külső körülményről. Ha valakit számon kéne kérni akkor az a "piac". ;)

Hogy a Rába-Volvo szerződéssel meg nem is kell tisztában lenni arra no comment.

Moszkvicsslusszkulllcs 2014.06.04. 14:33:40

Mielőtt annyira elszaladna az idő, hogy történészek levéltárakban kutatnák a "városi legendák" eredetét és valóságtartalmát, a kommentekben elhangzott három városi legendáról szeretném megírni azt amit és ahogyan én tudok:

Az "1000 BKV busz" haladéktalan lecserélése a fórumokon is jól ismert Takilaci agyszüleménye volt, úgy 2005 körül, amikor éppen Aba Botond tanácsadója volt. Elmondása szerint azért 1000, mert ezt a buta politikus is meg tudja jegyezni és zászlójára tudja tűzni.
Szerintem jó ötlet volt, hiszen megragadt a köztudatban.

Mercedes buszt azért kellett vennie az 50%-ban Széles Gábor tulajdonolta VT-Arrivá-nak, mert a BKK vezérigazgatója így írta ki a tendert (és így irányítgatta a BKK a tárgyalásos közbeszerzések során az események menetét).
Hogy miért? Mert a vezérigazgató útnak mindenből a legdrágábbat kell vennie.
Hiába tűzte zászlóra a protekcionizmust az országos politika, a helyi kiskirályok erről gyakran nem vesznek tudomást.
Plusz a vezérigazgatóban izzik egy általános magyargyűlölet is.

A RÁBÁ-nak azért kell buszt gyártania, mert Szíjártó Péter Fideszes potentát 2011 végén (?) egy szilvapálinkától delíriumos éjszakán megvallotta Orbán Viktornak, hogy régi álma, hogy szülővárosa, Győr legyen a hazai haszongépjárműgyártás (egyetlen) fellegvára. Aztán másnaptól beindult a gépezet...
Mert manapság ki mer ellentmondani Szíjártó Péternek?
Valamelyest belejátszhatott az is a lázálomba, hogy Nyugat-dunántúlon (is) utálják a szomszéd várakat és csípte a szemüket, hogy az egyetlen jól prosperáló autóbuszgyár a lenézett, utált, konkurens Mosonmagyaróváron működik.

BPO654 2014.06.04. 23:39:42

@kristoof: Persze, de ma már az a neve, hogy Rába-Molitus S91.

Egyébként meg már úgy vagyunk vele, h mind1 mi a neve, színe, hajtáslánca (euro 6 v. elektromos akár), csak jönne már valami új az 405-ök helyett.

BPO654 2014.06.04. 23:45:57

@Mr. Watson:
A járműpark és alapinfrastruktúra megújítása csak pénz kérdés. Ha adsz 80-100 mrd.-ot holnap, akkor sem lesz holnapután 1000-1200 új busz, mert a legyártás időbe kerül! Bp.-en a fentiekkel van a gond, a hálózat nagysága, a lefedettség, évtizedek óta európai színvonalú, a gond a rossz infrastr.-lis állapotokkal, és az elagott járműparkkal van. Ehhez csak pénz kell, a döntést FENT hozzák meg. Ha van más ami fontosabb, akkor erre nem marad pénz. Hogy mi a fontos azt jól láthatjuk. Most írjam is le neked?:D (autópályák és st.......).

BPO654 2014.06.04. 23:47:31

@Takarító nő-ő-ő:
A Rába nyerséges, lehet fejleszteni.

BPO654 2014.06.04. 23:50:27

@Moszkvicsslusszkulllcs:
1000 db új busz; nos 2005 óta eltelt 10 év. Úgyhogy az 1000 db új busz aktuálsabb mint valaha........... .

Takarító nő-ő-ő 2014.06.05. 00:28:13

Látom lassan átalakulunk pletyka rovattá.
Akkor ehhez is egy kis adalék:
A VT-Arriva és annak 50%-os tulaja a szintén résztulajdonában álló saját márkás busza (ARC-KARUS) helyett azért indult MB Citaro-2 buszokkal a BKK tenderén, mert a 8 évi BKV-s lizingelést követő - a kiírásban előírt visszavásárlási garanciát a buszok VT-Arriva által történő beszerzését hitelező bankok csak a tuti-biztos "csillagos" márkára vállalták (potom kamatfelár ellenében). Ugyanez a banki kondició a saját buszmárkával indulás esetén lényegesen kedvezőtlenebb feltételeket eredményezett volna.

Mint utóbb látható: a vonaljárati buszos szolgáltatást vállaló és elnyerő vállalkozói csoport nem ellensége saját zsebének, - annyira nem, hogy inkább saját buszmárkájának okozott károkat azáltal, hogy el sem indította a tenderen.
(így mulat egy magyar nagyúr...)

Moszkvicsslusszkulllcs 2014.06.06. 04:10:08

@Takarító nő-ő-ő:

Tudomásom szerint az Arriva 22 ezer járművet (ebből 14 ezer buszt) üzemeltet, valószínűleg cash-ben is ki tudta volna csengetni...
De még ha hitel is: az egész csoport egy banknál vezeti a pénzügyeit - szerintem meg tudtak volna állapodni kedvező feltételekben.
De ha visszavásárlási garancia is: szerintem még akkor sem a létező legdrágább buszt vette volna, ha nem lett volna a merdzsóra testreszabva a tender...

Más:
A "vonaljárat" kifejezést évtizedekig elrettentésül tanították a közlekkaron: a Horthy korszakban a linienverkehr kifejezést valaki lefordította hibásan "vonali közlekedés"-re, "vonaljárat"-ra (holott ez a német összetett szó "menetrend szerinti közlekedés"-t jelent), és lám: a mai napig fel-felbukkan ...

Takarító nő-ő-ő 2014.06.07. 02:33:41

Én még a KuK-idején jártam isibe, akkor a "Linenverkehr" az Linienverkehr-t jelentett, és nem menetrendszerinti közlekedést, de ezen biztosan nem fogunk összeveszni...
Szép napot!