BKV busz vs. biciklis. A BKK is felelős?

2014. július 25. - kristoof

cimlap_2.jpg

Sokan felháborodtak azon a minapi híren, hogy egy BKV busz elsodort egy kerékpárost a Thököly úton. A balesetben a kétkerekűt hajtó fiatalember súlyos sérüléseket szenvedett. De hogy került oda kerékpársáv, amikor az nem is lehetne ott?

Nem szeretnénk tisztára mosni a buszsofőrt, hiszen a videóból jól látszik, hogy a kerékpáros szabályosan közlekedett. A 133-as buszt vezető sofőr pedig súlyos hibát vétett, amikor járművével elsodorta a kerékpárost, így nem csoda, hogy az eset után egy hónappal a sofőrt elbocsátották a BKV állományából.

cikkbe1_2.jpg

Itt még el van különítve a kerékpársáv. Sok helyen azonban nem (fotó: kertvarosbringa.blogspot.com)

A főváros közúti közlekedéséért is felelős BKK vezérigazgató Vitézy Dávid szerint a baleset ellenére sincs probléma a buszsávval közös kerékpársáv forgalmi megoldással. Szerintünk pedig van probléma!

Európa számos pontján van hasonló kialakítású kerékpársáv, de nem ilyen nagy buszforgalomnál. Normális helyeken elkülönített sávot kapnak a kétkerekűek. Budapesten azonban inkább szembe mennek a jól bevált recepttel és legalább annyira balesetveszélyessé teszik a kerékpársávot, mintha az nem lenne ott. Vajon mi járhatott a BKK-s döntéshozók fejében, amikor kijelölték a jogszabályba ütköző közös kerékpár- és buszsávot? Ugyanis az említett jogszabály teljesen egyértelműen fogalmaz:  "Autóbuszsávban kerékpáros közlekedés akkor engedhető meg, ha az autóbuszsáv szélessége eléri a 4,25 m szélességet vagy a csúcsidei autóbusz forgalom kisebb, mint 30 autóbusz/óra." A balesetet szenvedett kerékpáros videójában jól látszik, hogy nincs meg 4,25 méter szélesség, a csúcsidei autóbuszforgalom pedig 65 busz per óra, ami több mint kétszerese a jogszabályban leírtaknak! Így egyértelmű, hogy a Thökölyn lévő kerékpársáv szabálytalanul lett létesítve, ami főként azért elszomorító, mert a főváros több más pontján is van hasonló, rosszul kialakított közös autóbusz- és kerékpársáv.

cikkbe3_1.jpg

Másfél méterrel arrébb, akár elkülönített biciklisávot is létesíthettek volna (fotó: BKK)

De a Thököly út rossz kerékpársáv kialakítása itt még nem áll meg! Ugyanis a biciklisávot nem szabadna ilyen rövid szakaszon, a szűkítés előtt megszüntetni. De ha mégis megszűnik a sáv, akkor előtte a kétkerekűvel haladókat beljebb kellene kényszeríteni például utcabútorral, hogy ne a kereszteződés után „húzza be magát” a biciklis a buszok elé, hanem a sáv megszűnésekor, amikor egyértelmű elsőbbsége van az autóbuszoknak. Az is egy jó kérdés, hogy vajon miért nem sikerült a Thököly út melletti, legalább öt méter széles járdán kialakítani egy, akár fizikailag is, elkülönített kerékpársávot? Miért kellett a kerékpárosokat felesleges balesetveszélynek kitenni?

cikkbe2_2.jpg

Egy példa arra, hogyan kell ezt csinálni Koppenhágából

Több napi rendszerességgel közlekedő kerékpárossal is beszélgettünk, akik szerint, sajnos az egy hónappal ezelőtti sajnálatos balesethez hasonló szituáció mindennapos azokon a helyeken, ahol nincs elkülönített kerékpársáv a fővárosban. Elég sűrűn sodorják el őket ugyanis, nem csak a buszok, de minden más nagyobb jármű! Így nem lennénk meglepve, ha kiderülne, hogy korábban is voltak súlyos balesetek a hasonló kialakítású szakaszokon.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr646544687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kandaláber 2014.07.25. 18:41:54

Cikk: vissza az agyarakkal, a 4.5 meter a rossz a szabalyban. Latszik a papagaj cikkiron, hogy demagog modon veszi at a rossz szabalyt es igazsagot ez alapjan oszt.

Valojaban aligha fog olyan forrast mutatmni, ahol szakszeruen, tudomanyos alapossaggal kimutatjak, hogy miert 4.5 meter: miert pont annyi, miert nem kevesebb.

Ha egy csepp esze lenne az ironak tudna, hogy a kerekparos jobbra 1/2-1 metert hagy/igenyel, legalabb 1 metert igenyel balrol: ez 1.5-2 meter.

Marad 4.5 savszelesseg eseten 2.5-3 meter: a busz ott nem fer el. Ha igen, akkor hataresetkent, ami neha nem eleg.

Kedves bugyuta cikkiro! EU-s projekteknek, elismert kerekparos kulturaval rendelkezo orszagban 1.5 meter az alap savszelesseg kerekparosoknak.

Egy (1) iranyban.

Jo reggelt!

Kandaláber 2014.07.25. 18:49:22

A fo szabaly tehat: megfelelo oldaltavolsag jar a kerekparosnak az autoktol.

Pont.

Ezt nem tartjak be neha a buszvezetok sem.

A magor kormany, a Magyar (me' a tobbi nem az?) Kerekparosklub - budapesti magat Critical Mass-nak hazudo (mas orszagokban havonta felvonulasok, tobb tizezer evente a vilagban, nalunk minden szep es jo = nem kell) - Hajtas Pajtas FIDESZ seggnyalo "szentharomsag" onmarketingben profi kepviseloi a kisujjukat nem mozditjak a lobbi munkat munkat nem vegzik el a kockazatok alapjan elvarhato mertekben, a szabalytalankodo gepjarmuvezetok hasonlo baleseteket megelozo kiszureseben.

hülyemelós (törölt) 2014.07.25. 19:08:16

Az esettől függetlenül.
A kerékpáros társadalom a magyar közlekedési kultúra legalját képviseli, ha az ember összeadja au autó-motoros-kerékpáros triót, együtt nincs annyi problémájuk egymással, mint egyenként bármelyiknek a biciklisekkel.
A három közül összesen nem mennek át annyian létszámukat tekintve arányában a piros jelzésen, mint a kerékpárosok.
Állj meg egy lámpánál, garantálom hogy szánt szándékkal - tehát nem belecsúszva narancssárgába - legalább 10-ből 5 simán átmegy a több másodperce már világító piroson.
Egyszerűen a legalja a biciklis nálunk, az önző, egoista totál belesz@rok önérzetes barom a jó része.

Mercel 2014.07.25. 19:18:44

@hülyemelós:

"Egyszerűen a legalja a biciklis nálunk, az önző, egoista totál belesz@rok önérzetes barom a jó része.
"

Azért ne túlozzunk.
Vannak idióták igen, de nem a jó részük azért.
Nekem is felmegy néha a vérnyomásom a húdeönérzetes idiótákon - ráadásul a nagy önérzettel rendelkezők szarják telibe leginkább a szabályokat és az udvariasságot, de nem, nem ők vannak többen.

Az ilyen kirohanások csak arra jók, hogy pár idióta miatt a normálisan viselkedő többség ellen hangolják a közvéleményt.

"Frigyes"

Rocko- 2014.07.25. 19:21:43

" főváros közúti közlekedéséért is felelős BKK vezérigazgató Vitézy Dávid szerint a baleset ellenére sincs probléma a buszsávval közös kerékpársáv forgalmi megoldással. Szerintünk pedig van probléma!"
végre valaki!

"A balesetet szenvedett kerékpáros videójában jól látszik, hogy nincs meg 4,25 méter szélesség"
és a kerékpársáv se.

Alick 2014.07.25. 19:24:52

@hülyemelós: jogos, de a motorosoknál ott vannak az ön- és közveszélyes gyorshajtók, az autósoknál pedig a nagyobb része nem lassít a zebra előtt, vezetés közben mobilozik és indexet jó ha egyáltalán a kanyarodás pillanatában kirak, nemhogy előtte, ahogy azt kéne...

Alick 2014.07.25. 19:36:07

"vajon miért nem sikerült a Thököly út melletti, legalább öt méter széles járdán kialakítani egy, akár fizikailag is, elkülönített kerékpársávot?"

A járda szélén fasor, parkoló autók és a keskenyedő végén a Hungária körútnál a buszmegálló mögött gyalog is alig lehet elférni.

A megoldás éppen nem a túlszabályozás (Fülig Jimmy is megmondta, hogy nem lehet minden pofon mellé közl. rendőrt állítani), hanem az érintett feleknek meg kell tanulniuk együtt használniuk a közös sávot (itt alig 200 m-ről van szó!). Ez azt jelenti, hogy a kerékpáros a megfelelő helyeken elengedi a gyorsabb buszt, a busz vezetője pedig a defenzív közlekedést részesíti előnyben.

nincs_nick 2014.07.25. 19:38:06

@Kandaláber: "A fo szabaly tehat: megfelelo oldaltavolsag jar a kerekparosnak az autoktol.

Pont."

Szerintem meg ha a bicajos csóka betartja a max. 30-at ami neki ott minden valószínűség szerint kresz szerint engedve van, akkor a balfasz sofőr nem üti el.

Pont és minusz bordatörés....

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2014.07.25. 19:45:43

Kimentettem két képkockát a videóból. Az egyiken egy szabálytalanul parkoló furgon miatt alakul ki veszélyes helyzet, a másodikon viszont mint ha direkt szorítaná le a pár méterrel hátrébb haladó bringást, elfoglalva a bringasáv több, mint felét:

gerygreyhound.tumblr.com/post/92840352601/a-nagy-port-kavart-bringagazolos-video-kapcsan

kristoof 2014.07.25. 19:56:36

@Kandaláber: Rossz a szabály? Rengeteg rossz szabály van hazánkban, akkor ez felhatalmaz arra, hogy áthágjuk őket? Király! Akkor gyakorlatilag a fél KRESZ-t át lehetne hágni! :-( Elég okos hozzászólás született... köszi! :-)

kristoof 2014.07.25. 20:02:17

@Alick: Én úgy látom, hogy a fasor mellett még elférne a biciklisáv. De ha kell a biciklisáv, akkor a fasor menjen a levesbe! Valamit valamiért! :-( A jelenlegi állapot rossz! Főleg, hogy mindennapos esetről beszélünk!

hamisnero 2014.07.25. 20:03:54

@hülyemelós: ha kifröcsögted magad, és megnyugszol, akkor nézz körül. az autósok jelentős része simán átmegy sötétsárgán, és lazán kanyarodik (pl.: ferenc józsef híd) akkor is, ha csak az egyenesen haladóknak van zöld. nézd meg a lánglovagok portálján, hogy a baromi szabályos autósokat hogy vágják ki az autóból. ja, és a cikk is arról szólt, hogy a szabályosan közlekedőt gázolták el. és igen, kerékpározok is, de az utóbbi harminc évben mindennel mentem, 40 tonnától lefele, szerencsére balesetmentesen.

hülyemelós (törölt) 2014.07.25. 20:26:50

@hamisnero:
Magasról sz@rok a sértődött szövegedre ahelyett, hogy magadba néznél, kéretik megnézni egy kereszteződést, hány autós/motoros a megy át a minimum 3-4 másodperce legalább világító PIROSON arányában biciklissel összevetve.

Ezek a tények, amit leírtam, aki ezt tagadja, az hazudik, Magyarországon a biciklis társadalom az, aki arányában a legjobban telibesz@rja a szabályokat, ővelük van a legnagyobb problémája a többi más jellegű közlekedőnek és ezt úgy sikerül elérniük, hogy még csak nem is egész évben van nagy arányban biciklis közlekedés, csak a "szezonban".

tlvajferi 2014.07.25. 21:01:57

az autósokés buszsofőröklegalábbvizsgáztak akreszből, a biciklisek viszont nem

milyen alapon pedáloznak 50km/h sebességgela járdán?!

milyen alapon pedáloznak hasonló vagy alacsonyabb sebességgel a buszsávban, zavarva és lassítva a "közösségi" közlekedést?!
láttma mátr olyan esetet,amikro a 10km/h-val tekerő biciklis lazán feltartott egy gyorsjáratot,mert... neki jogai vannak!!!

ritka pofátla társaság a biciklismaffia
és a politikusok is, akik lovat adnak alájuk ehhez a pofátlansághoz!

ja,meg a részeg biciklis tipikus esete:
faluvégi kiskocsma előtt nagy lendülettel felül a biciklijére, és ugyanazzal a lendülettel már be is esett az autó elé
szerencséjére az autós figyelt!

szóval tiszta biciklis-buzi-pilitikusi maffia írja a törvényeket

a híres pintéri rendőrségtől is várjuk a választ:
mikor büntették meg az utolsó biciklist azért,mert a járdán 50km/h -val tekert?!
mert ilyent nap mint nap látni
a zsaruk meg a szöszi autósokat vegzálják egy kis mellékesért..

harvy666 2014.07.25. 21:16:49

@// Gery Greyhound: azert a ket kepkockas resz nem olyan durva, a felparkolt teherautonal nyilvan jobban is elengedhette volna de ha megnezed az elotte levonel ott is beszukul/valtozik a sav nyilvan a csuklos busz nem fog neked azonnal derekszogben iranyt valtoztatni, tenyleg veszelyes az a hely ahol a srac elesett nemtudom jart e mar arra elotte de ha nem akarod hogy elbasszanak akkor bizony pofatlanul be kell huzodni kozepre hogy ne tudjanak leszoritani

nyilvan a buszosnak sem kellett volna annyira sietni a 100 meterre levo buszmegalloig...

Alick 2014.07.25. 21:20:52

@kristoof: végülis megoldható lenne, viszont akkor a megállót át kéne helyezni a Hungária krt túloldalára, kb. a bíróság elé, ott több a hely a járda beljebbrakására is.

Alick 2014.07.25. 21:21:51

@tlvajferi: "milyen alapon pedáloznak 50km/h sebességgela járdán?!"

Melyik járdán rendeznek Tour de France szakaszt? :)

uarempty 2014.07.25. 21:38:41

@hamisnero: 10 autósból (tapasztalatimra alapozva), olyan 1-2 megy át a piroson, általában este...és ugye, vagy olyan piroson, ami akkor váltott pirosra, amikor alatta van pont az autó, vagy 1-2 másodperce..amikor még a keresztező forgalomnak sárga van nagyon max.De lehet többet számolnak rá.Viszont, amikor gyalogolok, akkor 10 bicósból több mint a fele átmegy a piroson...és nem az éppen piroson.SZóval, lehet itt megsértődni, meg hisztizni..de amikor sem a drótszamár nincs rendben, sem normális öltözéket nem visel (este) és még bukó sincs rajta, legtöbb esetben pedig hülye a kreszhez, a desszert meg, ha még részeg is az állatja.Ez van, ennyi van...az a hülye meg, aki rávezeti a bicikli sávot egy forgalmas buszsávra...nem is tudom mit érdemelne...
Ami kellene : kresz oktatás általános iskolától, kevesebb gyökérbiciklislobbi, jobb tömegközlekedés, több ész a közlekedőknek.

hobbitroll 2014.07.25. 21:42:37

@Alick: ha nem is 50-el, de 20~25-el rendszeresen pl. a dohányban. Vagy a nagykörúton. De mond6nám, hogy bármelyik tetszőleges járdán. Ahol meg van kerékpárút ott baxnak használni (pedig emlékeim szerint nem opcionális, ha van, kötelező ott mennie). Forgalommal szemben tekernek, ott is, ahol nincs megengedve.
Sajnálom a bringást, ha tényleg vétlen volt, ettől függetlenül azt kell mondjam, hulljon a férgese.

szipipeti 2014.07.25. 21:43:38

@tlvajferi: Azért megnézném, hogy Te mennyi ideig bírnál tekerni 50 km/h-val (semeddig, el sem érnéd!) vegyél vissza. Egy jobb állapotú montival a tartós (cca.: 15 percig tartó) 25 km/h-ás sebesség már igen csak jó fizikumot igényel... Országútival talán a 40, (egy rövid ideig, de az a járdán nem működik) fizikai akadályai vannak...
Hidd el, jellemzően a kerékpárosok 99%-a 10-12 km/h-val halad a járdán. (igaz van 1-2 nem normális, elismerem)

tlvajferi 2014.07.25. 21:45:46

@Alick:
a budapesti járdákon tekernek őrült kerékpárosok, akár több mint50km/h sebességgel..

példa battyi, ahol a járda és kerékpársáv "szerencsésen keresztezi egymást ...és az őrült bringás nem veszi le a sebességet!

és nem csak ott, manapság a törvényhozóknak köszönhetően, már számíthatsz rá, hogy akár a háztetőről is bringás potyog

mert nekik mindent szabad
akár részefgen vezetniu is

mert ha nem,akkor elmennek sírni brüsszelbe, hogy jujj de nagy a rásszizmus errefelé...

hobbitroll 2014.07.25. 21:51:52

@szipipeti: "...Hidd el, jellemzően a kerékpárosok 99%-a 10-12 km/h-val halad a járdán. (igaz van 1-2 nem normális, elismerem)"

hát nem. Próbáld ki egyszer. A többség 20~25-el teker járdán. És nem 1-2 nem normális van köztük. Hanem 1-2 normális. A többségnek fogalma nincs a KRESZ-ről.

tlvajferi 2014.07.25. 21:55:04

csak pár gond van a bringásokkal:
mi a fenét keresnek a járdán?!

mi a fenét keresnek a pirosban? miért mennek át "simán" a piroson?!

miért tekernek át folyamatosan a gyalogátkelőhelyeken?!

miért foglalják el a buszsávokat a busz elől?!

és mellékesen miért kerülnek fel az index-re az ilyen videók,
amikor soha még egyetlen szabálytalan bringást bemutató videót nem közölt a "független" index? pedig lenne bőven mit bemutatni!!!

miért építettek a kormányok százmilliárdokért bringautakat, ha a bringások mindig a járdán, vagy a buszsávban, vagy a többsávos utakon tekertnek össze-vissza?!

és végül, miért kell a bringások ( és buzik) alá folyamatosan lovat adni?!

hány szegény,éhező gyerek miatt sírt eddig a zindex?

mert a bringások és a buzik miatt folyamatosan sír...

uarempty 2014.07.25. 21:57:10

@hobbitroll: Te most jut eszembe ez a forgalommal szembe tekerés...egyre több ilyen hülyét látok :D nem, és nincs kint az egyirányú alatt, h a biciklis használhatja szembe is, ismerem a környéket.Na mind1, majd kivasalnak 1-2-t aztán majd lehet visszább vesznek.

nincs_nick 2014.07.25. 22:11:59

@szipipeti: Szerintem gyorsan ülj bringára, vagy javítsd meg a km óráját, ha van....

10-12 az a könnyű kocogás tempója, ekkor bicajjal dupla olyan gyorsan mész, mint egy átlag gyalogos, éppen hogy el nem esel....

25 meg egy sima átlag tempó montival is, persze nem terepgumival, amit a tecsóban ráraknak.... Koca bringásokkal túrázva, felpakolva rendszeresen 30 körüli átlagot hozunk, igaz nem hegymenetben....

tlvajferi 2014.07.25. 22:28:35

érdekes állatfajta a bringás
állítólag az egészségér kerékpározik

na de a többsávos benzingőzben?!

ha mégis az egészségért kerékpározik, akkor miért pakolja fel a bringát a hév-re? mit neki az a pár km bringával hazáig?

amikor a bringát felpakolja a hév-re, akkor ugye a bringások 0%-a vesz jegyet...mert egyet nem láttam,inkább elhúz a kalauz elől.. a nagy egészségbajnok ..olyankor bezzeg tud tekerni...

szerencsére őszre megoldódik az őrült bringások problémája
mint az őrült tavaszi motorosoké...kihalnak

tavasszal kezdődik előlről a pofátlankodás
mint a buzulás az andrássyn

B56 2014.07.25. 22:35:42

@// Gery Greyhound: az első képnél a bringásnak kell lassítani, vagy megállni, mert az ő sávja fogy el. Autóval közlekedve sincs elsőbbségem a mellettem haladóval szemben, ha az én sávom fogy el bármilyen okból. Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy szabálytalanul parkolt-e a furgon. A buszsávval közös bringautat nem tartom jó dolognak, lassítja a buszközlekedést, nem mindegy, hogy 40-50-es tempó helyett csak 25-30-cal tud haladni a busz (egy-egy bringás miatt is ugorhat a menetrend, ami a sofőrnek pénz mínusz, az utasok meg anyáznak, és mindez a buszvezető önhibáján kívül eső okok miatt - nem irigylem őket sem). Sajnos nem igazán van nálunk kerékpáros közlekedési kultúra, baromi önérzetesek, a szabályokat nem ismerik/leszarják, önmagukon kívül senkire sincsenek tekintettel. És nem igaz, hogy csak kis százalékuk ilyen, mert sajnos a többségüknél ilyesmiket lehet tapasztalni.

NBE 2014.07.25. 22:44:40

Nem tudom, az-e a szomorúbb, hogy 2014-ben még valaki az elkülönített kerékpárutat erőltetné lakott területen belül (a járdán!) egy nyilvános felületen, vagy hogy 28 kommentben ezt senki nem teszi szóvá. :(

Sajnos úgy veszem észre, hogy az utóbbi 4-5 év elejét jellemző fejlődés az utóbbi másfélben minimum stagnál -lehetséges volna, hogy lemaradtak a fejek?
Pedig azokat követve indult be az egész...vagy csak a Tarlós-Vitézy patthelyzet levét isszuk?

tlvajferi 2014.07.25. 22:45:04

1.számú bringás kedvenc:
- félmilliós bringa,
- ugyanannyiba kerülő sportszerkó
- tarsolyban filléres ásványvíz, mert annyira sportember, hogy pár tíz km-t nem tud lenyomni a cumisüveg nélkül

miért is tudna? soha nem volt katona, elbújt a szolgálat elől...mindennapjaiban mondjuk bankár vagy biztosítási ügynök, a bringázással a stersszt meg a nagy egóját akarja levezetni...

tlvajferi 2014.07.25. 22:48:57

2.számú bringás kedvenc:
apuci (esetleg anyuci) egy vagy több kisgyerekkel, a forgalmas többsávos úton!!!

épp azt tanítják a gyerekeknek, hogyan halljanak meg...nevetséges, hogy a gyerekek közlekednek az út közepe felé!!!
mert nagyokos anyuci és apuci félrehúzodik az út széle felé, de a gyerek túl kicsi, hoyg követni tudná!

tlvajferi 2014.07.25. 22:52:55

3.számú bringás kedvenc:
az öntudtos...

lehet sporember, aki bármerre jár, teker mint az őrült, mert akkora, de akkora...na nem , az kispöcs,, hanem az egó, na az nagy...

közben kerülgeti (vagy sem a gödröket), de másfél méterre kileng jobbra-balra! és az már2-3 méter!

imád kockáztatni,van bicikliút, de inkább a többsávost választja (egyes országokban akár az autópályát is...)

hiába, kell az adrenalin...

tlvajferi 2014.07.25. 22:54:50

4.számú kedvenc
a lopakodó

autók között,minél gyorsabban előre, piroson át, majd autók elő beugrani és lehetőleg akadályozni őket a forgalomban

az ilyen állatfajta képes a mellette közlekedő autóba lábbal belerúgni...ha úgy érzi, hogy "jogai gyakorlásában" sérti...

tlvajferi 2014.07.25. 22:57:29

5.számú kedvenc
öntudatos apuci

épp azt tanítja a gyereknek, hogyan tekerjen át a gyalogátkelőn...

ennek van az 5.1 upgradelt verziója is
azt tanítja a gyereknek,hogyan tekejen át a gyalogátkelőn piroson...igen, eltalálták, piroson...nekem zöld, neki piros, és a kis öntudatos öklét rázza ha rádudálok...
a ritka pofátlan magyar paraszt

Meridian74 2014.07.25. 23:09:18

@Mercel: "Vannak idióták igen, de nem a jó részük azért"

10-ből kilenc... és olyat is nem egyszer láttam, hoyg egy megállt a pirosnál szépen kivárta a zöldet ahoyg kell, de mellette, majdnem fellökve az illetőt 4-5-en is elhúztak, szarva a piros jelzésre.

De nem kell ezt megmagyarázni. A balfasz rendőrség tehet mindenről. Szépen civilruhában, rádióval kiáll a lámpa mellett (mostmár kamerát is kell viselniük - felveszi szépen az egészet), és aztán ha valamelyik tahófejű kétkerekes áthasított a lámpán, akkor szól a kicsit odébb rejtőzködő egyenruhásoknak, állítsák meg, osztán 50ezerről indul a büntetés. Nem mellesleg micsoda bevétel lenne ez a fővárosnak...

free1111 2014.07.26. 00:13:27

Ennyi előítéletet.... Miért nem az esetről beszéltek????

belvarosi 2014.07.26. 00:13:46

A videón látni lehetett, hogy a szegény bringás már eleve az útpadkához húzódva érkezett a kereszteződésbe, amiről minden városi kerékpáros tudja, hogy öngyilkosság. A kereszteződésbe érve ráadásul kicsit jobbra húzódott, ami a legszigorúbban tilos - éppen az ilyen ráhúzásos-ráfordulásos esetek miatt, mert a buszos így azt hihette, hogy elfér.

Ha nincs kerékpársáv, egy ilyen tapasztalt bringás biztosan a padkától egy-másfél méterrel beljebb, a sáv közepe-harmada felé tekert volna, hogy a buszosnak eszébe se jusson sávon belül megelőzni.

Úgy látszik, a bringasáv adta látszólagos biztonság még a rutinos kerékpárosokat is hibára készteti, a köztudottan nagyon veszélyes jobbra húzódásra szoktatja. Ez főleg azért kínos, mert a Kerékpárosklub fő követelése évek óta a bringasávok és bringabuszsávok kialakítása volt.

Félreértés ne essék, nem a buszost védem, nyilván ő a hibás a balesetben. De ettől még a bringásnak fáj, és ez egy tipikus baleseti helyzet, ami simán elkerülhető lett volna, ha rutinból, az évek óta megszokott módon teker, és nem próbál alkalmazkodni az új infrastruktúrához.

nincs_nick 2014.07.26. 00:19:21

@free1111: Beszéltünk, a srác a megengedettnél gyorsabban ment a bicikliúton. Ha kocsival száguld valaki a városban 80-nal az 50 helyett, nem hiszem, hogy felháborodnál ha elcsapná egy busz...

free1111 2014.07.26. 00:22:29

@nincs_nick: Honnan tudod, hogy mennyivel ment?

Pitzu 2014.07.26. 00:33:13

@B56: Mert autós kultúra van, ugye?

free1111 2014.07.26. 00:55:35

@belvarosi: Na, ez eddig a leghasznosabb hozzászólás! Köszönjük!

Amúgy haverom most Kazahsztánban él, hát hozzájuk képest ami nálunk van, az az álmaim közlekedése.

Náluk annyira durva volt a helyzet, hogy rengetegen beszereltek kamerát a kocsiba. Ugrásszerűen javult a morál, hiszen nagyon egyszerű lett bizonyítani, mi történt.

Amikor kocsival megyek, utálom a bringásokat. Amikor meg bringával megyek, akkor az autósokat gyűlölöm :)))

Pitzu 2014.07.26. 01:06:05

Én kb. 15 éve kerékpározom komolyabban és 11 éve vezetek. Érdekes módon kerékpáros még alig zavart vezetés közben, autóstárs és motoros annál inkább. Lekopogom, kerékpárral közlekedve sem volt komolyabb konfliktusom a forgalom többi résztvevőjével. A kommentek nagy része sajnos tipikusan a "más szemében a szálkát a sajátban a gerendát sem" szemléletmódban íródik. Autósokat nap mint nap látok átmenni a piroson, kerékpárost alig. És nem ritka az autós az egyirányú utcában szembe jőve sem, ráadásul sokszor nekik áll feljebb... Hogy szlalomozásról, tolásról, gyorshajtásról és más egyéb szabálytalanságról ne is beszéljek. Szóval ahogy az autósok között, úgy a bringások között is van ilyen is, olyan is. A fő baj az, hogy alig van közlekedési kultúra, a kerékpárutakat olyanok tervezik, akik életükben nem ültek kerékpáron.

free1111 2014.07.26. 01:10:07

Micsoda marhaság, hogy elfogy a bringasáv. Miért nem a buszsáv fogy el???

Ez az "állítólag 50-el ment" történet könnyen ellenőrizhető. A jobb alsó sarokban írja az időt. A távolságot a google maps-on könnyű ellenőrizni. Amúgy a tempós bringázás fura módon épp csökkenti a baleseti kockázatot.

Ha azt veszem, egy bringa mekkora helyet vesz el a közútból, hát egy autónak csak a töredéke. Ha minden bringás autónyi helyet foglalna el, jókora dugó lenne. Ezért hálásabbak is lehetnének az autósok.

Másrészt egy bringás is teremthet olyan közlekedési helyzetet, amikor az autós szívja meg, mert elrántja a kormányt és pl. fának megy.

Amúgy melyikünk nem hibázik??? Autós, buszos, bringás, egyre megy. Nem innen kellene megközelíteni a problémát!

A bringások rákényszerülnek az öntudatosságra, mert jelenleg elnyomják őket. Olyan ez, mint a nők feminizmusa.

R_G_B 2014.07.26. 01:48:34

Na ezért van a bringámon visszapillantó, így nem nagyon van meglepetés. De ha szándékosan rámközelít egy gépjármű, pedig nem lógok be indokolatlanul túlzottan a szélső sávban (érdekes módon csak BKV busz, furgon és taxi adta még ezt elő), nem sokat tehetek, csak igyekszem nem megijedni. És ugrasztott már ki BKV busz a zebrán átgyalogolva az utolsó 1,5 méteremen, pedig már rég jól láthatta, hogy kelek át.

barkaba 2014.07.26. 03:55:03

@tlvajferi: Járdán gyakorlatilag a KRESz szerint tilos kerékpározni. Nem csak az ötvennel ott hajtókat kéne megbüntetni, hanem mindenkit, aki a járdán tolja. De még én sem láttam egyet sem. A Lánchídon, a járdán bicikliző embereket viszont mindig nem is egyet látok, ha arra járok gyalog. A sok turista meg csak néz, hogy húsz másodpercenként lecsengetik .

De máshol sem jobb a helyzet.

Aki fél a neki kijelölt úton közlekedni, ne biciklizzen!

barkaba 2014.07.26. 04:07:02

@szipipeti: Egyáltalán nem lehet a járdán kerékpározni, nagyon kevés kivételtől eltekintve. A gyalogos átlag három km/h-val megy. Ehhez képest tízzel elütöd, mert mondjuk oldalra lép, ahol te el akartál menni, lesz nagy baj. Én láttam (már írtam egy ilyen cikknél), gyereket elütő bringást, aki egy bocs után továbbhúzott, míg az anyuka törölgette a vért a síró gyerekről.

Szóval járdán semennyivel ne közlekedjetek bringával, egyrészt tilos, másrészt nagyon veszélyes!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.07.26. 04:08:40

@tlvajferi: Aztán nézz meg pár elmaradott nyugati nagyvárost, hányan bringáznak. Persze nekünk okosabbnak kéne lenni, mert a budira is autóval, az jobb?

@szipipeti: Mountain bike utánzattal nyílt terepen (városon kívül) simán megy a 25 tartósan, városban csak azért nem, mert mindig akadályoz valami. Pl. piros lámpák, ahol okos ember megáll :)

@uarempty: A francot. Autóval járva is látok olyat, hogy megáll a pirosnál, körbenéz, jön-e valami, és ha nem, megindul keresztül rajta. (Több sávos úton pl. mellette állok).
Olyan is volt párszor, hogy rám dudáltak pirosnál, hogy menjek már, mert nem jött keresztbe semmi.
Ha sárgán esek át a keresztezőődésen, rendszeresen még hárman mögöttem átmennek... azoknak nem éppen felette váltotta lámpa...
Ilyesmik.
Általános közlekedési morál nincs itthon. Meg mondjuk lassan semmilyen.

barkaba 2014.07.26. 04:32:23

@ColT: Azért, hogy átmenjen a piroson egy autós mikor már megállt, én még nem láttam, pedig gyakorlatilag naponta vezetek, harminc éve. Biciklisből ilyet naponta többet is látok.

Ha meg valaki rámdudál (pirosnál még ez se fordult velem elő, azért, hogy menjek), esetleg megmutatom neki, hogy menjen, ha sürgős, de az is lehet hátramegyek és megkérdezem, mi is a problémája. Csak, hogy a zöldön se indulhasson el.:))

szipipeti 2014.07.26. 05:17:01

@barkaba: lehet a járdán kerékpározni. egy kivétel van: ha van kerékpár út, vagy kerékpár sáv. Akkor annak a használata kötelező! Egyéb esetben lehet, a gyalogosok zavarása (nem csenget, nem tolakszik...) nélkül, max.: 10 km/h-ás sebességgel...

szipipeti 2014.07.26. 05:21:29

@ColT: Ahhoz már kell némi állóképesség... de az 50 km/,h amint tlvajferi állítja irreálisan magas sebesség egy hétköznapi átlagos biciklisnek...

barkaba 2014.07.26. 05:40:20

@szipipeti: ú

Ma olyan könnyű ezeknek utána nézni. És viszonylag értelmes emberek sem teszik meg.

kerekparosklub.hu/kisokos/tevhitek-kresz

“A járdán szabad biciklizni.”
Nem igaz, a járdán általában tilos kerékpározni! Lakott területen csak ott szabad járdán kerékpárral közlekedni, ahol az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, és akkor is csak a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel. Fontos még tudni, hogy amennyiben egy úton tilos kerékpározni, az nem jelenti azt, hogy akkor ott a járdán szabad kerékpározni, kivéve 12 éven aluliaknak főút mellett."

Ráadásul, hogy hol alkalmatlan az úttest azt a rendőrhatóság jelölheti meg, nem a biciklis.

barkaba 2014.07.26. 05:41:38

@szipipeti: Nyilván csak túlzott, de ez a lényegen nem változtat. Járdán kerékpározni TILOS!

barkaba 2014.07.26. 05:45:23

@szipipeti: Itt megtalálhatod a kerékpáros KRESz teljes szövegét:

kerekparosklub.hu/kisokos/kerekparos-kresz

WatchFun 2014.07.26. 06:20:02

A kerékpáros azért mer átmenni a piroson, mert nincs rendszáma így szinte biztos lehet abban, hogy megússza a büntetést. A pizzafutár robogósnak sincs rendszáma, ezért aztán ő is átmegy a piroson, meg szembe jön az egyirányú utcában, meg a járdán húzza neki.
Én is szoktam 1-2 sörrel biciklizni, de olyankor lassan megyek és "meghúzom magam", de ez a mostani változtatás nettó baromság. Inkább arra kellett volna mozdulni, hogy valamiféle szabályismeret legyen -nem jogosítvány de legalább egy online KRESZ tanfolyam, meg valami azonosító a bringákra. Tudom kényelmetlen, meg pénzbe kerül, de mégiscsak jármű aminek a vezetése felelősséggel jár. Negyedannyi probléma nem lenne a bringásokkal, ha foghatóak lennének egy azonosítóval és ha kötelező lenne valamilyen szinten ismerniük a KRESZ t

Rav Antal 2014.07.26. 06:28:40

@kristoof: Inkáb maradjon a fasor és szüntessük meg a maradék sávot. Valamit valamiért.

kristoof 2014.07.26. 06:59:59

@NBE: Nem muszáj a járdán lennie az elkülönített kerékpársávnak. Lehet az a közúton is! A lényeg az, hogy elkülönítve legyen és ne ütközzön jogszabályba a megvalósítása!

kristoof 2014.07.26. 07:05:11

@Rav Antal: Nekem tök mindegy! Az a lényeg, hogy a buszsávban sem a biciklisnek sem a taxisnak nincs semmi keresnivalója! Ennyi.

blumpen 2014.07.26. 07:21:51

@hülyemelós: Tökéletesen egyetértek veled. A bicajos csak követeli a jogait és belesz@rik a kötelességeibe. Rendelkezzen ő is jogisítvánnyal, végezzen kresz-tanfolyamot, legyen egészségügyi alkalmassági vizsgálata. Fizessen ő is kötelező biztosítást, útadót, legyen regisztrált közlekedési eszköze, stb
Aztán pof@zzon.........

qmatch 2014.07.26. 07:23:54

KE-RÉK-PÁR-SÁ-VOT

LEGALÁBB vizuálisan elkülönített sávon lenne szabad bringázni ott, ahol közös felületen KELL haladni a gépjárművekkel.
És akkor a vitás esetek nagyon leegyszerűsödnek.

Veszélyes helyzetekbe kényszeríteni a bringásokat - ez így legyen a sávot "felfestők" felelőssége.

A veszélyes helyzetekbe való kényszarítést NEM ELFOGADNI pedig legyen a bringások jól felfogott érdeke...bár úgy látom, nem nagyon van bringás életösztön, bőven elég, ha "igazuk van", ami kicsit vicces - pl. az ominózus videót is alapul véve.

WhiteFalcon 2014.07.26. 07:51:54

@harvy666: nekem úgy tűnik a videóból, a buszos nem sietett annyira, míg a kerékpársáv ott volt mellette, de egyből nyújtotta a jobb lábát, amint elfogyott a sáv.
Azt hiszem, a buszos már csak azért is megérdemel némi seggberúgást, mert láthatóan "nevelő szándékkal" közlekedett. Én sem rajongok a kerékpárosokért, de tudomásul veszem, hogy ő is közlekedik és nem taposom el őket.

A kerékpárosokkal az a baj, hogy tényleg minden idiótának joga van ráülni, ha az egyensúlyát meg tudja tartani (sokan vannak, sajnos általánosnak mondható), sőt, 12 éves kortól már főútvonalon is közlekedhet.
Amíg a motoros hajtású közlekedési eszközökhöz jogsi kell (még a mopedhez is legalább egy KRESZ-vizsga), addig az írástudatlan is felülhet a biciklire és mehet a forgalomban.
Jelenleg a gyalogos és a biciklis (ha nincs egyéb közlekedési eszközre jogsija), a KRESZ-t esetleg szájhagyomány útján ismeri. A közlekedési szabályokat már az iskolában oktatni kellene a gyerekeknek, hogy gyalogosként is tisztában legyenek bizonyos alapfogalmakkal, -szabályokkal, legalább olyan óraszámban, mint amennyi a jogsi megszerzéséért kell. Majd a 8. osztály végén írnak egy KRESZ-tesztet. (Csak halkan kérdezem meg, ha van egy B-kat. jogsim, 20 éve vezetek balesetmentesen, miért kell nekem teljes óraszámban végigülnöm egy KRESZ-oktatást az A-kat megszerzéséért, amikor a kevés kivételtől eltekintve a KRESZ szinte egy az egyben megegyezik???)
Ezen kívül még az is baj a kerékpárosok nagy részével, hogy ha ismeri is a KRESZ-t, csak a rá vonatkozó részt hajlandó alkalmazni és abból is csak azt, amelyik neki kedvez: pl. egyirányú utcába behajtás a tilos oldalról, vagy a most behozott ittas vezetés, stb. Ez utóbbihoz ma Magyarországon nincs meg a közlekedési kultúra (=morál), és hiába mondják, hogy egy részeg - bocsánat, ittas - kerékpáros leginkább önveszélyes, ez azért nem ennyire fekete-fehér.

prunoki 2014.07.26. 08:20:41

"Normális helyeken elkülönített sávot kapnak a kétkerekűek. "

Belgium nem normális hely, mert általában nem kapnak, nincs hely rá. Egyszerűen fel van festve egy kerékpáros mondjuk a villamossín közepére. És kurvára nem utálják a kerékpárost azért, mert meg kell osztani az úttestet vele. Plusz mindig az autós a hibás, ha elüti. Ennyire egyszerű.

prunoki 2014.07.26. 08:21:15

@prunoki: Belgium helyett Brüsszel a helyes, a többi igaz :-)

dr Smittpálelnökúr 2014.07.26. 08:31:23

Az illusztrációként csatolt képhez és általában a koppenhágai, amszterdami biciklis "bezzeg" képekhez:

Én ezeken a képeken jellemzően nem látok a padálokon állva tekerő, száguldozó kerékpárost. Sőt, amikor ezeken a helyszíneken jártam, élőben sem láttam, hogy a biciklisek versenypályának nézték volna az utakat.

Értem én, hogy szabályos gyorsan tekerni, de ha Amszterdamban tökéletes a biciklis közlekedés kultúrája és ennek keretében megfontoltan tekernek, akkor lehet, hogy ezt is át kéne venni tőlük.

A balesetes biciklisnél a jogi felelősség egyértelműen a buszsofőré, a rosszul kijelölt biciklis-buszsáv ezen nem változtat.

Ahogyan az sem, hogy a biciklisnek gondolkodnia kellett volna, nem versenyezni a busszal. Persze leírom mégegyszer: joga van a biciklisnek sietni, de ha meghal egy hasonló szituációban, akkor a gyászoló rokonság hiába mondja majd, hogy dehát neki volt elsőbbsége.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.07.26. 08:31:25

@blumpen:

"Fizessen ő is kötelező biztosítást, útadót, legyen regisztrált közlekedési eszköze,"

A kötelező biztosítás mindenképpen elvárható lenne, hiszen képes károkozásra. Pl. azzal, hogy mást olyan helyzetbe kényszerít (nehogy elüssék), amelyből csak anyagi kárral lehet kijönni.

Az útadót azért nem kellene, az összege annyira minimális lehetne csak, hogy a beszedése többe kerülne.

A rendszám sem rossz ötlet, de ahhoz a kerékpárt is kellene tudni azonosítani, ami szerintem reménytelen: túl drága lenne.

nincs_nick 2014.07.26. 08:55:22

@free1111: Megnéztem a videoját.... Kiállva egyenesebe ezerrel járnak a lábai, miközben autók is alig haladnak el mellette, de közben fut a táj ezerrel és a gyalogosok szinte alig látszanak. Szóval nem 10-zel gurult, de talán 50-nel sem, mert lassan lehagyták az autók. Valahol 40 környékén nyomhatta, de video-ból ezt akár tized km/h-ra is ki lehet számolni....

De ha megnézed a többi videóját látod, hogy a hülyéje ott is tolja ezerrel (pl. gyalogos bringás közös út) és rámegy ilyen tempóval a gyalogsával ahol tilos. Szóval zsák a foltját.

szipipeti 2014.07.26. 09:15:56

@barkaba: 54. § Kerékpárok és segédmotoros kerékpárok

(1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetõleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetõvé teszik - a lakott területen kívüli úton, a fõútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

(2) Lakott területen levõ olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

(3) Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni

És itt a lényeg: a jogalkotó a kerékpárosra bízza annak eldöntését, hogy a (2) bekezdésben foglaltak szerint az úttest alkalmatlan/alkalmas a kerékpáros közlekedésre. Tehát: amennyiben a lakott területen belül, a kerékpáros úgy ítéli meg, hogy az úttest (számára) annak állapota (kátyúk), vagy a forgalmi viszonyok miatt nem alkalmas... teljesen jogszerűen és szabályosan használja a járdát.

vamá 2014.07.26. 09:23:08

@kristoof: Ennyire nem lehetsz biciklisoviniszta. A legnagyobb gond ma Budapesten nem az, hogy nehéz biciklizni, hanem hogy fogy a zöld és szaporodnak a hőszigetek. Miközben a nyári hőmérséklet és a kánikulai napok száma szépen kúszik fölfelé.
Bővebben: levego.hu

szipipeti 2014.07.26. 09:23:31

@blumpen: csak egy személyes válasz: van jogsim, 1985 óta motorozom, 1987 óta vezetek autót, utolsó koccanás 1988-ban, (utolsó gyorshajtás 1996), van biciklim is, és van rá kötelező biztosítás, (4500 Ft/év). De, és ebben igazad van, a nagy többségnek nincs! (egyébként néhány lakásbiztosításban benne van, csak nem olvassák el...)

Mlinarcsik 2014.07.26. 09:24:29

@hülyemelós: En is biciklivel jarok mindenhova, de egyetertek veled. Es ez nem csak Magyarorszagon van igy. Kulfoldon elek. A lakas a fout mellett van. 100 meterrel lejjebb egy 5 UTAS csillag alaku, lampas kersztezodes. Ebbol ketto FOUT!!! A sarokrol lofaszt sem lehet belatni. KB 2 meterre latni a hazak miatt. Erre a biciklisek 80% megallas nelkul at a piroson. De ez meg hagyjad !!!! A fele ugy megy at, hogy nem is lassit!!!! :) Es kurvara nem latni, hogy jon-e valami balrol! EZEK AZT HISZIK, HOGY HALHATATLANOK. Vagy nem tudom...
Persze ha meg elutik, akkor fel vannak haborodva.
Most nem errol az esetrol beszelek. Itt sztm a biciklis vetlen volt, de mind1.
Ugyan az a keresztezodes minap, hajnalban. Megyek at a gyalogatkelon. Zold a lampa nekem. Erre csak azt hallom fenhangon jobrol, hogy hooooo, hoooo, hoooo. Buzi versenybringas, cicagatyas, biciklis futar kajak vagy 40 km/h-val atmegy a piroson es majnem elut engem. Es meg O volt felhaborodva. Es visszafele forogva razza az oklet ram!!!! :) komolyan beszaras!!!

nincs_nick 2014.07.26. 09:53:09

@szipipeti: Maximum 10km/h sebességgel a gyalogosok bárminemű zavarása kerülésével. Ez valahogy kimarad a bringások magyarázkodásából, amikor a járdán kerekezésről okítják a "tudatlanokat"...

szipipeti 2014.07.26. 09:57:35

@barkaba: ne a zanzásított szöveget olvasd át, hanem a KRESZ 54.§-át! (idézve egy részlet feljebb...)
2. a rendőrnek milyen módon van (szerinted) jogköre és lehetősége meghatározni, hogy az úttest kerékpározásra alkalmas-e, vagy sem? Milyen szempontok alapján mérlegel? Milyen módon jelzi? (Táblát ugye neki nincs joga kitenni... az a közútkezelő feladata...). Hol írja a KRESZ, hogy a forgalomban résztvevő annak alapján közlekedik /dönt, ahogy a rendőr "megítéli"?
Ebben a konkrét esetben a kerékpáros joga (mert erről külön a KRESZ nem rendelkezik, és más szervet sem jelöl meg)- és kötelessége felmérni a saját képességei / állapota, az út és forgalmi viszonyok alapján, hogy a közlekedéséhez az úttestet, vagy (a számára indolkolható esetben), arra, (ha egyébként nincs tiltva) a járdát kívánja igénybe venni. De, ebben az esetben, be kell tartania az ide vonatkozó előírásokat.

barkaba 2014.07.26. 09:57:49

@szipipeti: Ugye ezt nem azért tetted be, mert téged igazol. az azért nagyon durva butaság lenne. Képtelen vagy értelmezni agy jogszabályt?

Na, de segítenek neked akink nálad intelligensebbek:

plasma.szfki.kfki.hu/~csillag/kerekpar_kresz/Kerekpar_KRESZ.pdf

barkaba 2014.07.26. 10:00:02

@nincs_nick: De nem is igaz. TILOS a járdán közlekedni alapesetben. A KRESz értelmezését meg bízzuk arra, aki azt érti is!

szipipeti 2014.07.26. 10:03:38

@nincs_nick: (Persze, ott van feljebb, csak kevesen tudják...) Csak egy tipp, nekem van csengő, de soha nem használom. Helyette a következő módszer működik: a küllők mindegyikére apró műanyag csövecskék vannak ráhúzva. Ez több célt szolgál: 1, tisztán tartja a küllőt, 2, mérete úgy lett beállítva, hogy 10 km/ óra alatt már csúszkál a küllőn és diszkréten "csörög" Ez nekem hangjelzés, hogy elég alacsony-e a sebesség..., és diszkrét jelzés a gyalogosok felé, hogy " valami van ".

barkaba 2014.07.26. 10:07:56

Járdán tilos kerékpározni! Kivétel ez alól a 12. évnél fiatalabb gyerek, mivel ı fı útvonalon még
nem kerékpározhat, így a párhuzamos járdán haladhat, legfeljebb 10 km/h sebességgel.
Lakott területen csak akkor szabad a járdán kerékpározni (legfeljebb 10 km/h-val), ha az úttest
kerékpáros közlekedésre alkalmatlan (például földút). A hivatalos értelmezés szerint az, hogy az
úttesten nagy a jármő forgalom, vagy tábla tiltja az úttesten a kerékpáros közlekedést, még nem
jelenti, hogy szabadna a járdán tekerni.
A KRESZ jó okkal tiltja a járdán való kerékpározást: a járda a gyalogosoké. A gyalogosok mozgása
(fı
leg a gyerekeké és idı
seké) gyakran kiszámíthatatlan, így veszélyhelyzetek sokasága adódik.
Emellett a kapualjakból kihajtó autósok nem számítanak a járdán nagy sebességgel közlekedı
biciklisre. A mellékutcák keresztezése szintén veszélyes a járdáról lehajtva ugyanezen okból.
Külföldi tanulmányok szerint a járdán biciklizni 2-3-szor veszélyesebb, mint az úttesten.
Ne járdázz!
Hidakon és felüljárókon, ahol gyors az autóforgalom, és keskenyek a sávok, a tilalom ellenére
érdemesebb és biztonságosabb a járdán közlekedni. Csak lassan, hogy ne zavarjuk a gyalogosokat!

nincs_nick 2014.07.26. 10:17:37

@barkaba: Olvasd már el a törvény szövegét. Lehet a járdán kerekezni, ha az útviszonyok nem teszik lehetővé a közúton közlekedést, ha veszélyezteted a közlekedőket (beleértve magadat, tehát ha román kamionok mennek el melletted nyolcvannal a faluban, akkor mehetsz járdán) és ha akadályoznád a forgalmat (pl. körút)....

Még az általad linkelt doksiban is ez van....

szipipeti 2014.07.26. 10:21:02

Még egyszer: ne a "magyarázatot" olvasd el s idézd, hanem a "törvényt". A bíróság, a rendőr, és a közlekedési szakértő ebből dolgozik...

szipipeti 2014.07.26. 10:22:28

@barkaba: most akkor a veszélyesebb hidakon meg lehet a járdán? Nincs ellentmondás? Vagy mégsem lehet?

látens liberális 2014.07.26. 10:28:13

Ha vezetek, akkor szinte csak kretén bicikliseket látok, ha kerekezek, akkor meg csak kretén autósokkal találkozom.Szerintem ebben az országban kretének laknak.

Vitéz 66 2014.07.26. 10:30:00

@tlvajferi: "50km/h-val járdán!!??? Aki ilyent ír, valószínűleg még nem biciklizett pár száz méretnél többet egyhuzamban. Ilyen sebességhez már komoly teljesítmény kell. Ezt legfeljebb versenyzők tudják, ők sem tartósan.
A magyar közlekedési morál pedig általában lesúlytó (nem csak a bicikliseké). Pl. néhány éve még bizonyos autó és sofőrtípusokhoz lehetett kötni az index nem-használatot. Ma már 10 autósból kb egy talán ha használja, az is a kanyarodás közben kapcsolja be, amikor már úgy is mindeggy.

ne most (CX) 2014.07.26. 10:34:58

Mit jelent a kerékpársáv megszűnése? Azt, hogy a kerékpárosnak van elsőbsége, mert egyébként is mindig a kerékpárosnak van elsőbbsége, akár ittas is lehet.

A magyar vezető nem érti, miért ad milliókat kerékpárutakra az EU mikor elég egy sárga csík is szerinte.

jogalany 2014.07.26. 10:46:17

Megnéztem a video mindkét - a hátsó kamerával felvett, és a sisak kamerával felvett változatát.
Emlékezetem szerint a felfestett bicikli sáv az útkereszteződésben már nincs meg és utána sem folytatódik.
Magyarul a biciklisnek elsőbbséget kellett volna biztosítania a busznak, a buszvezető bízva a tv. megtartásban, bizalmi elv - a saját sávjában folyamatosan haladt. Egyik kamerán sincs konkrét ütközés a busszal, talán a kerékpáros bízott saját fennségében és abban, hogy majd Ő kiszorítja a buszt, hiába van annak elsőbbsége.
Ezt támasztja alá, hogy a buszvezető nem észlelt fizikai kontaktust. De utána az utas tájékoztatása után megtett mindent ami elvárható tőle.
Nem vagyok busz opárti, mert sok soför nagyhatalmi státusnak veszi a saját jármű tömegét, de ez esetben a busz sofőr vétlen.
A kerékpárosok viszont absolute lesza....ák a szabályokat, a piros nekik nem piros, a járda az nekik van, járművek közt cikázni szinte előírás számukra és míg vidéken nincs baj az alkohollal, addig ebből pesten baj lesz.

Hurri Kán 2014.07.26. 10:46:43

Tipikus esete a denekemigazamvanhabeledöglökismegmutatom agyatlan, magukat mindenek fölött állónak tartó bringás mentalitásnak.
Tény, jogilag a buszvezető a hibás, no de: ha bringásként megyek, és látom, jön egy busz, akkor nem tekerek továbbra is, mint állat, hanem picit lelassítok, hadd menjen, minél kevesebb időt kelljen mellette töltenem, adott estben veszélynek kitéve. Szóval annyira nem sajnálom a delikvenst, ha legközelebb biciklire ül, talán elgondolkozik egy kicsit. Bár ettől különösebben nem tartok.

ne most (CX) 2014.07.26. 10:52:10

@Hurri Kán: Olyat, hogy jogilag tény normális ember nem ir.

Sejk a derék katona 2014.07.26. 11:21:52

senki nme felelős

na jo mongyuk az időjárás

ez itt kérem hungarisztán !

Sejk a derék katona 2014.07.26. 11:23:37

ha nem ijjen korlát van hanem demszkáj karó akkor most a bicajos egy felszúrt husdarab...

ez is vicc minek ez qva parkolás gátló...
hisz normális országokban enélkül sem autóznak a járdán...

Sejk a derék katona 2014.07.26. 11:26:45

a bicajos a hibás

maga mellé csábította édesgette a csuklós buszt hogy aztán galád módon leszoríccsa...

fda 2014.07.26. 11:28:34

Persze, rosszul van kialakítva a kerékpárosok helye azon az útszakaszon.

Ettől függetlenül a buszsofór régről láthatta maga előtt az egyébként ügyesen, gyorsan, szép egyenesen haladó kerékpárost. Az is látszik, hogy egy másikat 0 követési távolsággal próbált elkergetni maga elől. Ez a gyilkossági kísérlet kategória, ahogy leszorította a bringást, nem csak buszt, mást se engednék vezetni. Autóba se üljön!!!

barkaba 2014.07.26. 14:04:41

@nincs_nick: Ember! Mi nem érthető azon, hogy az, hogy hol alkalmatlan az út közlekedésre, a rendőrhatóság dönti el, nem te?

barkaba 2014.07.26. 14:05:16

@szipipeti: Nem. Ott sem lehet. Hol látsz olyat, hogy ott lehet?

barkaba 2014.07.26. 14:06:47

Még egyszer, a gyengébbek kedvléért:

"A hivatalos értelmezés szerint az, hogy az úttesten nagy a jármű forgalom, vagy tábla tiltja az úttesten a kerékpáros közlekedést, még nem jelenti, hogy szabadna a járdán tekerni. "

barkaba 2014.07.26. 14:11:58

@szipipeti: Neked fogalmad sincs, ki magyarázhatja a törvényt (a jogalkotó) és azt kinek kötelező figyelembe vennie (a jogalkalmazónak) a magyarázatot. Ha nem magas az intelligenciaszinted (csak észrevetted már), minek okoskodsz?

NBE 2014.07.26. 14:33:13

@kristoof: így már jobban hangzik-korábbiakból úgy tűnt, ahogy írtam.

Nálunk előrébb tartó/előrefelé haladó helyeken létezik a színben és szintben(!-de srég szegélykövekkel, átjárható módon, kb 1/3-2/3 arányban az úttest és a járda magassága között) is elkülönülő kerékpársáv intézménye is- azt pl. itt is igen jónak tartanám - feltéve, hogy télen is megfelelő karbantartást kap.
De már a WOL/piktogramtól felfelé akármi működhet-ilyen helyeken meg az ember nem megy a szélére - amitől az idegbeteg hivatásosok ugyan még azok maradnak, de a sávváltás kikényszerítésével és menekülési terület hagyásával jobbak a túlélési esélyek. :)

NBE 2014.07.26. 14:45:23

És miért is ne a hivatásos sofőr lássa be, hogy ha a bringással azonos, vagy kisebb átlagsebességgel halad, akkor hót felesleges előzgetnie?

Egy fél megállónyi előnyt hagyva mindenki élete kellemesebb lenne, azt az egy percet meg gazdagon elveszíti instant karma keretében a következő lámpánál a buszsávból balra visszapofátlankodó Q7 mögött megállva, majd pont pirosat kapva, miközben a bringás mindkettejük mellett elmegy még a zöldben. :)

(B.) lehetőség a CNG-s buszok/Trolik szaporítása, amik mögött -a bringás szerepében- szívesebben vagyok én az, aki hagyok egy fél megállónyi előnyt. :))

Gomme 2014.07.26. 14:59:56

Te diletáns barom, ha ilyen témába kezdesz, légyszives kerekezz végig vagy buszozz végig a Thököy uton az érintett szakaszon és légyszives vedd szemügyre a területet amiről fogsz véleményt irni! A Thököly ut nem olyan széles ahol el elférne még egy elkülönített busz sáv is.
Ez 5 méter széles járda csak itt ott kerül elő, legtöbb helyen gyalogosan is csak éppen jó. A fáknál még ugy is szük két embernek.

BOCI&PIPI 2014.07.26. 21:10:28

Tekerő szerv donorok....biciklizni a városon kivül kell!!!Majd megtanuljátok.Még egy párat eltaposnak,aztán a többinek majd csak elmegy a kedve az egésztől....Az egész biciklizési hóbort egy snobista baromság....

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2014.07.27. 05:20:20

@jogalany: "kiszorítja a buszt, hiába van annak elsőbbsége"

Nemtom te milyen videót néztél, amit én láttam, azon bőven biztonságos távolságon túl jött ki a megszűnő biciklisávból a közös sávba. Nem kényszerítette a buszt vészfékezésre, szimpla gázelvétellel elkerülhető lett volna a kontaktus. A paraszt meg gyorsított is, egyetlen mentsége, hogy a biciklis is elbaszta, amikor kihúzódott jobbra, ez végüluis ráutaló magatartás, a sofőr simán hihette azt, hogy elengedték...

Ez kb. ugyanaz az eset, mint amikor egy nem különösebben fickósan gyorsuló autóval felhajtasz az M0-ra, a gyorsítósávból szabályosan kijössz egy kamion elé (szabályosan, mert nem kényszeríted hirtelen manőverre, egy kis lassítás belefér a KRESZ szerint is), az meg csakazértis felpasszíroz a szalagkorlátra, mert épp olyanja van, mert ő a csúcsragadozó, te meg csak a kis köcsög autós, az a rohadék fajta, amelyik állandóan feltartja. Mondjuk ott legalább jó eséllyel megvéd a kasztni.

Ezzel együtt a kétkerekűek sávon belüli előzését engedni ilyen útviszonyok mellett egyenesen vezet a hasonló balesetekhez. A hátra néző kamerás felvételen látható másik kerós leszorítása sem szándékos genyózás, jól látszik, hogy az a csuklós egyszerűen nem fér el máshogy a belső sávban haladó autóforgalom mellett, kénytelen kiszélesíteni az ívet, hogy ne karcolja össze a belül haladókat. Nyilván aki ezt rutinszerűen csinálja, az kénytelen megszokni, hogy a jobbról kacsázó biciklisek életösztönére apellál, ha nem akar naponta betétlapot töltögetni. Az ilyen beidegződések pedig aztán már könnyen felülírják a józan ítélőképességet, ahogy azt a mellékelt ábra is mutatja.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.07.28. 10:59:51

"Egy példa arra, hogyan kell ezt csinálni Koppenhágából"

Hát igen, ez a példa tényleg zseniálisan működne mondjuk a Zugló vá. megállóban...

Darth Peter 2014.07.28. 18:19:02

Azért Koppenhága jóval kisebb, és ott már régóta a biciklisek az urak, a tömegközlekedés meg kis túlzással csak dísznek van.

Darth Peter 2014.07.28. 18:24:55

Szegeden amúgy sok a kerékpáros és jók is az utak, no meg ott eszükbe nem jutna kerékpáros + buszos sávot csinálni.

BPO654 2014.07.29. 23:07:19

A busznak volt elsőbbsége. Egyrészt mert buszsávban a busznak van eleve, másrászt mert a kerékpáros előtt beszűkült maga a sáv, de ennek ellenére meg akarta előzni a buszt. Fékezni kellett volna! A sofőr otthagyta bár lehet nem látta a tükör holttere miatt s a kanyarodás miatt. A busz nem ér a kerékpároshoz! Amikor anyázik még rajta van a bringán. A járókelők a zebránál előre néznek. Ha törént volna vmi akkor oldara néztek volna.

Ráadásul tudta, hogy jön mögötte egy busz. Lehet, hogy nem hallotta, de TUDTA, ÉS LÁTTA IS, mivel a busz árnyéka a képen látszik már a kereszteződésben, azt pedig látnia kellett, hiszen "ne csak nézz, láss is!" Azt meg meg is lehet érezni, ha valami dögnagy jön mögöttem, de a bringás tudta is, mert már megelőzte legalább egyszer. A látószögében benne kellett legyen. Ezenfelül köteles körültekintően vezetni. Nem ezt tette.

BPO654 2014.07.29. 23:10:53

Sebaj, építsünk mondenhová villamost azt köti a pálya, de lehet, hogy meg se tud mozdulni! Ugye milyen jó? Busz nem is kell.:D

2.3.kép.

index.hu/galeria/index/belfold/2014/07/29/ozonviz_zudult_ujpestre/

Mercel 2014.07.31. 18:28:42

@Meridian74:

"10-ből kilenc... és olyat is nem egyszer láttam, hoyg egy megállt a pirosnál szépen kivárta a zöldet ahoyg kell, de mellette, majdnem fellökve az illetőt 4-5-en is elhúztak, szarva a piros jelzésre.

De nem kell ezt megmagyarázni. A balfasz rendőrség tehet mindenről. Szépen civilruhában, rádióval kiáll a lámpa mellett (mostmár kamerát is kell viselniük - felveszi szépen az egészet), és aztán ha valamelyik tahófejű kétkerekes áthasított a lámpán, akkor szól a kicsit odébb rejtőzködő egyenruhásoknak, állítsák meg, osztán 50ezerről indul a büntetés. Nem mellesleg micsoda bevétel lenne ez a fővárosnak..."

Tudom, elég sokszor bringázom a városban és legalább annyiszor autózom is, ismerem mindkét oldalról a problémákat.

A 10-ből 9-es aránnyal vitatkoznék de abban egyetértek, hogy 10-ből 3-5 is súlyosan vérforraló és veszélyes.
(Halkan megjegyzem azért, hogy piros és piros között van különbség, én például nem tartom halálos bűnnek ha "kikerüli" egy bringás a piros lámpát egy kereszteződésben és mondjuk egy kurflival kihasználja azt, hogy ő a járdán is tud közlekedni) De amikor átzúznak a keresztirányú forgalmat és minden mást is leszarva akkor nem csak autósként, hanem bringásként is kinyilik a bicska a zsebemben.

Normális esetben támogatnám a kapjuk el a pofátlan és veszélyes bringásokat projektet - de egy olyan országban ahol a rendőrök csak 0-1 üzemmódban képesek működni, azaz vagy telibe leszarjuk vagy mindenkit jól meg....szunk ott nem nagyon.

Maradjunk annyiban, hogy sokszor át fog menni pár idióta a piroson sokszor megússza majd, de hidd el, hogy egyszer telibe kapnak majd egy autót. Mindenkinek megvan a maga keresztje, és emlékezz a 90-es évek idióta motorosaira meg arra, hogy miket műveltek.
Gondold el, ma mennyi probléma van velük. Segítek - tizedannnyi sem.
Az idiótáknak ma már sírköve vagy úrnája esetleg tolószéke van, vagy abbahagyták, talán a maradék meg is komolyodott. A bringásokkal is ez lesz, ki fog alakulni a bringázás kultúrája, és minél több bringás áll meg a lámpánál annál kevesebb fog arányaiban átmenni.

Ahogy egyébként úgy általában véve az autósok is sokkal kultúráltabban és toleránsabban állnak a bringásokhoz, de ez sem két tavasz alatt következett be ugyebár..

"Frigyes"

BPO654 2014.09.01. 23:43:56

Újabb biciklis gázolás, most Arrivás sofőrrel: (nincs kirúgással fenyegetés):

www.blikk.hu/blikk_aktualis/ujra-bringast-gazolt-a-bkk-egyik-busza-2281951
süti beállítások módosítása