Az új pécsi buszok rendelkezésre állása csapnivaló, de azok legalább nem fogyasztják, hanem termelik az üzemanyagot. Legalábbis a helyi sajtó szerint. Megkérdeztük, a Tüke Busz Zrt.-t, hogy mit kell tennie a többi hazai közlekedési cégnek, hogy ők is spórolhassanak az új buszaikkal, de választ hetek óta nem kaptunk, ettől függetlenül sikerült megszereznünk az erősen kozmetikázott adatokat.
Egy éve érkeztek
Tavaly májusban érkezett az első négy prototípus Credo Citadell busz Pécsre, majd további 33 BKK „bilikékre” fényezett Citadell és Econell City ment a baranyai megyeszékhelyre. A Kravtex mellett szólt, hogy a fővárosnak szánt buszok hónapok óta a cég udvarán álltak, így gyorsan leszállíthatták azokat a Tüke Busz Zrt.-nek. Erre nagy szükség volt, hiszen Pécsen óriási gondokat okozott a napi kocsikiadás.
A Rába-féle Volvo 7900-asok beváltak (fotó: MTI/Séki Péter)
Az új buszok beszerzése a Credókkal azonban nem állt meg. Pécs volt az első város, amelyik megkapta az új Volvo 7900-asait, amit a Rába értékesített nekik. Az öt új Volvo csuklós busz már nem a csak fővárosra jellemző „teljesen egyedi” új színezését kapta, így „bilikék” helyett ezek már zöld színben pompáznak tovább színesítve a Tüke Busz járműparkját.
Ez történt az elmúlt években
Mint azt korábban megírtuk, a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) 2008-ban alvállalkozó bevonásával szerette volna megújítani járműflottáját. Főleg az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) esemény tiszteletére cserélték volna le a teljes állományukat és egy új járműtelepet is építeni kívántak. A váltást a Mecsekbusz Kft.-re bízták első körben. Ők 2009-ben az Irisbus kínálatából hoztak egy teszt buszt, ami egy Csehországban készített Crossway LE volt. Erről a típusról azonban hamar kiderült, hogy teljesen alkalmatlan a nagyvárosi közlekedésre. Ezért a Mecsekbusz újabb típus után nézett, amit a kínaiBonluck személyében találtak meg. Ezekkel a buszokkal még több probléma volt. Nem volt sem európai, sem hazai típusbizonyítványuk, ráadásul igencsak fura gyártási együttműködéssel szerették volna honosítani ezeket a kocsikat. Ugyanis az volt az elképzelés, hogy a kocsik vázszerkezete Debrecenbe érkezett volna, ahol az elképzelések szerint a Magyar Járműtechnika (MJT) szereli készre a buszokat. Ez idő tájt az Alfa Busz hatalmas sajtóhadjáratot indított a kínai buszok ügyében, ezért a pécsi döntéshozók is ellenálltak a kínai buszoknak. Ezek után a Mecsekbusz új járműgyártó után nézett. Nem kellett sokáig keresgélniük, hisz az új kiszemelt a debreceni MJT lett. Ők annak rendje és módja szerint el is kezdték a szóló és a csuklós prototípus elkészítését. Sőt! Még az új járművek színezését is megpályáztatták. Ekkor már szó sem volt új járműtelepről és az EKF is a végéhez közeledett. További adalék, hogy a végleges visszavétel előtti hetekben a Mecsekbusz előrehaladott tárgyalásokat folytatott a csehországi SOR céggel, amely a szerződés aláírását követően rövid határidőn belül leszállított volna negyven autóbuszt a baranyai megyeszékhelyre.
Igen ám, de ekkor jött a fekete leves. Pécs szakított az alvállalkozó bevonásának ötletével, a helyi önkormányzat úgy gondolta majd megoldja valahogy a helyzetet. Ezután egymást érték a városban a busztesztek, gyakorlatilag nem is nagyon van olyan európai és hazai típus, ami ne fordult volna meg a baranyai megyeszékhelyen tesztelés céljából. Végül persze az önkormányzat nem oldott meg semmit, hanem inkább a Tüke Busz Zrt.-vel újabb céget bízott meg a helyi kocsik üzemeltetésével. Napjainkban a közhiedelemmel ellentétben nem Budapesten közlekednek a legidősebb buszok, hanem Pécsett. A helyi buszok átlagéletkora 2012-ben már 15 év volt.
Az új buszok termelik a gázolajat?
Valami nagyon nem kerek a Pécsi Közlekedési Zrt. helyébe lépő Tüke Busz Zrt. háza táján. Szinte hetente jelennek meg a helyi sajtóban az új kocsik dicsőítéséről szóló cikkek. Persze az nem baj, ha hazánk legrosszabb állapotú járműállománya frissül, de az nagyon gyanús, hogy a nemrég beszerzett új buszokkal kapcsolatban csak néhány kijelölt személy nyilatkozhat, viszont bárki más, aki szót emel az elmúlt évek legnagyobb beszerzése ellen, az az állásával játszik. A legrosszabb, hogy a Pécsi busz csereprogramról megjelent cikkek nagy része minden szakmaiságot és hozzáértést dugába dönt.
Credo Citadell 12 a 2013-as buszfesztiválon, ahol mi sem voltunk megelégedve a minőséggel
Az elmúlt egy évben megjelent cikkek mindegyike valami csodálatos dolgokról szól: szinte alig van járatkimaradás, az utasok örülnek az új buszoknak és a legújabb, ami igazi nonszensz, hogy az új szóló Credo jóval kevesebbet fogyaszt, mint az ősöreg, szintén szóló Ikarus 260-as. Ez teljességgel lehetetlen, hiszen az új buszoknál több fogyasztást növelő tényező közrejátszik, ami a régi Ikarusoknál még nem volt. Ilyen a jóval erősebb és nehezebb hajtáslánc, a légkondicionáló és persze az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás berendezései is üzemanyag-fogyasztást növelő tényezők. Az új buszok nehezebbek, ahhoz, hogy megmozgathassuk őket több energiára van szükség.
A Tüke Busz adatai szerint az öreg Ikarus 260-asok átlagban 32,1 liter gázolajat fogyasztottak a január-június időszakban. Ugyanebben az időszakban az egy méterrel hosszabb légkondicionálóval felszerelt szóló Credo Citadellek EEV motorral mindössze 26,4 liter üzemanyagot fogyasztottak. A csuklós Ikarus 280-asok 35,4 litert, a szintén csuklós Citadell 19 viszont 33,4-et. Az új Volvo 7900-as pedig 36,46-ot átlagosan.
Az egyik hazai Volán vállalatnál ezek az adatok épp fordítva vannak. A régi Ikarusok fogyasztanak 27-33 liter között, az újabb Solarisok pedig 34-40 liter között. Igaz, a fővárosban már a pécsihez hasonló adatokat kapunk, legalábbis a 200-as Ikarusoknál, amik a BKV-nál 30-35 liter körül fogyasztanak. A csuklós Volvo 7700A-k viszont 50-55 liter gázolajat égetnek el.
Az új buszok közül a csuklós Citadell 19 a legrosszabb. Mindössze 77 százalékos a rendelkezésre állása (fotó: Vörös Attila)
Nem tudjuk, mi történt a Tüke Busz adataival, de egy nevét elhallgatni kívánó pécsi sofőr szerint a nagy megtakarításnak semmi köze az új buszokhoz. A Tüke Busz egy új ösztönzési rendszert talált ki a sofőröknek, ami arra sarkalja őket, hogy minél kevesebb gázolajat fogyasszanak a kocsik. Így a buszok szép lassan, komótosan járnak a városban negyed gázzal. Előfordult olyan, hogy egy-egy sofőr a megtakarításból 15-18 000 forinttal többet is hazavihetett. Sofőrünk szerint a papír sok mindent elbír, de a csuklós Credók normája biztosan 65 liter légkondicionáló használatával, nélküle viszont csak hatvan. Szerinte az is közre játszik a fantasztikus adatok megjelenésében, hogy az új buszok igen megbízhatatlanok, amelyik busz pedig a garázsban marad, az nem fogyaszt üzemanyagot.
Megbízhatóság, minőség
A fogyasztási adatok kivesézése után félve kezdtük elemezni a megbízhatósági adatokat. Úgy tűnik azonban, hogy ezek közelebb állnak a valósághoz.
A tíz éves Mercedes Conectók jobban teljesítenek, mint a zsír új Citadell 19-ek
A Tüke Busz Zrt. legmegbízhatóbb új busza a Rába által fémjelzett Volvo 7900-as 90 százalék feletti kiadási aránnyal. A legrosszabb pedig a Citadell 19 átlagosan 77 százalékkal. Ezt az adatot a tízéves Mercedes buszok bő tíz százalékkal túlteljesítik. A Credo Econell City-k januárban 79,09, júniusban pedig 89 százalékos rendelkezésre állásukkal lerontották az egyébként kilencven százalék feletti átlagukat, így lett 89 százalék a rendelkezésre állás. Credo Citadell 12 jól teljesít 91 százalékon áll az év első hat hónapjában.
Összehasonlításképp megjegyezzük, hogy Budapest új Mercedes Citaro 2-esei az első évben 99,4 százalék rendelkezésre állást produkáltak.
Sajnos a Tüke Busznál hírzárlatot rendeltek el és csak az nyilatkozhat, akinek erre felhatalmazása van. De nekünk még ők sem mondtak semmit hiába kértük többször is. A dolgozók nem mondhatnak semmi rosszat, igaz manapság már jót sem, ugyanis ha megszólalnak, a munkahelyükkel játszanak. Néhányan azonban név nélkül elmondták, hogy a Credo buszokkal sok a garanciális probléma, amit a gyártó sokszor nem megfelelően kezel. Főként elektronikai és összeszerelési gondok nehezítik meg a kocsikiadást.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: Tüke Busz Zrt.)