Oroszországban is gyártanák a magyar elektromos buszt

2014. október 17. - _zahnrad

k20141016_evopro-NCC.jpgAz Open Innovations Forum-on az orosz NCC és a magyar evopro között született megállapodás szerint Oroszország bekapcsolódik a kompozit szerkezetű Modulo buszcsalád gyártásába.

A Moszkvában 2014. október 15-én aláírt megállapodást október 16-án Magyarországon a VII. Magyar-Orosz Gazdasági Fórum és Üzletember Találkozón erősítette meg sajtónyilvános keretek között Mészáros Csaba, a kompozit szerkezetű buszokat fejlesztő cégcsoport elnök-tulajdonosa és Molnár Péter, az NCC műszaki igazgatója.

A részben Rosnano és további orosz nagyvállatok tulajdonában álló NCC olyan modern technológiai eszközparkkal és kapacitással rendelkezik Moszkvában a volt Moszkvics gyár területén létesített innovációs parkban, amely alapjául szolgálhat a Modulo buszok kompozit szerkezetű kocsiteste nagyszámú sorozatgyártásának technologizálásához. A magyar innováció, az orosz eszközök és a nemzetközi technológia ötvözésével beindulhat a könnyűszerkezetes városi és elővárosi buszok sorozatgyártása és nemzetközi, első lépésben keleti térhódítása.

A megállapodás értelmében első lépésben 50 darab különböző méretű kocsitest kerül legyártásra. Ehhez az evopro a gyártószerszámokat már kiszállította Moszkvába, melyek továbbra is a tulajdonát fogják képezni. Az első kisszámú széria fog mintául szolgálni további gyártószerszámok elkészítéséhez. Az első buszok kiszerelése a megrendelőnél, a MABI-BUS Kft. telephelyén fog történni.

5.jpg

A megállapodáson Anatolij Csubajsz, a Rosnano elnöke mellett több szakmai érdeklődő is képviseltette magát. Az alacsonypadlós villamosokat gyártó Uraltransmash mint potenciális partner hosszú távú tervei között szerepel, hogy portfóliójának bővítéseként az Ural lábánál évi jelentős darabszámban az evopro buszát gyártsa. Ehhez az evopro a kompozit szerkezet gyártási licencén és az összeszereléshez szükséges technológiai tudásán felül járműipari automatizálási tapasztalatokkal is rendelkezik. A legnevesebb autógyárak (Audi, Daimler, Suzuki, BMW, Opel) számára nyújtott mérnöki tudásra építve már megtervezték a sorozatgyártáshoz szükséges gyártósorokat. Ezekre, az érdeklődések alapján, több helyen szükség is lesz, ugyanis a kazah és belarusz partnerek is komoly szándékot mutatnak a buszok járatba állítása mellett a helyi gyártásra is. Karim Maszimov kazah miniszterelnök és delegációja júniusban a magyarországi látogatás alkalmával már megtekintette a Modulo buszcsalád elektromos hajtású prototípusát, melyet most a belarusz és jekatyerinburgi képviselők Moszkvában tekinthettek meg és próbálhattak ki.

Mészáros Csaba, a kompozit buszokat fejlesztő cégcsoport elnök-tulajdonosa szerint Magyarországnak a keleti nyitás politikája szempontjából fontos lépés ez a megállapodás. Molnár Péter, az NCC műszaki igazgatója kiemelte, hogy Oroszország törekvései között szerepel, hogy minél több területen alkalmazzon innovatív megoldásokat, a kompozit járműgyártás pedig pont egy kiemelt téma az országban.

Kompozit felépítésű Modulo buszcsalád

cimlap.jpg

A busz kocsiteste üvegszálas kompozit gyűrűkből felépülő önhordó szerkezet. A nagyon könnyű karosszéria 20%-kal kevesebb fogyasztást, 50%-kal tágasabb belteret, ezáltal nagyobb utas befogadó képességet biztosít, és csökkenti az útburkolat károsodását. A korrózió a kompozit járművet nem veszélyezteti, így élettartama jelentősen hosszabb és az életciklusra vetített karbantartási költsége nagyságrendekkel kevesebb a hagyományos technológiára épülő buszokhoz képest. Hajtása ugyanúgy moduláris, hiszen szerelhető tisztán elektromos, elektromos dízel segédüzemű, CNG, EURO6-os dízel hajtáslánccal is. A fejlesztés következő fázisában a troli hajtás kerül megvalósításra. A mérnökök olyan konstrukciót alkottak, ahol a szempont az egyszerű, de stabil megoldás volt.

Az evopro csoportról

Kimage002.jpg

Az evopro csoport mérnöki szolgáltatásokkal indult el 2001-ben, majd a kellő tapasztalat megszerzése után önálló vállalkozási projektek megvalósítására is képessé vált, elsősorban repülőtéri logisztikában, majd autóipari és folyamatautomatizálási területeken. A fejlődés következő lépésében már önállóan kifejlesztett, innovatív termékeket vitt piacra. Erre jó példa a Magyar Termék Nagydíjas eRDM vasúti diagnosztikai rendszer, vagy a kompozit szerkezetű, elektromos és hibrid hajtású Modulo buszcsalád. Az autóiparban a komplett gyártósorok szállításában, valamint a kompozit anyagokra épülő karosszériák elterjedésében lát a mérnökiroda kiváló lehetőséget. Mérnökeik nukleáris irányítástechnikai területen szerzett tapasztalataira nagy szükség lehet a világban futó fizikai kísérleti projektekben, mint az ITER, az ESS (European Spallation Source), vagy az ELI (Extreme Light Infrastructure), de ugyanez elmondható a paksi atomerőmű bővítése kapcsán is. A nemzetközi ipari szereplők számára nyújtott gépész- és villamosmérnöki szolgáltatások mellett innovációs területen a legmodernebb megoldásokat ötvöző hardver- és szoftverfejlesztés folyik. A tagvállalatok számos nemzetközi nagy K+F+I projekt tagjai. A cégcsoport több területen rendelkezik szakmai befektetésként indított innovációs projektekkel. Az evopro csoport másfél évtizedes működése során követett elvek és stratégia helyességét a világszintű rendszerintegrátor partneri címek, két multinacionális nagyvállalat - a Siemens és az Accenture - által végrehajtott akvizíciók után számos kitüntetés is igazolja. A 2013-ban még több mint 1000 mérnököt foglalkoztató cégcsoport 6 kontinens 40 országában szerzett különböző projekteken világszínvonalú szakmai tudást.

Az NCC-ről

K20141015_evopro-NCC.jpg

A moszkvai központú Nanotechnology Center for Composites a legkülönbözőbb iparági alkalmazásokhoz fejleszt és gyárt kompozit termékeket. A vállalatot 2011-ben alapította az orosz CJSC HC Composite és az Infrastruktúra és Oktatási Programok Alapja, melyhez később csatlakozott a világhírű Dow Chemicals leányvállalata is, a DowAksa.

Képek: Evopro

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr836802055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alvázvédelem 2014.10.17. 16:21:44

Ezt a piacot sem lehet hagyni :-)

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.11.01. 22:47:31

alakul a dolog
vegre valahara nem a tipikus belvarosi foschadek kinezettel akarjak eladni Bp-et, hanem hozza mernek nyulni mas hidakhoz is :)

Takarító nő-ő-ő 2014.11.30. 00:44:20

Hogy van az, hogy az ország és a főváros vezetése, beszerzésekért felelős döntéshozói mindebből semmit nem vesznek észre? Csak a vállalkozásoktól beszedett adóra van szükség, a termékekre pedig nem? Ebből így nem lesz folytatás...