Ferrari pirosak Budapest vadonatúj trolibuszai

2015. augusztus 27. - _zahnrad

23.jpgMegérkeztek az új Skoda-Solaris trolibuszok Budapestre!

Dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes és dr. Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója 2015. augusztus 27-én ünnepélyesen bemutatta azt a hét vadonatúj trolibuszt, amik a BKK megrendelésére a BKV Zrt. üzemeltetésében közlekedik majd a főváros utcáin. A Solaris–Škoda konzorcium által gyártott új trolibuszok első példánya idén júniusban érkezett Budapestre, ezt év végéig további 35 jármű követi. A nettó négy plusz kettő milliárd forintból vásárolt idén érkező 36 járműből 20 szóló és 16 csuklós kialakítású. Az összesen 18 milliárd forint (62,4 millió euró) összértékű közbeszerzés 108 új trolibusz vásárlására ad lehetőséget. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozta.

kkdsc_0379.jpg,,Ferrari piros" lesz az új trolibusz szín a fővárosban, legalábbis a BKK szerint

Az új trolibuszokkal egy újabb fejezetet nyitunk Budapest és a fővárosiak életében - mondta a járműbemutatón Dr. Szeneczey Balázs. A főpolgármester-helyettes szerint a budapesti közösségi közlekedés formálásában többek között azért jut kiemelt szerephez a kötöttpályás közlekedés, mert az köztudottan környezetkímélőbb, így a mostani fejlesztéssel is élhetőbbé kívánják tenni a fővárost. Kimondhatjuk, hogy a CAF villamosok mellett az új Solaris trolibuszok érkezése is a környezetvédelem és az utasok kényelemének és biztonságának jegyében újítja meg Budapest közlekedését – tette hozzá Dr. Szeneczey Balázs.

Az eseményen részt vett Dr. Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója is aki a lázadó kamaszkor flottájának nevezte az új járműveket, hiszen azok meglátása szerint feszegetik a járműkategória műszaki határait. Felhívta a figyelmet arra, hogy ezek a járművek már nem egyszerű trolibuszok, hanem önjáró képességük miatt olyan hibrid közlekedési eszközök, amelyek az elektromobilitás áttörési pontjainak tekinthetők.

kkdsc_0308.jpgÜlésből nincs hiány, kérdés milyen lesz az utastér átjárhatósága csúcsidőben?

Jelenleg a 36-ból összesen hét jármű van a BKV Zrt. Zách utcai telephelyén, amelyeket a forgalomba állítás előtt műszaki teszteknek, majd utasok nélküli próbafutásoknak is alávetnek. A nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű járművek igazi minőségi utazási élményt jelentenek majd az utasoknak. Jelenleg a főváros útjain közlekedő trolibuszokon nincsenek utastéri légkondicionálók, viszont az új Solaris trolibuszok már légkondicionáló berendezéssel közlekednek. A trolik négy kilométert felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban is meg tudnak tenni, ezért egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot, hiszen vezeték nélkül is zökkenőmentesen közlekedhetnek tovább. A 64 fő befogadóképességű szóló és a 104 főt befogadó csuklós trolibuszok közül mindegyik alacsonypadlós kialakítású, ezért a mozgásukban korlátozottak, illetve a babakocsival közlekedők utazása is kényelmesebbé válik. A komfortosabb utazás érdekében az árajánlaton kívül a műszaki és ergonómiai megoldásokat is szem előtt tartották a beszerzésben, különös tekintettel a kedvező energiafogyasztásra, illetve arra, hogy minél nagyobb arányban álljon az utasok rendelkezésére lábtartó-dobogó nélküli ülés. Az összes új járművet rögzítésre alkalmas kamerákkal szerelték fel, amely így növeli az utasok biztonságát és segítséget nyújt a szándékos károkozások megelőzésében, vagy az elkövetők azonosításában. Az első új járművek a belvárosi, illetve a zuglói trolivonalakon állnak forgalomba.

Nézegessen fotókat az új fővárosi trolikról!

A járműbeszerzési projekt célja Budapest elöregedett trolibusz járműparkjának frissítése. Új csuklós trolit már 18-20 éve nem vásárolt Budapest, ezért fontos mérföldkő a járműpark idei fejlesztése. A mostani beszerzéssel párhuzamosan elkezdődik a 25 éves, elavult járművek selejtezése. A beszerzés nem zajlott zökkenőmentesen, a műszaki kiírással és a pályázók anyagaival is akadtak gondok.

20.jpg

Powered by: Skoda BlueDrive

Amennyiben a szükséges források rendelkezésre állnak, a már megrendelt 36 járművön túl további 72 trolibusz érkezhet majd a szerződésben rögzített opció lehívásával. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozta. A beszerzés indítása későn történt, az azt kísérő csetlés-botlás szoros szállítási határidőt szabott, ami részben korlátozta a szóba jöhető szállítók körét. A következő támogatási ciklusra is maradt épp elég cserélendő jármű, mind Budapesten, mind országosan, remélhetőleg nem maradnak ismét az utolsó pillanatra a beszerzések.

(fotók: Buga Bence)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr57738810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mtk001 2015.08.28. 00:38:19

Csak a Ferrari nem ilyen színű, de az az ő problémája! :-)

Moszkvicsslusszkulllcs 2015.08.28. 05:00:34

Javítson ki aki jobban tudja, de tudomásom szerint a BKV trolibuszokra előírt szín decimális RGB értékei 255,0,0
a "Ferrari-piros" RGB pedig 255,40,0

Álom Polgár 2015.08.28. 05:40:03

OK, minden ok, de látom ai ülések itt is a szabvány-vékonyak, komfort nélküliek.
Ki a f.... adott erre tervezési engedélyt?

kristoof 2015.08.28. 07:07:42

@mtk001: Persze, hogy nem ilyen színű! Nem is mi mondtuk, hanem a BKK vezérigazgatója! Biztos színtévesztő szegény! :-)

kristoof 2015.08.28. 07:10:05

@Moszkvicsslusszkulllcs: Mondjuk úgy inkább, hogy ez RAL 3002 a Ferrari meg 3020.

Aiasz 2015.08.28. 07:30:35

Álom polgár, neked külön beszerelnek egy relax fotelt, oké? Ebben a kib@szott országban nem lehet jót csinálni, mert mindig elégedetlenkedik valaki... 50 éves, 1 méter magas padlós, esőben utasokat megrázó orosz ótvar trolit nektek mindörökre.

Sorszámozott Mosolygyár 2015.08.28. 08:05:56

@Álom Polgár: tápos pestinek fapados ülés kellene bele, nem kárpitozott! Képes lennél még a faleces ülés erezetébe is belekötni. Örülj neki, hogy egyáltalán lesz mire leülnöd!

Zetor75 2015.08.28. 09:57:31

@Moszkvicsslusszkulllcs:
A CMYK színkeverést használd, mert az RGB a fényszínkeveréshez jó. .. aszerint kb 0,100,100,0

Papp Sanyi 2015.08.28. 10:26:06

Hány darab troli van összesen, amit le kéne még cserélni? Milyen léptékű ez a beruházás?

Gukker 2015.08.28. 10:52:07

"Az első új járművek a belvárosi, illetve a zuglói trolivonalakon állnak forgalomba."
De miért???
Nem vagyok egy nagy városiközlekedés-tudor, de a trolikat nem a hegyes vidékekre kellene tenni, ahol az elektromos motor brutális induló nyomatéka hegymenetben óriási segítség??
Ha látott már valaki dízel buszt elindulni megállóból/piros lámpától hegynek felfele, az tudja mire gondolok.

kristoof 2015.08.28. 13:06:50

@Gukker: A kérdésedre nagyon egyszerű a válasz: azért nem a hegyvidéki trolivonalakra teszik ezeket a buszokat, mert a fővárosban NINCS ILYEN! :-) Igazából trolivonal csak a belvárosban és Zuglóban van, így jut belőlük az összes vonalra! (Ezt kommunikálja a BKK, ezért került be így a posztba.)

kristoof 2015.08.28. 13:12:14

@Papp Sanyi: Ha a kormány támogatná a beszerzés maradék opcióját, amire kevés az esély, és jöhetne a fennmaradó 72 kocsi, akkor Európa egyik legfiatalabb troli flottája lenne a fővárosi. Sajnos jelen állás szerint marad még néhány magaspadlós GVM is. :-(

Kopi3.14 2015.08.28. 15:15:58

@kristoof: El akarod venni a trolibuzik maradék nosztalgiáját is, ami naponta éri őket?

ComLo 2015.08.29. 06:31:37

@Moszkvicsslusszkulllcs: rosszul tudod, a Ferrarik hivatalosan "rosso corsa" fentázianevü színt viselik aminek RGB színkódja: 212,0,0 CMYK kódja : 0.00, 1.00, 1.00, 0.17

A versenyautók színei egyébként abból az időből származnak, amikor az országok autóit a GP-ken, színük alapján különböztették meg. Az olaszokra jutott a piros, a britekre a zöld (lásd Britsh Racing Green), franciákra a kék, stb stb.

ComLo 2015.08.29. 06:37:34

Ugyancsak OFF, de azért nagyon kiváncsi lennék, hogy, és mennyire törték meg azt a bizonyos trolit? Tolatás közben nekiment egy oszlopnak és meghúzta az oldalát és csak a sajtó fújta fel a dolgot, vagy 60-nal belerongyolt valamibe, és a botrányt elkerülendő lapítanak.

ügyelő 2015.08.29. 08:15:06

@Aiasz: Köszönöm, h leírtad, mert pont ezt akartam én is. Hogy a szar is ízetlen, semmi nem jó, bezzeg NYUGATON, stb, stb, Vigyázni azonban már nem vigyázunk arra, amink van.

hatar.comment 2015.08.29. 08:18:49

Nagyon tetszik. A színe is. Függetlenül attól, hogy Ferrari piros, vagy meggy piros ;)
Jobb lett volna konkrétan - számmal (76, 72, stb.) - leírni, hogy pontosan mely vonalakon cserélik a járműveket. Engem nagyon érdekelne, mert sokat trolizom és a kék Ikarusok már nagyon lestrapáltak, arról nem is beszélve, hogy babakocsival felszállni rájuk rémálom.

teddybear01 2015.08.29. 17:09:53

Az új trolikra szükség van, a mostani járműpark már tényleg le van lakva, de nagyon.
Viszont nem értem, hogy minek erőltetik az akkus-hibrid meghajtást. Ez csak megdrágítja az egységárt, sokkal kevesebb darabot lehet venni a meglévő pénzből. Ráadásul az üzemeltetés is drágul, ha meg tönkremegy az akku baromi drága lesz a felújítás.
A kábelszakadás meg nem olyan gyakori, áramszünet sokkal többször van.

Moszkvicsslusszkulllcs 2015.08.29. 19:39:00

@ComLo:

Én azt a verziót hallottam, hogy a sofőr tolatott egy oszlop előtt, majd előremenetbe állította a menetirányváltót, de a menetirányváltás szoftveresen történik, és a szoftver momentán nem reagált a menetirányváltási utasításra, és ezért indult el előre irány helyett hátrafelé.

Hogy mekkora a kár?
Meglátásom szerint a Solaris is azt a stratégiát követi, hogy olcsón adja a járgányt, és a méregdrága alkatrészeken hozza be a profitot. Ezért nem áll ki sem elöl sem hátul lökhárító, hogy minél drágább legyen a javítás.
Egy oszlopérintés hátulról = komplett hátfalcsere.

De ezek nem száz százalékos info-k.

Álom Polgár 2015.10.12. 07:00:33

@Sorszámozott Mosolygyár: Van, úgy hívják kerékpár nyereg, Brooks ha ez mond valamit.

Álom Polgár 2015.10.12. 07:05:07

@Aiasz: A relax sem rossz, nem nyitok generációs vitát, de régebben volt párnázott ülés, nem drágább, és nem bonyolultabb. Valamit megcsinálni rosszul, az ugyanannyi idő mint a jóra törekedni. Véleményem még akkor is lehet, ha kerékpárt és a saját hathengeresemet használom
a buszt meg a többit, na azt meghagyom inkább Nektek.