Bréking! Nem jönnek Pestre az S91-esek

2015. szeptember 18. - kristoof

cimlapkep_4.jpg

Nem kapott hitelt a bankoktól az új fővárosi midibuszokra az Orangeways. Így harmadszor is bukják a BKK tenderét.

Hat éve próbálkozik a BKV és a BKK lecserélni a rossz állapotban lévő Ikarus 405-ös midibuszokat. A Budai Vár új buszai már megérkeztek, azonban más budai vonalakra is szükség lenne új midibuszokra, többek között a Gellért hegyi 27-es vonalra.

Épp ezért írt ki tendert a BKK 2014 júniusában 25 plusz opciósan újabb tíz midibusz üzemeltetésére. Ezt a közbeszerzést az Orangeways City Kft. nyerte. A BKK érezhette, hogy ez még nem egy lefutott meccs, hiszen a szerződés aláírását a közlekedési központ, a korábbiaktól eltérően, nem verte nagydobra. Csupán egy pdf file jelent meg honlapjukon a sikeres közbeszerzésről. Ebből kiderül, hogy az Orangeways nagyon drágán szolgáltatna Budapesten a nyolc méter hosszú buszokkal. Egy kilométerre 875 forintot számolnának fel, ami néhány forinttal kevesebb, mint a VT-Arriva Mercedes csuklós buszainak kilométerdíja.

1_6.jpg

Az egyik S91-est néhány éve bérli a BKV. Egyke marad? (fotó: Buga Bence)

A nemrég birtokunkba jutott információk alapján úgy tűnik, hogy 2016 júniusában mégsem tudja megkezdeni a szolgáltatást az Orangeways City Kft. Budapesten. Ugyanis egyetlen bank sem adott hitelt a buszokra a kétes hírű cégnek. Ahhoz hogy az S91-esek forgalomba állhassanak jövő nyáron, a buszoknak már rég gyártásban kellene lenniük, ugyanis az első öt autóbusz átadásához tíz hónapra lenne szüksége a gyártónak. Jelenleg azonban még nem tudták megkezdeni a Rába-Molitus S91 típusú midibuszok összeszerelését, mert a bankgarancia hiányában nem tudják aláírni a gyártási szerződést az Orangeways-zel.

Így a narancsos cég már harmadszor bukja el a fővárosi miditendert.  Az első közbeszerzés eredményét, amin az Orangeways nyert, mint a legolcsóbb ajánlatot beadó induló, 2011-ben hirdette ki a BKV. Másodikként futott be a VT-Transman, harmadik pedig a Vértes Volán Zrt. lett. A sors fintora, hogy a tender végeredményét nem a második helyezett VT-Transman támadta meg, hanem a harmadik Vértes Volán Zrt. A dolog azért nagyon furcsa mert, ha a győztes Orangewayst marasztalják el szabálytalanság miatt, akkor automatikusan a második kerül nyerési pozícióba, jelen esetben a VT-Transman. Végül a BKV egy huszáros vágással megoldott mindent. Egyszerűen érvénytelenné nyilvánította a tendert. Ezt később érdekes magyarázatokkal indokolták mind a BKV, mind az időközben már megalakult BKK részéről.

2_4.jpg

Nem lesz sorozatgyártás?

Szűk három évvel később az Orangeways bejelentette, hogy ők nyerték a jogot, a másodszorra kiírt, negyven darabos midibusz üzemeltetésére az S91-es típussal. Miközben a magyar sajtót bejárta az Orangeways City győzelme, az addig minden egyes új vagy használt busz beszerzéséről közleményt kiadó BKK mélyen hallgatott az kétes hírnevű cég győzelméről. Pontosan két hét telt el az Orangeways bejelentésétől, amikor is a közlekedési központ bejelentette, hogy ezt a második tendert is érvénytelennek nyilvánítja, amihez egy kissé sántító magyarázat is társult: A BKK midibusz-üzemeltetési tenderére eredetileg két ajánlat érkezett. A nyertes a magyar gyártású Rába buszokkal pályázó, legalacsonyabb árat adó Orangeways City Kft. volt, azonban a tender sikeres lezárása előtt felszámolás alá került az Orangeways City Kft. egyik partnere, melynek bevonásával az előírt referenciákat igazolta a cég, ez pedig a közbeszerzési törvény értelmében kizáró oknak minősül.

A BKK lehetőséget adott a hiánypótlásra: az Orangeways City Kft. ekkor előbb a VOLÁNBUSZ Zrt.-t, majd a Color Tours Kft.-t vonta be az eljárásba kapacitást nyújtó szervezetként. A hiánypótlás benyújtását követő napon a BKK Igazgatósága az eljárást érvényesnek és eredményesnek nyilvánította, tekintettel az erre nyitva álló szigorú törvényi határidőre, mely a benyújtott dokumentumok maradéktalan értékelését nem tette lehetővé. A hiánypótlás részletes felülvizsgálata során azonban kiderült, hogy az súlyos hibákat és hiányosságokat tartalmazott. Így törvényi lehetőségével élve a BKK Igazgatósága az eljárást lezáró összegzést módosította és törvényi kötelezettsége szerint kizárta a pályázók sorából az Orangeways City Kft.-t.

4_1.jpg

 A Várért folytatott küzdelemből a törökök kerültek ki győztesen

A pályázaton korábban érvényes, de az Orangeways City Kft.-nél drágább ajánlatot adó VT-Arriva Kft. már korábban visszalépett, ezért az eljárást végül eredménytelennek kellett nyilvánítanunk. A tender rövidesen újraindul.

A tender újra indult, amit ismét az Orangeways nyert meg, fentebb látható, milyen eredménnyel. Ebből adódik a kérdés, hogy egy felszámolás alatt álló, évek óta súlyos problémákkal küzdő cég, hogyan kaphatott előminősítést a BKK-nál? Mindettől függetlenül sajnos már biztos, hogy sokadik próbálkozásra sem tudja bevenni a fővárost a Rába-Molitus az S91-es típussal, pedig a magyar tervezésű és gyártású jármű az igényes skandináv piacokon igen sikeresnek tekinthető.

(Címlapfotó: RSA)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr737798844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fekete Dániel . · http://csakaszepre.blog.hu 2015.09.18. 20:16:07

Karsan opció-szagot érzek. Vagy jön a midi PKD?

_zahnrad 2015.09.18. 20:25:25

Eladtak az S91-esből 10-nél kevesebbet északra és ettől ott már sikeres? A hibahatárt sem éri el az a piaci jelenlét, ne vicceljünk már.. Túlárazott, nehéz, piacképtelen, pont.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.09.18. 20:56:58

@retek:
Én a villanybuszoktól félek inkább...
A PKD lehet, hogy jó lenne, ha valami zsugorított V127 lenne, de ezt ugye ki tudja...-a Karsanról is jó volna, ha kiderülne, hogy milyen élesben.
Az S91 megbízható, de mérsékelten korszerű - ez még nem volna tragédia épeszű ár mellett, de ez utóbbi nem játszik...

10m alatti midi igazából csak a a 16-osokra és a 27-esre kell, most a Karsanokkal az egész nem olyan sürgős, legfeljebb maradhat néhány csúcsidei 405-ös forda.

valackyatömegből 2015.09.18. 21:54:49

@_zahnrad: 12db-ot. 4-et Norvégiába, 8-at Svédországba, vagy fordítva? Nyolc év alatt. Összesen három helyre. És nem kevés már másodgazdás. Volt, amelyik fél év után lett kidobva...

Enterprise 2015.09.20. 15:47:55

már megint beengedtük a törököket Budára.....