Saját lábán ment Párizsba az elektromos busz átvenni a díjat

2016. március 09. - _zahnrad

img_0997.JPGAz elektromos buszcsaládot tervező magyar evopro csoport és a kompozit kocsitestet gyártó orosz NCC kedden vette át a JEC Innovációs Díjat. A díjátadóra a BKV számára gyártott 20 darab kompozit busz egyike ment ki saját lábán, így a MODULO C68E a történelem első és egyetlen elektromos busza mely teljesítette a Budapest – Párizs távot.

JEC Innovációs Díjat nyert a MODULO

img_0492.JPGAz első elektromos busz, ami saját lábán tette meg a Budapest-Párizs távot.

A világ legnagyobb kompozit iparági szereplőket képviselő szervezete, a JEC Group Innovációs Díjban részesítette az evopro-t és az NCC-t (Nanotechnology Center of Composites) a városi tömegközlekedés kategóriában a kompozit kocsitest gyártásának elismeréseként a párizsi kiállításon. Mészáros Csaba és Molnár Péter olyan prominens gyártók képviselőivel együtt vehették át a kitüntetést, mint az osztrák KTM Technologies, a német BMW vagy Audi, a spanyol ACCIONA Infrastructures, a belga Sonaca, az amerikai Bally Ribbon Mills, a francia Faurecia Automotive Exteriors vagy az olasz Automobili Lamborghini.

Történelmet írt a MODULO

A díjnyertes termékek március 10-ig tekinthetők meg a JEC World Show kiállításon Párizsban, mely az iparág legtámogatottabb és legnagyobb seregszemléje. A kategórianyertes MODULO buszból a látogatók egy 8 méteres, tisztán elektromos hajtású járművet vehetnek szemügyre közelről, mely a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) számára készült. Az öt akkumulátor sorral szerelt busz Budapesttől Párizsig 1570 km távolságot tett meg. Az út során a jármű meghajtására 792 kWh került felhasználásra, a rekuperált energia 103 kWh volt. A fékezési erőből visszanyert energiát is számolva az út során a fogyasztás 0,487 kWh/km értéket mutat. Szakemberek számítása szerint az elektromos áram, mint üzemanyag használatával fél tonnánál is több CO2 kibocsájtást sikerült megspórolni a MODULO-val.

A Párizst megjárt autóbusz megtekinthető lesz március 18-20-ig a Hungexpo területén az Autó, Motor és Tuning Show rendezvényen.

Kép és szöveg: Evopro sajtóközlemény

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr908459058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

itoérambolafoci 2016.03.11. 09:31:02

"A fékezési erőből visszanyert energiát is számolva az út során a fogyasztás 0,487 kWh/km értéket mutat."

Itt valami nem stimmel:

792÷1570=0,504kWh/km
(792-103)÷1570=0,439kWh/km

premium salmon 2016.03.11. 11:29:56

Minden elsőség egyúttal (világ)rekord is, amelynek az értékét a specializáltság és a megismételhetőség mértéke határozza meg.

Ami a műszaki teljesítményt illeti, az egy dolog, hogy sikerült saját lábon, 4 nap alatt 1 570 km-t megtennie, meg hogy jól mutat az alacsony energiafogyasztás, meg a CO2 kibocsájtás megspórolás, de nem tudjuk,

-hányszor kellett megállni tölteni, (mikor, mennyit töltöttek az ismeretlen kapacitású akkukba, hogyan számolják a rekuperációt - így a fontos üzemeltetői adat, a hatótáv kiszámításához nem kaptunk eddig adatot

-mekkora volt a hasznos teher, működött-e valamelyik segédüzem, hogy alakultak az útviszonyok (emelkedők, közlekedési lámpák, stb) és az időjárás (tudjuk, volt eső, hó, napsütés, meg szembeszél, de hátha volt hátszél is) - nem mindegy a fogyasztás megítéléséhez

-hányszor tankolt még a 2. ausztriai töltésen kívül megújuló energiából a Moduo, és hogy a többi töltőhelyen milyen eredetű volt az elektromos áram, -így igaz-e a közel fél tonna széndioxid kibocsátás megelőzése

Summa: a fenti (világ)csúcs vitathatatlan, ugyanakkor szvsz nem ír világ / műszaki / környezetvédelmi történelmet - ezt túltolta az evopro.

itoérambolafoci 2016.03.11. 13:58:45

Arról nem is szólva, hogy egy sűrű megállós városi tömegközlekedésre készült busz esetében nem igazán érdekel senki azt, hogy utasok nélkül, egyenletes tempóban haladva milyen távot képes megtenni, és mennyit fogyaszt.

Én sokkal többre értékeltem volna azt, ha a Modulo budapesti próbaüzemének mérési eredményei kapnak ekkora nyilvánosságot.

De már az is sokat jelentene, ha végre sikerülne egy tisztességes műszaki specifikációt közzétenni a Moduloról.

Hiszen állítólag már jó ideje gyártásban van, és már az első darabokat le is szállították a BKV-nek.

Hogy a fenébe lehetett a buszra típusbizonyítványt kapni, és egy 4 milliárdos szállítási szerződést megkötni úgy, hogy a busznak még rendes műszaki specifikációja sincs?

Moszkvicsslusszkulllcs 2016.03.12. 13:32:48

Egyetértek a hozzászólókkal, hogy a szakmai nyilvánosságot nem tiszteli meg a gyártó a műszaki adatok közzétételével.
A cég egyértelműen a laikusokra (például: politikusokra) hajt, a szakma meg le van ...
Ez ellenszenves, de üzletileg valószínűleg helyes döntés.

Az 1570 km és a 0,487 kWh/km értékekből visszaszámolva az jött ki, hogy 76 kW ment el a segédüzemekre, vagyis 1 - 1,2 kW teljesítményt vettek fel az út során a segédüzemek (világítás, fedélzeti elektronika, légsűrítő, satöbbi). Az utastér ezek szerint nem volt fűtve - minden elismerésem a fagypont körüli hőmérsékletben vezető sofőröké.

Büszkeséggel töltött el, hogy még Magyarországtól távoli laikusok is felismerik, hogy micsoda innovációhalmaz van ebben járgányban. Az anyaghasználat, a gyűrűs felépítés, az alkotóelemek számának minimalizálása, a tömegcsökkentés, satöbbi.
Már csak a szakembereknek kellene felismerni ... :-)

Tony Varga 2016.03.12. 14:35:26

@Moszkvicsslusszkulllcs: Szia. Tudod egy új terméknél ez úgy van, mint a fiatal legénnyel, - a sikereket fennhangon hirdeti a kocsmában , a kudarcokat meg eltitkolja még a megértő barátok elöl is.
Kaptunk mi már, hideget meleget - jelen blogtól is - a francnak kell, hogy olyan dolgokat magyarázzon amit egy kívülálló nem ért, nem is akarja megérteni, csak szajkózza a magáét, és az adott körülmények között nem érzékeli a dolgok fontosságát.
Ezen blogban is a külcsínt mindenki leszólta ( márpedig szerintem az ízlés dolga ) de ahhoz senki nem fogott hozzá hogy pl. a fordulókörökről szóló álhíreket számítással cáfolja. Olyan butaságokat írtak a hasmagasságról mely elképesztő volt. ( Nálunk az a szabály; először a munka aztán az élvezet; ezért nem ugrik minden butaságra az evopro.)
Itt van foci is , kijelenti hogy nincs műszaki leírás, vagy miért nem publikus az. Szeretném felhívni a figyelmeteket arra, hogy jelenleg 36 műszaki leírás van készen, mindegyik terjedelme legalább 28 oldal a kereskedőink használják is hisz ez alapján lehet gyártási főcsoport jegyzéket, majd abból gyártási darabjegyzéket, rendelési listákat egyebeket előállítani. Még így is , szűkített termékféleségnél , három befogadó képesség , öt hajtáslánc , három alap üléselrendezés elég terjedelmes munka, az opciózásról és a lokális elemrendszerről nem is beszéltem.
Foci is szurkol annak, hogy a rengeteg újdonság bukásunkat okozza. ( Van rá sansza!) De már a Siemenszes változat Magyar típusbizonyítványa is régen rendelkezésre áll , pedig azt később indítottuk mint a családot. Az is igaz hogy az húzódott sokáig a 2014-es beadástól, napjainkig. Persze a hosszútávú gondolkodáshoz, - vagy a túlzott optimizmushoz - az is hozzá tartozik, hogy EURÓPAI TÍPUSCSALÁDRA ÉRVÉNYES típusbizonyítványt kértünk hogy honosítással ne kelljen egy-egy országban bajlódni. ( A magyar és a nemzetközi közötti különbséget ha zongorázni tudnám, akkor Rhoda Scott szinten játszanék.)
Szerintem, veletek ellentétben, sokkal több anyagunk műszaki dokumentumunk forog a neten , mintsem kellene. De írhatnám a rengeteg szakcikket, autóbusz tanácskozást, FIZITÁT, UITP kongresszusokat. Azt ne mond hogy ott nem szakemberek ültek. ( persze ha a magyar képviseletet nézem lehet hogy el kell gondolkodni)
Nézd, én azt a filozófiát képviselem, hogy mindenek felett a biztonság, aztán a nemzetközi előírás a hazaival, és csak aztán következik a piacpolitikai presszió vagy az értelmetlen negyedik járatjelző tábla kérdése a festésvonal kialakításával. NEM EGYFORMA SÚLYÚAK.
Ha lesz egy lélegzet vételnyi időnk a "szakértő" blogok számára, akik a közlekedési táblákat legalább ismerik rendezünk egy vitanapot.
Én büszke vagyok a csapatra! Akik dolgoztak, valami olyat tettek, ami sérti a kopálók - pardon követő fejlesztést végzők - érdekeit- Nekem meggyőződésem, hogy jó úton járunk- ha néhány vargabetűt is teszünk- de az irány az helyes.
üdv mindenkinek!

Tony Varga 2016.03.12. 15:05:45

@Moszkvicsslusszkulllcs: Ja, és hogy ne érjen a vád hogy nem adunk információkat. Én is boldogabb lettem volna, ha nem a díj kapcsán kerül elő de hát ez van. A jármű negyed terheléssel üzemelt, a sebesség határolást 65km/h-ról feloldottuk akár a vágtató 95km/h-ra. Szóval, abban focinak igaza van, hogy ez nem városi üzem, nem is vonunk le belőle messzemenő következtetéseket. Majd a Durability teszt. (egzakt leírás a Myra honlapján)
A mellékhajtásokra pedig nem most hanem a jármű tervezésének folyamatában kellett gondolnunk. Így született két megoldásunk is. A párizsi járműben egy feldarabolt , ( külön motor inverter a hidraulikus rendszerhez, külön villanymotor az AC hez, külön villanymotor a leégkompresszor hajtásához) míg más járműveinknél egyesített hajtás van. Az előbbi mintegy 650000HUF-fal drágább, 59kg-mal nehezebb mint az egyesített.
A fékrendszer kialakításánál mi 12 bar-os rendszerrel számoltunk hogy azonos lehessen minden családtagnál. Tehermentesíthető kompresszort használunk , értelem szerűen így a kompresszor élettartamát védtük , üzemidejét jelentősen csökkentettük. Nem terveztük első körben a rengeteg levegőveszteséget okozó folyamatos légrugó szabályozást. ( Persze teljesítettük a BKV kérését a három kocsi szint szintezhetőségre, a lelkük rajta, sok pénz kevés élvezet- én azt hiszem hogy ez olyan dolog ami a 29" TFT kijelző vagy egy 8m es buszba minimum 6 kamera kérése. Mikszáth Szegény gazdagok ja jut eszembe. A Sütrac-Carrier is megoldotta az elektromos hajtást, pénz kérdése az egész. Az más kérdés hogy ez a családelvhez hogyan csatlakoztatható.
Most jut eszembe ! A szerződés melléklete a műszaki specifikáció, a BKV teszt eredményei is fenn vannak csak kutakodni kell.
üdv

itoérambolafoci 2016.03.12. 15:46:43

Kedves Tóni,

ha én a bukásotoknak drukkoltam volna, akkor az elmúlt években nem tettem volna szóvá az általam felfedezett konstrukciós problémákat, hanem csendben ülve vártam volna, hogy belebukjatok.

Sajnálom, ha a megjegyzéseimben nem vetted észre a segítő szándékot.

Kedves Tóni,

írod, hogy már 36 műszaki leírás van készen, és a kereskedőitek már használják is ezeket.

Ha ez így van, akkor ezek nyilván nem belső munkaanyagok, hanem végleges termékspecifikációk, amelyek teljesen publikusak, és bárki megtekintheti őket.

Gondolom, ezek után semmi akadálya annak, hogy most rögtön adj egy linket, ahol a háromféle befogadóképességű és háromféle hajtásrendszerű Modulo műszaki specifikációja pdf formátumban megtekinthető.

Hiszen ha a kereskedőitek használják, akkor nyilván már régóta fenn van a honlapotokon, csak én még nem tudok róla.

Engem elsősorban a BKV-nak szállítandó 20 busz műszaki specifikációja érdekelne, különös tekintettel a hajtásrendszer és a segédüzemi berendezések műszaki adataira.

Érdeklődéssel várom a 36 Modulo változat műszaki specifikációjára mutató linket.

Biztos vagyok benne, hogy nemcsak nekem, hanem nagyon sok más topiktársnak is nagy örömet okozol a közreadásukkal.

Segítségedet előre is köszönöm :-)

Tony Varga 2016.03.13. 08:31:18

@itoérambolafoci: Szia, örülök hogy olvasok Tőled. A bejegyzésed első részét azzal köszönném meg, hogy "Istenem a jóakaróimtól ments meg engem, az ellenségeimmel elbánok magam is" Félre a tréfát, minden értékes kötözködésedet nagyra értékelek.

Ami a lényeget illeti! Nem egyformán értelmezzük a műszaki leírás fogalmát. Nálunk az egy BELSŐ anyag kifejezetten műszaki használatra. Benne rengeteg elsődleges és másodlagos beszállítóval a használt termékeik karakterisztikus adataival azonosító számaival. Ezt nem hiszem hogy valaki kiadhatja.
Bizonyára hallottál már - Confidentiality Agrement-ről. Ezt nálunk két irányban használjuk, a lényegesebb elemrendszer beszállítóinál és a szállítási szerződéseink mellékleteként jogi védelem szempontjából. Ez vonatkozik a harmadik féllel való viszonyunkra is, minden komoly dokumentumunkon ott van hogy az a mi tulajdonunk harmadik félnek csak bírósági felszólításra adható ki. ( Persze vannak munkapéldányok) EZÉRT A LINKET NE VÁRD!

Amire Te gondolsz a topiktársakkal együtt, az egy részletesebb prospektus. Vannak ilyenek is de aktualizáltságuk , jellegük eltérő, a PR és Sales részlegen keresendő.

üdv

itoérambolafoci 2016.03.13. 09:23:21

Kedves Tóni,

rögtön gondoltam, hogy egyetlen műszaki specifikációt sem fogsz tudni adni :-(

Bár bevallom, kicsit reménykedtem abban, hogy legalább a Párizsban jár buszpéldány műszaki adatait közzé teszed.

Pedig egy buszgyártó csak onnantól vehető komolyan, amikor képes a buszairól egy olyan specifikációt adni, amiben

- a főbb méret- és tömegadatok
- a főegységek gyártója, típusa és műszaki alapadatai
- a busz főbb üzemeltetési és teljesítményadatai

benne vannak.

Ezek az adatok a világ összes buszgyártójánál nyilvános adatoknak számítanak.
Olyannyira, hogy az összes magára valamit is adó gyártó ezt már a fejlesztési szakaszban nyilvánosságra szokta hozni.

Egy buszgyártó szakmai színvonala és üzleti megbízhatósága tökéletesen megítélhető abból, hogy a buszairól milyen alapos műszaki specifikációt hoz nyilvánosságra.

És minél hiányosabb vagy ellentmondásosabb egy műszaki specifikáció, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy nem kiforrott termékről, hanem csupán félkész prototípusról, vagy egyenesen blöffről van szó.

Sajnálom, hogy ti a korrekt üzleti magatartás helyett a blöffölést választottátok.

Tony Varga 2016.03.14. 09:10:26

@itoérambolafoci: Nem tudok róla hogy üzleti kapcsolat lenne közted és az evopro között, ( csak a vélhető üzletfelek kaphatnak ilyen részletes műszaki leírást) légyszíves rendelj meg egy járművünket és mindenre kiterjedő specifikációt kapsz, de azt hiszem már a hivatalos ajánlatkérésre is kapsz opciós műszaki leírást hogy ebből szemezgethess a rendelésedhez.

A blöfföt mint olyat vissza utasítom, a történések sem ezt mutatják gondolkozz miket írsz le. Véleményem az hogy a fejlesztést csak abbahagyni , vagy időlegesen szüneteltetni lehet, de annak soha nincs vége.

üdv

itoérambolafoci 2016.03.14. 12:16:55

Kedves Tóni,

javaslom, nézd meg bármelyik buszgyártót, hogy milyen részletes műszaki lerást tesz közzé a honlapján a buszairól.

Aztán nézd meg, hogy mennyire nevetségesen hiányos adatlapot tesz közzé az evopro a Modulo termékcsalád dedikált honlapján a buszairól.

Itt szónokolsz a háromféle hajtásrendszerről, miközben eddig még egyik hajtásrendszerről sem tudtatok hivatalos specifikációt közölni a honlapotokon.

Minden jel arra mutat, hogy nincs egyetlen vállalható busz konstrukciótok sem, hanem csak blöfföltök.

És a nevetséges titkolózásoddal ezt a vélekedést csak még inkább megerősíted.

Tony Varga 2016.03.15. 15:58:01

@itoérambolafoci: Szóval erre mondják " Ó foci! Több dolgok vannak égen s földön mintsem bölcselmed felfogni képes azt." ( Ez nem volt jó mert sántít)

Bocsánat sok a mellé lövésed:
Ajánlok egy fogadást! Ha több és részletesebb műszaki leírást tudsz felmutatni mint a hülye vargatóni, akkor fizetek egy láda sört. 31 éve gyűjtöm, a feleségem legnagyobb bánatára, mert mindent elborítanak a széthagyott papírok. Hidd el láttam már egy párat! Csak a csámcsogást előzöm meg azzal ha hagyom hogy az kerüljön ki a moduló honlapjára amit oda az illetékesek egyeztettek. Nem szoktam átlépni mások területére.
Látod ezért veszélyes a blog, direkt nem javítottam előző hozzászólásodban a hajtás variáció számát és vártam mikor jön vissza a nem általunk adott adat. Itt most pótolom Nem HÁROM hanem ÖT (5) alapverziónk van. Ne keverd a standard üléselrendezések számával.
Nem hinném hogy valaha is megtagadtam volna valamely munkámat, - szoktam mondani " Ha hülye is a gyerek az enyém"

Adj egy privátot ,és kapsz , ha aláírsz egy titoktartási szerződést. Eddig mehetek el!
A vagdalkozásnak meg semmi értelme nincs!

üdv

itoérambolafoci 2016.03.16. 10:04:41

Kedves Tóni,

megtisztelő az irántam való bizalmad, de félreértettél.

Én nem bizalmas belső információkat akarok kiszedni belőled. Hanem arra vagyok kíváncsi, hogy az evopro a buszainak milyen műszaki adataiért vállal felelősséget a nyilvánosság előtt.

Lásd be, hogy komoly kétkedésre ad okot, ha egy buszgyártó ötféle hajtásrendszerről beszél, de még olyan elemi adatokat sem hajlandó megadni, mint az egyes hajtásrendszerekhez tartozó sajáttömeg, kapaszkodóképesség vagy motorteljesítmény.

Egy gyártó komolyságát kizárólag az határozza meg, hogy az általa gyártott termékek jellemzőiért milyen mélységig, milyen részletességgel hajlandó felelősséget vállalni.

Ötféle hajtásrendszerről beszélni úgy, hogy egyik hajtásrendszer műszaki adatait sem teszed közzé, abszolút komolytalan, hiteltelen dolog.

Bluemotion 2016.03.16. 20:42:16

@itoérambolafoci: Biztos csak egy Credós troll vagy :D

==T== 2016.03.18. 00:38:25

@Tony Varga: Üdv!

Jól játssza az értetlent, úgyhogy segítek. Feltételezem az olvtárs valami ilyesmire gondolt:

Credo:
credobus.hu/images/credo_econell_city_flyer_totalcar_13_02_19.pdf

SOR
www.sor.cz/site/download/NB-12-AJ-1427799063.pdf

SOLARIS
www.solarisbus.com/eng/urbino_hybrid.html

Mercedes:
www.mercedes-benz.hu/content/hungary/mpc/mpc_hungary_website/hung/home_mpc/bus/home/new_buses/models/regular_service_busses/capacity_2_0/facts/technical_data.html

Daewoo
www.daewoobuses.com.au/images/brochures/Daewoo-Bus_BH117L3.pdf

stb.

Elképzelhető, hogy attól tart, nehogy ez is oylan innovatív termék legyen, mint pl. a dunaújvárosi közvilágítás. A nemrég kiesett kerék kapcsán nem tudom hibáztatni a dolog miatt.

Tony Varga 2016.03.24. 18:16:08

@==T==: No akkor álljunk meg egy szóra! Értelmezni kell, mit is jelent egy műszaki leírás. Kedves ==T == ! Amiket te ideraktál, azok prospektusok , ismeret terjesztő brosúrák.
Én elég régi vágású vagyok ahhoz, hogy a műszaki leírást Dr. Drobny szerint értelmezzem. ( NME Gépelemek I.) Mint onnan is megtudható, egy műszaki leírásnak szándékoltan elsősorban műszaki jellege kell legyen, míg másodsorban jogi " felelőssége" kell hogy tükröződjön.
Az csak a mai világunk állapota, hogy a csillogás a design, takarjon mindent. Nézetem szerint annak is helye van, de nem tartom mérvadónak technikailag, döntések meghozatalára nem nagyon alkalmas anyagok, persze PR és marketinget szolgálhat.

Hogy lássuk a különbséget, a segítségét kértem a marketinges kollégáimnak. = A Modulo oldalán kinn van kettő műszaki leírásunk a táblázat alatt! Tessék összevetni az Ön által nézegetettel. Aki autóbuszt akar venni és üzemeltetni, alkatrészellátásra akar felkészülni, az üzemeltető személyzetet ki akarja képezni, a funkció rendszert nem a kis ujjából ad-hoc kéri, az reményeim szerint a mienkkel megelégszik.
Nem beszélve arról hogy a kereskedelmi szerződés mellé az evopro-é , mint I. sz Melléklet felelősséggel becsatolható, míg az Ön által bemutatottak nem hiszem hogy jogképesek.

Remélem megnyugtattam, és még az oly kritikus itoérambolafoci is megnyugszik, és a blöfföléses vádjai miatt elnézést kér . ( Persze csak akkor ha.... )Nem fogom valamennyi műszaki leírás kitetetni, mert , korábbi véleményemet fenntartva, nem tartom publikusnak. Csak a vevőre és eladóra tartozik

Tisztelettel :

kutyacicakutyacica 2016.05.08. 20:19:12

@Tony Varga: Tudom hogy már elérhetőek a műszaki leírások (bár az elektromosról még mindig nem láttam). Azonban egy dolgot nagyon elfelejtettél. Ezt a céget állami pénzből tartják fenn és a főváros fogja üzemeltetni. Nagyon lekezelő a hozzászólásod, de sajnos jellemzi a magyar hozzáállást is. Igenis legyen publikus hogy mire adnak 4 milliárdot, és érdeklődőként engedd már meg hogy aki ért hozzá meg tudja nézni hogy mivel fog közlekedni a városban, amiért fizet is. Abszolút publikus adatokról van szó, nem csak a megrendelőre tartozik. És ha az evopronál sokkal nagyobb cégeknél, ahol nem csak közcélra, hanem privát használatra is értékesítenek, ott elérhető minden műszaki leírás, akkor nemtudom minek kell itt magyarázkodnod az ostoba hozzáállásotokat. Csak az a szerencsétek hogy az állam kitömött titeket pénzel, miközben egy csavart nem tudtok behúzatni. Nyilván a kinai delegáció csak röhög rajtatok, és tuti nem lesz velük üzleti kapcsolat, így nem maradt más, mint magyarázni a sz*rt, itthon. Az az egészben a legnagyobb gáz, hogy ócskaságokat csináltok, nulla stílusérzékkel. A magyar közlekedési társaságok menekülnek előletek, és csak remélik hogy a varga vagy a habony nem telefonál oda hogy vegyenek magyar busztákolmányt. Lehet itt magyarázni hogy milyen jó ez a gazdaságnak, de majd ha tudtok produkálni egy MAN, Mercedes minőséget, és tisztességesen nyertek tendereket (nem állami parancsszóra) akkor lehet verni a melleteket. De őszintén szólva nincs ilyen reményem a jelenlegi cégekkel. Az egész krédót meg a modulót alá kéne gyújtani. Lehet csinálni magyart és jót, csak előbb tanulni kéne, aztán buszt gyártani. Hány külföldi tendert nyertetek azt mondd már meg... A krédó is az udvarra gyárt, aztán lobbizik a kormánynál... Egyébként meg bekaphatják azok is akik most rinyálnak hogy a volán kizárja a krédót. Vajon győr térségében miért van annyi krédó? Mert olyan jó? Mert olyan minőségi? A nagy lóf**t. Azért mert győri a cég. Hogy tudott nyerni? Hát természetesen úgy, hogy rájuk írtak pályázatot (ha egyáltalán írtak ki). Ugyanaz történik most, csak fordítva. De most legalább jó buszokat fognak venni. Szerencsére nem magyart... remélem ez így is marad. Pontosabban remélem hogy lesz egy jó magyar buszgyár... valamikor... valahol.. De most még nincs.
Ez a véleményem az egész lobbista, trehány, ízléstelen magyar buszgyártásról.

Tony Varga 2016.05.11. 20:38:41

@kutyacicakutyacica: Meglepődtem! Egy hónap elteltével még mindig érdekel a téma? Sajnos akkor sorra kel venni a véleményedet.
"Nagyon lekezelő a hozzászólásod," -Ó nem barátom, csak következetesen betartom azokat a szabályokat melyeket vállaltam, és a pontosabb ismereteim révén tudom mit engedhetek meg magamnak és mit nem! Ez nem lekezelés csak arra való figyelmeztetés hogy a jelenlegi cég, mármint az evopro, sokkal erősebb titoktartási szerződést adott, mint bárki más. Beleértve az angolokat is. Az csak a gyengék között ( sajnos sok magyar mérnöknél) terjed, hogy akkor ezt adjuk tovább, mondjuk jól értesülteknek ha nem is lenne szabad. Így hordták szét zavaros időben az Ikarus dokumentációit, a Csepel mérőműszereit, az Enterprise szellemi tulajdonait olyanok akik a munkát , és felelősséget soha nem vállalták fel. Ezeket az embereket én megvetem és igyekszem távol tartani magam még a környezetüktől is. Írtam már, nem vagyok jogász, de ha a két vállalat között az a titoktartási megállapodás él, hogy információkat csak közösen , egyeztetett formában hoznak harmadik fél tudomására, azt én be fogom tartani , mert a konkrét műszaki leírás ennek a szerződésnek a része. Ez nem lekezelés csak korrektség.
Minden vállalatnak kell hogy legyen saját filozófiája, nálunk ha a vevő, akár állami, akár privát, azt kéri, hogy csak egyetértésével adjuk ki az őt is érintő adatokat akkor annak megfelelően járunk el. Van törvényes eljárás ezen adatok megismerésére is.
Nagyon tévedsz! Az állam nem tömött ki bennünket pénzzel! Egyszerűen csak elhiszi azt amit bemutattunk, hogy szorgos munkával invencióval, majd azt követően zötyögős innovációval tudunk valami olyat csinálni amit mások nem. Tudnál még eggy ilyen folyamatot mutatni a magyar haszonjármű iparban?? Ugye ugye!
Tudod nekünk nem kell magyarázni ezt a sza*t. Van aki látja és érti, van aki meg hiába nézi nem látja az értékét. Azok meg is fognak maradni a "dicső" vas és acél országa mentalitásban. Az hogy ilyen vélemények vannak, a pillanatnyi érdekeik miatt, engem cseppet sem zavar. nem kell egyet értenem velük. Sokszor volt már az életemben ilyen, lásd csepel Lyra, vagy a szifonhatású hűtőrendszerek.,hogy csak két példát említsek. Az inkább zavar, hogy mind belföldön, de külhonban mind inkább, kinevetik őket, nem tartják komoly partnernek őket, mert tudják hogy a konstrukció az gondolat, mechanika, kémia , millió számítás, mérés és ellenőrzés, melyeket nem végeztetnek el csak a bla- bla- bla megy. Meg a copy paste! Na ezek károsak a magyar autós társadalomnak, nem az én stílusom.
Én a szakértelmet a letett produktum alapján szoktam megítélni, az mindent elmond egy szakemberről.
Ilyen támogatottság mellett, lehet hogy meg sem érjük azt a vállalati kort amit az MAN, MB magáénak mondhat. Ha majd az evopro -nak is annyi tapasztalata lesz, olyan szabályozó környezetben dolgozik mint az általad is említett német vállalatok remélem elérik majd utódaink azt a szintet. Én már akkor "homu vogymuk". Nem kell lebecsülni a fiatal generációt!

Ezt a tanácsot remélem magad számára is érvényben tartod. Tanulni, tanulni, és még hozzá tenném igényesnek lenni.
Fúrcsán keveredik a véleményed a magyar gyártókról. Azt hiszem nincs elegendő üzemgazdasági, vállalat szervezési, irányítási ismereted. Felelősen , biztosan , garanciákkal munkatársaidról gondoskodva dönteni hogy mikor ,mibe kezdj bele, mikor miből, hogyan teremts fizetést nem egyszerű. Ahhoz termék kell! Volt szerencsém 25 évig , ebből közel 8 évig a Csepel Autogyár FA- ban dolgozni. Hidd el nem egyszerű egy termelést újra indítani. És hát ugye a Nabi is csődbe ment, az ARC nek sem voltak rózsásak a körülményei. Most kicsit küzdős , de majd lesz jobb is.
A Kravtex meg azért tiszteletet parancsoló, mert kitart, minimális támogatottsággal, szerintem a hegesztéseik minősége a legjobb az országban. Nem nyúltak le semmit senkitől egyedül küzdötték ki maguknak rangjukat. Volt szerencsém figyelemmel kísérni őket a kravolátol az econell-ig. Bár mások is ennyi korrektséggel rendelkeznének.
Nem tisztem megvédeni őket, de ne mocskold őket , mert az csak a te szegénységi bizonyítványodat mutatja. Semmit bnem tettél le , mások viszont ha nem gyémántot is de csináltak valamit.
Kár hogy ilyen a véleményed a magyar buszgyártásról. Ez is csak azt mutatja hogy kevés a tudásod annak megítéléséhez.
Mondj le a drogokról, és az alkoholról, akkor biztosan eléred azt az állapotot, amikor már lesz annyi felhalmozott információd, mely alapján helyes döntéseket és véleményt tudsz alkotni.