Kínai buszos biznisz: Szárnyalni fog?

2017. december 02. - _zahnrad

ik-yin_motazs.jpgMegalakult az Ikarus-Yinlong Járműgyártó Zrt. Megnézzük mit tett le a kínai fél eddig az asztalra. Gagyi vagy a jövőnk záloga?

Az elmúlt évtizedekben a kínai termék sokszor egyet jelentett a gagyi, silány minőségű tucatárukkal. A buszos világban erre rá is erősítettek az Európába importált korábbi termékek, például az itthon is futó King Long buszok. Ugyanakkor a világ halad, ma már gyakorlatilag nincs olyan okos eszköz ami ne az ázsiai országban készülne. A buszok terén is ez a helyzet, a 2006-os próbálkozással szemben a mai valóság, hogy nem a kínaiak vannak rászorulva a magyar technológiai transzferre, hanem mi magyarok a kínaira. A kínaiak a buszok sorozatgyártását néha külsős, sokszor európai, vagy éppen magyar mérnökökkel is, de felfuttatták, sok új típussal és legfőképp sok környezetbarát hajtást használó buszt gyártanak (ahogy ők nevezik New Energy Vehicle), az európai kirakat szériákkal szemben komoly sorozatokban. A New Energy Vehicle nem feltétlenül jelent akkumulátoros elektromos buszt, lehet éppen dízel-hibrid is.

Zhuhai Yinlong Energy Co Ltd
1506497871593494.jpg

Elektromos APRON busz.

2005-ban alapították Zhuhai (Csuhaj) központtal a céget és lítium akkumulátorok gyártásával, fejlesztésével kezdtek foglalkozni. 2010-ben felvásárolták az amerikai Altairnano céget. Ezzel tettek szert a Lítium-Titánoxid akkumulátorokkal kapcsolatos tudásukra. 2012-ben és 2013-ban felvásárolták a Zhuhai Guangtong Auto (típuskód: Granton GTQ) céget és a  Shijiazhuang Zhongbo Auto-t. Az előbbi szállította az Ebusconak a karosszériákat, hacsak nem a kész buszokat. A Guangtongbus GTQ modellek így kaptak európai típusbizonyítványt. A Yinlong elképzelései máshogy alakultak, ezért váltottak az Ebuscónal  Golden Dragon karosszériákra/buszokra. Ennyire kell komolyan venni a közös ,,fejlesztéseket"?

A Shijiazhuang Zhongbo Auto pedig Granton SQ és az ezt követő szokásos számozás néven gyárt buszokat. Tehát klasszikus Yinlong busz csak a csoporthoz tartozó két gyár egyikéből kikerült modellek képében létezik.

Yinlong bemutató videó, angol

2016-ban a China International Marine Containers 1,5%-os részesedést szerzett a Yinlongban, ezzel számos területen tudnak együttműködni, például a Yinlong akkumulátorokat tud szállítani a CIMC teherautóihoz. A cég piaci értéke közel 2 milliárd dollár, új gyártóhelyeket tervez Kínán belül és Indiában is. 2016-os adatok szerint 13200 járművet képesek évente legyártani és 1,79 millió amperórányi akkumulátort. 2020-ra 20 ezer jármű és 15 millió amperóra akku gyártása az éves cél. 2016-ban a szintén Csuhajban székelő, hűtéstechnikával foglalkozó Gree 13 milliárd jüanért megpróbálta felvásárolnia Yinlong csoportot, de végül a Gree részvényesei nem adták az áldásukat az üzletre.

Ami miatt különösen értékes a Yinlong, hogy az elektromos járműveit a teljes értékláncon belül nagyon nagy hányadban saját termelésből állítják elő, hasonlóan a BYD-hez. Például akkumulátor gyártás alatt sok mindent lehet érteni. Európában leginkább azt, hogy a cellákat kínai forrásból beszerzik, és modulokká, járművekbe beépíthető, bedobozolt, becsavarozható, elektromos csatlakozókkal ellátott egységgé alakítják. A Yinlong az alapanyag előállításával, értékesítésével és további feldolgozásával, kész akkumulátorokká alakításával is foglalkozik, ahogy járművek gyártásával is. Tehát más gyártó által készre szerelt akkumulátor is tartalmazhat Yinlong alapanyagot, cellákat, modulokat.

Lítium-titánoxid (LTO) akkumulátorok

Az általánosan elterjedt lítium-vasfoszfát (LiFePO4) technológiával szemben a lítium-titánoxid (LTO) több eltérő és kedvező tulajdonságot mutat. A legnagyobb eltérés, hogy a lítium-vasfoszfát technológiának nagy az energiasűrűsége és viszonylag csekély - de egyre javuló - a teljesítmény sűrűsége, addig a lítium-titánoxid akkumulátoroknál fordított a helyzet. Magyarra fordítva ez azt jelenti, hogy a lítium-vasfoszfáttal messzire lehet menni, de csak lassan lehet tölteni, addig a lítium-titánoxiddal nem lehet olyan messzire menni, de nagyon gyorsan fel lehet tölteni és nagyon sokszor. Továbbá a hőmérséklet tűrése is jóval szélesebb skálán mozog, a Yinlong állítása szerint -50 fok és +65 fok között működőképesek az akkumulátorai. Az alábbi összehasonlítás az LTO technológiát kiemelni hivatott [1]-es forrásból származik, egyes lítium-vasfoszfát akkukat gyártó cégek valószínűleg nem minden számmal értenének egyet, finoman szólva. A középső oszlop a lítim-mangánoxid (LiMn2O4) akkukat tartalmazza.

  LTO LMO LiFePO4
Töltési ciklusok

25000-30000

(részleges
kisütésekkel 100000)    

1200 2500
Töltési idő
(50km megtételéhez)
6-10 perc 70-90 perc 50-80 perc
Optimális üzemi
hőmérséklet
   -55ºC ~ + 60ºC     -20ºC ~ +50ºC           -15ºC ~ +55ºC     
Biztonság Nagyon jó Közepes
Energia sűrűség 90~100 Wh/kg 140~150 Wh/kg

90~110 Wh/kg

 

Ebből nekünk annyi a lényeg, hogy a végállomási töltőket használó buszokban jó eséllyel lítium-titánoxid, míg az éjszaka töltekező buszokban pedig lítium-vasfoszfát akkumulátorokat találunk.

Lássuk azokat a buszokat!

Granton GTQ/SQ2121...

12 méter hosszú, városi busz. LE kialakításúnak látszik kívülről, de műszakilag LF, mivel a beltéri fotók alapján a hajtott tengely portál rendszerű. Tipikus kínai busz, semmi különös, többféle hajtáslánccal akár dízel, LNG, hibrid vagy elektromos kivitelben készülhet. Az elektromos kivitel többféle akkumulátorral és többféle kapacitással elérhető. Ezen a buszon alapul a 7 méteres hidrogén üzemanyagcellával kiegészített akkumulátoros hibrid és a 18 méteres SQ6181 csuklós is. 10,5 méteres is van belőle, GTQ6101 a neve. A buszok vázszerkezete készülhet acélból vagy alumíniumból is.

Pár hete elkészítették az 1-re végződő szériát egy magnézium-ötvözetből készült vázszerkezettel is. Állításuk szerint az acél vázas buszoktól 50%-kal, az alumínium vázzal készült buszoktól 20%-kal tudnak könnyebbek lenni. Kíváncsian várjuk a folytatást, ez a tömegcsökkentés akár 45%-kal alacsonyabb energiafelhasználást is jelenthet. A buszokba a villamos hajtást a Yinlong cégcsoportban tulajdonrésszel is rendelkező Yintong szállítja.

Dang-Dang buszok

Becsületes neve a szériának Guangtong Bus GTQ6XY3BEVBT. Peking történelmi belvárosában a múlt század elején közlekedő villamosokhoz hasonlóra épített karosszéria egy korszerű akkumulátoros, villamos hajtást rejt. A történelmi hasonlóság nem merül ki a külsőben, bár az utastérben már kevesebb a korhű kellék, a műszerfal például műanyag. A buszok még a Forbes figyelmét is felketették. A villamosokra a fémes csörömpölésük miatt a kínaiak a dang-dang (铛-铛) nevet ragasztották, így ezt megkapta a rájuk emlékeztető busz is.

A 12 méter hosszú buszok LTO akkukat kaptak 300Ah/576V kapacitással és feszültséggel. A hatótávolságuk 150 kilométer egy feltöltéssel. 76 utast tud szállítani, ebből 24 ülő, de többféle kivitel is elérhető. A hátsó ablakba került a villamos vezetőállást imitáló kontrollerkar és műszerfal. A három részre osztott szélvédő érdekes és látványos, de elég sok holtteret is jelent a vezetőnek. Ilyen buszok először Peking óvárosában álltak szolgálatba, majd Jinan és Shenzen következett.  Egy ilyen busz ára kb.170 ezer dollár. Ha a típuskódban, az XY helyén a nevezéktannak megfelelően 85 van, akkor 8,5 méter hosszú kasztnit kapunk, ha 10, akkor 10,5 méterest, ha pedig 12, akkor a 12 méterest.

BRT-buszok

A kínai norma a szóló neve GTQ6126, a csuklósé GTQ6186. A szóló készülhet három tengelyes kivitelben is, ekkor 13,67 méter hosszú és GTQ6146 a típusa. Elektromos buszok, LF kialakítással.

Speciális buszok

A 2000-es évek elejének Neoplan és Cobus uralma véget ért a repülőtéri Apron buszok terén, kisebb gyártók sora gyárt már ilyen speciális buszokat Törökországtól Kínáig. A Yinlong sem kivétel Kanton (Guangzhou) reptere kapott 18-at az elektromos hajtású reptérbuszból.

Emeletes városi buszokat is gyártanak, ebből 33 került nemrég forgalomba Peking utcáin.12,8 méter hosszú, típusa: GTQ6131BEVST3. Ezen kívül 12 méteres turista (GTQ6129) elektromos busz is szerepel a kínálatban.

A magyar rész?
cimlap_23.jpg

Egy korábbi, de hamvába hullt kísérlet kapcsán készült fotó még 2006-ból... (Fotó: Népszabadság)

Először október végén a HVG írta meg, hogy megalakult az Ikarus-Yinlong Járműgyártó Zrt. Most a Magyar Hírlap értekezett a tulajdonos úrral a részletesebb terveiről. A kínai fél komoly és elismerésre méltó, jó választás, noha nem 100 ezer busz az éves kapacitása, hanem 14 ezer, mi már a hasonló nagyságrendbeli eltéréseknek is örülnénk, csak legyen belőle valami, mert az egyetlen LNG prototípus busz elkészítése sem úgy halad, ahogy azt korábban remélték...

A kínai fél termékkínálatában az akkumulátorok, a villamos hajtás, a töltés és a rendszerbe integrálás az igazán értékes és belföldről hazai gyártással nem is elérhető, de gyaníthatóan a Kínában készülő buszkarosszériák is részei a megállapodásnak. Ez utóbbiaknak sikeres piaci bevezetésének több korlátja lehet, ami európai piacra csak korlátozottan teszi alkalmassá ezeket a buszokat. Az egyik ilyen az LE kialakítás, mivel Európa szerte a teljesen alacsonypadlós LF buszok terjedtek el. Ezt a BYD és Golden Dragon (EBUSCO) sikeresen felismerte, és főleg LF buszokat kínálnak.

A másik korlát pedig a keskeny első ajtó. Noha a kínai buszokon is a kétszárnyú bolygóajtót használják a megbízhatósága miatt, azonban az ajtónyílások szélessége főleg az első ajtóknál nem mindig az Európában megszokott 1150-1250mm, hanem sokszor jóval keskenyebb. A piacra bevezetés előtt ezt a két szempontot illene figyelembe venni, különben ez az üzlet is csatlakozhat az Ikarus név tulajdonosának egyre csak gyűlő be nem váltott ígéreteihez...

Forrás:

Acquiring Yinlong New Energy with Rmb13bn

Képek: Zhuai Yinlong

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr7013114052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

odysszeusz 2017.12.03. 11:44:57

Avval kell beérni amihez hozzájutunk...pénz nincs...sokszor szándék se...akkor mire ez a nagymagyar fanyalgás? A tehetséges embereink...a kifejezett szellemi potenciáljaink mennek innen!! A középiskolában tanuló gyerekek tetemes hányada is "mosogatni" készül emberek! VOLTAK ITT HATALMAS TEHETSÉGEK IS!!! Az atombombát pl miért nem a magorok építették meg!!? Fermin kívül mindegyik magyar volt Amerikában...a bomba körül s ha itthon maradnak krematóriumban végzik a többivel együtt!! Basszátok meg!!! De nekünk egy zsivány vajda bandája e is a csúcs!! Valakit mindig rühösnek akar látni a magor!! Régebben a (meg ma is) a zsidó volt a nemzetvesztő most a kínai...mer t gagyi!!! A Musk első rakettái is a tengerbe estek...de most hol tart Elon Musk?? És hol tart Kína? Teli van ez a Kárpát medence hülyével.

BPO-105 2017.12.03. 13:15:07

Mély szakmai megállapítás következik.

Nagy szolgálatot tesz a nemzetnek az, aki egyszer végre lelövi ezt a gennyzsákot egy távcsövessel.

vwxyz 2017.12.03. 13:35:59

@BPO-105: Ne bántsd, Széles Gábor egy igazi varázsló: bármihez hozzáér, az székletté változik, és ehhez csak egy rakási közpénzre van szüksége.

Duplaxiii 2017.12.03. 13:44:54

Én a tényeket sem hallgatnám el!
Az Ikarus tudna buszokat gyártani!
Ha nem történt volna szakadás évekkel ezelőtt, amikor Széles judáspénzként megkapta az MDF-től a céget és nála maradt az "embléma".
Azóta számtalan magyar cég épített buszokat, épített ugye amerikai megrendelésre is.
És volt ilyen busz-kampány több is, de soha nem nyerhettek a régiek és a magyar vállakozók.
Azt rendszerint Széles húzta le, gondoljunk a BKV buszbeszerzéseire és a kiszervezésekre.
Akkor nem volt fontos a hazai gyátás, mert Szélesnek jobban jövedelmezett a német bank pénzén törökök által szerelt német jármű beszerzése és a BKV-nál 20-25%-al drágább üzemeltetése.
Most ez sem gyártás meg hasonlók, hanem egy jó ürügy különböző pénzekhez való hozzájutáshoz.

midnightcoder2 2017.12.03. 15:16:28

@Duplaxiii: A tény az, hogy a jövő busza elektromos. Én legalábbis sűrűn remélem, hogy a rákkeltő anyagokat ipari mennyiségben kipufogó tömeggyilkos dízeleket záros határidőn kitiltják a Föld nevű bolygóról, de legalábbis a városokból mindenképpen. Na most, jelenleg az ehhez szükséges akkuk alapvető alapanyagának szüksége kinek a kezében van ? Igen, a kínaiakéban. Ráadásul, ők atomhatalom, elég erős hadsereggel, így nemigen várható, hogy záros határidőn belül az usákok elvihetik hozzájuk a demokráciát...

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2017.12.03. 16:35:40

Világ siker!
A kínai buszba szerelik Széles örökmozgóját!

kerszi 2017.12.03. 16:40:16

@midnightcoder2: Mi bajod van a demokráciával?

Arcade Macho 2017.12.03. 18:01:28

batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion szerint 3000 - 7000 lesz az, cserebe olyan energiasuruseggel, mint az NiMh

odysszeusz 2017.12.03. 19:36:29

@Medgar: Kösz, Medgar, kösz...főleg ha rám gondoltál. Tényleg hülye vagyok ezzel idegesíteni magam...mer a kínai az ócó a gagyi. Az öcsén fia Kínába repül...időnként tárgyalni. Jászplasztik.
A saját fiam Kínában turistázott, de dolgozott is több ízben...a tesóm fia azt mondta egy mélymagorkodónak...aki ócózott, mi 50 év alatt se érünk oda mint ahol Kína MOST van...azt a lehetőséget is most basszuk el ami előre vinne bennünket!

_zahnrad 2017.12.03. 21:33:08

@odysszeusz: Egyetértek. Ez jut eszembe: www.youtube.com/watch?v=YJst7312vDg

Különösen ez a rész, az indoklása már meg is valósult: youtu.be/YJst7312vDg?t=3m15s

miketbeszéltek 2017.12.04. 00:15:01

Széles tényként közölte az úgymond Magyarországnak soha nem látott gazdasági növekedést biztosító, ingyen energiát biztosító erőművek "villámokat" szóró, működő prototípusait. A rajongói még a lába nyomát is áldották ezért az oldalán. -Ezek után valamit kéne már nyilatkoznia az ügyben, hogy a következő 100 évben bármely szavát komolyan vegyük.....

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.04. 07:04:45

@odysszeusz:

"Valakit mindig rühösnek akar látni a magor!! "

Igazad van. Gyűlöletes nép ez a magyar, pusztuljon az írmagja is.

"De nekünk egy zsivány vajda bandája e is a csúcs!!"

Most éppen Orbánt, akit az orbáni nácifasizmust, gyűlöletkeltést, antiszemitizmust és rasszizmust szívből gyűlölő baloldaliként/liberálisként/emberként (nem kívánt törlendő) épp lecigányoztál.

Ha jól látom, ez egy szakmai blog. Nem kellene ide is orbánozást és úgy általában politikát belekeverned. De hát a végletekig toleráns baloldaliként/liberálisként/emberként (nem kívánt törlendő) nem bírod megállni gyűlölködés nélkül.

odysszeusz 2017.12.04. 14:35:12

Tisztelt Asszonyom, köszönöm a figyelemre méltó figyelmeztetését. Gyűlölet ellen tetszik engem óvni amit a soraimból vélt kiolvasni. Igaza van abban (kicsit magamba is szálltam!) , hogy ez egy szakmai blog...tényleg. (A magyar pusztítást végképpen nem értem...hogyan lehet belelátni...abba amit írtam...hacsak a krematóriumok megtöltésében vállalt szerepünkre nem gondol) Az Orbánozásról csak annyit, hogy a cikkíró szerintem, "kínaizik" mert arra még emlékszik gondolom, mekkora divat volt nálunk "ócó kínait" szájról-szájra adni és nekem ez már akkor sem tetszett. Nagyon nem!! Különösképpen azért nem mert a rendszerváltás utáni szép időkben azokat az egy szezont kibíró cipőkkel és egyebekkel a kínaiak láttak el bennünket..TÖMÉRDEK CSALÁD CSAK EZT TUDTA MEGVENNI!! Hogy miért csak, a rendszerváltó urakat kell kérdezni!! A gyűlöletkeltés minden formáját egy kormány valósítja meg ebben az országban, minden eszközzel amihez csak hozzáfér...nem én. S hogy a párhuzamok, amelyek magamban kialakulnak, kifejezésre juttatom a vélemény nyilvánításomban azok okát a "zsivány a vajda és a banda" szavakban kell keresni és nem a CIGÁNYOZÁSRA ASSZOCIÁLNI...Mellesleg azaz mégse, az első feleségem cigány származású nő!! A legtehetségesebb legokosabb gyereket "hoztuk össze"...mindenkinek csak ilyet kívánok, szép napot Asszonyom.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.04. 16:57:25

@odysszeusz:

Nagyon szép tirádát vágtál itt le. Ettől függetlenül a politikának semmi keresnivalója egy szakmai blogban.

Persze a blog tulajdonosa eltűri, ám legyen, az ő blogja, nem az enyém.

odysszeusz 2017.12.05. 00:23:20

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Szép nem szép.....lejáccccotttuk! Ennyi. Nincs keresni valója, elismerem...egyéb észrevétel?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.05. 13:43:05

@odysszeusz:

Esetleg még csak annyi, hogy leszállhatsz a magas lóról, nem áll jól neked.

odysszeusz 2017.12.05. 14:52:58

Erre már csak annyit...honnan is tudhatnád nekem mi áll jól. A másik...nekem nincs lovam a dakota meg foglalt...egy kis-nagy ember ül rajta...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.05. 15:18:32

@odysszeusz:

A beképzelt fennhéjázás kevés embernek áll jól. Neked sem. Bár ha meggyőződésed, hogy neked jól áll, ám legyen. :D

odysszeusz 2017.12.05. 16:57:51

Hát....ezt sem értem, hogy mire ez az értékelgetés.."ilyen vagy meg olyan vagy!" Nem emlékszem, hogy a tisztelt hölgyeményre (Önre) vonatkozó "értékelést" leírtam volna egyszer is...csak azért mert ezt vagy azt írt erre a blogra vagy mire. Fennhéjázás...írtam én akár csak hasonlót is?! Mert...lehet egyet nem érteni a mondandómmal...esetleg kritizálni okkal vagy anélkül a MONDANIVALÓJÁT!...de "felruházni", "jelzőzni" többedszer...kérdem, hogy mire ez a kritikai "realizmus"?
Igen, szokásom élesebben fogalmazni az elmúlt események kapcsán...és indulat is van bennem...mert kies hazánkban a közös dolgaink megítélésében nem sok fejlődést vélek felfedezni. Mondjuk 1902-höz képest...és itt Agy Parlamenti tudósításaira gondolok...ami prózában jelent meg a köz számára...Ő sokkal pontosabban fogalmaz...sokkal "fennhéjázóbb" hangvételt használ. Érdemes rápillantani......segít érteni...esetleg még engem is.
Szép estét
Mára ne írjon többet mert sakkozni akarok és nyugodtan...

odysszeusz 2017.12.05. 16:59:39

jav: A Parlamenti tudósítások...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.05. 17:33:12

@odysszeusz:

"Mára ne írjon többet mert sakkozni akarok és nyugodtan..."

Attól tartok, NEM te fogod előírni nekem, mikor írhatok és mikor nem. Látod, ez is a fennhéjázásodra példa: honnan veszed a jogot ahhoz, hogy előírd, mikor írjak és mikor nem? Még ha esetleg egy "légy szíves" ott lett volna a mondatodban, de az sem volt.

Mindegy, kár pazarolnom rád a biteket. :(

Petyka366 2017.12.05. 19:36:33

Itt megint nincs semmi, csak egy csomó akkumulátor. És hol a hajtáslánc? Veszünk megint valamelyik külföldi gyártótól? Megépítünk egy karosszériát megint, belecsúsztatunk egy akkupakkot, aztán kimatricázzuk, hogy ez lesz "Az új Ikarus Busz" ? Komolyan mondom, vicc már ez az egész :/ Ezt majdnemhogy felesleges volt lehozni, mert itt Ikarus néven max akkupakkokat fognak készíteni!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.06. 02:39:04

@Petyka366:

"itt Ikarus néven max akkupakkokat fognak készíteni!"

Nem készíteni, csak összeszerelni. :D

Alternatíva 2018.08.07. 16:35:44

Most olvasom valahol, a Széles-féle kínai Ikarus a múlté már, hooppp, elfújta a szél. Széles innen is lopni akart, de a kínaiak fejberúgták.

Alternatíva 2018.08.16. 13:38:15

Szóval, mi az igazság ( gazság ) Széles körül....cikket kérünk!!!!