Korszakváltás Nyíregyházán

2018. január 27. - _zahnrad

10.jpgFebruárban forgalomba állnak a 2016 novemberétől a Tiszaújvárosi MAN telepen tárolt MAN gázbuszok. Ezzel Nyíregyháza is csatlakozik a kizárólag alacsonypadlós városi buszokat használó hazai városok sorához és búcsút int az Ikarus buszoknak.

Nagy nehezen csak sikerül forgalomba állítani Nyíregyházán a 2016 novemberétől Tiszaújvárosban tárolt MAN gázbusz flottát. A beszerzést még 2015 októberében indította a város, 2016 májusában választották ki a 36 szóló- és 5 csuklós gázbusz szállítására a nyertes ajánlattevőt, a Volkswagen csoporthoz tartozó MAN-t. A buszok 2016 novemberében meg is érkeztek az MAN Tiszaújvárosi telephelyére. Így Kaposvár és Miskolc után Nyíregyházán is jelentős CNG üzemű buszflotta állhat üzembe és az előző két városhoz hasonlóan itt is MAN. A város nem igazán rendelkezett megfelelő apparátussal a buszok üzemeltetéséhez, így az ÉMKK Zrt-vel megkötötték a megállapodást.

Miért CNG?

Az új MAN gázbuszok (Fotók: Gyákum Richárd)

A földgáz üzemnek városi buszok terén azért van különösen nagy előnye, mivel jóval alacsonyabb a nitrogén-oxid szennyezése és nulla a szállópor kibocsátása, ellentétben a dízellel. További előny, hogy az Euro VI-os dízel hajtáslánctól könnyebb és sokkal kisebb helyet foglal el a földgázos, mivel egy hármas hatású katalizátor elegendő a kiterjedt, forró és komplikált SCR utánkezelő rendszer helyett.

Az új MAN buszok betere (Képek: Gyákum Richárd)

Hátrányai is vannak, a motor nyomatéka elmarad a dízelétől, az üzemeltetése speciális felkészültséget és nagy odafigyelést igényel. Az Euro VI megjelenésével megfigyelhető volt egy megtorpanás a CNG-s buszok értékesítésében, de a dízelbotrány után ez változhat. Ettől függetlenül a szegmensben hagyományosan erős és piacvezető MAN mellett számos gyártó is elérkezettnek látta az időt az új motorcsaládjainak CNG-s változatainak elkészítésére. Például a Mercedes a Citaro NGT-vel, a Scania, vagy a Solaris sem maradt tétlen. Nem véletlenül, ugyanis a látványos médiahangsúllyal kísért elektromos és hibridüzemek egyelőre inkább kis darabszámú tapasztalatgyűjtések, a valódi nagy darabszámban is felmerülő alternatíva a vissza-vissza térő, de néha visszaeső gázüzem.

Hogyan tovább?


36 szóló és 5 csuklós érkezett. A szólók 12 méter hosszú Lion's City-k a csuklósok viszont 18,75 méter hosszú Lion's City GL típúsúak. Ilyen hosszú buszok még nem közlekedtek Nyíregyháza helyi közlekedésében. A kivonásra kerülő 280-as és C80-as csuklós Ikarusoknál 2,25 méterrel hosszabbak ezek a buszok. A szólók rendszáma PGF-001-től 035-ig tart és még a -041. A csuklósok rendszámai PGF-036-040 tartományba esnek.

Az állományban a tervek szerint az egy szem 10 méteres Urbino mellett a 12 és 15 méteres Solarisok és az új, gázos MAN-ek maradnak. Érdekes módon a 3 Kapena kisbusz is kikerülhet Nyíregyháza helyi közlekedéséből, de a lista lehet még nem pontos. Az MAN-ek a próbafutásokat február elsején kezdik, a utasforgalomban pedig pedig február közepétől lehet velük találkozni.

Az érkezett MAN-ek tekintetében a nagyobb nyitható ablakok megrendelése elmaradt, így a légkondicionáló berendezéseket átmeneti időszakban is használni szükséges, kérdés továbbá a Solarisoknál is meglévő fülkék elhagyásához mit fognak szólni a járművezetők. Az utasterek kialakítása jól sikerült, a csuklósé különösen jó a nagy állóterekkel és a harmadik ajtónál is meglévő peronrésszel. Nyíregyházán újdonság a pecsételős jegykezelők megjelenése,a CB-rádió és a komolyabb belső utastájékoztató is.

Viszlát Ikarus! :'(

ave-330-1.JPGVolánsárga flottaszín, fehér ajtók, fehérre fújt kerekek. Ez a klassziikus Nyíregyházi helyi csuklós. AVE-330, Ikarus 280.06, Prága váltóval, Örökösföld tárolótéren, 2007.01.22-én.

Végleg leteszik lantot az Ikarus buszok Nyíregyházán is. Ha őszinték vagyunk, akkor már éppen ideje volt, hiszen a forgalomból kikerülő buszok átlagéletkora már elég magas volt. A február 15-étől számított legalább 1 hónapos időszakban még az állományból kikerülő buszok adják a tartalék szerepét, ezért hétköznapokon még fel-fel tűnhetnek. Utána pedig a városon keresztül haladó helyközi buszok közt azért marad pár Ikarus.

Ikarus buszok Nyíregyháza különböző pontjain

Nyíregyházán a Prága váltós buszok sokáig húzták, a tartalék listában szereplő AVE-335-ben még mindig ilyen kétfokozatú, automataváltó teljesít szolgálatot. Célszerű lenne megőrizni ezt az Ikarus 280.06-os autóbuszt muzeális célra. Ha megnézzük 2004-ben milyen buszok szolgáltak Nyíregyházán, akkor a 86 buszból 37 (!) volt csuklós kivitelű. A csuklós darabszámot az NDK-ból visszavásárolt, manuális váltós buszok segítségével is sikerült hosszú időn át magasan tartani.1993 és 1997 között több hullámban is érkeztek szóló Ikarus 260.02 és csuklós, Ikarus 280.02-es típusok. A 1986-tól beszerzett bolygóajtós, Prága automataváltós 260.06 és 280.06 típusok mellett ezek utazási komfortban és a vezetőknek is visszalépést jelentettek. A váltón kívül ezekben a buszokban kevesebb kapaszkodó és kevesebb nyitható ablak is volt, illetve a ráncajtók csörömpölése és a szélfogó üvegek hiánya sem éppen növelték az utasok komfortérzetét.

Ex-NDK-s vasak

1998-ban 6 darab 263.30A típusú buszt szerzett be a Szabolcs Volán az Ikarustól. A buszokba Euro II-es Rába D10 UTSLL160 motor került, és 3 fokozatú Voith automata váltó. A buszok a GSR-313-318 rendszámokat és sárga flottaszínt kaptak.
Alig egy évvel később az Ikarus orosz exportjának leállítása miatt még több 263-as Ikarus érkezett, a helyi üzem 7 darabot kapott belőlük GXD-419-422 és GZE-936-938 rendszámokkal. GZE-939 később került át helyi üzembe. Az orosz exportból visszamaradt kocsikat a fehér színükről és a vezető feje felett lévő különálló viszonylatkijelzőről lehet felismerni. Műszakilag is kevesebbet tudnak, a motorjuk csak Euro I-es, Rába UTS155-ös és manuális váltóval vannak ellátva. Ez helyi üzemben nem volt szerencsés, de szegény üzemeltető vízzel főz.

A 263-as Ikarusok és az újabb szerzemények

Ikarus vonalon még kettő beszerzés történt az akkor futó Volán-tenderekből. Az első alacsonypadlós busz 2001 decemberében érkezett egy Ikarus 412-es, már a .30A típusból. Ezzel pár hónappal megelőzte az első Solaris kontingenst. A busz a HSX-397 rendszámot kapta, majd FIY-448 és végül JBR-012-ként kereshet máshol munkát az ÉMKK kötelékén belül. A következő 412-es 2002 októberében érkezett, picit módosított hátsó traktussal és Renault első futóművel, IDZ-522 rendszámmal. Ez a busz FIY-449, majd pedig JAN-713 rendszámokat kapott.

2002 jó év volt, érkezett 3 darab C80-as Ikarus is C80.40A típussal, Voith automata váltóval és Euro II-es Rába motorral.

Még több Ikarus

Jelentős korszak zárul le a város helyi közlekedésének történetében ezzel, ezért pár válogatás galériával emlékezünk meg az Ikarus buszokról.

Képek az MAN buszokról: Gyákum Richárd
Egyéb képek: a szerző gyűjteményéből.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr6113604023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petyka366 2018.01.27. 20:19:03

Csak lenyomták őket az ÉMKK torkán :D. Zsebbe nyúlós buli lesz. Egyébként az ÉMKK ezektől a kocsiktól várja, hogy nőjön a jegyeladása :). Csak halkan súgom meg egy pár üzemeltetőnek: Az átlag embernek általában mindegy, hogy egy 20 éves vagy egy vadonat új csili-vili busszal utazik. Ha a 20 éves busz télen fűt, nyáron hűt és ismeretlen számára (ne legyen 200-as Ikarus) akkor az már jó. Az emberek nem azért hagyják el a tömegközlekedést, mert nem újak a buszok, hanem mert színvonal alatti a minősége! Rosszak a menetrendek, kényelmetlenek a buszok, folyamatos lerobbanások a karbantartás hiánya miatt naés persze azok az "elemek" akik egyre gyakrabban utaznak velük. Az ok inkább ez!

_zahnrad
A cikk nagyon jó lett, de ez tőled megszokott :D. Szeretem amikor korrekten le vannak írva a dolgok és nem csak az istenítés megy. Gratula

Drága Ikarusok Isten veletek! Köszönjük nektek a sok-sok évi szolgálatot, nálatok jobbat sose fogunk kapni.