Zöldül a nagy piros is

2018. február 11. - _zahnrad

cummins-logo-signage-social.jpgNem pihen a Cummins, sorra jelenti be az elektromos- és hibrid járművekbe szánt újdonságait és a felvásárlásokkal erősíti a jövőbeni pozícióit.

A Cummins a világ egyik legnagyobb nehéz üzemű dízelmotor gyártója. 1919-ben alapították az USÁ-ban, Indiana államban található a központja. Világszerte 55 ezer embernek ad munkát. A védjegyükinek számító piros dízelmotorok mellett gázmotorokat és generátor egységeket is gyártanak, nem csak közúti, hanem stabil alkalmazásokhoz is. Nekünk az ARC-PKD-Modulo szóló buszok mellett még a Solaris Urbino 18 hibrid változata lehet az ismerős, a legtöbb Solaris hibrid busz a Cummins motorral készült, ahogy a prototípus is még 2006-ban.

Új elektromos megoldások

e4_5enginegeneratorreev.jpgA Cummins REEV hajtása, 4,5 literes dízel motorral.

Kétféle megoldást láthattunk az ősszel, két különböző kiállításon és két külön piac igényeire szabva.A közös, hogy a legújabb trendeknek megfelelően már elektromos buszokhoz szánt megoldást ajánl a Cummins. Az első a tisztán akkumulátoros elektromos buszokhoz ajánlott (BEV - Battery Electric Vehicle), a másik a hatótávolság növelővel kiegészített elektromos járművekhez (REEV - Range Extended Electric Vehicle) kifejlesztett. Közös pont, hogy ugyanazokat az akkumulátor egységeket és elektromos motort használja mindkét megoldás. Az akkumulátorok 70 kWh-ás egységekben kaphatók, összesen 8 tehető egy járműre, ami 560 kWh kapacitást jelent. Az akkumulátor csomagok névleges feszültsége egységesen 660V. Az elektromos motor centrális elhelyezésű, névleges teljesítménye 225 kW (302 LE), névleges nyomatéka 1850 Nm. Rövid ideig túlterhelhető, akár 350 kW teljesítményt és 3400Nm nyomatékot is tud szolgáltatni.

Cummins AEOS. Elektromos nyerges vontató. Nem csak a Tesla tud ilyet.

A Busworld 2017 kiállításon az Európának szánt kiviteleket mutatták be. A REEV hajtásban van különbség, az öreg kontinensre minimum a 2,8 literes motorjukat ajánlják, addig az újvilágba minimum a 4,5 literest. A 2,8 literes motorral szerelt változat egy 120kW-os generátort tud megforgatni, amikor a három akkucsomag (210 kWh) által biztosított, 135 kilométernyi hatótávolság végéhez közeledik a busz. A 2,8 literes motor akár 60%-kal is kisebb, mint egy normál hajtást adó dízelmotor és 18 liter/100 kilométeres fogyasztást ígér. Ez a brit piac 19,5"-os kerékrendszerű szóló buszaihoz tűnik leginkább alkalmasnak.

10.jpgCummins motorral szerelt hazai busz, még Ikarus néven. Reméljük még lehet kapni...

A 4,5 literes dízelmotorral szerelt kivitelek 150kW teljesítményű generátort kapnak és 28,2 liter/100 kilométeres fogyasztást ígérnek. Amit látunk az a teljes villamos hajtás irányába eltolt soros hibrid elrendezés, az első generációs soros hibridekben tapasztalt hiányosságok kiküszöbölésével. Mindenesetre az elektromos hajtás elterjesztésére irányuló törekvéseknek a hatótáv növelés egy realistább változata, kevesebb kompromisszummal, mint egy teljesen elektromos, akkumulátoros busz esetén.

img_7188.JPGCummins motorral szerelt Allison párhuzamos hibrid rendszert használó Solaris Urbino 18 Hybrid Varsóban, 2015 szeptemberében.

Ha felhasználási hely szerint nézzük, akkor elővárosi, vagy nagy távolságokra kifutó városi járatokra, esetleg hegyvidéki városi- és helyközi járatokra is eljuthat ezzel a megoldással az elektromos hajtás, egyre nagyobb darabszámban. Kíváncsiak vagyunk ki építi be Európában először ezt a hajtást és ismeri fel a marketing lehetőségeket, tippünk mindenesetre már van.

Üdv a fedélzeten!

A Cummins sokáig hasonló utat választott az elektromos hajtások terén, mint a konkurensei a saját márkanév alatt kínált hibridhajtások kialakításakor. Azaz kiválasztott beszállítókkal kötött megállapodások alapján kapták az akkumulátorokat, és a teljesítményelektronikát, de a villamos motor gyártást akár házon belül is megoldhatták a stabil generátoros divíziójuk segítségével. A jövőben ez viszont kevés lehet, fejlesztési korlátok és profit szempontjából is. Ezért felvásárlásokba kezdtek, tavaly októberben jelentették be a 2002-ben, Oregonban alapított Brammo felvásárlását. A lítium-ion akkumulátorok és elektromos hajtások gyártásával foglalkozó cég igazán az elektromos motorkerékpárjaival lett ismert. De szállítanak hajtásokat hómobilokba, speciális többcélú járművekbe, sőt, még egy elektromos helikopterhez is. Ezen kívül gyártanak indító rendszereket hagyományos helikopterekhez, különféle elektromos járművek hajtását, invertereket és átalakítókat zöld alkalmazásokhoz.

A Brammo 2015 elején eladta a motorsport részlegét a motorkerékpárok mellett főleg off-road járművek gyártásával foglalkozó Polaris-nak. Az alapító tulajdonos indoklása az volt, hogy a világszínvonalú elektromos hajtások fejlesztésére szeretnének még nagyobb hangsúlyt fektetni. Úgy tűnik sikerült felkelteniük az eredményeikkel a figyelmet.


A Johnson Matthey története

A Cummins másik szerzeménye sem kevésbé figyelemre méltó. A brit fémipari óriás, a Johnson Matthey akkumulátoros részlegét vásárolta fel. A Milton Keynes központú fiókcég 50 főt foglalkoztat, és egy ígéretes katód anyaggal, a lítium-nikkel-oxiddal (elNO) ért el eredményeket. Továbbá a két cég további közös erőfeszítéseket fog tenni az elektromos hajtások további fejlesztésére. A Cummins pedig még tovább szeretné bővíteni az elektromos képességeit, ami valószínűleg további felvásárlásokat jelenthet.

Akkumulátor alapanyag gyártás a Johnson Matthey üzemében

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr113651678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.