A belvárost messze elkerülik a BKV hibridbuszai

2018. február 16. - Hirtelen Miki

dsc_0469.jpg

A fővárosi közlekedési cég forgalomba állította a fura körülmények között Budapestre került, használt Volvo hibrideket. A környezetbarát járművek azonban nagyívben elkerülik a belvárost, inkább a külvárosban, amolyan falusias környezetben szennyezik kevésbé a levegőt. Így a belvárosban maradtak az öreg Ikarusok és más környezetszennyező, főleg nyugatról használtan érkezett autóbuszok.

Kétmilliárdért hozott hibrideket az egyszemélyes cég

 

dsc_0458.jpg

Az egyik Lektornás Volvo hibrid valahol Budapest határában

Mint azt korábban megírtuk, egy az eddig titkárnői feladatokkal foglalkozó cég, a Lektorna Kft. hozta be a több nyugati nagyvárosból összeszedett, használt, Volvo hibridbuszokat, amelyeket kétmilliárd forintért passzolt le a BKV-nak. Ezeket a hibrideket egyébként a budapesti közlekedési cég önerőből is beszerezhette volna, ahogyan máskor is tette, teljesen felesleges volt az üzletbe bevonni az újdonsült buszos takarítócéget.

Ettől függetlenül, ez az üzlet még több sebből is vérzik, hiszen a Lektornának semmi köze sem volt buszokhoz, egészen a BKV-s üzletig. A fővárosi közlekedési cég, annak sem örülhet, hogy ezek a 4-8 éves Lektornás hibridek hamarosan elérkeznek oda, amikor a legdrágább beavatkozásokon kell átesniük. Ugyanis a kisteljesítményű négyhengeres dízel motorokat néhány éven belül biztosan meg kell bontani, ahogy az akkupakkok is csereérettek lehetnek hamarosan. Egy-két nyugati üzemeltető főként emiatt próbál, több-kevesebb sikerrel, megszabadulni az alig néhány éves hibridbuszaitól.

Mennyi az annyi?

 

dsc_0408.jpg

Az egyik régi új Volvo hibrid a 175-ös vonalon

Ha a motor megbontás és az akkupakk csere költsége nem volna elég, akadnak más az üzemeltetést drágító tényezők is. A 40 darab hibridbusz, ha minden igaz, összesen 14 féle altípusból tevődik össze. Ezen buszok között vannak régebbi Volvo 7700-asok, például Helsinkiből, és az újabb 7900-asok, amelyekből hat Bécsből származik. Ráadásul a régebbi, 7700-as, hibrid Volvóknál a 12 sebességes I-Shift távolsági buszokba való sebességváltójával is lehet gond. Ugyanis a busz hajlamos arra, hogy végig kapcsolgassa az összes fokozatot az egymástól alig pár száz méterre lévő megállók között is. Az újabb Volvo 7900-asoknál már a sebességváltó problémáját kiküszöbölték, de ezeknél is van egy drágító tényező: a buszok vázszerkezete alumíniumból van, ami a kisebb balesetek után kényszeríti arra az üzemeltetőket, hogy mélyebben a zsebükbe nyúljanak, mint az acél buszoknál.

Vannak azonban olyan drágító tényezők, amelyek mindkét típusnál jelentkeznek. A hibrid rendszerek bonyolultak, így a meghibásodás valószínűsége magasabb, mint a hagyományos dízelüzemű buszoknál, ezzel együtt a javítás költsége is magasabb. Az akkupakk cseréről fentebb már írtunk, de most lássuk a számokat: a Volvo a 7900-as, akkupakkjaira öt év garanciát vállal, ami bőven a várható élettartam alatt van, viszont, ha a pakkokat cserélni kell, akkor az körülbelül újabb 40 000 eurós, azaz 12 millió forintos költséget ró az üzemeltetőre, amit jelen esetben már a BKV-nak kell állnia. Így a nagyjából 46 milliós vételár elérheti a hatvanmillió forintot is, amiből már új buszokat is lehetne venni.

Mint fentebb látható, rengeteg a kérdőjel az innen-onnan összekukázott hibridbuszokkal kapcsolatban, pláne úgy, hogy a BKV-nál az alulfinanszírozottság miatt nem igazán beszélhetünk európai üzemeltetési kultúráról. Így teljesen érthetetlen, hogy vajon miért nem új hazai gyártású buszokat vásárol a BKV, amikor elvileg létezik a Nemzeti Buszgyártási Stratégia? A győri Kravtexnek lenne erre a feladatra alkalmas busza, a Credo Econell City, amely a BKK által elvárt felszereltséggel is körülbelül hatvanmillió forintba fájna a közlekedési cégnek. Az is igaz, hogy így nem hibrid, viszont Euro VI-os dízel, LE kialakítású buszokhoz juthatna a főváros, melyek teljesen újak lennének, két év garanciával.

De természetesen a BKV még akkor is jobban járt volna, ha 6-8 éves, hagyományos dízelmotorral szerelt buszokat vásárol, hiszen azok ára körülbelül a fele, inkább harmada a most forgalomba állított hibrid buszokénak.

De hol közlekednek a környezetbarát hibridek?

 

dsc_0392.jpg

A belváros környékén ilyen Euro III-as, használtan beszerzett, Volvók és...

A Lektorna Kft. a negyven hibridet tíz hónappal ezelőtt szállította le a BKV-nak, de azok közül csak hat, Volvo 7700-as, állt forgalomba 2018 február 12.-én a 174, a 175 és a 197-es vonalakon. E járatok belvároshoz legközelebb eső pontja az Örs Vezér tere, a másik végállomásuk Cinkota, Újpalota és Rákoskert. E végállomásokra vezető utak külvárosi környezetben, konkrétan Budapest szélén haladnak. Pedig a hibrid buszoknak épp az lenne a lényege, hogy a belvárosban közlekedtessék őket, hiszen alacsonyabb környezeti terhelést jelentenek a sűrűn beépített, nagy autóforgalmú területeken. Erre találták ki őket! Így igen csak érthetetlen, abban az országban, ahol évről-évre nő a tüdődaganatok és más tüdőbetegségek aránya, hogy a BKV miért falujáró buszoknak használja a hibrideket, miközben Budapest belvárosában még mindig akadnak öreg Ikarusok és Euro III-as motorral szerelt nyugatról használtan vásárolt buszok is közlekednek, amelyek jóval környezetszennyezőbbek, mint a hibridbuszok. Úgy tudjuk, hogy ezzel kapcsolatban nem tervez változást a BKK, ha forgalomba áll mind a negyven hibridbusz, akkor azok is külvárosokban fogják kevésbé szennyezni a levegőt.

Nem szeretnénk messzemenő következtetéseket levonni az első napok alapján, de az tény, hogy az első és a második napjukon jól szerepeltek a használt Volvo hibridek, de szerdán a hat kiadott kocsiból már egy sem fejezte be a napot és csütörtök délig is pótolni kellett két darab elvérzett hibridet.

Jól jártak a BKV utasai?

 

dsc_0473.jpg

...és öreg 200-as Ikarusok, mint ez az Euro I-es motorral szerelt Ikarus 260-as, ami egyébként szintén használtan érkezett a Debrecenből

A BKV elég drágán, a saját nyakába vett egy olyan új technológiát, amivel alig van tapasztalata és nem is passzol az üzemeltetési kultúrájához, mert ezekhez az igen korszerű, igényes buszokhoz, korszerű és igényes körülmények is kellenének. A BKV pedig még mindig a 80-as évek eleji technológiák szintjén áll. Így a fővárosi közlekedési cég kitömött kétmilliárd forinttal egy kétes eredetű céget, és még csak nem is ott közlekedteti az új, használt buszait, ahol valóban lenne értelme a hibridrendszernek, hanem inkább ott ahol minél kevesebb hasznuk van. Mindezt tetézi még, hogy egyelőre nem tűnik túl jónak a buszok kiadási aránya sem. Ezzel újra eljutottunk oda, hogy ez az üzlet minden szereplőnek nagyon bejött, kivéve Budapest lakosait és a BKV utasait, az ő érdekeik ebben a történetben is csak a legutolsó szempont voltak.

(fotók: Buga Bence)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr6813671422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Majjomkácska 2018.02.16. 09:27:53

Legalább a lerobbanó buszok nem a belvárosban okoznak még nagyobb dugót.

ikke i drift 2018.02.16. 12:26:42

A csere nem feltétlenül jelent lerobbanást; tesztelés, finomhangolás is zajlik.

P1sty 2018.02.16. 13:41:15

" a hibrid buszoknak épp az lenne a lényege, hogy a belvárosban közlekedtessék őket, hiszen alacsonyabb környezeti terhelést jelentenek a sűrűn beépített, nagy autóforgalmú területeken"

A külvárosokban a vegyes tüzelés miatt sokszor rosszabb/egészségtelenebb a levegő a belvárosnál.

báró Csekonics 2018.02.16. 14:23:18

lehet a belvárosban a nagyon sűrű megállók miatt soha nem töltenék a hibrid buszok az akksit és még sokkal hamarabb halna be? Csak találgatok.
Mondjuk a Népszinház utcához a Csikágó szélire (a képen) én se tennék be drága cuccot...

mihipatriot 2018.02.16. 15:05:19

Az írás nagy részével egyetértek. Amivel nem: ha akár az öt éves garanciaidőszak alatt nem térül meg az akkupakk ára, akkor baj van a busz kihasználtságával. Minél többet megy az a busz, annál gazdaságosabb lesz az üzemeltetés. Igenis ki kell cserélni az akkupakkot újra, ha kell és akkor a hozzávaló dízelmotor sem megy idő előtt tönkre. Ha anyagilag nullszaldós is a rendszer, akkor is sokkal kevesebb káros anyag, zaj kerül ki a környezetünkbe. Semmiképpen sem megoldás a használt dízelbuszok vásárlása! Magyarország leggazdagabb városának meg kellene tudnia vásárolni és fenntartani a modern technológiát, ami sokkal gazdaságosabb és környezetkímélőbb. Itt sajnos a rövid távra és hosszú távra tervezés ellentétét látjuk nap mint nap.

Nandee 2018.02.16. 20:23:50

@báró Csekonics: Mivel a hibrid rendszerek lassulás közben (avagy "fékezés" közben töltenek, ezért a gyakori megálló nem hátrány. Valószínű, hogy inkább olyan helyre rakják ahol kevésbé vannak kitéve rongálásnak.

Usenka 2018.02.16. 21:54:43

Felelősöket, felelősöket, FE-LE-LŐ-SÖ-KET!!!

Usenka 2018.02.16. 21:55:44

!@Majjomkácska: mennyi agysejted él még?

Majjomkácska 2018.02.16. 22:29:05

@Usenka: Nagyságrendekkel több, mint Neked, kisfiam.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.02.16. 22:30:36

A közhiedelemmel ellentétben a hibridek belvárosi üzemben igencsak szennyezőek, főleg az ilyen alulmotorizáltak. A külvárosban sokkal hatékonyabban működnek.

0rdas 2018.02.16. 22:32:23

Azért én átgondolnám ezt a hibridfikázást. Az akkupakkot messze nem kell olyan sűrűn cserélni (ráadásul nem az egészet kell, hanem a sok száz cellából egyet-egyet), jó 10-20 év az élettartalma. És a hibridség miatt jóval kisebb a fékek használata.

0rdas 2018.02.16. 22:33:29

@Benbe: mert? A jó hibridnél mérséklődik a gyorsítás fokozott használati funkció. Hibrid a városba való

nemeza 2018.02.16. 23:19:22

A 2 ajtós buszokat mégis melyik vonalra szannad? Van pár alacsony forgalmú eaf os vonal a külvárosokban, mi ezzel a gond? Belvárosban mondj olyan vonalat amin nincs nagyobb emelkedő. Szerintem 15, 26 lehet

Usenka 2018.02.16. 23:21:16

@Majjomkácska: ilyen nicknevvel...??? Ne rohogtess:D

Tesztelo.hu · http://www.tesztelo.hu 2018.02.16. 23:42:59

A XVII. kerületben is jár öreg Ikarus 200, szóval nem kell irigykedni arra az egy hibridre, ami éppen arra jár...

Európai téridő 2018.02.16. 23:50:22

@báró Csekonics: A T&J kizrikált csuklós hibridjei a majd' 1 órás menetidejű 9-es vonalán csak egy hátrányos tulajdonságukat mutatták meg: A forró nyári napokon az aksis indítás áramigénye miatt a klíma bizony kikapcsolt.

laci_52 2018.02.16. 23:52:30

" BKV elég drágán, a saját nyakába vett egy olyan új technológiát, amivel alig van tapasztalata és nem is passzol az üzemeltetési kultúrájához, mert ezekhez az igen korszerű, igényes buszokhoz, korszerű és igényes körülmények is kellenének"

Ott a pont! Régen csak Ikaruszok voltak és olajozottan ment az üzemeltetés és a karbantartás.

Amikor kiderült, hogy új buszokra van szükség, nem tízféle típusból kellett volna százas nagyságrendben új és használt buszokat vásárolni, hanem ki kellett volna írni egy gigatendert öt év alatt 2000 vadonatúj busz leszállítására és a(remélhetően korrupciómentesen kihozott) győzteshez igazítani az üzemeltetést és a karbantartást. Összességében biztosan olcsóbb lett volna, mint a mostani helyzet, amikor tizenvalahány típus fut a BKV járatain...

Európai téridő 2018.02.16. 23:53:03

És az az áldott csend, a piros lámpánál való várakozás hosszú perceiben...

DFK 2018.02.17. 06:31:41

Miért baj, ha a külvárosba is jut modern busz?

tlantos 2018.02.17. 08:55:14

Mint tudjuk, a legszennyezes az olyan, hogy ott marad, ahol kibocsatjuk, ugye?
Mindegy hogy merre jar, a lenyeg, hogy kevesebb karos anyag jojjon ki belole.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2018.02.17. 09:31:14

@0rdas: Áh, egy ilyen helyen nem szórakoznak cellákkal. Pláne egy BKV...

buszrajongó 2018.02.17. 11:00:17

"Így teljesen érthetetlen, hogy vajon miért nem új, hazai gyártású buszokat vásárol a BKV, amikor elvileg létezik a Nemzeti Buszgyártási Stratégia?"

Nem értem, miért érthetetlen, hiszen a kérdésben már a válasz is benne van. Azért mert a Nemzeti Buszgyártási Stratégia ELVILEG létezik.

Ezek az "új" hibridbuszok amúgy kétajtósak, így csak elsőajtós felszállási rendben használhatóak, ahol a nagy utasforgalom nem feltétlenül indokolja a harmadik ajtót, másrészt a jegyek ellenőrzése miatti hosszabb megállóhelyi tartózkodás elegendő időt biztosít a leszálláshoz, a hiányzó harmadik ajtó ellenére is. Ezért sem célszerű ezeket a buszokat a belvárosban járatni.

A javasolt Econell-lel a LE kivitel a probléma. Helyesebben álprobléma. A BKK csak teljesen alacsonypadlós járművek forgalomba állítását engedélyezi. Ennek észszerű okát én sem látom, ettől még közismert tény.

A blogger tehát olyan dolgok miatt értetlenkedik, amikkel illene tisztában lennie, ha már buszokkal kapcsolatos blogot vezet.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.02.17. 11:10:13

@0rdas: Ennél bonyolultabb a dolog. A hibrideknek nem elég erős a villanymotorja ahhoz, hogy önmagában fölgyorsítsa a buszt, majdnem minden induláskor indul a dízelmotor is. A dízelmotor viszont túl kicsi a buszhoz képest, így erősen túlfogyaszt és megnő a kibocsájtás. Az alacsony végsebesség miatt viszont a fékezéskor a motorok generátorüzeme nem hatékony (ehhez bizonyos fordulatszám kellene), így az akkutöltés hatásfoka is csökken. A hibrid ilyen gyakori elindulásos-megállásos útvonalakon pont ötvözi a dízelbuszok és a villanybuszok hátrányait. A külvárosban, ahol a megállók között ideális esetben nem kell megállni, a sebességtartásnál a villanymotor elég lehet, megállásnál pedig hatékonyan töltődnek az akkumulátorok. A túl kicsi töltőáram az akkuk élettartamának sem tesz jót.
Belvárosi használatra trolibuszra vagy tisztán elektromos buszra van szükség.

(Bécs az eladott hibridbuszok helyett tisztán dízelüzemű buszokat vásárolt, nem véletlenül.)

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.02.17. 11:11:55

@buszrajongó: Teljesen alacsonypadlós? A munkahelyemnél a 182-esen járó MAN-eken van több olyan ülés, ahonnan fiatalember létemre csak a busz megállása után merek elkezdeni lemászni. Ebből a szempontból a 260-as ezer éves Mercijei sokkal jobbak.

igazi hős 2018.02.17. 11:26:36

@báró Csekonics: "ehet a belvárosban a nagyon sűrű megállók miatt soha nem töltenék a hibrid buszok az akksit és még sokkal hamarabb halna be?" Ennél azért okosabb a hibrid rendszer, akkor tölt, amikor szükséges. Ahol sok fékezés van, ott a leghatékonyabb, ahol sokat megy a jármű egyenletes sebességgel, ott elhanyagolható a haszna (sőt a plusz tömeg miatt hátrányban van). Szóval műszaki érv nincs a hibrid "száműzése" mellett, legfeljebb az, hogy ha nem elég üzembiztos, akkor a Belvárosban sokkal nagyobb (és látványosabb) gondot okoz a leállása.

igazi hős 2018.02.17. 11:38:11

@laci_52: "egy gigatendert öt év alatt 2000 vadonatúj busz leszállítására és a(remélhetően korrupciómentesen kihozott) győzteshez igazítani az üzemeltetést és a karbantartást" Most tekintsünk el a politikától, de: egy ekkora beszerzéshez hitel kell, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag garantált a Mercedes győzelem, ugyanis épeszű bank magyar buszt nem fog meghitelezni, mert nem tekinti fedezetnek. Abszolút logikus lenne a magyar gyártás (na jó: összeszerelés) felfuttatása, de láthatóan annyian mozdultak rá a lenyúlható pénzre, hogy lassan visszasírjuk azokat az időket, amikor "csak" a Simicska-Fellegi háttérharc ment a nagyobb falatokért. Az M3-as buszpótlás kapcsán előadott több éves, többszereplős tragikomédia (ha nem én fizetném és nem BP-en élnék, akkor inkább komédia, így inkább tragédia) ismétlődne meg tízes szorzóval.

stmodell 2018.02.17. 11:38:33

@Nandee - "Mivel a hibrid rendszerek lassulás közben (avagy "fékezés" közben töltenek, ezért a gyakori megálló nem hátrány." - Ez így ebben a formában nem fedi a valóságot. Helyesen úgy hangzana, hogy fékezés közben IS töltenek, de nem csak fékezés közben. Általánosságban úgy működnek, hogy induláskor 8-10km/h-ig csak a villanymotor hajt, utána bekapcsolódik a belsőégésű is (közben tölti is az akksit), majd amikor már nem gyorsít a jármű olyan intenzíven, átvált teljesen elektromosra (a sebesség tartásához bőven elegendő a kisebb teljesítményű villanymotor is). Fékezés közben generátorüzemben működik, és tölt, de ilyenkor maximum 35%-os visszatáplálás lehetséges. Az araszolás, és a gyakori megállás elindulás hamar lemeríti az akksit, és utána járatni kell a belsőégésűt. Az ideális környezet ezeknek a buszoknak jelenleg a külváros. Hidd' el, ez tapasztalat, lévén van hibrid járművem.

Petyka366 2018.02.17. 11:41:16

Kérdésem lenne. Ezek soros vagy párhuzamos hibridek? Mert ha ezek megegyeznek az MBK-620-as frsz.-on futó kocsival akkor gratulálok. Nekem volt szerencsém a 12-es I-Shift és a párhuzamos hibrid hajtás megcsodálásához. Miskolcon sokat futott az a kocsi, egy élvezet volt. Semmire nem volt jó, minden sz@r volt benne állandóan. Rendesen nem tudott gyorsítani, mert csak elindulásnál van villanymotor és mire kapcsol a dízel az 2-3 másodperces szünet ami pl. egy megállóból kigyorsításnál vagy egy kereszteződésben nem túl nyerő. Gyönyörű. Gratulálok még egyszer. Nemsokára lehet kipakolni a szintén sikeres c68e típus mellé.

Petyka366 2018.02.17. 12:03:47

@stmodell: A soros hibrid rendszer már. Mikor a Volvo Trutymóját tesztelték nálunk, volt egy MAN is teszten. Az például patent volt, mert ahogy te is írtad a villany motor képes volt tartani a sebességet, így pl. 1-2km-nyi (külvárosban) utat meg tudott tenni a dízel motor járatása nélkül is. Én nem szeretem az MAN-eket, de az mint hibrid JÓ volt!

KissGecihuszár 2018.02.17. 12:16:32

jut eszembe, mi van az egykor szebb napokat látott TJ "újhús" Kft 28 db csuklós hybridjével, melyek a 7-es, 9-es vonalakon jártak, csak azt "úgy alakult"???
Legutóbbi infóm szerint kint állnak a Hungarocamion telepén, a Cinkotain, vagy mi?!
A belvárosi szóló vonalakra tán jobb lenne már vagy CNG-s (ha az MVK, KKV, ÉMKK képes volt meglépni Miskolc, Kaposvár, Nyíregy tekintetében, tán a BKV-nak menne, főként hogy ugye vannak a használt VanHoolok, tehát nem ma lépnének a CNG útra) és/vagy tisztán E buszokat vásárolni, még úgy is, ha esetleg ezek nem magyar kocsik lennének, hanem pl. Mannheimi Merci, vagy MAN, esetleg Volvo, netán Neoplan,stb. Először a 178-ason lehetne checkolni, mi, merre, meddig, aztán jöhetne a 15,115, 26,226, 217E,stb. Ami a 99-est illeti; sajnos a nyócker,ill a Bihari környékének lakóósága nincs azon a szinten, hogy számukra a jelenleginél minőségibb buszparkot lehetne biztosítani!

Petyka366 2018.02.17. 15:21:25

@KissGecihuszár: A CNG alternatíva, csak az a gond, hogy este mikor feltankolsz reggelre elszökik a "telitank" negyede :/. Legalábbis az MAN-ek ezt csinálják, a többiről nem tudok nyilatkozni.

buszrajongó 2018.02.17. 15:53:09

@Benbe: Te kevered az alázatos egyházi atyát a gyalázatos fegyházi gatyával. Az alacsony padló nem azt jelenti, hogy az utastér teljesen olyan sima mint az asztallap, hanem azt, hogy az ajtók előtti tér és a közlekedőfolyosók, valamint az álló utasok számára számításba jöhető egyéb részekre való eljutáshoz nem kell lépcső, ezek egy szintben vannak. Ez nem jelenti azt, hogy az ülések nem lehetnek dobogón. Nyilván az a legszerencsésebb, ha egy sincs dobogón, a gyártók törekednek is arra, hogy a lehető legkevesebb ülés legyen dobogón.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.02.17. 16:07:36

@stmodell: Látod, hogy hiába írtam én is ezt, a fotelszakértők jobban tudják!

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.02.17. 16:11:46

@buszrajongó: Vasúti járműnél az alacsony padló faltól-falig alacsony padlót, vagy a padlóról mászás nélkül elérhető ülést jelent. Ahol akár egy lépcsőt is mászni kell, az már nem minősül alacsony padlónak, és az mindegy, hogy a lépcsőmászás az a folyosó mely részén valósul meg. A törekvés sem igaz: a Mercedes Citaro buszok valamennyi ülése a padló szintjén állva elérhető, az MAN-nél _három_ 3!!! lépcső megmászásával lehet a kb. 22 ülésből nyolcat elérni. Ahol ráadásul megfelelő kapaszkodók sincsenek, de még egy leszállásjelző sem, hogy a megállóban való megállás előtt ne kelljen leevickélni a túl keskeny, hegyes és kátyús úton minden irányba elfogadhatatlan mértékben imbolygó buszon az üléstől.

KissGecihuszár 2018.02.17. 16:40:03

@Petyka366: Tessék?? Jól értettem, amit olvastam?? És ezen napirendre tér(t) a CNG-s MAN-okat használó társaságok mindegyike?? Ha igen, akkor minimum felmerül a hűtlen kezelés BTK-s esete, ugyanis ez nem más, mint quasi ölbe tett kézzel nézni, hogy száll el a gempa a terályokból, melyeknek elvileg légmentesen zártaknak kell(ene) lenniök, vagy?!?

kolompa lole 1111 2018.02.17. 17:07:21

"A környezetbarát járművek azonban nagyívben elkerülik a belvárost, inkább a külvárosban, amolyan falusias környezetben szennyezik kevésbé a levegőt. Így a belvárosban maradtak az öreg Ikarusok és más környezetszennyező, főleg nyugatról használtan érkezett autóbuszok."

Ez így van rendjén. A fasz kivan már azzal hogy mindig minden jót csak a belvárosba lehet begyömöszölni, a többi kerület meg hadd szívjon csak. Nekünk jó lenne az öreg Ikarusz, de nektek nem menő? Hát anyád... Faszom, már 4 metrótok van, nekünk meg 1 se. esetleg nem akarjátok a saját magánhobbitokat csak és kizárólag ti fizetni? Ha mi nem kapunk belőle, akkor minek rakjunk bele pénzt?

Petyka366 2018.02.17. 17:12:00

@KissGecihuszár: Mit vártál? Meg hát ahogy öregszenek, úgy érnek el az anyagok is. Nem mai technika a CNG se. Szerinted annak idején miért nem lett a 200-as sorozatnál nagyobb darabszám belőle? Illetve milyen hűtlen kezelés? Itt is beszereznek 40 db "valamiért" eladóvá vált hibrid buszt (van amelyik 2 ajtós). Szerinted ezek így, ebben a formában városi közlekedésre alkalmasak? Ez Magyarország, nem számít semmi, csak legyen "új" busz kevés pénzből....

kolompa lole 1111 2018.02.17. 17:18:32

@ColT: Akkor adjanak már egyet Orbánnak is!

buszrajongó 2018.02.17. 17:23:47

@Benbe: "Vasúti járműnél az alacsony padló faltól-falig alacsony padlót vagy a padlóról mászás nélkül elérhető ülést jelent."

Igen. Vasúti járműnél. De nem busznál.

Busznál ehhez az kell, hogy felszálláskor ne kelljen lépcsőzni, ezenkívül az utastér vízszintes legyen, ne legyen benne se lépcső se színházpadló. Az ülőhelyek kérdése más tészta. Hogy az ülések mekkora hányadát engedi a megrendelő dobogóra helyezni, az a tenderkiírásban kerül meghatározásra. Nyilván az ideális megoldás a dobogók teljes mellőzése lenne, de ez mind a fejlesztő mind a vásárló részéről elsősorban pénzkérdés. Az általad panaszolt MAN lehet jó vagy rossz ebből a szempontból, a követelményeket a BKK határozza meg, nem te vagy én. Az újonnan forgalomba helyezett (nem feltétlenül új) járműveknek a BKK által meghatározott kritériumoknak kell megfelelnie. Ezen kritériumok alapján az ominózus MAN alacsonypadlós, nem pedig alacsony belépésű típusnak minősül.

Első Általános Bizonytalanító 2018.02.17. 17:56:34

A lényeg láthatóan az volt, hogy ez a cég jól járjon. Aztán hogy magasak az üzemeltetési költségek, á la megbontandó motor, akkupakk? Majd a lakosság bőre árán mindenre fussa!

mtk001 2018.02.17. 18:44:04

A hibrid úgy 'gyorsul', hogy a 260 -as Ikarus úgy megy el mellette, mint Hamilton a lekörözöttek mellett.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.02.17. 19:06:29

@buszrajongó: ÉRtem, tehát akkor minden rendben van attól még, hogy a busz rossz. Világos. Én vagyok a hülye, hogy egy vadi új busztól többet várok el, mint amit egy tizenöt éves tud.

buszrajongó 2018.02.17. 20:06:03

@Benbe: Nem mondtam, hogy hülye vagy. Annyit mondtam, hogy az általad említett MAN definíciója szerint alacsonypadlósnak minősül.

Az képezheti vita tárgyát, hogy jó-e ez a busz így. Leginkább azért nem jó, mert ennyi dobogóval már alacsony belépésű buszt is vehettek volna, az üzemeltetése jóval olcsóbb is lenne. Csak hát Budapesten ez szentségtörésnek minősül, mondván egy ekkora városban alapkövetelmény az alacsony padló.Ezen az állásponton van a VEKE is. Az, hogy nem engedhetjük meg magunknak, véletlenül sem szempont. Tavaly jártam Koppenhágában, mely szintén nem kis város (ötnegyed milliós), és csak alacsony belépésű buszokat láttam. Ott aztán igazán megengedhetné magának a város az alacsonypadlós flottát, nekik mégsem esik le az ujjukról a gyűrű, ha alacsonyabb kategóriás buszt vesznek, mivel a célnak ez is megfelel, karbantartása jóval olcsóbb, üzemanyagköltség jóval alacsonyabb, a kisebb fogyasztásból pedig törvényszerűen következik az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás is. De Budapest más eset. Mi mindig rázzuk a rongyot, akkor is, ha rongyra sincs pénzünk.

KissGecihuszár 2018.02.18. 11:38:35

@Petyka366: Ha mindegyik CNG-s MAN-ból MINDEN NAP elmegy az előző este beletankolt 100%-nyi gáz 25%-a, nos az ú.n. KÁR! Konkrétan ha mondjuk van egy 50 db-os CNG-s MAN flotta, melynek mindegyike "elveszít" naponta 1/4-nyit a tartályában lévő gázból, nos az 50x 0.25, azaz olyan, mintha az 50 db-ból 12 db kocsiból teljesen eltűnt volna a gáz, ami anyagi veszteség, s mint ilyen, konkrét Ft-sitható kár! Nos, amennyiben ezen kárt a tulaj fenntartó (önkori) közl cég illetékesei leszarják, az nem más, mint HŰTLEN KEZELÉS! Van még kérdés??

Petyka366 2018.02.18. 11:46:10

@KissGecihuszár: Nyílván így van :D Nincs benne vita.